Gå til innhold

Vanlig med referat fra foreldresamtale i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tvillinger, hvorpå den ene er ekstremt utadvendt og aktiv mens den andre er med sjenert og vil ikke ta ordet i større grupper. Den sjenerte snakker lavt, er noe forsiktig, observerer en del før hun handler, ønsker å leke en del alene og er konsentrert under aktiviteter de holder på med i barnehagen mens den ekstremt utadvendte og sosiale leker lett med mange, tar initiativ og snakker høyt. 

Begge kan være "ledertyper" men hun sjenerte veksler på å lede an og på å følge/la seg dominere av andre mer markante/dominerende personligheter. 

Tvillingene har vært på nytt team/store teamet i et halvt år nå og de er 4 år.

Etter en foreldresamtale fikk vi et referat som het "Foreldresamtale" og der sto rubrikker som "Språk", "lek", "trivsel" etc. 

Hvordan skal man tolke slike referat? Vi foreldre pratet jo og utbroderte og kom med eksempler - men ikke noe av det kom i referatet. Referatet ser ut som en beskrivelse av hva ped.leder har registrert/observert i barnehagen - men dette bildet stemmer ikke helt overens med hvordan hun rolige/som snakker lavt er. Vi nyanserte bildet men hvor er vår versjon? 

Hun rolige har jo venner utenom barnehagen og der løper og roper hun - en glad jente! Hun er ikke så glad i barnehagen nå etter at hun begynte på store teamet. 

I referatet står det bl.a "det er supert med alenelek men ansatte forsøker å sette henne i gang". Så står det "XY har et godt språk men snakker ofte veldig lavt og kan virke veldig sjenert". Så står det at hun synes det er "skummelt å ta ordet i store grupper".

Hvordan skal man tolke og oppfatte slike tilbakemeldinger? Jeg må si vi oppfatter det litt som kritikk. Mange har jo slike trekk i sin personlighet - men her får man høre at "du har feil personlighet"? 

"Du må rope høyt, løpe rundt og klemme alle hele tiden"? 

Anonymkode: 314a3...ce1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel vanlig at referatet går på bhgs observasjoner. Hvordan kan du ta disse beskrivelsene som kritikk? Det står vel ikke noe sted at det er galt? Men det er slik hun opptrer i bhg. At du kaller dette feil personlighet får du ta på din kappe - synes du kanskje det ikke er slik du skulle ønske hun var? 

Anonymkode: 1d754...d9f

• Liker 9
Skrevet

Spør ped leder hva dette er et refereat fra. Høres mest ut som det er pedagogens notater som hun har skrevet i forkant av møtet. Ett referat bør jo si noe om deres innspill også samt hva dere har avtalt å samarbeide om. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det virker profesjonelt at dere fikk notater fra barnehagen.... Spesielt da det tydeligvis er noen aktuelle notater ang. barnet/barna. Det er vel bare bra at de har gode observasjoner og formidler dette. Det er jo barnehagens oppfatning som er relevant - ikke hva foreldrene mener.

Jeg forstår ikke hvorfor det oppleves som kritikk. Hadde jeg fått "alt bra" så hadde jeg lurt på om de la merke til barnet mitt i mengden.

At du kaller det referat er jo et valg - eller en misforståelse. Jeg har aldri fått referat fra noen form for samtale i skole- eller barnehagesammenheng

• Liker 2
Skrevet

Tusen mange takk for nyttige tilbakemeldinger fra dere tre som har svart her! 

Tja, det er mulig dere alle tre har gode poenger her. Meget godt mulig. Jeg får reflektere mer over det her. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor tolker du tilbakemeldingen som de har feil personlighet? For meg ser det bare ut som observasjon. Er det viktig for deg at barna dine er selvsikre ledertyper uten svakheter? Har du fordommer mot den type personlighetstrekk i andre og vil ikke at barna dine skal ha dem? Ser du på disse trekkene som så negative at du tolker dem som kritikk i seg selv?

Anonymkode: fc9c8...bcc

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns referatet du har fått er veldig bra. Det er stor forskjell på hvordan barnet vårt er hjemme og i barnehage. Vi hadde en datter som var veldig sjenert og forsiktig i barnehagen, men som kunne være skikkelig høylytt og vrang hjemme.

Slik de er i barnehagen er slik de ofte også vil være når de begynner på skolen. Dette er ikke en kritikk, men en faktisk tilbakemelding på hvordan barnet er.

At de er litt sjenert og tilbakeholden kan være en veldig god egenskap. OG det kan endre seg fort. Så dette er mer for at en skal kunne se sammenhenger over tid.

• Liker 1
Skrevet

Takk skal dere ha for innspillene.

Jeg hadde bare forventet noe annerledes måte å gi tilbakemelding på og hadde trodd at det ene barnet var mer tøff og hevdet seg selv/ropte høyt "her er jeg, se på meg, meg,meg,meg". 

Ja, jeg hadde følelsen av at alle barn bør endre personlighet til å skrike høyt, rope "se på meg! og dominere over andre: for da er alt etter boken, følte jeg etter samtalen. 

Selv så sa vi foreldre at vi var stolte av hun ene som det var mest snakk om at vi syntes det var veldig fint at hun observerte før hun gikk i gang med brask og bram. Synes i grunnen det er en god egenskap, både som barn og voksen. 

Men tror at man overlever best ved å trampe og hoppe, rope og skrike, "her er jeg, hør på meg, se meg, og bare meg, hele tiden, tjo og hei". 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tolker du tilbakemeldingen som de har feil personlighet? For meg ser det bare ut som observasjon. Er det viktig for deg at barna dine er selvsikre ledertyper uten svakheter? Har du fordommer mot den type personlighetstrekk i andre og vil ikke at barna dine skal ha dem? Ser du på disse trekkene som så negative at du tolker dem som kritikk i seg selv?

Ja,i grunnen.

Skrevet

Jeg tror du har noen poeng når det gjelder stille og rolige barn vs de mer utadvente og bråkete. Jeg har også en oppfatning av at det er de utadvendte og bråkete som er "standarden" i dag. Dermed kan man se på de stille som "avvik".

For noen tiår siden var det omvendt- iallfall i skolesammenheng.

Jeg har to jenter, der særlig den ene er en forsiktig type. Hun behøver tid på å finne seg til rette i nye situasjoner, og må ha oversikten før hun føler seg trygg. Dette er komplett umulig å forstå for noen mennesker, også folk som jeg kan se på som oppegående.

Læreren hennes forstår heldigvis at folk kommer i ulike utgaver. De som har allidretten begriper det ikke. 

Jeg tror vi skal skylde på tidsånden. Det utadvendt er det som gjelder i dag. Mange venner, husvarm hvor man enn er. Det som  var frekt for en del år siden, er nå normale, pågående barn.

Jeg har måttet fortelle gang på gang at det ikke er like lett for andre å ta ordet når det er mye støy i barnhagen/skolen, men det er ikke alle voksne som synes det er et godt argument.

Jeg har også opplevd at datteren min på ungdomsskolen får dårligere karakter pga framføringen av et emne, selv om det faglige innholdet er bedre enn de fleste. (Det har blitt sagt i klare ordelag til henne). Jeg synes det er bekymringsfult at framføringen går foran det faglige i et skolefag. Igen altså; hvis du liker å være i sentrum, kommer du unna med dårligere faglig innhold enn hvis du ikke er like komfortabel.

Vi som har vært på noen seminarer kan jo bekrefte det.

• Liker 1
Skrevet

Datteren vår fikk hele tiden tilbakemeldinger på barneskolen at hun måtte ta ordet mer, prate mer osv. Husker jeg fikk tilbakemelding om det motsatte på skolen, så dette er en vrien balansegang. Barn skal være aktiv muntlig, men samtidig ikke være sånn at de oppfattes som "bråket". Hvor denne grensegangen går vet ikke jeg.

MEN, datteren vår har forandret seg etter at hun begynte på ungdomsskolen. Vi fikk litt hjelp i slutten av barneskolen av logoped for at hun skulle lære seg å bruke litt høyere stemme, og nå går det helt fint på fremføringer og andre muntlige prosjekter. Selvsagt er hun fortsatt av de som får tilbakemeldinger på at hun kan bli enda mer aktiv muntlig, men det er egentlig ikke noe problem lenger når det gjelder karakterer osv.

Hun har vært en stille rolig jente opp gjennom alle år i barnehage og på barneskole. Hun har jobbet godt med skolearbeidet og har nå veldig gode karakterer. Så ikke tenk på dette som et problem. Dette syns jeg er en kjempefin egenskap, og jeg er helt sikker på at hun tenker mye mer enn de som bare buser ut med ting.

Det er IKKE en dårlig egenskap å være stille og sjenert. Og ihvertfall ikke lag noe problem ut av det i barnehagen :)

Skrevet

Vi fikk også et sånt skriv etter foreldresamtalen, men oppfattet det ikke som et referat da ped.leder hadde fylt det ut på forhånd. Det var i vårt tilfelle en beskrivelse av hvilke observasjoner og tanker de ansatte har gjort seg om gutten vår (2 år) på de ulike områdene (lek, språk, sosial utvikling osv). Jeg synes det var veldig nyttig og at det ga meg et litt bedre innblikk i hvordan han er i bhg, og følte det betryggende at det stemte godt overens med hvordan vi foreldre oppfatter ham hjemme. Ped.leder var også tydelig på hva som fungerte veldig fint, og hva som kunne være utfordringer for gutten vår, også snakket vi om hvordan de i barnehagen og vi som foreldre bør være samstemte og kommunisere godt for å hjelpe ham med disse utfordringene.

Skrevet

Hm. Takk for at dere delte. 

Jeg ønsker å bevare det unike, det som er personlighet og individ. Jeg ønsker å demme det sensitive og fine mest mulig bort fra "maskinkverner" og de store massene og all støyen. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk skal dere ha for innspillene.

Jeg hadde bare forventet noe annerledes måte å gi tilbakemelding på og hadde trodd at det ene barnet var mer tøff og hevdet seg selv/ropte høyt "her er jeg, se på meg, meg,meg,meg". 

Ja, jeg hadde følelsen av at alle barn bør endre personlighet til å skrike høyt, rope "se på meg! og dominere over andre: for da er alt etter boken, følte jeg etter samtalen. 

Selv så sa vi foreldre at vi var stolte av hun ene som det var mest snakk om at vi syntes det var veldig fint at hun observerte før hun gikk i gang med brask og bram. Synes i grunnen det er en god egenskap, både som barn og voksen. 

Men tror at man overlever best ved å trampe og hoppe, rope og skrike, "her er jeg, hør på meg, se meg, og bare meg, hele tiden, tjo og hei". 

Huff da. Det var voldsomt!! Det er ikke så veldig mange som faktisk er sånn, men det er veldig vanlig å føle det hvis man selv er stille.

Noe sier meg at du selv ligner på den stillferdige datteren din, ts... Og at du har en del bitterhet lagret mot utadvendte mennesker. (Kan stamme fra ungdomsskole, arbeidsliv....hvem vet.) 

Blir litt bekymret for om du ser så negativt på din utadvendte datter?

Anonymkode: baf27...d44

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja,i grunnen.

Husk at alle type personligheter har sine styrker, og at selv i de tilfellene der et barn kan virke håpløst, så har kanskje barnet noen egenskaper som gir den sine evner. Det finnes foreldre som blir frustrerte over at sønnene deres er veldig sensitive for eks, men så viser det seg når de blir eldre at sønnene er flinkere på empati, skrive historier eller har andre egenskaper som er veldig positive og som samfunnet har veldig god nytte av. Ikke alle trenger være en stereotypisk ledertype for å bidra med noe viktig i samfunnet. Det finnes for eks forfattere som har vært beskjedne og folkesky som har skrevet bøker som har hatt stor påvirkning i litteraturhistorien. Nå sier jeg ikke at barna dine er det, bare gir eksempler på at det finnes talenter og egenskaper som er positive som er utenfor det å være utadvendt leder.

Skrevet
På 23. november 2016 den 0.18, AnonymBruker skrev:

Vi har tvillinger, hvorpå den ene er ekstremt utadvendt og aktiv mens den andre er med sjenert og vil ikke ta ordet i større grupper. Den sjenerte snakker lavt, er noe forsiktig, observerer en del før hun handler, ønsker å leke en del alene og er konsentrert under aktiviteter de holder på med i barnehagen mens den ekstremt utadvendte og sosiale leker lett med mange, tar initiativ og snakker høyt. 

Begge kan være "ledertyper" men hun sjenerte veksler på å lede an og på å følge/la seg dominere av andre mer markante/dominerende personligheter. 

Tvillingene har vært på nytt team/store teamet i et halvt år nå og de er 4 år.

Etter en foreldresamtale fikk vi et referat som het "Foreldresamtale" og der sto rubrikker som "Språk", "lek", "trivsel" etc. 

Hvordan skal man tolke slike referat? Vi foreldre pratet jo og utbroderte og kom med eksempler - men ikke noe av det kom i referatet. Referatet ser ut som en beskrivelse av hva ped.leder har registrert/observert i barnehagen - men dette bildet stemmer ikke helt overens med hvordan hun rolige/som snakker lavt er. Vi nyanserte bildet men hvor er vår versjon? 

Hun rolige har jo venner utenom barnehagen og der løper og roper hun - en glad jente! Hun er ikke så glad i barnehagen nå etter at hun begynte på store teamet. 

I referatet står det bl.a "det er supert med alenelek men ansatte forsøker å sette henne i gang". Så står det "XY har et godt språk men snakker ofte veldig lavt og kan virke veldig sjenert". Så står det at hun synes det er "skummelt å ta ordet i store grupper".

Hvordan skal man tolke og oppfatte slike tilbakemeldinger? Jeg må si vi oppfatter det litt som kritikk. Mange har jo slike trekk i sin personlighet - men her får man høre at "du har feil personlighet"? 

"Du må rope høyt, løpe rundt og klemme alle hele tiden"? 

Hos oss har gjerne de ansatte fylt ut en del punkter på forhånd. Disse går vi gjennom og så signerer vi på skjemaet etterpå. Underveis snakker vi selvfølgelig sammen og utfyller det bildet Bhg har, uten at dette gjør at de fyller det inn i sitt skjema. Men det har det forsåvidt ikke vært behov for heller, iom at vi stortsett har vært enige. Usikker på hvordan det ville vært ol vi krevde at de endret noe. Har forstått det sånn at det mer dreier seg om hva de i Bhg har observert, og så har vi kanskje snakket om hva de skal jobbe ned til neste gang/om det er spesielle ting de skal følge med på. Jeg oppfatter ikke det du skriver som kritikk, men bare en beskrivelse av det de har observert. Husk at enkelte barn kan oppføre seg annerledes i barnehagen enn hjemme (det har vi iallefall erfart), og de forteller om sine opplevelser. Diskusjonen med barnehagen bør vel kanskje vel så mye dreie seg om hvorvidt man skal kjempe for at alle barn skal være like (f.x utadvendte og aktive) eller om man skal senke skuldrene litt og akseptere at noen barn har mer behov for alenetid, er stillere etc enn andre, uten at dette er et problem (så lenge barnet selv er fornøyd). Her mener jeg barnehager generelt har mye å jobbe med. I tillegg er det jo viktig å ha fokus på trivsel, spesielt hvis den ene jenta deres ikke virker å trives så godt. 

Anonymkode: 1c94d...c9b

Skrevet

Det er kun observasjoner, leker et barn mye alene så forstår jeg godt at de hjelper barnet inn i lek, ligger mye læring i det, språklig, sosialt og kognitivt.

Anonymkode: 25737...57e

Skrevet

Dette er et skjema som pedleder har fylt ut som forberedelse til foreldresamtale, en evaluering av faste områder som språk, sosialt, motorikk osv. Så har du fått en kopi av deres evaluering. Dette hjelper dem i arbeidet med å se barna, og de forteller dere om dem og får deres syn på det, som er bra for begge parter.

Du har altså ikke fått et møtereferat.

Skrevet

Ja, det er vanlig. Dette er pedagogens forberedelse til samtalen og handler om hvordan barnet er i barnehagen, ikke hvordan dere foreldre oppfatter barnet. 

Dette er ikke en dom som dere skal bli enige om.

Synes det sier mer om deg som tar det som kritikk, pedagogen beskriver ditt barns oppførsel i barnehagen. Om noe bekymrer deg får du ta det derifra.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
På 11/25/2016 den 1.42, LiljaMarie skrev:

Ja, det er vanlig. Dette er pedagogens forberedelse til samtalen og handler om hvordan barnet er i barnehagen, ikke hvordan dere foreldre oppfatter barnet. 

Dette er ikke en dom som dere skal bli enige om.

Synes det sier mer om deg som tar det som kritikk, pedagogen beskriver ditt barns oppførsel i barnehagen. Om noe bekymrer deg får du ta det derifra.

I skjemaet som brukes står det også en rubrikk til hvert temaområde med "Hva er foreldrenes synspunkt på dette?" Disse feltene er svakt besvart eller står ubesvart (på tross av at vi ga utfyllende informasjon og synspunkt i foreldresamtalen). 

Vi lurer på: hvorfor? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...