Gå til innhold

Barnehagen har endt bekymringsmelding..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Hvordan skal jeg forholde meg til dette? 

For ca 3 uker siden var vi på foreldresamtale der barnehagen forteller at de har bekymring for barnet mitt. Bekymringen var basert på adferd de hadde observert i barnehagen de siste 14 dagene. Styrer spør hvordan jeg opplever barnet mitt og jeg forklarer og forteller at adferden barnehagen observerer på ingen måte gjenspeiler seg hjemme. Barnehagen forteller at de sender inn bekymringsmelding til barnevernet.

Etter å ha rukket å la det hele synke litt inn blir jeg utrolig frustrert. Ikke i hovedsak fordi det blir sendt en bekymringsmelding, men fordi jeg ble presentert for helt ny informasjon under samtalen, føler meg i bunn og grunn "overlumpet" og har problemer med å forstå logikken i det hele. Hele situasjonen blir snudd på hodet og jeg sitter igjen med en stor bekymring for hvordan barnet mitt har det i barnehagen dersom dette er tilfelle.

Jeg kontaktet derfor virksomhetslederen i kommunen for å snakke med noen angående dette. Etter samtale blir jeg rasende da hun forteller gjentatt ganger at dette er barnehagens rett og at hun ikke har noen myndighet til å trekke tilbake bekymringen. Jeg forteller at det ikke er målet mitt, men at jeg ønsker at barnehagen skal bli tatt litt under lupen. Virksomhetsleder virker ikke til å ta meg på alvor og har helt feil fokus på hele situasjonen.

I dag fikk jeg referatet fra foreldresamtale, altså 3 uker etter samtalen og kopi av bekymringsmeldingen. Når jeg leser igjennom er det enda mer som skurrer, barnehagen forteller oss at adferden har pågått de siste 2 ukene, i referatet står det den siste tiden mens i bekymringsmeldingen skriver de de siste 2 mnd. Samtidig står det mye jeg ikke tidligere har blitt informert om og på referatet fra samtalen er det oppført flere ting som ikke ble snakket om. Jeg ringte barnevernet for å undersøke om meldingen har kommet inn siden jeg vil ha fortgang i det hele, men der har ingen bekymringsmelding kommet inn. 

Hvor bekymret er egentlig barnehagen dersom meldingen ikke engang har kommet inn?

Har noen opplevd lignende?

Anonymkode: 4e953...cbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde vært mer oppklarende for folk å svare her om du kan oppgi typiske grunner til hva barnehagen er bekymret for - hva slags atferd er det snakk om? 

Anonymkode: fea73...e07

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært mer oppklarende for folk å svare her om du kan oppgi typiske grunner til hva barnehagen er bekymret for - hva slags atferd er det snakk om? 

Kanskje du er alenemor, siden du skriver "barnet mitt"? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om "følelsesmessig ustabil" som barnehagen selv velger å kalle det. Med sinneutbrudd som ikke kan forutsies, at han blir helt "svart" og "låser seg". Slåing, biting, sparking og "stygge ord". Altså, barnehagens ord.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kontaktet derfor virksomhetslederen i kommunen for å snakke med noen angående dette. Etter samtale blir jeg rasende da hun forteller gjentatt ganger at dette er barnehagens rett og at hun ikke har noen myndighet til å trekke tilbake bekymringen. Jeg forteller at det ikke er målet mitt, men at jeg ønsker at barnehagen skal bli tatt litt under lupen.

Det beste i slike situasjoner er som regel ikke å gå til "motangrep". Bekymringsmeldingen blir sendt inn uansett, så da får du ta det som det kommer. Om alt er bra hjemme, vil det ikke få konsekvenser for deg. 

Når du tar kontakt med virksomhetslederen i kommunen før Barnevernet overhodet har tatt kontakt med deg, så fremstår det jo som om du forsøker å stoppe bekymringsmeldingen eller angripe barnehagen, selv om det kanskje ikke var hensikten.

Anonymkode: 48f54...a29

• Liker 25
Skrevet

Men det hele skurrer. Det er tydelig st barnehagen mener dette er såpass alvorlig at opplysningsplikten gjelder, men jeg har ikke fått noe info om dette på forhånd i tillegg til at barnehagen ikke er villig til å sette igang tiltak. Her gikk det jo virkelig fra 0 til 100.

Hi

• Liker 6
Skrevet

Høres jo ut som om barnet ikke har det så greit, men det trenger ikke ha noe med hvordan ting er hjemme. Barnevernet kommer sikkert til å prøve å kartlegge hva som er grunnen til disse utbruddene. Hadde det vært mitt barn, så hadde jeg blitt rimelig glad for at dette ble tatt tak i. Jeg hadde blitt fortvilet om mitt barn plutselig endret adferd på den måten. Kanskje det er noe de gjør helt feil i barnehagen, kanskje blir han mobbet/stengt ute, kanskje skjer det overgrep? Det kan jo være alt og ingenting.

Anonymkode: 7740d...85f

• Liker 21
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om "følelsesmessig ustabil" som barnehagen selv velger å kalle det. Med sinneutbrudd som ikke kan for+ utsies, at han blir helt "svart" og "låser seg". Slåing, biting, sparking og "stygge ord". Altså, barnehagens ord.

Alder?

Syns ikke det høres unormalt ut om det er i forbindelse med for eksempel språkutvikling. Uansett så er det noe du kan ta opp med for eksempel psykolog tilknyttet helsestasjonen, for tips og råd til håndtering.Men om du ikke ser noe av dette hjemme så er det jo tilsynelatende barnehagen som utløser denne frustrasjonen som barnet ikke klarer å håndtere og således de som trenger hjelp.

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om "følelsesmessig ustabil" som barnehagen selv velger å kalle det. Med sinneutbrudd som ikke kan forutsies, at han blir helt "svart" og "låser seg". Slåing, biting, sparking og "stygge ord". Altså, barnehagens ord.

Du skal ikke se helt bort ifra at barnehagen har opplevd disse tingene og dermed har plikt til å varsle BV.

MEN, det er ikke dermed sagt at det er noe du har gjort feil eller har drevet med noen overgrep. Barnhagen følger bare de retningslinjer de er pålagt å følge. Alternativet er om det hadde forkommet noen overgrep mot barnet og barnehagen ikke hadde varslet, så kunne barnet gått til søksmål mot barnehagen, når ungen ble voksen, på at de ikke gjorde jobben sin.

Hadde jeg vært i din situasjon, så ville jeg tatt kontakt med barnevernet for å finne en løsning på ungens reaksjoner/oppførsel i barnehagen. Ikke for å stoppe meldingen, men for å utrede det som står i den meldingen. De i barnehagen finner neppe på disse tingene bare for å ha en grunn til å sende meldingen til BV.

Alternativ kan helsesøster vere til hjelp. Kanksje ungen har noen form for barneautisme. Det som før ble kalt for toårstrassen, er nå en diagnose. Husk bare på at all diagnoser er døråpnere for behandling og ikke noe negativt ved det.

Anonymkode: 3bfc5...582

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke se helt bort ifra at barnehagen har opplevd disse tingene og dermed har plikt til å varsle BV.

MEN, det er ikke dermed sagt at det er noe du har gjort feil eller har drevet med noen overgrep. Barnhagen følger bare de retningslinjer de er pålagt å følge. Alternativet er om det hadde forkommet noen overgrep mot barnet og barnehagen ikke hadde varslet, så kunne barnet gått til søksmål mot barnehagen, når ungen ble voksen, på at de ikke gjorde jobben sin.

Hadde jeg vært i din situasjon, så ville jeg tatt kontakt med barnevernet for å finne en løsning på ungens reaksjoner/oppførsel i barnehagen. Ikke for å stoppe meldingen, men for å utrede det som står i den meldingen. De i barnehagen finner neppe på disse tingene bare for å ha en grunn til å sende meldingen til BV.

Alternativ kan helsesøster vere til hjelp. Kanksje ungen har noen form for barneautisme. Det som før ble kalt for toårstrassen, er nå en diagnose. Husk bare på at all diagnoser er døråpnere for behandling og ikke noe negativt ved det.

Anonymkode: 3bfc5...582

Barneautisme? Seriøst?  Og kun i barnehagen da selvsagt. Herregud, ta deg en bolle!

• Liker 21
Gjest Elseby13
Skrevet

Barnehagen har meldeplikt og hvis de unnlater å gjøre, så gjør de ikke jobben sin. Altfor mange barn blir aldri fanget opp og lider i stillhet. Du skal være glad og takknemlig for at du bor i et land der barnehage, skole, tannlege etc varsler barnevern ved bekymring. Ikke sett deg i mot dem, det virker bare mot sin hensikt.

Skrevet
1 minutt siden, Elseby13 skrev:

Barnehagen har meldeplikt og hvis de unnlater å gjøre, så gjør de ikke jobben sin. Altfor mange barn blir aldri fanget opp og lider i stillhet. Du skal være glad og takknemlig for at du bor i et land der barnehage, skole, tannlege etc varsler barnevern ved bekymring. Ikke sett deg i mot dem, det virker bare mot sin hensikt.

Ut fra hva TS beskriver så burde bhg jo melde seg selv. Altså ikke tatt i betraktning alt mulig annet, kun TS sine beskrivelser. Det er klart at man blir opprørt når 1: man får beskjed om at barnet ikke har det bra ut av det blå og 2: det er det stedet barnet skal være trygt når det er borte fra deg som er det eneste stedet dette skjer.

• Liker 17
Skrevet
3 minutter siden, Silfen skrev:

Ut fra hva TS beskriver så burde bhg jo melde seg selv. Altså ikke tatt i betraktning alt mulig annet, kun TS sine beskrivelser. Det er klart at man blir opprørt når 1: man får beskjed om at barnet ikke har det bra ut av det blå og 2: det er det stedet barnet skal være trygt når det er borte fra deg som er det eneste stedet dette skjer.

Det er faktisk normalt at man ikke varsler foreldre om bekymringsmelding, da det kan virke mot sin hensikt. De har her gjort det i forkant, slik at TS ikke skal få noe (ytterligere) sjokk.

Videre kan vel ikke barnehagen vite at det KUN er i barnehagen barnet oppfører seg slik? De responderer på noe de finner bekymringsverdig. 

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk normalt at man ikke varsler foreldre om bekymringsmelding, da det kan virke mot sin hensikt. De har her gjort dt i forkant, slik at TS ikke skal få noe (ytterligere) sjokk.

Videre kan vel ikke barnehagen vite at det KUN er i barnehagen barnet oppfører seg slik? De responderer på noe de finner bekymringsverdie. 

Snakker ikke om varsling, men snakker om å samtale om barnets oppførsel. Dersom noe er borte fra det normale med et barn, det være bhg eller skole, så snakker man jo med foreldrene om det. Løsninger må jo finnes før man kaster bort ressurser, snakk om å skyte spurv med kanoner.

• Liker 19
Skrevet

Du har hvertfall gitt ytterligere til grunn til bekymring sånn som du reagerte.. Vær klar over at alt du sier og gjør vil bli loggført og at når du kontakter virksomhetslederen i kommunen omtrent før møtet er avsluttet så sier det en hel del om deg. Vedkommende har selvfølgelig informert barnevernet om samtalen og om hva som ble sagt - og på hvilken måte. Har du fremstått som sint, og hun har oppfattet at du var mer interessert i å få henne til å "snu" barnevernet (som det hører ut som på det du skriver) enn å vise bekymring for om barnet ditt kanskje ikke har det bra er jo det et ganske alvorlig funn i seg selv. Og når du i tillegg ringer barnevernet for å høre om de har fått bekymringsmelding på deg, altså.. 

Bare atferden din alene gir meg bekymring, og det kan du være sikker på at det er flere i kommunen din som tenker. Du har jo ikke fokus på BARNET i det hele tatt, bare "hvem kan jeg kjefte på for at de har gjort noe 'mot meg'?" Ser du ikke dette selv?

Anonymkode: 4aea9...9e7

• Liker 26
Gjest Elseby13
Skrevet

Jeg pleier alltid å informere foreldre før jeg sender bekymringsmelding. (Jobber ikke i bhg).

Skrevet
5 minutter siden, Silfen skrev:

Snakker ikke om varsling, men snakker om å samtale om barnets oppførsel. Dersom noe er borte fra det normale med et barn, det være bhg eller skole, så snakker man jo med foreldrene om det. Løsninger må jo finnes før man kaster bort ressurser, snakk om å skyte spurv med kanoner.

Dette vet vi jo ingenting om. Noen problemer tar man med foreldre, noen varsler man Barnevernet direkte om. Barnehagen har funnet siste alternativ riktigere i denne sammenhengen. 

Om dette kun er problemer som oppstår i barnehagen og det ikke er noen problemer i hjemmet, så burde dette løse seg greit. 

TS burde uansett ikke posisjonere seg som en "vanskelig forelder", selv om det nå er en vanskelig situasjon. Men det er altså slik at man heller skal melde fra en gang for mye enn en for lite. Og i disse dager er mange spesielt obs. Barnehagen vil ikke havne i en vanskelig situasjon selv dersom noe er oversett.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo tydelig at barnet ditt ikke har det bra i barnehagen. En bekymringsmelding vil sette fokuset like mye på hvordan barnet blir behandlet i barnehagen som hjemme hos deg. Det vil være veldig verdifullt å få undersøkt hvorfor barnet reagerer som det gjør. Det kan skyldes forhold hjemme, forhold i barnehagen, eller personligheten til barnet.

• Liker 10
Skrevet

Hvor gammel er barnet ditt og har ikke bhg tatt det opp før?

Anonymkode: 76300...97f

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har hvertfall gitt ytterligere til grunn til bekymring sånn som du reagerte.. Vær klar over at alt du sier og gjør vil bli loggført og at når du kontakter virksomhetslederen i kommunen omtrent før møtet er avsluttet så sier det en hel del om deg. Vedkommende har selvfølgelig informert barnevernet om samtalen og om hva som ble sagt - og på hvilken måte. Har du fremstått som sint, og hun har oppfattet at du var mer interessert i å få henne til å "snu" barnevernet (som det hører ut som på det du skriver) enn å vise bekymring for om barnet ditt kanskje ikke har det bra er jo det et ganske alvorlig funn i seg selv. Og når du i tillegg ringer barnevernet for å høre om de har fått bekymringsmelding på deg, altså.. 

Bare atferden din alene gir meg bekymring, og det kan du være sikker på at det er flere i kommunen din som tenker. Du har jo ikke fokus på BARNET i det hele tatt, bare "hvem kan jeg kjefte på for at de har gjort noe 'mot meg'?" Ser du ikke dette selv?

Anonymkode: 4aea9...9e7

Det samme tenkte jeg når jeg leste HO. Jeg hang meg også opp i ordene: ble rasende på offentlig ansatt. Dette er ikke positivt for din sak TS.

I min jobb ser jeg ofte at foreldre mener barna deres har god oppførsel hjemme. Når vi kommer litt mer innpå hva som skjer, får vi ofte et innblikk i barn som sitter ved pc hele dagen, som får styre hverdagen osv. (Nå skriver jeg generellt). Disse barna mangler totalt oppdragelse, men oppfører seg greit hjemme - FORDI de får gjøre akkurat som de vil. Når disse barna møter regler i barnehagen og på skolen, viser de ofte slike tegn som TS beskriver. Det er derfor viktig å undersøke alle muligheter når barn viser en slik adferd. Barnehagen har plikt på å melde ifra. De gjør det for barnets beste, ikke for å "ta" foreldrene. Husk det TS.

Endret av Myrthel
  • Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...