Gå til innhold

Syns ikke den kommentaren var så grei. Kroppsfokus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en søster som er 5 år eldre, og hun har ofte kommentert kroppen min og matinntaket mitt helt siden vi var små. Små stikk og hint hele veien. Så har vi ikke sett hverandre på ca ett år da jeg har vært opptatt i en annen by med studier, og jeg kom hjem en tur til foreldrene våre i helgen og så frem til å nyte mors kjøttkaker.

Min søster dukket opp og det første hun sa i lykkelig ekstase var: "Du har akkurat samme midje som meg!" Jeg bare glodde på henne og snudde meg bort uten å svare.

Jeg hater det når alt skal handle om kropp fra henne. Hva har vel det for betydning hvordan kroppen min ser ut? Og ja, det er vel ganske logisk at vi tilfeldigvis har samme kroposbygning mtp arv fra foreldre? 

Før jeg flyttet hjemmefra slet jeg i flere år med matinntak, selvfølelse og depresjon. Jeg hadde sågar spiseforstyrrelse ett års tid der jeg bare spiste frokost og ingenting annet. Løy og sa jeg hadde spist hos venninna mi. Alt begynte den dagen min søster begynte å pirke på maten jeg spiste, magen min, og diskuterte slanking med mamma for oss begge to. For min søster hadde jo funnet løsningen. Mamma er jo livredd henne. Min søster er så voldsomt opptatt av mat og kropp og er regelrett stygg i munnen mot overvektige. Nekter min mor å kjøpe matvarer med sukker og alt min søster mener er usunt.

Mamma er så gammel nå at hun burde vite nok å si stopp. Men hun vil ikke ha bråk. Og jeg holder meg borte, fir min søster er der stadig vekk. 

Jeg vet ikke om det er mulig å få min søster til å slutte med kommentarer og kontrollsyke/hets. Vi har krangla om det før, og jeg tror ikke det gikk inn. 

Måtte bare få det ut. Tenker det beste for meg er å holde meg borte for alltid. Andre som også har opplevd lignende?

Anonymkode: 37062...4ae

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ignorer, ikke svar eller si noe når det snakke om

kropp og mat. Kjedlig å snakke til en murvegg 

Anonymkode: dd284...9c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...