AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #1 Skrevet 22. november 2016 Hei. Jeg skal i utgangspunktet opereres førstkommende mandag, men jeg er veldig redd og nervøs, og usikker på om det er verdt det. Jeg ble henvist til Ullevål av Jon Hausken som mener jeg trenger operasjon før vi kan sette igang med IVF siden jeg har sammenvoksninger. Nå har det seg slik at pasientreiser krever 800 kr i egenandel, og jeg får ikke ha med ledsager. Så jeg vurderer sterkt å bare droppe hele greia. Hva tenker dere? P.S jeg bor langt unna Ullevål så jeg blir helt alene etter opererasjonen, noe det står i brevet at jeg ikke skal være... Anonymkode: 5e545...fad
LittleBabyBlue Skrevet 22. november 2016 #3 Skrevet 22. november 2016 Har hatt operasjonen og den er ganske grei den. Vi snakker ikke engang sykehusinnleggelse og jeg gikk selv inn og hoppa opp på operasjonsbordet. Det hele går jo på om du vil begynne med ivf eller ikke. Vil du så må du igjennom laproskopien. Nå er det slik at du ikke skal være alene etter operasjonen (da tenker de når du kommer hjem, ikke når du kommer ut av operasjonen eller sitter på pasientreisebussen). Siden du skal ha ivf regner jeg med at du har en partner. Hvis h*n er bortreist, har du noen andre som kan overnatte eller som du kan overnatte hos? 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #4 Skrevet 22. november 2016 1 time siden, LittleBabyBlue skrev: Har hatt operasjonen og den er ganske grei den. Vi snakker ikke engang sykehusinnleggelse og jeg gikk selv inn og hoppa opp på operasjonsbordet. Det hele går jo på om du vil begynne med ivf eller ikke. Vil du så må du igjennom laproskopien. Nå er det slik at du ikke skal være alene etter operasjonen (da tenker de når du kommer hjem, ikke når du kommer ut av operasjonen eller sitter på pasientreisebussen). Siden du skal ha ivf regner jeg med at du har en partner. Hvis h*n er bortreist, har du noen andre som kan overnatte eller som du kan overnatte hos? Jeg bor 8 timer unna å må ligge på pasienthotell, men får ikke ha med mannen min siden jeg kan reise alene.. ingen i oslo som kan være sammen med meg. pasientreiser nekter å dekke reisen hans og vi har ikke råd. må ut med 800 kr i egenandel til meg... TS Anonymkode: 5e545...fad
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #5 Skrevet 22. november 2016 Hvis du skal ligge på pasienthotellet så passer de jo på deg. Hva er det du er mest redd for? De passer jo godt på deg. Anonymkode: e2aba...ab3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #6 Skrevet 22. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg skal i utgangspunktet opereres førstkommende mandag, men jeg er veldig redd og nervøs, og usikker på om det er verdt det. Jeg ble henvist til Ullevål av Jon Hausken som mener jeg trenger operasjon før vi kan sette igang med IVF siden jeg har sammenvoksninger. Nå har det seg slik at pasientreiser krever 800 kr i egenandel, og jeg får ikke ha med ledsager. Så jeg vurderer sterkt å bare droppe hele greia. Hva tenker dere? P.S jeg bor langt unna Ullevål så jeg blir helt alene etter opererasjonen, noe det står i brevet at jeg ikke skal være... Anonymkode: 5e545...fad Skal du opereres på Ullevål, og ikke får med ledsager samtidig som du ikke skal være alene etter operasjonen så er her noe som ikke stemmer. Ledsager og at du ikke skal være alene bestmmes av Ullevål. Du ser jo selv at dette er to motsetninger? Ikke alene, og samtidig ikke ledsager, altså. Her må du ringe innleggelseskontoret på Ullevål i morgen og forklare situasjonen. Anbefaler deg og å reise og følge opp anbefalingene fra dr. J. Hausken, han er wrfaren og vet hva han driver med. 800 kr. I reisepenger/egenandel (spørsmålet her er om du har benyttet fritt sykehusvalg, eller om Hausken har henvist deg spesifikt til Ullevål?) er småpenger i forhold til hva ivf kan komme til å koste deg, både i kroner og i påkjenninger. Ved tritt sykehusvalg, er egenandelen høyere enn dersom du spesifikt er henvist til Ullevål på grunn av Ullevål sin speisalkompetanse blant annet på endometriose. Endo. Er Ullevål spesialsenter for og da skal egenandelen ikke være forhøyet.Det er og en egenandel, selv om du må reise med buss, tog, fly og flytog for å komme deg frem til sykehuset. Ring Ullevål og avklar tingene. Anonymkode: 0f916...356 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #7 Skrevet 22. november 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal ligge på pasienthotellet så passer de jo på deg. Hva er det du er mest redd for? De passer jo godt på deg. Anonymkode: e2aba...ab3 Det gjør de ikke på pasienthotellet. Da er hun overlatt til seg selv, med telefonnummer til vakthavende lege og ringesnor til de ansatte på hotellet. Men hun kan bli innlagt på en sengepost dersom her ikke er som skrevet over, noe som er missforstått eller glemt fra sykehusets side. Bor man utenfor Oslo så reiser man ikke hjem før man har vært til legekontroll dagen etter operasjonen. Anonymkode: 0f916...356
LittleBabyBlue Skrevet 22. november 2016 #8 Skrevet 22. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor 8 timer unna å må ligge på pasienthotell, men får ikke ha med mannen min siden jeg kan reise alene.. ingen i oslo som kan være sammen med meg. pasientreiser nekter å dekke reisen hans og vi har ikke råd. må ut med 800 kr i egenandel til meg... TS Anonymkode: 5e545...fad Da synes jeg du skal ta en telefon og forklare at ingen kan bli med deg, og så ta det derifra. Regner med at hans reise hadde kommet på en del mer enn 800 siden den ikke dekkes, men som en over sier så er det en dråpe i havet i forhold til ivf. Regn med å måtte ha 25,000 kr tilgjengelig når dere starter. Vi har brukt alt fra 8-14,000 per forsøk på medisiner, og da kommer undersøkelser og uttak/innsett i tillegg. Har dere forresten togforbindelse til Oslo? Dere kan være heldig og få billett til 249,- hver vei.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #9 Skrevet 22. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det gjør de ikke på pasienthotellet. Da er hun overlatt til seg selv, med telefonnummer til vakthavende lege og ringesnor til de ansatte på hotellet. Men hun kan bli innlagt på en sengepost dersom her ikke er som skrevet over, noe som er missforstått eller glemt fra sykehusets side. Bor man utenfor Oslo så reiser man ikke hjem før man har vært til legekontroll dagen etter operasjonen. Anonymkode: 0f916...356 Jeg bor 2 timer unna Ullevål, og jeg dro da hjem etter operasjonen. Men jeg fikk være der til utpå ettermiddagen. Det var ikke noen oppfølging etter det. Det måtte tas med fastlegen. Siden jeg hadde noen hjemme så kunne jeg dra hjem og ikke være på hotellet. Anonymkode: 652ad...8b3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #10 Skrevet 23. november 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal du opereres på Ullevål, og ikke får med ledsager samtidig som du ikke skal være alene etter operasjonen så er her noe som ikke stemmer. Ledsager og at du ikke skal være alene bestmmes av Ullevål. Du ser jo selv at dette er to motsetninger? Ikke alene, og samtidig ikke ledsager, altså. Her må du ringe innleggelseskontoret på Ullevål i morgen og forklare situasjonen. Anbefaler deg og å reise og følge opp anbefalingene fra dr. J. Hausken, han er wrfaren og vet hva han driver med. 800 kr. I reisepenger/egenandel (spørsmålet her er om du har benyttet fritt sykehusvalg, eller om Hausken har henvist deg spesifikt til Ullevål?) er småpenger i forhold til hva ivf kan komme til å koste deg, både i kroner og i påkjenninger. Ved tritt sykehusvalg, er egenandelen høyere enn dersom du spesifikt er henvist til Ullevål på grunn av Ullevål sin speisalkompetanse blant annet på endometriose. Endo. Er Ullevål spesialsenter for og da skal egenandelen ikke være forhøyet.Det er og en egenandel, selv om du må reise med buss, tog, fly og flytog for å komme deg frem til sykehuset. Ring Ullevål og avklar tingene. Anonymkode: 0f916...356 Jeg har fått rekvirert plass på pasienthotell til meg med ledsager, men pasientreiser sier de ikke dekker reisen siden det ikke er medisinsk grunnlag på selve reisen. At jeg trenger ledsager når jeg er i Oslo "er ikke deres problem" som de så fint sa til meg. Jon Hausken har spesifikt henvist meg til Ullevål på grunn av deres kompetanse i forhold til endometriose. Ja, Ullevål er spesialsenter for endometriose, men pasientreiser mener likevel at denne operasjonen kan utføres innenfor mitt helsedistrikt så da må jeg betale forhøyet egenandel. Ullevål er ikke behjelpelig med noe som helst, har prøvd å ringt.. 15 timer siden, LittleBabyBlue skrev: Da synes jeg du skal ta en telefon og forklare at ingen kan bli med deg, og så ta det derifra. Regner med at hans reise hadde kommet på en del mer enn 800 siden den ikke dekkes, men som en over sier så er det en dråpe i havet i forhold til ivf. Regn med å måtte ha 25,000 kr tilgjengelig når dere starter. Vi har brukt alt fra 8-14,000 per forsøk på medisiner, og da kommer undersøkelser og uttak/innsett i tillegg. Har dere forresten togforbindelse til Oslo? Dere kan være heldig og få billett til 249,- hver vei. Jeg har ringt alle, men det hjelper ikke. Jeg vet ikke helt hva Ullevål tenker når de sier jeg ikke skal være alene, men likevel ikke vil bekrefte til pasientreiser at jeg trenger ledsager. Jeg prøver å få ordnet dette med fastlegen. Ja, det er togforbindelse, men jeg hadde veldig vondt etter forrige operasjon så å sitte på tog i 8++ timer er uaktuelt Jeg vet at 800 kr er småpenger i forhold til IVF, men alle monner drar. Vi har vært gjennom tre offentlige forsøk som har kostet oss mye, både fysisk, psykisk og økonomisk. Vi trenger å spare mest mulig til neste forsøk som kommer til å koste 55.000 kr, og da hjelper faktisk 800 kr veldig på. Må jeg betale så må jeg betale, men jeg mener det er feil når jeg ikke har valgt behandlingssted selv. Jeg kan jo ikke noe for at det er i Oslo de har spesialkompetanse på min sykdom. Hva er jeg redd for? Jo, å dø. Høres veldig teit ut, men jeg er kjemperedd for å aldri våkne fra narkosen igjen. Forrige gang ble mannen med inn på operasjonsstua og holdt meg i hånda til jeg sovnet, og han holdt meg i hånda når jeg våknet. Jeg klarer ikke dette uten han. Dessuten er jeg livredd for eventuelle komplikasjoner også ligger jeg alene på pasienthotellet uten å være i stand til å tilkalle hjelp. Det er jo en grunn til at man ikke skal være alene etter en operasjon, uansett hvor liten den er. TS Anonymkode: 5e545...fad
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #11 Skrevet 23. november 2016 Oppdatering. Ny legeerklæring som ble godkjent av pasientreiser, dvs at jeg får reise med ledsager. De 800 kr slipper jeg ikke unna, men det får så være. Bare glad jeg skal til en flink kirurg og får ha med mannen min TS Anonymkode: 5e545...fad
LittleBabyBlue Skrevet 23. november 2016 #12 Skrevet 23. november 2016 Så bra det ordna seg! Nå må du se og slappe av og ikke uroe deg for mye
Gjest Sunhands Skrevet 27. november 2016 #13 Skrevet 27. november 2016 Jeg er operert to ganger for adenomyose i livmor, den ene gangen på lokalsykehuset og den andre gangen på Ullevål. Å bli operert på Ullevål var som en drøm sammenlignet med lokalsykehuset. Følte meg veldig godt tatt vare på, og de var utrolig dyktige. Klart, det er et inngrep og jeg slet med kvalme på grunn av smertestillende, men det var uansett flott å få det gjort. Bra du fikk med mannen din. Masse lykke til, det kommer til å gå kjempefint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå