Gå til innhold

Noen som forstår seg på stamceller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste en forskningsartikkel om bruk av stamceller til å bekjempe sykdom. Jeg forstår ikke helt dette med stamceller. Hvis man ser på de hematopoetiske stamcellene som befinner seg i beinmargen; Hvor mange slike stamceller har et menneske? Kan man lage flere stamceller eller er man født med sine stamceller? Har man kun et visst antall og vil aldri kunne få flere? Jeg forstår at blodceller kommer fra stamcellene og at man stadig lager flere blodceller, men hva med selve stamcellene?

Tusen takk for eventuelle svar!

Anonymkode: 72bbc...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler å lese: https://snl.no/stamcelle

Stamceller blir delt inn i fire kategorier:

Totipotent stamcelle er en stamcelle som kan bli til alle kroppens celler og vev inklusive morkake. Eks. en befruktet eggcelle.

Pluripotent stamcelle er en celle som kan bli til alle kroppens celler unntatt morkake. Eks. embryonal stamcelle.

Multipotent stamcelle er en celle som kan bli til flere relaterte celler i et vev. Eks. blodstamceller som blir til røde blodceller, forskjellige hvite blodceller og blodplater.

Unipotent stamcelle er en celle som bare utvikler seg til en type spesialisert celle. Eks. muskelstamcelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, stan skrev:

Anbefaler å lese: https://snl.no/stamcelle

Stamceller blir delt inn i fire kategorier:

Totipotent stamcelle er en stamcelle som kan bli til alle kroppens celler og vev inklusive morkake. Eks. en befruktet eggcelle.

Pluripotent stamcelle er en celle som kan bli til alle kroppens celler unntatt morkake. Eks. embryonal stamcelle.

Multipotent stamcelle er en celle som kan bli til flere relaterte celler i et vev. Eks. blodstamceller som blir til røde blodceller, forskjellige hvite blodceller og blodplater.

Unipotent stamcelle er en celle som bare utvikler seg til en type spesialisert celle. Eks. muskelstamcelle.

Jeg har allerede lest der, men kunne ikke finne noe om antallet på hematopoetiske stamceller?
"Nyere data tyder på at stamcelletallet er lavere for enkelte stamcelletyper hos eldre mennesker enn hos unge (hjerte, skjelett)." Dette var det eneste jeg fant på snl.no om antall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hva betyr migrering av stamceller? Kom over det under noe behandlingsgreier.

Anonymkode: 6afb3...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...