Gå til innhold

Band og artister som synger på "bokmål"/østlandsdialekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg vet at bokmål er et skriftspråk og kan av den grunn ikke brukes som en dialekt. Men jeg vet ikke helt hva annet jeg kan kalle det. Oslo-dialekt? Østlandsdialekt? (Østlandet er jo svært, så blir kanskje litt upresist?) Hvis noen har et bedre ord for "bokmåls-dialekt" så tar jeg gjerne imot det. :) 

Samboeren min holder på å lære seg norsk, og jeg fikk en liten idé. Jeg husker på skolen i engelsktimene så satte læreren ofte på CD der noen leste eller sang, mens vi leste teksten i boka. Tenkte jeg kunne finne noen gode norske band/artister som synger på norsk som han kan høre på mens han leser teksten, men de jeg kommer på i farta synger på dialekt. (Kaizers Orchestra, Kråkesølv, John Olav Nilsen & Gjengen, DDE, Åge Aleksandersen...)

Men nå har det seg sånn at han synes det blir litt vanskelig å forholde seg til alle de forskjellige dialektene i Norge, så i første omgang holder han bare på å lære seg bokmål. Så får vi ta dialektene etterpå.

Så da skulle jeg gjerne hatt litt hjelp til artister som synger på bokmål/bokmålsaktig dialekt så han enkelt kan kjenne igjen ordene og uttalen.

Alle slags artister og sjangre tar jeg imot i første omgang, så får jeg heller plukke ut favorittene etterpå, hvis det kommer mange nok forslag. :) 

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Joachim Nielsen.

Postgirobygget.

De derre.

Delillos.

Skrevet

DumDum Boys!

Anonymkode: 3bc33...fe7

• Liker 1
Skrevet

Oslo ess

Anonymkode: c5ba8...211

• Liker 1
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Kjøtt

Raga Rockers

Marius Müller

Black Debbath

Bare Egil Band

Gartnerlosjen

Skrevet

Knutsen og Ludvigsen!

• Liker 2
Skrevet

Di Derre er allerede nevnt, men nevner dem alene også, for tror man kan lære mye østnorsk ("Oslosk") av de sangene, og Jo Nesbø synger tydelig, men også morsomt, så det kan jo være en motivasjon! :)

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Dumdum Boys

DeLillos 

Ellers var det jo de som sang 'prettiest girl in Oslo'. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...