AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #1 Skrevet 23. november 2016 Jeg har tidligere slitt med anoreksi og bulimi, men har vært normalvektig ett år. Jeg anser meg selv så frisk som jeg kan bli. Jeg driver med langdistanseløping og konkurrerer mye. Jeg skal løpe et løp i utlandet om 6mnd og må ha et medisinsk sertifikat der det står at min fysiske helse er i orden (at det ikke er noen kontraindikasjoner på at jeg kan delta). Det er ikke noe ekstremløp dette her, og jeg vet at kroppen min tåler det. Men jeg er redd for at legen min ikke vil skrive under på dette papiret. Kan hun nekte det fordi jeg har hatt spiseforstyrrelse, selv om min fysiske helse er helt flott? Hun vet at jeg aktivt driver med løping og konkurrerer. Problemet er at hun ikke anser meg som frisk (hun mener løpingen min er et symptom på spiseforstyrrelsen noe den ikke er, og hun har ved et par anledninger nå dette året sagt at jeg ikke burde konkurrere fordi det ikke er bra for sykdommen) Hvis hun ikke vil skrive under på dette, kan jeg da oppsøke en privat lege på et privat legesenter og be om en slik helseundersøkelse? Vet jeg tar litt sorgene på forskudd, men må bare forhøre meg før jeg skal skaffe meg det. Anonymkode: 8e1c6...fd9
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #2 Skrevet 23. november 2016 Et privat legekontor kan neppe skrive under på en slik attest når de ikke kjenner deg og din forhistorie. De vil da be om lov til å kontakte fastlegen din, og du vil i alle fall bli spurt om hvorfor du kommer til dem. Du setter likhetstegn mellom å være normalvektig og å være frisk fra spiseforstyrrelser. De tlært vi på Helene sjekker inn at ikke er det samme som å være frisk. Hvordan legen din bedømmer din helsetilstand er noe legen din må svare på. Er det viktigere for deg å få løpe og kunne risikere å dø under løpet, enn å stå over et løp og leve? Hard fysisk konkuranse er risikosport når du har vært syk. Men her kommer det og inn vurderinger bare legen din kan gjøre, som vet hvor sykmdu egentlig har vært. Anonymkode: 9525c...05a 3
Teriyaki Skrevet 23. november 2016 #3 Skrevet 23. november 2016 (endret) At du er normalvektig er ikke ensbetydende med å være frisk da. Jeg er normalvektig, men går likevel i behandling for blant annet spiseforstyrrelse. Kroppen din har kanskje kommet seg fysisk, men har den det psykisk? Skjønner uansett ønsket ditt om å delta. Jeg begynte selv å sikte mot konkurranseløping nettopp for å flytte fokus fra å forbrenne kcal til å heller fokusere på prestasjon og mål om å gjøre det bra under slike løp. Ville startet med å dra til legen også ta det derfra. Den attesten går vel mest på det fysiske, så kan godt være hun skriver under selv om hun mener du mentalt sett fortsatt ikke er frisk. Endret 23. november 2016 av Teriyaki 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå