Gå til innhold

Nakenkatter allergivennlige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Allergikere reagerer på forskjellige ting. Noen på pels, noen på hud og andre på spytt. Dette må sjekkes FØR man evt skaffer seg katt. 

Anonymkode: f3a6c...4ba

Skrevet

Vanligvis er ikke nakenkatter allergivennlige.

• Liker 2
Skrevet

Noen kan vel reagere på pels, men det vanligste er vel å reagere på spytt, svette osv. Derfor det ikke hjelper å ha en katt som røyter lite f.eks. Sibirkatt(som har kjempelang pels) er allergivennlig. Ikke garantert selvfølgelig, men enkelte allergikere tåler denne rasen fint.

Anonymkode: d076e...1ea

• Liker 2
Skrevet

Ingen type katt er fri for allergier men det finnes feks sibirkatt som er allergi vennlig. Det vil si at enkelte kan leve med en sånn type katt i hus uten å reagere. Men noen har så sterk allergi at man ikke kan ha verken katt eller hund i hus til tross for medisiner mot allergi uansett hvor allergivennlig dyret er. Samtidig for veldig mange andre så kan man fint leve sammen med dyr bare man tar medisiner. Allergi er veldig individuelt. Kanskje du først burde ha en katt evt i huset for en kortere periode å se hvordan det går? Altså være fosterhjem eller låne en katt.. slik at du kan ta den vekk igjen om det ikke går. 

Anonymkode: 09d9e...4cc

Skrevet (endret)

Sphynx er ikke regnet som en allergivennlig rase i det hele tatt, så jeg skjønner ikke hvor annonseforfatteren har fått det fra.
Har man astma og reagerer på pels i seg selv og støv, så skjønner jeg det, men har man allergi og reagerer på katter, så er det enzymet i spyttet deres man reagerer på, ikke pelsen i seg selv. Sphynxkatter vasker seg selv like mye som katter med pels, men siden de ikke har pels, vil spyttet i stedet tørke rett på huden og i mange tilfeller lettere kunne overføres til en allergiker.

Endret av Minya
  • Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Minya skrev:

Sphynx er ikke regnet som en allergivennlig rase i det hele tatt, så jeg skjønner ikke hvor annonseforfatteren har fått det fra.
Har man astma og reagerer på pels i seg selv og støv, så skjønner jeg det, men har man allergi og reagerer på katter, så er det enzymet i spyttet deres man reagerer på, ikke pelsen i seg selv. Sphynxkatter vasker seg selv like mye som katter med pels, men siden de ikke har pels, vil spyttet i stedet tørke rett på huden og i mange tilfeller lettere kunne overføres til en allergiker.

Aldeles korrekt! :Nikke:

Den annonsen er oppskriften på en kat(t)astrofe. Et barn som blir svært dårlig og en kattunge som umiddelbat trenger et nytt hjem. Med en allergiker i hus så nytter det ikke å "se'an av i en 4 ukers tid mens man venter på en mulig ny eier.

Sånne annonser gjør meg fly forb***a!   :angry:

Anonymkode: eee2e...f6d

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom over denne annonsen, men dette stemmer vel ikke? 

https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=86501731

Eller er jeg feilinformert?

Anonymkode: 0c1cc...09e

Hadde nakenkatter vært allegivennlige så hadde dette vært slått stort opp, og de hadde blitt anbefalt som kjeledyr til allergikere. 

Anonymkode: 8332f...ae5

Skrevet

ingen oppdrettere selger en rasekatt rimeligere til noen som skal gi den til ett barn i julegave, som dem itillegg ikke engang bor med. 
Her risikerer jo man at svindlere tjener litt penger, en jentunge blir lykkelig ett øyeblikk, og kattungen må flytte eller blir kastet ut... 

Anonymkode: 6b1f8...403

• Liker 2
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen kan vel reagere på pels, men det vanligste er vel å reagere på spytt, svette osv. Derfor det ikke hjelper å ha en katt som røyter lite f.eks. Sibirkatt(som har kjempelang pels) er allergivennlig. Ikke garantert selvfølgelig, men enkelte allergikere tåler denne rasen fint.

Anonymkode: d076e...1ea

Jeg reagerer kun på katter med lang pels. Korthåret katter er null problem, Sibir og Neva går også bra. 

Fant ikke ut dette for jeg fikk katt med semilang pels. Hadde da hatt korthåret katt i 16 år. 

Dwelf, Bambino er jo absolutt ikke å anbefale heller. Da det er avlet på katter med munchkin f.eks.

Elf er jeg litt mer usikker på hva er. 

Endret av MissPierce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...