AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #1 Skrevet 23. november 2016 Hei. Samboer og jeg vurderer å kjøpe bolig sammen og er litt usikre på hvordan lån og slikt skal fordeles. Begge ønsker å eie 50/50. Per i dag bor vi i min bolig som jeg eier og hun har studert frem til nå men har nå fått seg en fast jobb. Fordeling av utgifter har vært slik at vi har delt på mat, strøm og husleie. Og de månedene hun ikke har hatt penger har jeg spyttet inn penger på felleskonto og tatt de største kostandene når ting har dukket opp. Etter salg vil jeg sitte igjen med cirka 700 000kr. Dette er et forsiktig estimat men tror det kan bli mer ut ifra hva boliger i området har gått for i det siste. Inntekt og egenkapital: Hun har en startlønn på 430k men siden hun har høy utdannelse vil hun gå forbi meg ganske raskt. Hun har ingen egenkapital men har foreldre som kan stille som kausjonister. Jeg har en grunnlønn på 480k men med tillegg og overtid så havner jeg rundt 600k i året og har det jeg sitter igjen med etter salg som egenkapital. Saken er det at jeg betaler rundt en 10000kr på boliglånet i dag og tåler en renteoppgang. Jeg ønsker å være litt fornuftig å ikke låne helt opp til pipa i tilfelle det kommer en renteoppgang. Vi har snakket sammen om at hun kan kjøpe seg inn her. Det går fint for to personer å bo her. Det er en to-roms på 55kvadrat. Det er litt uaktuelt for henne siden hun synes at vi skal kjøpe en større bolig nå og begynne voksenlivet slik at vi vet hvor vi bor når vi får barn og at prisene på bolig bare går en vei. Boliger vi har sett på ligger mellom 3 og 3,5mill. Jeg har sagt at jeg kan fint bruke det jeg sitter igjen med etter salg som egenkapital for oss. Hvordan gjorde dere det som var i samme situasjon? Er det beste å ta opp hvert vårt lån? Noen som har noen forslag, råd eller tips om hvordan vi kan gjøre det med fordeling. Anonymkode: 23e19...b5f
Ullgenser Skrevet 23. november 2016 #2 Skrevet 23. november 2016 Det er flere måter å løse dette på men uansett hva dere blir enige om så er det viktigste i mine øyne at dere lager en samboerkontrakt der det står hva dere er blitt enige om, hvem som skal betale hva, og ikke minst hvordan dere skal gjøre opp dersom dere selger leiligheten (feks hvis det blir slutt). Mulige løsninger kan være at du har en større eierbrøk i leiligheten enn hva hun har. Eller så kan dere avtale at hun betaler ned mer på lånet enn du gjør siden det var du som hadde egenkapitalen (men jeg ville nok tatt opp ett felles lån, ser ingen grunn til at dere skal sitte med hver deres). Vanskelig å si hva som er best eller hva som er riktig for dere. Da vi kjøpte så var det også slik at min samboer hadde mye større egenkapital enn hva jeg hadde, så jeg kan jo si hva vi valgte å gjøre. Vi valgte å gjøre det ganske enkelt: 50/50 eierbrøk, felles lån og betaler ned like mye hver på lånet. Men hvis vi selger leiligheten skal hver av oss først ha tilbake sin egenkapital, før resten av overskuddet fordeles likt mellom oss (vi eier i Oslo, og har derfor satset på at leilighetens verdi er større når vi selger enn da vi kjøpte. Skulle prisene plutselig stupe så må vi reforhandle avtalen). Uansett: Skriv samboerkontrakt!
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #3 Skrevet 23. november 2016 Takk for svar Ullgenser! Det var tre gode alternativer. Forskjellig eierbrøk var litt uaktuelt for henne. Vi kommer nok enten å gå for at hun betaler mer av lånet eller det siste alternativet som dere har gjort. Det hørtes ut som en god måte å gjøre det på for meg men hun likte alternativ to bedre. Vi får diskutere dette videre. Holder det med å skrive en samboerkontrakt som man finner på nettet eller kan banken hjelpe oss med dette hvis det blir forskjellig nedbetaling av lån? Eller bør man ta kontakt med en advokat? Anonymkode: 23e19...b5f
Ullgenser Skrevet 24. november 2016 #4 Skrevet 24. november 2016 Det er ingen formkrav til samboerkontrakt, så den kan dere sette opp selv/bruke en mal fra nettet hvis dere vil og føler dere klarer å lage en god nok avtale på den måten. Men dere bør samtidig som dere skriver samboeravtale også skrive testamente (ellers risikerer dere hvis en av dere dør at familien til den avdøde har krav på alle den avdødes eiendeler - inkludert avdødes halvpart av leiligheten). Et testamente har formkrav, og her kan det uansett være lurt å få en jurist på banen. En jurist kan også være behjelpelig med å finne ut av hvordan dere best kan fordele lån og eierskap, så hvis dere ikke er helt enige om hvordan dere skal gjøre dette så kan det være verdt det å bruke et par tusen på å få hjelp fra en profesjonell Vi satte opp vår samboeravtale og testamente selv, men hadde en jurist til å se over den før vi signerte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå