Gå til innhold

Hvis man feks har engelsk far, etiopisk mor men er født i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er man da norsk eller halvt engelsk og halvt etiopisk? Jeg har aldri blitt helt klok på om det er landet man er født i eller foreldrenes etnisitet som er avgjørende for hva man "er".

Anonymkode: b4a44...e43

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er man da norsk eller halvt engelsk og halvt etiopisk? Jeg har aldri blitt helt klok på om det er landet man er født i eller foreldrenes etnisitet som er avgjørende for hva man "er".

Hva man "er" kommer an på i hvilken sammenheng.

Juridisk, kulturelt, etnisk osv.

Juridisk: Storbritannia er det i stor grad slik at er du født på britisk territorium så er du britisk, i Norge er det ikke slik, her følger man statsborgerskapet til mor. Alt annet etterpå må søkes om.

Kulturelt: Her er det også forskjell fra land til land. I Norge er det vanlig å definere sin kulturelle tilhørighet etter hvor man vokste opp, mens i storbritannia er det vanligere å definere kulturell tilhørighet etter hvor man har bodd lengst og til en viss grad etter hvor man bor i øyeblikket.

Etnisk: Følger genetisk opphav og defineres etter hvor det genetiske opphavet kommer fra eller er dominant.

I eksemplet du skisserer avhenger hva man er av forhold ved foreldrene, tid som har gått og konteksten.

Som regel faller man ned på det enkleste og følger det juridiske. I dette tilfellet altså norsk. 

Anonymkode: 80147...18c

• Liker 1
Skrevet

Hjemme er hvor hjertet ligger. :tongue:

Anonymkode: 32f65...dc3

Skrevet

Vel tenk da. Hvis far er afrikaner og mor er latinamerikaner. Du er født i Norge og har norsk statsborgerskap, men ser ikke norsk ut. Hva er du da? 

Skrevet

Barn som blir født i Norge og har to utenlandske foreldre, blir ikke norske statsborgere ved fødsel.

Skrevet
1 minutt siden, Kamomille skrev:

Barn som blir født i Norge og har to utenlandske foreldre, blir ikke norske statsborgere ved fødsel.

Men hvis begge foreldrene har fått innvilget norsk statsborgerskap så blir vel barnet norsk statsborger også?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis begge foreldrene har fått innvilget norsk statsborgerskap så blir vel barnet norsk statsborger også?

Om en av foreldrene er norsk statsborger vil barnet få norsk statsborgerskap :) 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-10-51#KAPITTEL_2

Anonymkode: 9c5ec...a69

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva man "er" kommer an på i hvilken sammenheng.

Juridisk, kulturelt, etnisk osv.

Juridisk: Storbritannia er det i stor grad slik at er du født på britisk territorium så er du britisk, i Norge er det ikke slik, her følger man statsborgerskapet til mor. Alt annet etterpå må søkes om.

Kulturelt: Her er det også forskjell fra land til land. I Norge er det vanlig å definere sin kulturelle tilhørighet etter hvor man vokste opp, mens i storbritannia er det vanligere å definere kulturell tilhørighet etter hvor man har bodd lengst og til en viss grad etter hvor man bor i øyeblikket.

Etnisk: Følger genetisk opphav og defineres etter hvor det genetiske opphavet kommer fra eller er dominant.

I eksemplet du skisserer avhenger hva man er av forhold ved foreldrene, tid som har gått og konteksten.

Som regel faller man ned på det enkleste og følger det juridiske. I dette tilfellet altså norsk. 

Anonymkode: 80147...18c

Nei, for å få norsk statsborgerskap ved fødsel så må en av foreldrene være norsk, enten far eller mor. 

Anonymkode: 38d12...630

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå var spørsmålet stillet som at begge foreldrene har utenlandsk statsborgerskap.

Skrevet

Hold deg til Etopia du, langt eldre sivilisasjon enn norsk og britisk.

Anonymkode: 2e3c3...e07

Skrevet

GB, USA, Kanada osv følger stedprinsipp, dvs er man født i landet er man statsborger uavhengig av foreldrenes statsborgerskap. I Norge og mange andre land følger man blodprinsipp der man "arver" statsborgerskap til foreldrene. Blir foreldrene norske statsborgere blir også barna det, har de bare en eller annen oppholdsstatus får barna statsborgerskap fra opprinnelsesland.

Selv mener jeg at blodprinsipp er det riktige for det kan være helt tilfeldig hvor man er født, hvem man har til foreldre derimot er ikke det.

Anonymkode: 42e2f...054

Skrevet (endret)
På ‎23‎.‎11‎.‎2016 den 17.35, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en amerikansk-født italiensk far og en norsk mor. Jeg ble født i Brooklyn, men har siden jeg var syv år vokst opp i Norge.

Ja, jeg er norsk men jeg er også amerikansk. Og jeg føler meg italiensk. (Besteforeldre, onkler, tanter etc)

Det er ikke alltid lett;)  

Endret av Lanista1984
  • Liker 2
Skrevet

Du har i hvert fall genetisk tilhørighet til England og Etiopia. Begge har bra historie. Og siden du er født og oppvokst i Norge er jo det mest sannsynlig din kulturkrets, og faren din sin kultur er jo ikke så annerledes enn norsk (begge europeisk). Så kanskje litt av alt?

Anonymkode: 5ddf2...3c4

Skrevet
På 25.11.2016 den 12.03, Lanista1984 skrev:

Jeg hadde en amerikansk-født italiensk far og en norsk mor. Jeg ble født i Brooklyn, men har siden jeg var syv år vokst opp i Norge.

Ja, jeg er norsk men jeg er også amerikansk. Og jeg føler meg italiensk. (Besteforeldre, onkler, tanter etc)

Det er ikke alltid lett;)  

Viss du har en yankee som far og norsk mor, hvordan kan du da "føle" deg italiensk :klo:

Anonymkode: 5a8be...356

Skrevet

GB pleide å følge jus soli prinsippet, men har i stor grad gått vekk fra dette. De praktiserer lex soli, som er en mellomting, i motsetning til store deler av det amerikanske kontinentet som utelukkende benytter jus soli (nok at man er født i landet = statsborgerskap), så krever lex soli at man lovlig oppholder seg i landet og er fast bosatt eller statsborger. 

Så om ikke en av foreldrene også har et norsk statsborgerskap, så vil det være GB og Etiopisk. I tilfellet hvor et norsk er innblandet, så kan man holde 3 statsborgerskap, frem til man etter regelverk i utgangspunktet skal velge (etter norsk lov, GB og Etiopia bryr seg fint lite om dette, da de godkjenner flere statsborgerskap), innen man fyller 22 år. 

Dette er rent juridisk, rent kulturelt blir det man gjør det til selv, som oftest en mix, som kan være vel så bra, uten en ren tilhørighet til noen av stedene, samtidig som man får en forståelse for flere kulturer. 

Anonymkode: 58d67...b96

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viss du har en yankee som far og norsk mor, hvordan kan du da "føle" deg italiensk :klo:

Anonymkode: 5a8be...356

Du må lese alt:) Hele hans bakgrunn var italiensk. Selv om han ble født i USA. Så jeg har masse italiensk i familien. Både i Italia og i USA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...