Lilledrue Skrevet 22. november 2016 #1 Skrevet 22. november 2016 Jeg er veldig lei kjøtt, hver middag vi har for tiden så slyver jeg unna all kjøtt/fisk. tenkte derfor å prøve meg på et kjøttfritt måltid, men jeg som hater og lage mat finner ingen inspirasjon noen steder. noen som har forslag på en enkel, mettende, god og fristende middagsrett uten kjøtt? tenker ikke da på tomatsupper og slikt
Olava Skrevet 22. november 2016 #2 Skrevet 22. november 2016 Sjekk vegetarbloggen.com og andre vegetarsider, der finner du masse oppskrifter og inspirasjon
Fredsmegleren Skrevet 22. november 2016 #3 Skrevet 22. november 2016 veganmisjonen.com og vegetarbloggen.no har masse mat, men også trinesmatblogg.no har en egen kjøttfri kategori. Falafel og burgere er godt, men noe tidkrevende i hverdagen. Det du i så fall kan gjøre er å lage en god porsjon og fryse ned restene, da er det bare å steke de på pannen i et par minutter og ferdig. Bakt søtpotet med "taco-linser", guacamole og salat er veldig godt. Ellers så kan du forsøke deg på wok, og da finnes det wokblandinger som kan kjøpes frossen på butikken, tilsettes for eksempel kikerter, nudler og kanskje litt nøtter på toppen. Trines matblogg har en god oppskrift på chilli sin carne som er utrolig mettende, her kan man også lage en stor porsjon og fryse ned til mer hektiske dager. Ellers så er det bare å eksprimentere med indisk, kinesisk, afrikansk mat
Forundret.. Skrevet 22. november 2016 #4 Skrevet 22. november 2016 Bønnegryte m champingjong er digg 😊 Lages som chili con carne men med champingjong istedet for kjøtt og litt ekstra bønner, jeg bruker da kidneybønner og kik erter. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #5 Skrevet 22. november 2016 Vel, når jeg er matlagigslei så lager jeg bondeomelett. Steker løk og sopp til jeg synes det er passe. Viktig å huske salt&pepper. Tilsett tørkede urter (jeg liker timian, men alt går) og gjerne litt chili. Skru ned varmen og hell i sammenpiskede egg med salt&pepper. Ha på lokk og vent til det er "giggly" på toppen. Så toppes det med yndlingsost (eller: realistisk sett, det en finner i kjøleskapet..) og ferske urter eller vårløk. Andre retter er curry (som er mye kjappere enn folk flest tror): Kjøp en pakke curry paste som frister. Gjerne en mild en. Hell den i panne med de grønnsakene du liker (gulrot og potet er faktisk supert i curry..) og fres godt. Hell så i en pakke eller to med bønner/kikerter/linser og en pakke kokosmelk, litt kraft og vann etter ønske. Kok på lav varme til grønnsakene er møre og server med ris, lime og naan e.l. Om dere er flere i huset og de liker kjøtt så passer stekt kjøtt helt supert til curryen. Så kan de steke opp som de vil. Anonymkode: 4be51...d74
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #6 Skrevet 22. november 2016 Syns den thai curry suppen fra toro er ganske god. Og om jeg vil ha litt mer mat i den hiver jeg i lapskausblanding og linser med litt brød ved siden av. Da blir det jo mer som en gryte. Sikkert ikke så vanskelig å lage lignende selv heller.. Anonymkode: 7d8d9...93c
strawberry Skrevet 22. november 2016 #7 Skrevet 22. november 2016 Grønnsakssuppe med hakket tomat som base, med linser i! Nam.
leonie Skrevet 22. november 2016 #8 Skrevet 22. november 2016 Chili sin carne eller en enkel vegetar pad thai med diverse grønnsaker er veldig godt 😊 3
Forundret.. Skrevet 22. november 2016 #9 Skrevet 22. november 2016 Pad thai med skikkelig tofu er jo kjempe godt, det er faktisk noe jeg bestiller uten kjøtt.
Tvist Skrevet 22. november 2016 #10 Skrevet 22. november 2016 Denne er fantastisk: http://veg-veg.no/mat/middag/burritos_al_horno
hjertesukka Skrevet 24. november 2016 #11 Skrevet 24. november 2016 Tacos med svarte bønner istedetfor kjøttdeig. Kjempegodt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå