Gå til innhold

Avslutning hos psykolog etter over 2 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har avsluttet en langvarig relasjon med psykolog? Hvordan var det? Ble nå ferdig etter ukentlig i nesten to og et halvt år og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Føles så tomt på en måte.. Noen som har noe tips?

Anonymkode: 5497d...b98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte å gå til privat klinikk pga i det offentlige blir du "friskmeldt" i rekordfart og kastet rett ut. Føltes sånn ut!! Jeg spurte til og med i den siste timen, om jeg kunne ringe hvis jeg trengte noen å snakke med etterhvert, og fikk til svar "nei du er ferdigbehandla nå, da må du bli henvist fra lege på nytt" .... 

Skrevet

Hei TS! 

Er du på dps eller går du til privat psykolog? Mitt inntrykk er at psykologene på dps har hastverk, de må få deg fort gjennom "kverna" og ut. Min psykolog jobbet tidligere på dps ( jeg begynte hos han der ), men begynte for seg selv. Etter at vi hadde hatt noen timer når han startet opp privat så spurte han om jeg merket noen forandring på han. Jeg svarte at ja, han virket litt mer avslappet. Da fortalte han meg at grunnen var at han ikke lenger jobbet på dps og derfor ikke lenger hadde maset om å få folk fortest ferdig behandlet og ut igjen. 

Utifra hva du skriver så får jeg inntrykk av at du egentlig ikke føler deg klar for å slutte? Jeg tenker at man først er "ferdig" hos en psykolog hvis man ikke lenger føler behovet for å ha noen å snakke med. Jeg tenker også at det er slettes ikke alle som går til psykolog som noengang kan hundre prosent friskmeldes. Jeg har selv slitt med angst siden jeg var liten og har heldigvis med terapi og medisiner blitt bedre, men jeg har fortsatt angstplager og det kan ødelegge dager. Jeg har blitt bedre, men at jeg noengang kan "friskmeldes" og være helt angstfri ser jeg ikke for meg. Jeg ser mer på terapien som hjelp til å klare å leve med angst fremfor "hvordan bli fullstendig kvitt angst", da jeg har innsett at dette er en diagnose jeg har hatt siden jeg var barn av og derfor virkerlig har satt seg, i tillegg ligger angst i familien ( Jeg har tre familiemedlemmer som har hatt angst hele livet ). 

Jeg syntes svaret du fikk på siste time var direkte hjerterått. Som psykolog hadde jeg forstått at "dette er ikke en pasient som er ferdig behandlet" når du hadde spurt om det du spurte om. Behovet for å ringe skulle ikke ha vært der hvis du var ferdig behandlet.

Skrevet
11 timer siden, Lykke_ skrev:

Hei TS! 

Er du på dps eller går du til privat psykolog? Mitt inntrykk er at psykologene på dps har hastverk, de må få deg fort gjennom "kverna" og ut. Min psykolog jobbet tidligere på dps ( jeg begynte hos han der ), men begynte for seg selv. Etter at vi hadde hatt noen timer når han startet opp privat så spurte han om jeg merket noen forandring på han. Jeg svarte at ja, han virket litt mer avslappet. Da fortalte han meg at grunnen var at han ikke lenger jobbet på dps og derfor ikke lenger hadde maset om å få folk fortest ferdig behandlet og ut igjen. 

Utifra hva du skriver så får jeg inntrykk av at du egentlig ikke føler deg klar for å slutte? Jeg tenker at man først er "ferdig" hos en psykolog hvis man ikke lenger føler behovet for å ha noen å snakke med. Jeg tenker også at det er slettes ikke alle som går til psykolog som noengang kan hundre prosent friskmeldes. Jeg har selv slitt med angst siden jeg var liten og har heldigvis med terapi og medisiner blitt bedre, men jeg har fortsatt angstplager og det kan ødelegge dager. Jeg har blitt bedre, men at jeg noengang kan "friskmeldes" og være helt angstfri ser jeg ikke for meg. Jeg ser mer på terapien som hjelp til å klare å leve med angst fremfor "hvordan bli fullstendig kvitt angst", da jeg har innsett at dette er en diagnose jeg har hatt siden jeg var barn av og derfor virkerlig har satt seg, i tillegg ligger angst i familien ( Jeg har tre familiemedlemmer som har hatt angst hele livet ). 

Jeg syntes svaret du fikk på siste time var direkte hjerterått. Som psykolog hadde jeg forstått at "dette er ikke en pasient som er ferdig behandlet" når du hadde spurt om det du spurte om. Behovet for å ringe skulle ikke ha vært der hvis du var ferdig behandlet.

Det var på DPS, ja. Ble henvist til andre instanser innenfor psykiatrien, så jeg er på ingen måte ferdig behandlet. Ei heller klar for å slutte i det hele tatt. Siste uken jeg gikk der måtte jeg til og med ha hastetime fordi jeg var så dårlig og nå skal jeg bli innlagt på døgnpost. Det er så rat, å gå der hver uke, han ble med på møter, tok telefoner, ordnet med henvisninger også plutselig helt borte. Det gjør skikkelig vondt, og jeg aner ikke hvordan jeg egentlig skal takle det.

-ts

Anonymkode: 5497d...b98

Skrevet

Jeg går enda til psykolog, men hadde en periode da jeg sluttet (måtte tilbake pga forverring av symptomer) - og det vi gjorde da var å gå sakte men sikkert fra to ganger i uka, til én gang i uka, til annenhver uke, til én gang i mnd. Etterhvert gikk jeg såpass lite at det var like så greit å bare slutte. Fikk også med meg masse selvhjelpshefter og anbefalinger når det kom til forskjellige bøker jeg kunne kjøpe og lese når jeg hadde det litt vanskelig. Kanskje du kunne ta det opp? Om du har gått såpass lenge til samme behandler, vil jeg anta at dere har bygget en relasjon og da vil han nok være villig til å gjøre dette, om du tror det vil hjelpe? Det var også viktig for meg at de sa de skulle holde øynene oppe på at navnet mitt kunne dukke opp i papirene igjen, om jeg ble verre og ba fastlege om henvisning, og at de da skulle være raske på å ta meg inn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...