Gå til innhold

To valper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten valp på 7 måneder.

Det virker som om han kjeder seg litt når han er alene hjemme, for da ransaker han alt han får tak i! Har hatt andre hunder på besøk mens jeg er borte, og da er han ikke like destruktiv.

Jeg er student nå men begynner å jobbe snart og alene hjemme tiden blir da større.

Nå er det en jeg kjenner som har en hannvalp på 5 måneder som må omplasseres. De er samme rase og leker godt sammen.

Det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer med to valper samtidig. Vil de finne selskap i hverandre eller vil det bli teit for min valp å møtte dele min oppmerksomhet med en annen?

Kan det bli problemer med dominans og slikt siden de begge er hannhunder i ca samme alder?

Hvor mye mer arbeid er to valper enn to? Må jo ut på tur uansett, og hvis de kan underholde hverandre litt gjør det ting greiere for meg når jeg må lese til eksamen feks. 

Er rett og slett i tvil på om det vil kunne være hyggelig for min valp med selskap eller ikke!

Noen som har noen tanker? På forhånd tusen takk for hjelpen!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drar du på tur med hunden før du drar, aktiviserer du han nok? Kanskje det hadde vært en idé å ha hunden på badet med vann og mat slik at det kanskje ikke blir et for stort område for han å være i?

Skrevet

Selvfølgelig. Sliter ham ut før jeg drar. Han er allerede på et mindre soverom med vann og mat. 

Virker ikke som han har det kjipt, bare kjeder seg. Han gjør det samme når jeg er opptatt med eksamen og han ikke får oppmerksomhet 

Skrevet

Hvis du skal ta inn en til, så må det være fordi du har lyst på to. Det blir himla mye jobb!

• Liker 4
Skrevet

for det første er det ikke lurt gi de vann og mat når du ikke er hjemme, og spesielt ikke når de ikke er i bur...

og det er nok ikke lurt ha 2 valper samtidig... men to hannhunder på samme alder ville jeg tro går helt fint. 

Anonymkode: 88e6f...cff

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

for det første er det ikke lurt gi de vann og mat når du ikke er hjemme, og spesielt ikke når de ikke er i bur...

og det er nok ikke lurt ha 2 valper samtidig... men to hannhunder på samme alder ville jeg tro går helt fint. 

Anonymkode: 88e6f...cff

Dyr skal alltid ha tilgang på vann! Forøvrig er bur for eiers latskap, ikke hundens behov.

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde samme problem som deg, hunden min var kjemperastløs alene, og roet seg bemerkelsesverdig når han hadde nabovenninna på besøk. Jeg endte med å skaffe en omplasseringsvenninne til ham, og jeg synes helt ærlig at det er enklere å ha to hunder enn én. Nå får de mye selskap i hverandre, han er roligere og samtidig har han lært mye av den gamle pensjonistdama han deler hus med nå.

Så konklusjonen på min erfaring; definitivt dyrere - men roligere, litt enklere, og veldig mye koseligere.

• Liker 2
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Du kan også risikere dobbelt så mye ødeleggelse når de er alene. To valper/unghunder kan finne på mye rart. Om de ikke finner noe å bite på, kan de ta vegger, dørkarmer og vinduskarmer. Så saken er vel at valp er mye jobb og det krever en del å lære dem å være alene uten at de får separasjonsangst. To valper kan bety trippel så mye jobb. Og om man er human og ikke vil stenge dem inn i et bur, så må man regne med at noen ting blir ødelagt. Dette pleier å roe seg og bli stort sett et ikke-eksisterende problem om hunden gradvis lærer å være litt alene og med økende alder (to-tre år). 

Anonymkode: 62086...07a

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk en lekekamerat til hunden min, en fosterhund riktignok, og det roet henne betydelig. Ikke at hun var destruktiv eller problematisk før vi fikk ham, men masse lek hver dag gjør jo sitt. De hadde masse, masse glede av hverandre! Samtidig er det mye som er vanskeligere når man har to hunder - særlig hvis begge er unge og trenger trening og oppmerksomhet. Jeg trente stort sett bare på å kunne trene alene med dem, hvis det gir noen mening.. Det er jo ikke bare-bare å "skru av" en hund og fokusere bare på den andre ;) All den oppdragelsen man faktisk fortsatt må gjøre når valpen blir stor (alt fra lydighetstrening til "usynlig" trening som foregår i hverdagen) blir fort dobbelt så vanskelig. Vi pleier for eksempel å få vår hund til å sitte pent og vente til vi gir beskjed før hun får gå ut døra. Med to unge og entusiastiske hunder blir slik trening ikke bare dobbelt, men trippelt så vanskelig/kaotisk til tider.. ;) 

Hvis kameraten din vurderer omplassering, kanskje du kan forsøke å være dagmamma for valpen hans en periode, eller passe den i ukedagene? Lurt å prøve det ut i alle fall :) Jeg har hørt om hunder som "vokser opp sammen", og som begynner å sloss som voksne, men vet ikke hvor vanlig det er. Det kan uansett være skummelt å la dem være alene hjemme sammen i begynnelsen. Noen ganger kan jo lek utarte seg til krangel dersom det blir for livlig, akkurat som det kan med barn..

Skrevet

Tror det er en god idè faktisk å ha to hunder. Tror de har mye bra selvskap i hverandre da :) Hun TV dyrlegen forslo jo faktisk dette om man er på jobb lenge og sånt, så er det bedre at de har selvskap i hverandre, ellers er det mye venting, og de er jo sosiale/flokkdyr. 

Anonymkode: 048c6...0a1

Skrevet

To hunder er ingen dum ide altså, det er bare to valper på ca samme alder som ikke trenger å være så lurt. Min anbefaling vil derfor være å heller finne en voksen, stødig og stabil hund, heller enn å ha to valper. Dette basert på egne erfaringer.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, ArtyFarty skrev:

To hunder er ingen dum ide altså, det er bare to valper på ca samme alder som ikke trenger å være så lurt. Min anbefaling vil derfor være å heller finne en voksen, stødig og stabil hund, heller enn å ha to valper. Dette basert på egne erfaringer.

Og ikke minst- liter mate syndrome kan forekomme. Kanskje ikke så sannsynlig i dette tilfellet, men helt klart mulig. Å ha to valper anbefales sjeldent.

Anonymkode: f0b7a...473

Skrevet
På 23.11.2016 den 15.15, Mittelvalper skrev:

Selvfølgelig. Sliter ham ut før jeg drar. Han er allerede på et mindre soverom med vann og mat. 

Virker ikke som han har det kjipt, bare kjeder seg. Han gjør det samme når jeg er opptatt med eksamen og han ikke får oppmerksomhet 

Hvorfor sperrer folk hundene inne på baderom/små rom? Kanskje det er derfor han kjeder seg? Med riktig oppdragelse skal hunden fint kunne være hjemme alene i hele huset/leiligheten. Sier som han litt over meg: hunder som er i bur/rom er for at eieren er for lat til å oppdra den. 

Anonymkode: f3039...b7d

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sperrer folk hundene inne på baderom/små rom? Kanskje det er derfor han kjeder seg? Med riktig oppdragelse skal hunden fint kunne være hjemme alene i hele huset/leiligheten. Sier som han litt over meg: hunder som er i bur/rom er for at eieren er for lat til å oppdra den. 

Anonymkode: f3039...b7d

Makan til tøv. 

Jeg har en hund som er en rase som vokter. Er han i hele leiligheten hyler og uler han i timesvis, er han på soverommet er han stille. 

Vi fikk råd om å ha ham på et mindre rom av hundeskolen fordi vokterraser kan syns det er veldig skummelt med "Ansvaret" med å skulle passe på hele hjemmet, mens hvis de har et mindre område å forholde seg til går det fint. 

Der handler ikke om oppdragelse og er uansett helt irrelevant for spørsmålet jeg stilte. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange gode svar! 

Bestemte meg for å la noen andre adoptere den andre valpen, tror dere har helt rett i at to valper blir for mye. Skal se om jeg finner en eldre, rolig hund i stedet!

Igjen, takk for hjelpen!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...