Gå til innhold

Hvordan fjerne presset fra media?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden på et sted psykisk der jeg ikke trenger å bli konstant minnet på alt jeg ikke har, kan eller får til. Jeg har egentlig mer enn nok med å leve, og å prøve å finne små lysglimt og trivsel i livet mitt slik det er nå. Men jeg blir overlesset med reklamer som hele tiden forteller meg at livet mitt ikke er bra nok - jeg skal ha lekre juleselskaper, jeg skal ha massevis av venner og familie å gjøre ting sammen med hele tiden, jeg skal se sånn og sånn ut, og ha masse pene klær som jeg kan gå i sammen med alle mine venner og familie som aldri er opptatt med andre ting. Jeg blir også overlesset med venners innlegg og likerklikk på diverse artikler om alt jeg burde være opptatt av - politikk, feminisme, flyktningkriser og asylsøkere på den ene siden og mote, interiør, oppussing og all mulig slags gjør-det-selv-og-vær-superkreativ-prosjekter på den andre siden. Det er spesielt i sosiale medier jeg kan gjøre noe med dette, media slutter nok ikke å forvente at alle skal være opptatt av politikk, feminisme, oppussing og virale videoer.

Jeg har nå brukt en del tid de siste dagene på å blokkere diverse sider, fjerne en del reklamer, og sluttet å følge de mest engasjerte vennene. Jeg har også sluttet å lese nyheter, noe jeg alltid gjorde før. Men er det noen som har noen tips til hvordan man kan unngå alt dette ekstra på facebook for eksempel, og bare få opp det vennene mine faktisk skriver (og ikke alt de liker eller kommenterer)? 

Hvorfor har det blitt sånn at alle skal være så superengasjerte i alt mulig? Man må jo sette seg inn i og mene noe om absolutt alt her i verden, ellers blir man jo sett på som om man er oppvokst bak en stein. Og hvorfor må man støtte alt hele tiden? Jeg har ikke noe i mot hverken feminismen, homofili, asylsøkere eller noen andre, men må jeg aktivt støtte dem for å vise at jeg ikke er i mot? Jeg er i tillegg ganske høysensitv, spesielt når jeg er dårlig sånn som nå, og å få servert historier om barnevoldtekter, overgrep på spedbarn og at overgripere jobber i barnehager er mer enn jeg tåler før frokost. Hvorfor er det nødvendig å dele så grusomme saker på facebook? Det man har sett kan ikke gjøres usett, og det er mye bedre om en bevisst og aktivt må klikke seg inn på en nettavis for å lese sånt. 

Nei, jeg tror jeg skal bli som Nemi, og nekte å lese aviser...

(Og hvis noen gjettet, ja det er naturligvis en depresjon som feiler meg, og er årsaken til at jeg er så jævla negativ ;) )

Anonymkode: a5191...8cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...