Gå til innhold

Elkjøp skrudde opp prisen på TV-en med 5000 kroner før Black Friday

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Elkjøp skrudde opp prisen på TV-en med 5000 kroner før Black Friday

I hele november har Chris Møller fulgt med prisutviklingen på en bestemt TV hos Elkjøp. Før Black Friday ble prisen økt med 5000 kroner."

(hentet fra Adressa +)

Er det vanlig at butikkene gjør det slik at de skrur opp prisen, for deretter å sette ned prisen, for å få kunder til å tro at de sparer mye penger?

Anonymkode: 06d64...add

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Flere som gjør det.

Anonymkode: 3096b...45a

• Liker 5
Skrevet

Kjent fenomen det da, ofte sånn før jul :sprettoy:

• Liker 5
Skrevet

Sånn tror jeg det har vært i alle år. Før alle salg så skrur de opp prisene. Og ofte så skrur de ned prisene under salg, men ikke lavere enn normal pris, så man ikke tjener på å kjøpe varer under salg heller. 

Ikke ALLE som gjør det slik, men det har kommet opp i media flere ganger at de har funnet noen som selger varer på salg, men til dyrere pris enn normalt likevel

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke vanlig. Men elektronikkbransjen har holdt på sånn i flere år (Lefdal, Elkjøp, Expert) 

Men dette er faktisk ikke lov i følge markedføringsloven.

Anonymkode: 106a5...032

• Liker 4
Skrevet

press the bastards - let them eat cake

Skrevet

Åjada. Sportsbutikken venninna mi jobber i driver også sånn. Ellers så kan de finne på å lyve om den gamle prisen. Helt sykt

Anonymkode: 19165...77e

• Liker 1
Skrevet

Dette er temmelig irriterende og frekt. Har lest om dette flere ganger og synes nesten det burde vært en lov om dette på noen vis. Hvor de ikke bare kan skru opp prisen før en forventet salgsperiode som romjulssalg/blackfriday osv. 

Skrevet

Takk for svar alle sammen! :)

Da er det nok lurt å følge godt med på prisutviklingen på varer som vi ønsker  kjøpe, ved å bruke prisjakt.no og lignende tjenester

Skrevet
8 minutter siden, Zalo2 skrev:

Dette er temmelig irriterende og frekt. Har lest om dette flere ganger og synes nesten det burde vært en lov om dette på noen vis. Hvor de ikke bare kan skru opp prisen før en forventet salgsperiode som romjulssalg/blackfriday osv. 

Det er jo det. Markedsføringsloven.

Anonymkode: 106a5...032

• Liker 2
Skrevet

Les hele saken, og tenk litt. Den er bare et resultat av en overivrig journalist som skriver for helt ukritiske lesere. 

Anonymkode: e352f...4ff

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen! :)

Da er det nok lurt å følge godt med på prisutviklingen på varer som vi ønsker  kjøpe, ved å bruke prisjakt.no og lignende tjenester

Gjør det. Husk at noen kjeder (feks Elkjøp) kan gå med på å gi deg en tidligere billigere pris hvis det ikke var lenge siden.

Jeg skulle kjøpe en TV som var på salg til 3000 under vanlig pris (hadde fulgt med i ett år), var bortreist og når jeg kom tilbake så var prisen tilbake på normalen og hadde vært det i nesten en uke. Når jeg sa det til de i butikken så sa de at jeg kunne få den for salgsprisen.

Man kan også presse ned prisen hvis man har funnet den billigere ett annet sted (som kanskje ikke er så lett for deg å handle fra).

Anonymkode: 50539...d0d

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det. Husk at noen kjeder (feks Elkjøp) kan gå med på å gi deg en tidligere billigere pris hvis det ikke var lenge siden.

Jeg skulle kjøpe en TV som var på salg til 3000 under vanlig pris (hadde fulgt med i ett år), var bortreist og når jeg kom tilbake så var prisen tilbake på normalen og hadde vært det i nesten en uke. Når jeg sa det til de i butikken så sa de at jeg kunne få den for salgsprisen.

Man kan også presse ned prisen hvis man har funnet den billigere ett annet sted (som kanskje ikke er så lett for deg å handle fra).

Anonymkode: 50539...d0d

Tusen takk for gode råd! :blomst:

Skrevet

Dette foregår hele tiden. Spesielt på Elkjøp / Lefdal.

Løsningen er derimot veldig enkel, sjekk prisjakt.no så kan du se hva varen har kostet tidligere, og på andre butikker. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Les hele saken, og tenk litt. Den er bare et resultat av en overivrig journalist som skriver for helt ukritiske lesere. 

Anonymkode: e352f...4ff

De har til og med tatt med prisutviklingen for akkurat den TV-en, og det viser seg at den har vært kampanjevare et par ganger, men det er ikke fullt to måneder siden den kostet nesten 20 000. Det er greit nok at man kan lure på hva kjedene driver med, men i akkurat dette tilfellet mener jeg at de har sitt på det tørre. Dessuten, som prt90 sier, det er superenkelt å sjekke prishistorikken på en vare. Det burde alle gjøre. Så kan man nesten se om det vil komme et enda bedre tilbud på varen i nær framtid. 

• Liker 1
Gjest HarryDotter
Skrevet

Nå er det vel ikke noe organ som bestemmer at dersom en Tv har gått ned i pris så er det ulovlig å sette opp prisen seinere? Forhandler står fritt til å sette prisene de vil. Om Elkjøp ønsker å ta 10.000kr for en iphone4 så står de vel fritt til det? Men ingen gjør det fordi de ønsker å konkurere og selge.

Har selv sett produkter som selger veldig bra som svinger opp og ned i pris. Men å sette opp en tv pris med 5000 er veldig høy prisvekst. Virker rart.

Skrevet

Hvis man følger varer ser man jo ofte at de har veldig korte prisspikes oppover som ikke er etterfulgt av et "tilbud" også. Er kanskje for å sannsynliggjøre at det er vanlig praksis generelt, hvis det skulle komme opp en sak som dette, hvis man skal være kynisk...

Men det beste er jo når man følger en vare i månedsvis, blir for utolmodig til å vente, og samme dag som hentemeldingen tikker inn settes varen ned med 2000 kr. #thatfeeling

Anonymkode: d8b07...4b1

Skrevet (endret)

Dette skjer ofte, ikke bare innen elektronikk, men også innen dagligvarehandelen. Der skrur kjedene ned prisene i forkant av VGs matbørs (hvor kjedene på forhånd vet hvilke produkter som skal tas med i evalueringen), mens de skrur prisene på andre produkter opp for å kompensere. 

Endret av -Skylar
Omformulering
  • Liker 1
Skrevet

På meningsløse salg som black friday så skjer dette. På for eksempel januarsalg ( hvor butikkene selv har en egeninteresse av å kvitte seg med gammle varer før nye kommer inn) er det ikke så vanlig og man kan gjøre gode kupp.

Anonymkode: 6faf3...905

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Dette har de jo holdt på med i flere år, men når noen hører ordet rabatt/salg så springer de til butikkene.

Det er et sleipt triks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...