Gå til innhold

Familie som ikke respekterer ditt livssyn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det være seg at du er ateist, eller troende.. Samme det. La oss ikke diskutere dét her. 

Men jeg har et problem, nemlig at familien ikke respekterer livssynet jeg/vi har valgt oss. Det er problematisk, særlig for meg, jeg har ikke sagt noe til partneren min enda om hva jeg har hørt og overhørt. Mye fordi jeg vil skåne vedkommende. 

Jeg vet at familien, på begge sider, er dømmende. De vil at alle skal gjøre som dem. Men jeg synes det er så trist at det stadig skal komme stikk, bemerkninger, kommentarer som tydelig betyr at det har vært snakket om, dem imellom. Og ikke på en hyggelig måte.

Hva kan jeg gjøre for å takle det bedre? Det er kommentarer ingen kan "tas" på, om dere skjønner. 

Anonymkode: 15395...a4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en kort kommentar som: Familie som ikke kan respektere andre menneskers valg er noe jeg synes er utrolig respektløst, og noe jeg selv vil ha meg frabedt. Deretter bare går du. Forlat rommet, huset eller leiligheten, evt hiv de ut om de er på besøk. Og lev livet ditt slik du vil. 

Men fortell din partner alt. Vedkommende har rett til å vite og ta eget standpunkt evt uttale seg.

Anonymkode: 8a85d...7d2

• Liker 1
Skrevet

Kan til dels forstå hva du mener. Jeg har heldigvis ikke familie som eller kommer med stikk, men vet at min tante og onkel har snakket om meg og mitt livssyn og at vi valgte å døpe barna i kirken. Onkelen min er også verdens største sofa-sosialist som sitter og spyr ut masse greier på facebook og alle som sier imot han får passet påskrevet så til de grader. Selv gidder han selvfølgelig ikke å følge noe det han mener alle andre skal gjøre (ta buss til jobb, tilby tiggere husrom osv..).

Jeg har ei venninne som er humaetiker som virkelig misliker kristne. Muslimer har hun ingen meninger om, men kristne er virkelig noen heslige folk. Da jeg fortalte henne om mitt livssyn klappet hun meg bare på hodet og sa "Neida, nå lyver du, såklart du ikke tror på Gud. Ikke gjør deg dum." Vi er ikke nære venner lenger..

Anonymkode: 12cdc...8c5

Skrevet

Altså, hvis man igjen skal bli truet av dere med å få seg en på tygga som dere så fint kaller det bare fordi man har en eller to andre meninger enn noen... nei da vet ikke jeg...

Anonymkode: edd7b...f64

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en kort kommentar som: Familie som ikke kan respektere andre menneskers valg er noe jeg synes er utrolig respektløst, og noe jeg selv vil ha meg frabedt. Deretter bare går du. Forlat rommet, huset eller leiligheten, evt hiv de ut om de er på besøk. Og lev livet ditt slik du vil. 

Men fortell din partner alt. Vedkommende har rett til å vite og ta eget standpunkt evt uttale seg.

Anonymkode: 8a85d...7d2

Jeg skjønner tankegangen din, men "dessverre" (kan man vel si?) så er det ikke kommentarer man kan slå ned på. Det er små stikk, som lett kan bortforklares som noe helt annet. Kommer vi derimot inn på temaet så skal jeg gjøre som du sier. 

Min partner tør ikke å uttale seg, så ender bare opp med at han blir deppa av det. Derfor jeg skåner ham (han vet allerede at hans egen familie er idioter, trenger ikke å få vite at min familie har endel bagasje de og :P )

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan til dels forstå hva du mener. Jeg har heldigvis ikke familie som eller kommer med stikk, men vet at min tante og onkel har snakket om meg og mitt livssyn og at vi valgte å døpe barna i kirken. Onkelen min er også verdens største sofa-sosialist som sitter og spyr ut masse greier på facebook og alle som sier imot han får passet påskrevet så til de grader. Selv gidder han selvfølgelig ikke å følge noe det han mener alle andre skal gjøre (ta buss til jobb, tilby tiggere husrom osv..).

Jeg har ei venninne som er humaetiker som virkelig misliker kristne. Muslimer har hun ingen meninger om, men kristne er virkelig noen heslige folk. Da jeg fortalte henne om mitt livssyn klappet hun meg bare på hodet og sa "Neida, nå lyver du, såklart du ikke tror på Gud. Ikke gjør deg dum." Vi er ikke nære venner lenger..

Anonymkode: 12cdc...8c5

Huff, så trist å lese.. Familie skal jo støtte deg og være der. Kjenner meg litt igjen i det du skriver - det gjør kanskje alle som har et livssyn som ikke passer overens med "resten av familiens livssyn"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...