Gå til innhold

Jeg har aldri krevd barnebidrag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..men jeg merker jo at barna koster med og mer. Tenåringer som de er. 

Barnas far gir meg råderett over barnetrygden, men ikke noe mer enn det. Kan jeg spørre om han vil bidra mer , eller er det en risiko , med tanke på å ødelegge et godt samarbeid?

Hvordan bør jeg formulere meg...? Er faktisk skikkelig nervøs for reaksjonen...

Jeg har et barn 50 /50, og ett barn 80%

Anonymkode: fdf7d...4be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke krevd? Du er klar over at du stjeler fra dine barn ved å ikke la de få godene de har krav på?

For øvrig så sender du bare inn til NAV og gir beskjed om det.

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, Silfen skrev:

Du har ikke krevd? Du er klar over at du stjeler fra dine barn ved å ikke la de få godene de har krav på?

For øvrig så sender du bare inn til NAV og gir beskjed om det.

Krevd var feil ord.. Jeg mener at jeg aldri har spurt han om det..

Barna lider ingen nød, vi klarer oss vi.. Det er bare at det går selvsagt litt på bekostning av andre ting.. Men jeg hadde håpet å ha en dialog med han før jeg kontaktet NAV.. Jeg er bare usikker på hvordan jeg skal bringe det på banen.

Jeg har samboer, og nå har han også flyttet inn til sin kjæreste . Han har klaget litt på dårlig råd, så jeg har ikke villet ta det.. Enda han antagelig tjener det dobbelte av meg. 

• Liker 1
Skrevet

Her får du smøre på deg ballene, barna dine fortjener bedre enn de har idag. 

Be nav om å regne ut hvor mye han skal betale og hvis du er så nervøs for reaksjonen så ber du nav kreve de inn for deg også.

• Liker 14
Skrevet
6 minutter siden, EvaLena skrev:

Her får du smøre på deg ballene, barna dine fortjener bedre enn de har idag. 

Be nav om å regne ut hvor mye han skal betale og hvis du er så nervøs for reaksjonen så ber du nav kreve de inn for deg også.

Kan NAV regne ut dette uten at han får vite noe?

Vi har ikke kontrakt på annet enn 50/50, så at den ene bor hos meg hele tiden, unntatt annenhver helg, står ikke noe sted..

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke kontrakt på annet enn 50/50, så at den ene bor hos meg hele tiden, unntatt annenhver helg, står ikke noe sted..

Du kan regne ut selv på NAV sin bidragskalkulator. For at NAV skal kreve inn må dere ha kontrakt.

• Liker 2
Skrevet

Hvis samarbeidet er så skjørt at det raser sammen hvis du spør om barnebidrag er det ikke liv laga. 

Du stjeler fra dine barn ved å ikke kreve og frarøver far muligheten til å være et anstendig menneske som bidrar til forsørgelsen av sine barn.  ikke sikkert han ser det på samme måte men begge foreldre må faktisk forsørge sine barn . Her hadde jeg tatt det opp med bf først , nytter det ikke blir det nav som må kreve inn. 

Anonymkode: d64f3...703

• Liker 6
Skrevet

Lider ingen nød.. Skjønner ikke hvorfor du ikke har bedt om barnebidrag, trengte du den ikke til den så kunne du jo spart de til dem. 

Ingen vet hva fremtiden bringer..

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Silfen skrev:

Du kan regne ut selv på NAV sin bidragskalkulator. For at NAV skal kreve inn må dere ha kontrakt.

Okei, jeg vet bare ikke helt hvor mye han tjener.. Så da må jeg vel spørre han... :/ 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først må dere ordne en skriftlig avtale der begge skriver under. Så fikser nav resten.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, EvaLena skrev:

Først må dere ordne en skriftlig avtale der begge skriver under. Så fikser nav resten.

Jeg skjønner .. Det er hvordan jeg skal nevne dette for barnas far som er vanskelig.. Er redd han syntes jeg er urimelig. Og at ting blir litt ødelagt etter dette..

• Liker 1
Skrevet

Det du gjør er ulovlig. Bare så du er klar over det. Bidrag er ikke DINE penger, men barnas. Man har ikke rett til å si neitakk (eller ikke inngå avtale) når det kommer til bidrag. 

§ 66. Ingen kan gje avkall på den retten barnet har etter dette stykket.

Hilsen barnevernspedagogen. 

Anonymkode: 0bcfd...17e

• Liker 6
Skrevet

Det er vel bare å gå rett på sak, jeg kan vanskelig se at det kan gjøres på noen annen måte. Jeg ville vel selv først og fremst fokusert på de utgiftene som ikke kan reduseres - som mat. Tenåringer eter en del. Nå vet ikke jeg om han selv driver med en hobby som koster penger, og om han har forståelse for at også ungenes hobbyer koster penger?

Anonymkode: 8bc34...dce

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge dere har kontrakt på 50/50 så har du ikke krav på noe som helst fra faren. Det betyr selvsagt ikke at han ikke skal betale for dem når de er hos han, men da har du altså ikke krav på noen penger eller barnebidrag fra han.

Anonymkode: de4f1...ccd

• Liker 10
Skrevet

Her leser jeg mye dumt.

• Dere deler jo barna nesten likt, så skal ikke være rare bidraget å snakke om.
  • Ikke gå til NAV før du har pratet med faren om det. Et godt forhold til han viktigere enn et par kroner og øre ekstra.
  • Ikke kreve bidrag er det samme som å stjele fra barna? Dette er noe av det dummeste jeg har hørt! Eneste bidrag er godt for er en tvangsoverføring fra ene parten til den andre. Om den som tjener mest også bruker mest på barna, vil de sitte nøyaktig like godt i det.
  • De fleste tror at "den andre" parten har mye mer utbetalt per mnd enn det h*n faktisk har, hvis h*n har noe høyere årsinntekt. Dette gjelder særlig dersom den som har hovedomsorg for barna også mottar barnetrygd og penger som aleneforsørger (noen deler dette), mye av dette skattes det ikke av, og det er gode skattefordeler ved å ha barna mest. Den andre partens ekstra inntekt blir langt på vei spist opp av skatt.
  • Det burde ikke være noen automatikk at begge foreldre på død og liv skal ha like mye å rutte med. Den som tjener mest har sannsynligvis jobbet hardest for å gjøre det, og ergo fortjener det. Barna får gjerne mest av denne personen også, så i sum er det ingenting som skal tilsi at barna får det dårligere.
  • Liker 12
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge dere har kontrakt på 50/50 så har du ikke krav på noe som helst fra faren. Det betyr selvsagt ikke at han ikke skal betale for dem når de er hos han, men da har du altså ikke krav på noen penger eller barnebidrag fra han.

Dette er bare tull. Den som tjener mest skal betale barnebidrag til den som tjener minst, selv om de har barna 50/50.

Anonymkode: 54a4e...85b

• Liker 2
Skrevet

Synes det er rart du ikke har bedt om det før. Det er ikke penger til deg selv du ber om, det er barnas penger som de har KRAV på. Ta det opp så fort som mulig. Betyr ingenting om barna ikke er i nød, pengene er deres og du kunne spart opp mye til de allerede om du hadde ordnet dette tidligere. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Det kommer helt an på inntekten mor og far har. Er den stor, så vil den med mest kunne pålegges bidrag selv om barna bor 50/50. Dette fordi bidraget baseres på foreldrenes inntekt og at det er den som er utgangspunktet for hvor mye den enkelte skal forsørge sine barn med. At far betaler mat etc når barna er hos ham er vel en selvfølge for de fleste.

Jeg syns du skal invitere til en samtale, TS, hvor du legger fram tydelig at du i x antall år ikke har krevd at han har bidratt økonomisk til barnas forsørgelse. Det har du ikke lenger mulighet til, fordi barna koster mer med alderen, så nå må dere få en skikkelig avtale på hvordan kostnadene skal fordeles. Det er ikke rimelig at du alene skal stå for barnas økonomiske forsørgelse, dette er noe dere begge er forpliktet til.

Så må du ikke la deg lure av at han har "dårlig råd". Han har forsørgerPLIKT for sine barn, ergo skal han bidra.

Fører ikke dette fram så ber du NAV beregne bidraget, basert på den samværsbrøken dere faktisk har pr i dag. NAV krever det også inn, slik at du slipper å "krangle" med far månedlig fordi han ikke "gidder" betale.

jeg forstår meg faktisk ikke på fedre som ikke vil bidra til sine barns økonomiske forsørgelse og bare lar mor ta hele den byrden. Hva slags forelder gjør egentlig sånt mot sine barn?!?

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Essensen skrev:

Her leser jeg mye dumt.

• Dere deler jo barna nesten likt, så skal ikke være rare bidraget å snakke om.
  • Ikke gå til NAV før du har pratet med faren om det. Et godt forhold til han viktigere enn et par kroner og øre ekstra.
  • Ikke kreve bidrag er det samme som å stjele fra barna? Dette er noe av det dummeste jeg har hørt! Eneste bidrag er godt for er en tvangsoverføring fra ene parten til den andre. Om den som tjener mest også bruker mest på barna, vil de sitte nøyaktig like godt i det.
  • De fleste tror at "den andre" parten har mye mer utbetalt per mnd enn det h*n faktisk har, hvis h*n har noe høyere årsinntekt. Dette gjelder særlig dersom den som har hovedomsorg for barna også mottar barnetrygd og penger som aleneforsørger (noen deler dette), mye av dette skattes det ikke av, og det er gode skattefordeler ved å ha barna mest. Den andre partens ekstra inntekt blir langt på vei spist opp av skatt.
  • Det burde ikke være noen automatikk at begge foreldre på død og liv skal ha like mye å rutte med. Den som tjener mest har sannsynligvis jobbet hardest for å gjøre det, og ergo fortjener det. Barna får gjerne mest av denne personen også, så i sum er det ingenting som skal tilsi at barna får det dårligere.

Dette!

Ta en prat med far du TS. Fortell det akkurat som det er, at barna koster mer penger nå som de er eldre. Spør pent om ikke han har mulighet til å hjelpe deg litt. De fleste mennesker er veldig alrighte bare ting blir lagt frem på en skikkelig måte :) Setter han seg på bakbeina så får du heller ta det derfra. Lykke til!

• Liker 3
Skrevet

Du kan hvertfall snakke med han om att han bør være med å betale for fritidsaktiviteter klær og anett utstyr dem trenger. Spesielt hvis han ikke kjøper noe til dem. 

Hva du har rett på iforhold til bidrag må du nesten ta med nav. 

Anonymkode: 5ffe0...368

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...