Gå til innhold

Det Norske straffesystem - Jeg blir så forbanna!

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=256196

Se på erstatningsbeløpet de får!!!

Jeg har ei venninne som gjenntatte ganger har blitt forfulgt, slått ned, hun og familien har blitt truet på livet osv. Eks kjæresten hennes som gjorde dette ble dømt til 90 dagers fengsel og hele 70 000 kr i oppreisning!! :o Broren hans som også har gjort de samme tingene mot henne har ikke blitt dømt enda.

Hun mistet jobben fordi hun ikke turde gå ut av huset, og lever i konstant redsel for disse to guttene. Hun vurderer å flytte til et annet land før han har sonet ferdig. :cry:

Hvorfor skal Anette og Rodney få så mye penger fordi Se og Hør har hatt en (etter min mening) uskyldig artikkel om deres forhold??? :evil: Jeg mener at det er en større påkjenning for et menneske at man er redd for sitt eget og familien sitt liv. Får man strengere straff når det er kjendiser som er innblandet??? :roll:

Jeg blir så forbanna når jeg leser om det tragiske straffesystemet i Norge! Det er nesten så ille at jeg snart blir satt ett år i fengsel pga trusler og vold mot de som bestemmer straffene...

Pam :evil:

Videoannonse
Annonse
Gjest happyending
Skrevet

Ganske fantastisk, at i Norge, som sikkert eneste land i verden, er det strengere straffer for å kopiere en hundrelapp enn å voldta..

Skrevet

Erstatnign og oppresining er ikke det samme.

Erstatning får du pga et økonomisk tap du kan bevise, A&R har fått det S&H har tjent på å skrive om dem.

Oppreisning får du som plaster på såret, uten å kunne dokumentere noe tap. Veldig lave summer i Norge (noe vi burde være glade for, slik at vi ikke får USA-tilstander)

Kan ikke sammenliknes.

Skrevet
Ganske fantastisk' date=' at i Norge, som sikkert eneste land i verden, er det strengere straffer for å kopiere en hundrelapp enn å voldta..[/quote']

Nei, vi er ikke det eneste landet som har det slik.

At voldtekt er noe av det verste som kan skje betyr ikkke at andre kriminelle forhold ikke skal straffes. Om man kun fikk en uke eller to i fengsel for å kopiere opp penger, tror du det da hadde vært færre eller flere som hadde gjort det?

Skrevet

Så da mener du at å miste jobben ikke er grunnlag for en erstatning? I min venninnes sak burde hun fått både oppreisning og erstatning. Hun har jo tapt rundt 300 000 kr i inntekt siden dette skjedde, og selfølgelig fremtidig inntekt. Det er ikke veldig lett for en jente i midten av 20-årene uten utdanning å få seg en jobb i dag... Så hun er fremdeles arbeidsledig og får ingenting fra staten siden hun ikke var ansatt lenge nok til å ha krav på det.

Jeg synes ikke det er riktig at Anette og Rodney burde få alt Se og Hør har tjent på denne artikkelen. Se og Hør burde betalt saksomkostninger og en mindre oppreisning til de fornærmede, kanskje fått en eller annen form for bot pga manglende presseskikk eller hva det nå kalles.

Pam

Skrevet

Jeg går utifra at Se & Hør anker - isåfall håper jeg at utfallet blir annerledes da. For det første er det uhørt at vårt rettsvesen skal bli brukt til slike saker - for det andre så er det kvalmt å se at mennesker som har stått fram på utstilling i samme bladet går til sak fordi om bladet skriver noe som de ikke liker.

Håpet mitt er at de taper så det suser i en ankesak og at de blir idømt alle saksomkostningene.

Skrevet
Så da mener du at å miste jobben ikke er grunnlag for en erstatning?

Jeg kjenner da ikke saken til din venninde. Alt bunner i bevis og om de rettslige kravene til erstatning er tilstede. Tydeligvis så var de ikke det i hennes tilfelle.

Jeg meenr også at A&R fikk for mye, og håper saken ankes. Det er igrunnen ingen fillesak, for utfallet kan til 7 og sist få mye å si for aviser og blader mht hva de kan skrive om. Kan endre S&Hs journalistikk ganske mye, for å si det sånn.

Skrevet

Jeg synes det er flott at Anette og Rodney har vunnet saken mot Se og Hør. Jeg mener det er uhørt at ikke også kjendiser skal ha lov til å ha et privatliv og selv få bestemme hva som skal og ikke skal stå i media. Jeg håper inderlig at denne saken kan være med på å endre norsk presse og den lavmåls-journalistikk som i større og større grad har preget norsk presse de senere årene. Dette er absolutt ingen fillesak i mine øyne, men snarere en prinsippsak som ikke bare vil heve standarden på norsk journalistikk men også gjøre tilværelsen svært mye lettere for ganske mange av kjendiser her i landet (og forhåpentligvis også i andre land).

Nelle

Skrevet
Dette er absolutt ingen fillesak i mine øyne, men snarere en prinsippsak som ikke bare vil heve standarden på norsk journalistikk men også gjøre tilværelsen svært mye lettere for ganske mange av kjendiser her i landet (og forhåpentligvis også i andre land).

Nelle

Ja, dette er en prinsippsak. Derfor må vi nok regne med at den ankes, ingen presedens skapes av dommer fra tingretten...

Gjest Gjest nå
Skrevet

Jeg er helt enig i at dette er en prinsippsak og at annette og rodney burde vinne. Men det jeg reagerer på er den store utbetalingen som disse skal få. I stedet for en så stor oppreisning til A&R burde se og hør bli ilagt en bot fra det norske rettsvesen istedet for en så stor erstatning til A&R.

Mener du da at vold ikke er en prinsippsak?

Ikke rart det er så mange voldssaker i dette landet siden det ikke er store straffer på det heller...

Nå vet jeg ikke hva slags opprinnelse voldsmannen du snakker om har, men flere av mine utenlandske venner mener at det ikke er rart deres landsmenn gjør slike ting her. De får jo som regel ingen straff likevel, og blir de dømt er straffen så lav at de ikke bryr seg.

*oppgitt*

Gjest happyending
Skrevet

Nei, vi er ikke det eneste landet som har det slik.

At voldtekt er noe av det verste som kan skje betyr ikkke at andre kriminelle forhold ikke skal straffes. Om man kun fikk en uke eller to i fengsel for å kopiere opp penger, tror du det da hadde vært færre eller flere som hadde gjort det?

Du snakker til meg som om jeg var dum eller noe, men det var ikke det jeg mente.. Straffen for å kopiere penger er grei den, men jeg syns det å ødelegge et menneskes liv er verre.. Tror du en uke i fengsel gir fler eller færre voldsmenn? Det gir hvertfall ikke færre.. Det er så usannsynlig vanskelig å få noen dømt for slike tilfeller i Norge - og blir de dømt så får de kanskje en mnd i fengsel.. Hvor rettferdig er det?

Men det var ikke det tråden var om.. Jeg syns oppreisningen de fikk var helt på trynet.. Når man oppsøker kjendislivet så kan man ikke bare takke for seg på den måten.. Men blir spennende å se hva som skjer i ankesaken om den kommer opp..

Skrevet

Du snakker til meg som om jeg var dum eller noe, men det var ikke det jeg mente.. Straffen for å kopiere penger er grei den, men jeg syns det å ødelegge et menneskes liv er verre.. Tror du en uke i fengsel gir fler eller færre voldsmenn? Det gir hvertfall ikke færre.. Det er så usannsynlig vanskelig å få noen dømt for slike tilfeller i Norge - og blir de dømt så får de kanskje en mnd i fengsel.. Hvor rettferdig er det?

Man får ikke en uke i fengsel for voldtekt, gjennomsnittsstraffen er 2 år.

Hva mener du er rett straff for å kopiere opp millioner av kroner i faklse penger, og hva mener du er rett straff for å voldta noen?

Skrevet
Jeg syns oppreisningen de fikk var helt på trynet.. Når man oppsøker kjendislivet så kan man ikke bare takke for seg på den måten.. Men blir spennende å se hva som skjer i ankesaken om den kommer opp..

Virker som om det hersker et generelt hat mot kjendiser her inne!? Kjendiser er også mennesker, de skal også ha lov til å sette grenser for når de mener nok er nok. Det Se og Hør (og andre media) bedriver er frihetsberøvelse. De FRATAR mennesker retten til å være privatpersoner, retten til å ha et privatliv. Jeg tror ingen av oss som ikke er kjendiser kan forestille seg hvor jævlig det må være å føle at man ikke lenger har noe privatliv. Dette handler ikke om å oppsøke kjendislivet eller ikke -det blir for dumt å si at "den som er med på leken må tåle steken". De av dere som fulgte med på BB da Anette og Rodney var med der, de av dere som kastet seg i sofaen og fulgte med på hver eneste episode, de av dere som engasjerte dere i programmet og lot dette programmet bli et viktig underholdningsmoment i deres hverdag -synes dere ikke Anette og Rodney har gitt nok av seg selv? Den gangen, da programmet fremdeles gikk på TV, var det med visshet om at de som deltok i programmet nok ville komme til å få en viss oppmerksomhet i media, noe de nok selv også var klar over. Men dette gir allikevel ikke enhver journalist retten til å frata disse menneskene sine privatliv i ettertid!

Da prinsesse Diana ble drept i en bilulykke som følge av paparazzienes enorme trang til å skaffe seg noen skarve skandalebilder var alle enige om at dette måtte komme til en ende. Og hva var det hun het hun norske jenta som var sammen med en prins i Spania? Hun som ikke fikk gå i fred et jævla sekund utenfor huset sitt? Dette er frihetsberøvelse på det groveste, og noe vi aldri må godta eller akseptere. Ikke en gang om disse menneskene er kjendiser aldri så mye.

Jeg synes virkelig utfallet av rettsaken Anette og Rodney mot Se og Hør er en seier, og jeg unner dem hver eneste krone de får i oppreisning/erstatning.

Nelle

Skrevet

Hvis paret er så forbannet på den oppmerksomheten de fikk av Se & Hør sommeren 2003 - ja, da burde de ærlig talt la bladet stå for sine egne uttalelser og latt være å dra saken fram i retten halvannet år etterpå. Da viser det hva de to er ute etter - penger, og ikke fred.

Anette sa nei til å bli fotografert naken av Se & Hør - helt til de la 40.000,- på bordet - da kledde hun av seg allikevel. Så går de til sak fordi bladet for halvannet år siden skrev at det var slutt mellom Rodney og Anette :o

Skrevet

Nelle:

Her er jeg vel egentlig helt uenig med deg på de fleste punkter. Alle vet at de som er kjendiser ikke har mye privatliv, og man må derfor også være klar over hva man begir seg inn på når man velger å bli kjendis. :roll:

Jeg blir ikke plaget av journalister fordi jeg har valgt å holde meg unna rampelyset på alle måter. Jeg har heller ikke stått fram som en Britney Wannabe og hatt sex på nasjonal tv.:sexy: DET gjorde Anette!! Er det ingen som husker da hun ble presentert og stilte opp i rød lakkdrakt og sang Britney sanger? :roll::roll: Herregud.. Folk som gjør slik gjør det kun av en eneste grunn; Nemlig oppmerksomheten man får ved å skille seg ut. Det er ikke mange av de gamle reality deltagerne som stadig blir dratt frem i media, men de som gjør det har ofte jobbet hardt for å bli kjent i utgangspunktet.

Jeg synes ikke man kan sammenligne døden til Diana med dette. For det første er det ingen av oss som vet om paparazziene er årsaken til at hun døde. :-( Mange kilder sier at hun ønsket å ta sitt liv... Dessuten var hun som kongelig utsatt for et helt annet press en våre liksom kjendiser er.

Til syvende og sist handler ikke denne tråden om kjendishat. Jeg startet den for å gi et eksempel hvor sykt vårt straffesystem er.. :evil: Bare les overskriften og mitt første innlegg... Det jeg ønsket var å skape en debatt om hvordan straffesystemet i Norge fungerer.

Melk:

Jeg synes selvfølgelig det er viktig å straffe de som kan skade vårt samfunns økonomiske trygghet. Men jeg synes også man bør straffe de som skader vår samfunns sosiale trygghet. Penger kommer mye lengre ned på listen over trygghet på et menneskes viktigste behov... Jeg tror jeg heller vil bekymre meg over hvordan jeg skal få råd til å betale husleia og kjøpe brød, enn om jeg eller familien min blir drept i løpet av dagen.

Norges "problem" er at vi ikke har vært plaget av de samme typer ekstreme tilfeller av drap og vold som i andre land i tidligere år og det har derfor ikke vært nødvendig med strengere straffer. Man kan ikke si at voldsrelaterte handlinger har blitt færre eller mildere de siste 10 årene. Økt vold bør også gi økte straffer

:fy:

Pam

Skrevet
Melk:

Jeg synes selvfølgelig det er viktig å straffe de som kan skade vårt samfunns økonomiske trygghet. Men jeg synes også man bør straffe de som skader vår samfunns sosiale trygghet. Penger kommer mye lengre ned på listen over trygghet på et menneskes viktigste behov... Jeg tror jeg heller vil bekymre meg over hvordan jeg skal få råd til å betale husleia og kjøpe brød, enn om jeg eller familien min blir drept i løpet av dagen.

Men hva synes du er rett straff?

Norges "problem" er at vi ikke har vært plaget av de samme typer ekstreme tilfeller av drap og vold som i andre land i tidligere år og det har derfor ikke vært nødvendig med strengere straffer. Man kan ikke si at voldsrelaterte handlinger har blitt færre eller mildere de siste 10 årene. Økt vold bør også gi økte straffer

Hva synes du om likhet for loven? Er det rett at en som voldtar i 2002 får mildere straff enn en i eks 2005, fordi det var flere som ble voldtatt i 2005?

Hjelper strengere straffer på voldskriminalitet?

Skrevet

Hva som er riktig straff synes jeg er vanskelig å si, men at den bør være strengere enn det er nå finnes det ingen tvil om.. Kanskje minimum et års fengsel for umotivert vold og økt ettersom hvor ofte det gjentas. Drapstrusler med våpen innblandet burde i det minste innebære fengselstraff. Stakkarslige 90 dager for jevnlig gjenntagelse av disse tingene er iallefall latterlig lite. Jeg syntes denne mannen burde vært satt inn minst 5 år, da slipper han vel ut etter 2 år pga god oppførsel likevel... Jeg ler meg skakk :roll:

Jeg synes ikke det har noe å si at man får strengere straff nå enn de som gjorde samme gjerningen for noen år siden. Halve poenget med straffer er at de skal virke forebyggende, og når de ikke gjør det lenger må de endres og bli sterkere. Er det vanskelig å forstå? Samfunnet endrer seg hele tiden og derfor må systemene i nasjonen følge etter. Hvorfor har norges (og verdens) politiske og økonomiske system blitt endret etter det somhar skjedd i verden? Jo nettopp fordi at ting skal fungere bra sammen. Tenk om vi skulle levd med de samme forestillingene om markedsøkonomi som de gjorde før industrialiseringen? Det sier seg selv at det ikke hadde fungert. :roll:

Pam

Skrevet

Jeg er også for strengere straffer for vold. Mitt poeng er at straffesystemet henger sammen på måter som ikke er så lett å forstå.

Hvor lang tid tror du forresten det tar å få bevilget penger til å bygge nye fengsler som skal ta unna disse som evt skal sone mye lengre straffer? Hittil har fengselet i Halden vært påtenkt i 10 år, det koster ca 1 mrd og er fremdeles ikke vedtatt....

Du henviser stadig til konkrete saker, du forstår at det ikke er så lett å svare? For å kunne sette hva som er passende straff må man vite mer enn det som her fremgår. Det er en grunn til at en rettssak kan ta både en og fire dager.

Jeg synes ikke det har noe å si at man får strengere straff nå enn de som gjorde samme gjerningen for noen år siden.

Vel, det er altså ikke hele det juridiske systemet enig med deg i. Likhet for loven er svæææært vikitg.

Samfunnet endrer seg hele tiden og derfor må systemene i nasjonen følge etter

Det skjer da også. Eks har nylig minstestraffen for voldtekt økt.

Skrevet

Tror du virkelig ikke at jeg forstår at ting tar tid og koster penger??? Det er jo det som er halve feilen med retssystemet og det er at de ikke får nok ressurser/eventuelt bruker ressursene sine riktig.

:roll:

Likhet for loven er svæææært vikitg.

Javel... Men for å være litt vanskelig da, hvorfor ble minstestraffen for voldtekt økt da? :-?

Siden de klarer å øke noen straffer bør de se at det er utrolig mange straffer de bør ta en ekstra titt på. Hvis de mener at likhet for loven er viktigst i forhold til å gi nasjonen trygghet sitter det virkelig feil personer og drar i trådene.

:roll:

Det finnes også andre måter å straffe folk på enn å sette dem i fengsel. For eksempel underslag kan straffes med å være med på å bygge opp de nye fengslene, eller plukke søppel langs gatene... Jeg synes ikke de burde puttes i fengsel sammen med voldtektsmenn og mordere... (jeg vet de havner på ulike avdelinger, men jeg vet også at det ikke skjer i alle tilfeller).

Jeg vet faktisk om flere av våre nye statsborgere som driter i om de kommer i fengsel. Der har de det så bra og får i tillegg betalt.... Hvis ikke dette er dumhet vet ikke jeg.. :evil:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...