Gå til innhold

Gusot hos nyfødte

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jenta mi er nå 10 dager gammel, og det er ikke så lenge siden vi kom hjem fra sykehuset. Vi måtte være der noen dager ekstra siden datteren min måtte ligge i lyskasse pga gulsot. I følge noen blodprøver som ble tatt er det uforliklihet mellom blodet vårt eller noe sånt. Er det noen som vet hva dette betyr? jeg synes dette er litt rart, da jeg er rh minus, og jeg fikk beskjed når hun blei født at vi hadde lik blodtype. Jeg fikk derfor ingen sprøyte etter fødselsen.

Er det noen som har erfaring med dette om gulsot? Verdiene på bilirubinen er fortsatt ganske høy, men under grensen for lysbehandling.

Fint om det er noen som kan svare meg, da jeg begynner å bli litt bekymret..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.helse-bergen.no/avd/kvinneklini...hos_nyfodte.htm

Av og til kan gulsot forårsakes av for sterkt henfall av røde blodlegemer pga Uforlikelighet i blodgruppene mellom mor og barn. Den hyppigste uforlikelighet forekommer i ABO-systemet.

Uforlikelighet i blodgruppesystemet kan påvises ved blodprøver fra mor og barn. En sjeldnere, men alvorligere, Uforlikelighet kan forekomme dersom mor og barn har forskjellig rhesus-gruppe. Uforlikelighet i rhesus-gruppen vil være påvist før fødsel via blodprøver tatt av moren i svangerskapet. Blodprøver tatt av mor og barn etter fødsel bekrefter uforlikeligheten.

Behandling

Dersom det forekommer gulsot pga Uforlikelighet i blodgruppene mellom mor og barn, kan lysbehandling alene av og til ikke være tilstrekkelig, og det vil i slike tilfeller være nødvendig med blodtransfusjon. Ved en slik transfusjon legges et lite plastkateter inn i en åre i navlen og blodet tappes fra barnet og erstattes med friskt blod. På denne måten blir billirubinet fjernet fra barnet sammen med de skadde røde blodlegemer.

Vår datter ble født 17 dager før termin og fikk gulsot som følge av det. 4 dager etter fødselen kunne vi dra hjem. Billirubinet lå rett under grensen mener jeg og dagen etter måtte vi opp på barneklinikken for å måle billirubinet og da var det enda lavere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...