Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er så redd for å bli gravid uten og vite det (altså ingen symptomer osv.) også går jeg der gravid, mens jeg går på medikamenter som kan skade fosteret.

Det står at man skal slutte på lamictal ummidelbart etter man finner ut at man er gravid. Pluss andre medikamenter jeg går på. 

Jeg kan ikke drive av å ta graviditest tester hele tiden, men er veldig nervøs for å bli gravid uten og kjenne det på kroppen! 

Noen som har vært borti dette før? Eller vet når den eventuelle skaden skjer i graviditeten (liksom i hvilket stadie er sjangsen størst for å skade fosteret)? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette bør du strengt tatt ta opp med legen din! Lamictal er jo spesialistbehandling av epilepsi eller bipolar lidelse, så jeg skjønner ikke helt at du vil stole på svarene du får av fremmede i et nettforum. 

Som sagt, rådfør deg med legen som har utskrevet medikamentet, og bruk prevensjon hvis graviditet er uønsket.

Anonymkode: e59c6...795

Skrevet

Jeg er prøver og går på lamictal, og får tett oppfølging av lege og psykiater. Senest på fredag ringte en psykiater og fortalte meg at det ikke er dokumentert skader på fosteret av lamictal, men de vil jeg skal gå på lavest mulig dose fordi det er usikkert om det kan gjøre noe med utviklingen til barnet senere i livet. Jeg tar 100mg nå, men de vil ha meg ned på 75mg. Fikk beskjed om at 100 er maks. 

Snakk med lege og bruk kondom ;) 

Skrevet
4 timer siden, 1Cecilie skrev:

Det står at man skal slutte på lamictal ummidelbart etter man finner ut at man er gravid. Pluss andre medikamenter jeg går på. 

Noen som har vært borti dette før? Eller vet når den eventuelle skaden skjer i graviditeten (liksom i hvilket stadie er sjangsen størst for å skade fosteret)? 

Ikke tenk så mye på dette med mindre du planlegger å bli gravid. Da er det lurt å se på dose/kombinasjon i forkant så du har god tid til nedtrapping/skifte medikament. Blir du gravid uplanlagt, får du hjelp av lege/psykiater til å få justert/skiftet medikamenter med en gang.

Det står ellers på nesten alle medikamenter, reseptbelagte og andre at de ikke skal brukes under graviditet. Men det er ikke alle som er uforlignelig med graviditet likevel. De må skrive det, fordi de ikke kan drive å forske på gravide/fostere aktivt fordi det er uetisk. Det er gunstigst at mor ikke bruker noe om hun kan, men en psykotisk/suicidal mor er farlig for et foster også. Så da gjør man vurderinger så både mor og foster har det best mulig..

Søk på Relis. Der finner du masse relevant info rundt disse tingene. Dette fant jeg om Lamictal der: 

" Lamotrigin
Lamotrigin blir gjerne angitt som førstevalg til kvinner med bipolar lidelse som planlegger å bli gravide. Tilgjengelige data basert på flere tusen graviditeter tyder ikke på at det gir økt forekomst av alvorlige misdannelser. Det er heller ikke rapportert om økt forekomst av fødselskomplikasjoner eller forsinket mental- eller nevromotorisk utvikling, men langtidseffekter er lite studert (2). 

I løpet av et svangerskap faller serumkonsentrasjonen av lamotrigin betydelig, ofte mer enn 50 %, og det kan bli nødvendig å øke dosen. Det er derfor anbefalt å måle serumkonsentrasjonen av lamotrigin og evaluere klinisk effekt jevnlig utover svangerskapet. I løpet av de to første ukene etter fødselen reduseres clearance av lamotrigin raskt, noe som kan gi økt serumkonsentrasjonen. Dosen bør derfor trappes raskt ned til samme nivå som før graviditet (3).

Lamotrigin er en svak folatantagonist og kan derfor redusere folsyrenivået, men er ikke dokumentert assosiert med økt risiko for ryggmargsbrokk. En forhåndsregel ved bruk av lamotrigin i svangerskapet er likevel å bruke høydose folsyretilskudd (4-5 mg daglig) før og under graviditeten (2). "

(Kilde: Relis.no   https://relis.no/sporsmal_og_svar/3-11231?source=relisdb)

Anonymkode: 70a0a...005

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...