AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #1 Del Skrevet 22. november 2016 Bestemor hadde et slag i fjor vinter, og leddgikta har nå satt seg i hendene. Så hun sliter med å lese (pga slaget greier ikke hjernen å forstå mye skrevne ord lenge), og greier ikke hekle lenger. Så hun blir mye sittende å se på TV, og spiller kortspill o.l. på dataen (jeg har installert for henne, hun er ikke veldig datakyndig, men hun greier å spille og "like" ting på Facebook ). Jeg vet hun kjeder seg mye nå og savner å ha noe mer givende å holde på med. Jeg bor 2 timers kjøretur unna så jeg får ikke besøkt henne så ofte jeg vil heller fysisk er formen litt dårlig for henne så hun kan ikke gå ut mye heller. Noen som har noen lyse ideer til ting bestemor kan fylle dagene med? Jeg kan gjerne ta noen dager for å lære henne noe, det er ikke noe problem Anonymkode: 6c8d7...419 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlondieKeiko Skrevet 22. november 2016 #2 Del Skrevet 22. november 2016 (endret) Sjekk kommunens tilbud og bydelssenterene/dagsenter og likende. Min bestemor deltar på trening hver fredag i regi av kommunen. Der trener de også er det kaffe og kjeks etterpå. Hver torsdag er hun på "strikkeklubb" på det nærmeste eldresenteret. Tror fåtallet av dem strikker ennå, det er vel mer et påskudd for å møtes på slike sentere er det gjerne dans, musikk og likende og for de som liker det! Sender med to linker bare for å vise eksempler: https://www.sandefjord.kommune.no/Helse-og-omsorg/Arbeid-og-aktivitet/Bo--og-servicesenter/ http://sande.frivilligsentral.no/media/20157/vestfold_frivilligsentral.pdf Hvis hun sliter å komme seg ut, kan en telefonvenn være et alternativ, som feks røde kors sine venner eller http://seniorportalen.no/2015/fa-en-telefonvenn/ Endret 22. november 2016 av BlondieKeiko 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 22. november 2016 #3 Del Skrevet 22. november 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bestemor hadde et slag i fjor vinter, og leddgikta har nå satt seg i hendene. Så hun sliter med å lese (pga slaget greier ikke hjernen å forstå mye skrevne ord lenge), og greier ikke hekle lenger. Så hun blir mye sittende å se på TV, og spiller kortspill o.l. på dataen (jeg har installert for henne, hun er ikke veldig datakyndig, men hun greier å spille og "like" ting på Facebook ). Jeg vet hun kjeder seg mye nå og savner å ha noe mer givende å holde på med. Jeg bor 2 timers kjøretur unna så jeg får ikke besøkt henne så ofte jeg vil heller fysisk er formen litt dårlig for henne så hun kan ikke gå ut mye heller. Noen som har noen lyse ideer til ting bestemor kan fylle dagene med? Jeg kan gjerne ta noen dager for å lære henne noe, det er ikke noe problem Anonymkode: 6c8d7...419 Du sier at hun ikke klarer å lese. Men klarer hun å oppfatte godt det hun hører? Det finnes veldig mye i lydbøker nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maya86 Skrevet 22. november 2016 #4 Del Skrevet 22. november 2016 Lydbøker hjemme? Dagsenteraktiviteter om et eldresenter i nærheten har det? Vi har det der jeg jobber, i regi av kommunen, da blir de henta på morran, drikker kaffe, lager og spiser vafler eller annet godt, skravler og gjør aktiviteter som passer gruppa den dagen, så spiser de middag og reiser hjem. Puslespill? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #5 Del Skrevet 22. november 2016 Lydbøker er en god idé, skal se som jeg kan finne enklest mulig måte for henne å få kjøpt og lastet ned det, for det er vel ikke mye lydbøker man får kjøpt på CD i bokhandel e.l. nå? Jeg laster bare ned fra amazon så jeg har liten erfaring med lydbøker på norsk Hun fnyser av slike aktiviteter på dagsenter, "så gammel er jeg da ikke" XD Jeg har prøvd det, betalte til og med taxi for å hente og kjøre henne hjem, men det blei med to ganger og så ville hun ikke med. "Bare gamlinger, hele gjengen!" Telefonvenntipset kan nok være i hennes gate da! Hun elsker å skravle, selv om ting går litt saktere etter slaget, hun leter mer etter ord. Men når jeg er der får jeg knapt inn et ord likevel, for hun skravler i vei! Anonymkode: 6c8d7...419 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 22. november 2016 #6 Del Skrevet 22. november 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lydbøker er en god idé, skal se som jeg kan finne enklest mulig måte for henne å få kjøpt og lastet ned det, for det er vel ikke mye lydbøker man får kjøpt på CD i bokhandel e.l. nå? Jeg laster bare ned fra amazon så jeg har liten erfaring med lydbøker på norsk Hun fnyser av slike aktiviteter på dagsenter, "så gammel er jeg da ikke" XD Jeg har prøvd det, betalte til og med taxi for å hente og kjøre henne hjem, men det blei med to ganger og så ville hun ikke med. "Bare gamlinger, hele gjengen!" Telefonvenntipset kan nok være i hennes gate da! Hun elsker å skravle, selv om ting går litt saktere etter slaget, hun leter mer etter ord. Men når jeg er der får jeg knapt inn et ord likevel, for hun skravler i vei! Anonymkode: 6c8d7...419 Du finner lybøker hos bokbutikker og bruktbokbutikker. Og selvsagt også på nettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 22. november 2016 #7 Del Skrevet 22. november 2016 Hva med sånn fargelegging for voksne? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #8 Del Skrevet 22. november 2016 59 minutter siden, Tvist skrev: Du finner lybøker hos bokbutikker og bruktbokbutikker. Og selvsagt også på nettet. Takk! Prøver å holde oss unna ting som krever internett; hun har en CD-spiller som hun vet hvordan hun bruker. Det hender fortsatt hun ringer meg for å spørre hvordan hun kommer inn på Facebook (som jeg har lagret som hjemmesida på browseren hennes, så alt hun trenger er å "trykke to ganger på det lille bildet av reven på linja nederst på skjermen") fordi hun glemmer det så fort. 57 minutter siden, Forundret.. skrev: Hva med sånn fargelegging for voksne? Hun greier ikke holde en fargeblyant :/ eller heklenål eller strikkepinne. Gikta har satt seg sånn at hun ikke greier å holde noe særlig i høyrehånda i mer enn et par minutter. Venstrehånda er bedre så hun får til å spise uten hjelp, men å prøve i alder av 79 å lære seg å bruke venstrehånda til å tegne eller hekle blir ganske så umulig ;D Anonymkode: 6c8d7...419 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 22. november 2016 #9 Del Skrevet 22. november 2016 Åh Ikke like enkelt å finne på noe da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #10 Del Skrevet 23. november 2016 Ja det er vanskelig nå! Hun har jo bestefar, men han er mye opptatt med alt det praktiske hun ikke greier, handling og bankturer og matlaging og husarbeid. De spiller gjerne kort og yatzy og brettspill sammen på kveldene, men tida frem til bestefar er ferdig med oppvasken etter middag blir fort lang og ensom for bestemor. Anonymkode: 6c8d7...419 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 23. november 2016 #11 Del Skrevet 23. november 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Lydbøker er en god idé, skal se som jeg kan finne enklest mulig måte for henne å få kjøpt og lastet ned det, for det er vel ikke mye lydbøker man får kjøpt på CD i bokhandel e.l. nå? Jeg laster bare ned fra amazon så jeg har liten erfaring med lydbøker på norsk Hun fnyser av slike aktiviteter på dagsenter, "så gammel er jeg da ikke" XD Jeg har prøvd det, betalte til og med taxi for å hente og kjøre henne hjem, men det blei med to ganger og så ville hun ikke med. "Bare gamlinger, hele gjengen!" Telefonvenntipset kan nok være i hennes gate da! Hun elsker å skravle, selv om ting går litt saktere etter slaget, hun leter mer etter ord. Men når jeg er der får jeg knapt inn et ord likevel, for hun skravler i vei! Anonymkode: 6c8d7...419 Lydbøker kan lånes på biblioteket. Siden din bestefar er i god form, kan kanskje han låne dem for henne? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #12 Del Skrevet 27. november 2016 Sjekk om hun får fra hjelpemiddelsentralen div utstyr. Slagpasienter har ofte problemer med syn også, de låner ut noe som heter basicspiller. Kjekkere enn vanlig cdspiller. Hun kan stoppe i avsnitt osv. Enkel i bruk. Er det synet som er ødelagt ved slaget så får hun gratis bøker hos blindrbiblioteket. Masse bøker, blader, aviser. Kommer i posten. Nå vet jeg ikke hvorfor hun har problemer med lesingen. Har hun hatt ergoterapeut fra kommunen hjemme? Anonymkode: 8d553...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #13 Del Skrevet 1. desember 2016 Oppdaget i går at den lokale bensinstasjonen har lydbøker og kom i tanke om denne tråden. Verdt å sjekke ut ☺ Anonymkode: 381ab...650 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #14 Del Skrevet 1. desember 2016 Kryssord Anonymkode: 4b0fb...507 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #15 Del Skrevet 1. desember 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oppdaget i går at den lokale bensinstasjonen har lydbøker og kom i tanke om denne tråden. Verdt å sjekke ut ☺ Anonymkode: 381ab...650 Jeg var innom i helga med et dusin lydbøker på CD jeg fikk kjøpt billig på en Facebook-gruppe, hun ble så glad! Skal huske på å be bestefar sjekke bensinstasjonen der de bor! 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kryssord Anonymkode: 4b0fb...507 Takk for tipset, men det går ikke siden hun sliter med ord og lesing Anonymkode: 6c8d7...419 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå