Gå til innhold

Hva tenker du om disse hunderasene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vil du beskrive hunderasene jeg nevner? Er snakk om krevende hunder eller mer bedagelige vesen? Passer de for alle type eiere, eller bør du ha en spesifikk tilværelse eller erfaring?

Rasene jeg har valgt ut:

• Gordon setter
  • Sibirsk husky
  • Labrador retriever
  • Irish soft coated wheaten terrier
  • Border collie
  • Norsk elghund grå
  • Boxer 
  • Dalmatiner
  • Rhodesian ridgeback
  • Berner sennenhund
  • Rottweiler
  • Haldenstøver
  • Kongepuddel
  • Schnauzer

Anonymkode: 82cb5...9d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
  •  
  •  
  • Labrador retriever; Labrador er jo en veldig aktiv rase, så om du har liten leilighet eller ikke god tid til å trene opp hunden er nok ikke det rasen for deg. 
  • Irish soft coated wheaten terrier: Terrier kan være veldig hissig vet jeg, men kan ikke så mye om den rasen. 
  • Border collie: Border Collie også er en veldig aktiv rase, som er glad i å være ute. Trenger jo også trene hjernen sin mye. 
  •  
  •  
  • Berner sennenhund: Verdens herligste. De trenger ikke mye mosjon. Er jo selvfølgelig bra dra på en tur med de. Men slike store hunder trenger ikke like mye mosjon som labrador, border collie osv gjør... De vil jeg si passer for alle type mennesker. Er jo veldig egnet som familiehund, er jo en ordentlig kosebamse. Samme som st.bernhard, new foundland hund , og leonberger. 
  • Rottweiler: Det er ikke en førstegangshund.  Har du lyst på en Rottweiler må du ha god erfaring innenfor hunder først... 

Anonymkode: ce57c...342

Skrevet

Det er vel ingen av de rasene som er noe typisk selskapshund. De fleste er vel brukshundklubb og spisshunder som trenger noe ekstra stimuli for å holde seg fine og balanserte. 

• Liker 6
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vil du beskrive hunderasene jeg nevner? Er snakk om krevende hunder eller mer bedagelige vesen? Passer de for alle type eiere, eller bør du ha en spesifikk tilværelse eller erfaring?

Rasene jeg har valgt ut:

• Gordon setter - Jakthund, mye stress, høyt aktivitetsnivå. Ville ikke valgt denne rasen hvis du ikke har planer om å gå mye påjakt. Krevende hund.
  • Sibirsk husky - Har lite kjennskap til rasen, men den trenger mye mosjon og kan sjelden gå løs pga jaktinnstinkt.
  • Labrador retriever - Sosial og fin familie -og brukshund. Krever en del mosjon og mental trening.
  • Irish soft coated wheaten terrier - Morsom og energisk hund, krever også en del mosjon og mental trening. I tillegg krever pelsen en del stell. Allergivennlig.
  • Border collie - BC er et kaliber for seg selv, kan ha høyt stressnivå, veldig aktiv. En BC bør i høy grad få brukt seg til gjeting, eller konkurere i en hundesport for å være fonøyd. Krevende hund.
  • Norsk elghund grå 
  • Boxer 
  • Dalmatiner
  • Rhodesian ridgeback
  • Berner sennenhund 
  • Rottweiler - Brukshund, krever en del mosjon og mental trening.
  • Haldenstøver - Jakthund.
  • Kongepuddel - Fin familiehund, allergivennlig, krever en del pelsstell. Tror den ligger midt på treet når det kommer til aktivitet. En hund som kan brukes til det meste! 
  • Schnauzer - (har en selv) Middels stor hund, som krever en del mosjon og mental trening. Schnauzere er hunder som liker å jobbe, gjerne spor, nosework, rallylydighet og agility. Krever en del pelsstell (napping). Vokter hus og eiendom, så du må tåle bjeffing, spesielt om hunden blir satt ut i løpestreng eller hundegård. (Dvergschnauzer 5-10kg, schnauzer 14-20kg og riesenschnauzer 25-45kg)

Har du tenkt over hva du skal bruke hunden din til? Regner med dette er raser du vurderer. Du har plukket ut veldig mange ulike raser. De aller fleste rasene her krever en del. Er du ute etter en bedagelig hund tror jeg nesten du må se bort ifra jakthunder, og brukshunder. Men som sagt, det viktigste når man skal finne rase er å først ha klart hva du skal bruke hunden til, hvor mye tid  har du til aktivisering og trening. 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rasene jeg har valgt ut:

• Gordon setter
  • Sibirsk husky
  • Labrador retriever
  • Irish soft coated wheaten terrier
  • Border collie
  • Norsk elghund grå
  • Boxer 
  • Dalmatiner
  • Rhodesian ridgeback
  • Berner sennenhund
  • Rottweiler
  • Haldenstøver
  • Kongepuddel
  • Schnauzer

Ikke bedagelige og passer absolutt ikke for alle: setter, husky, border collie, elghund.

Mer allround: labrador, boxer, dalmatiner, rottweiler, Berner sennen, puddel. De resterende rasene har jeg lite kjennskap til. Vær obs på mye sykdom hos spesielt boxer, dalmatiner, samt noe hos Berner sennen.

Ikke velg setter med mindre du skal drive aktivt med jakt (og da mener jeg ikke ei helg utpå høsten nei), husky med mindre du skal drive med trekk, collie med mindre du skal drive med SYKT mye forskjellig mental og fysisk aktivitet eller elghund med mindre du faktisk skal bruke den i jakt. Det er en grunn til at "fine familiehunder" /8' husky og collie er overrepresentert i omplasseringer, rett og slett fordi vanlige folk skaffer seg en slik hund uten å være klar over hvor sinnsykt mye fysisk og mental aktivitet de faktisk trenger.

Anonymkode: 2c600...da1

• Liker 3
Skrevet

Alle er ganske krevende raser. Ikke velg jakthunder om du ikke skal drive med jakt. Husk at terriere også er jakthunder (hi/rottehunder). Slike hunder kan lett stikke av og krever at man bruker dem aktivt. Så husky, gordon setter og støver ville jeg for min del utelukke. Boarder collie e rogså gor de som ønsker å trene hunden altivt, både mentalt og fysisk, ellers før de gjerne problematferd.

Boxer er den beste rasen jeg vet om rent personlighetsmessig, men er dessverre rammet av mye helseplager. De er også en aktiv og krevende rase. Her må man ha en god forsikring og regne med mange veterinørbesøk. Man bør også finne en god oppdretter, men uansett tenke på om det er etisk rett å skaffe seg en rase med så mange helseplager.

Labradorer krever mye tur og trening, og de har lett for å bli tykke. Men det er gode selskapshunder, om man gir dem det dem trenger.

Dalmatiner er jeg litt nysgjerrig på selv. Tror de krever en del, men er også gode selskapshunder. De er ofte rammet av nyresvikt, samme med boxer. Jeg synes det er forkastelig at man avler på hunder som er disponert for dette. Om oppdretterne hadde godtatt en frisk hund med en annen rase inn i genene, så kunne dette vørt unngått. Men det gjør de visst ikke.

Berner senne og kongepuddel er såvidt jeg vet gode selskapshunder.

mange av de andre du har nevnt er enten jakthunder eller veldig sterke raser. Det kan også være stor forskjell på om man velger hannhund eller tispe. Hannhunder av boxer, labrador og rottweiler kan bli veldog store og sterke. Og spise tilsvarende mye. Om de må gå på dyre medisiner, som vår allergiske boxer, så er dette også en større utgift jo større hunden er (trengs høyere dose).

Jeg ville sjekket nøye for allergi og andre helseplager, men det er begrenset hvor mye man klarer å sjekke. Det er trist og dyrt å leve med en hund med masse helseplager som krever mye oppfølging. Man blir like glad i dem uansett, men man vil gjerne ha en så frisk hund som mulig - aller mest for hundens skyld.

Alle hunder er uansett veldig krevende som valper og unghunder. Mange gir bort hannhundene sine på finn når de har nådd puberteten, dessverre. Tragisk, for man bør heller undersøke hva man har i vente på forhånd, og også vite hvordan man trener hund (positivt) og vite at unghundperioden går over.

Anonymkode: e9ac8...5e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...