Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en kjellerleilighet hos et ektepar, de bor over meg. Vi har en hyggelig tone, aldri vært noen konflikt. Det eneste jeg synes er litt slitsomt er at husverten er så styrete. Han kommer innom flere ganger i uken med beskjeder som ikke egentlig er så viktig, eller som eventuelt kunne blitt sendt på sms; f.eks at de reiser bort et par dager, hvilke dager pappen blir tømt osv. Han kommer innom for å høre om alt er greit med leiligheten, om alt virker som det skal osv. Han vil også vite når jeg reiser bort og når jeg kommer tilbake. Han prater også MYE! Så når han først er innom, så blir han fort en halvtime/time, og om jeg møter han utenfor huset skal han også alltid slå av en prat.

Er det noe jeg kan si til han? Vi har som sagt en hyggelig tone, men jeg synes ofte det blir i overkant mye. Jeg likte bedre forholdet til den forrige husverten; vi hadde en ikke-eksisterene kontakt, så han kun da jeg flyttet inn og ut. Men skjønner at det blir noe mer når vi bor i samme bygg.

Anonymkode: da6bf...9ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan si at du får sms fra ROAF om når pappen blir tømt. (Det får jeg). Så det får du allerede beskjed om fra annet hold.

Anonymkode: 430ca...6e6

Skrevet

Høres ut som han prøver å sjekke deg opp...

Anonymkode: c20c3...22d

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan si at du får sms fra ROAF om når pappen blir tømt. (Det får jeg). Så det får du allerede beskjed om fra annet hold.

Han kommer ikke til å gi meg flere beskjeder om når pappen tømmes. Men han har veldig ofte en eller annen beskjed å gi.
Er det en eller annen høfflig måte jeg kan gi beskjed om at jeg ikke liker at han kommer innom så ofte? At jeg selv tar kontakt om det skulle være et eller annet med leiligheten, han trenger IKKE komme innom ukentlig for å høre om alt er OK, om varmovnene virker etc. De gangene han har vært innom har jeg sagt at jeg skal si i fra om det skal være noe, men han fortsetter jo å komme likevel..

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som han prøver å sjekke deg opp...

Anonymkode: c20c3...22d

Hehe, det tror jeg ikke. Han er i 60-årene og gift, jeg er 25.

Skrevet

Du er sikkert pen og prøver å være hyggelig. noe han kan anse som flørtete. gamle mennesker liker sånt. får de til å føle seg unge igjen. 

Hadde en slik huseier før. det ble i kanten til ukomfortabelt. men han var slik med alle jentene i huset. 

Anonymkode: 21f5b...8ee

• Liker 1
Skrevet

Han høres selskapssyk ut....

Problemet er vel at du ønsker å fortsette å ha et godt forhold til de siden dere deler bygg og i tilfellet de engang må fikse noe osv. Så det er vel ikke bare å være helt rett frem og tydelig avvisende.. Hva med å snakke med kona? Si at du ikke er så pratsom av deg og ønsker å være i fred? Kanskje hun vet at mannen kan være litt masete og dermed er flink til å tøyle ham litt?

• Liker 3
Skrevet (endret)

-------------

Endret av Shopp
  • Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier en kjellerleilighet hos et ektepar, de bor over meg. Vi har en hyggelig tone, aldri vært noen konflikt. Det eneste jeg synes er litt slitsomt er at husverten er så styrete. Han kommer innom flere ganger i uken med beskjeder som ikke egentlig er så viktig, eller som eventuelt kunne blitt sendt på sms; f.eks at de reiser bort et par dager, hvilke dager pappen blir tømt osv. Han kommer innom for å høre om alt er greit med leiligheten, om alt virker som det skal osv. Han vil også vite når jeg reiser bort og når jeg kommer tilbake. Han prater også MYE! Så når han først er innom, så blir han fort en halvtime/time, og om jeg møter han utenfor huset skal han også alltid slå av en prat.

Er det noe jeg kan si til han? Vi har som sagt en hyggelig tone, men jeg synes ofte det blir i overkant mye. Jeg likte bedre forholdet til den forrige husverten; vi hadde en ikke-eksisterene kontakt, så han kun da jeg flyttet inn og ut. Men skjønner at det blir noe mer når vi bor i samme bygg.

Når du er hjemme: ikke åpne døra. Lat som at du ikke er hjemme. Dersom han mot formodning skulle låse seg inn kan du si at du sov. Si at du er mye trøtt nå som mørketiden er her og at du trenger å duppe i løpet av dagen. Dersom det er noe viktig så ringer han eller sender sms dersom du ikke åpner døra! Hører du ikke noe var det ikke viktig.

Når du treffer han i gårdsplassen: si at du gjerne skulle slått av en prat, men du har det så travelt fordi du må rekke bussen, hive i deg mat før du har en avtale, rekke trening etc etc. Her er det bare fantasien som setter grenser. Å lyve litt skader ikke, med mindre du vil være direkte. Jeg har ingen gode forslag til hvordan si det direkte :P

Anonymkode: 49dc2...080

• Liker 3
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du er hjemme: ikke åpne døra. Lat som at du ikke er hjemme. Dersom han mot formodning skulle låse seg inn kan du si at du sov. Si at du er mye trøtt nå som mørketiden er her og at du trenger å duppe i løpet av dagen. Dersom det er noe viktig så ringer han eller sender sms dersom du ikke åpner døra! Hører du ikke noe var det ikke viktig.

Når du treffer han i gårdsplassen: si at du gjerne skulle slått av en prat, men du har det så travelt fordi du må rekke bussen, hive i deg mat før du har en avtale, rekke trening etc etc. Her er det bare fantasien som setter grenser. Å lyve litt skader ikke, med mindre du vil være direkte. Jeg har ingen gode forslag til hvordan si det direkte :P

Nei, da skal hun poengtere at det er ulovlig for huseier å låse seg inn hos utleier uten videre. 

Ellers er jeg enig i at du ikke trenger å åpne døren når han ringer på, og bli litt flinkere på å avslutte samtalen og komme deg videre med ditt dersom dere skulle se hverandre utenfor huset. 

Anonymkode: 4f9fe...e26

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde også en huseier som kunne prate og prate. En gang sto vi og pratet på gårsdsplassen i to timer. Etter det gikk jeg ikke inn i noen samtale, bare sa ha og ja og nå må jeg gå. Noen folk er bare ekstremt pratsomme. 

Anonymkode: 65ef7...bf4

• Liker 1
Skrevet

Å ha en grei tone er jo bra,men man trenger jo ikke å bli bestevenner. Jeg bor i samme hus som husverten,og hun kommer ned kun om det er noe viktig. Eller så sender hun sms. Ser jeg henne ute så sier jeg hei og har en kort samtale. Jeg hadde ofte ikke hatt tid til noe annet uansett. Ofte er jeg på vei til bussen og skal rekke en avtale. Da hadde jeg jo ikke hatt tid til å stå i en halvtime å prate. Det er ikke nødvendig å ha noe mer enn det.

Stusser veldig når jeg ser utleiere som søker etter folk som er utadvendte og kanskje et eller annet om at man må passe inn sammen med dem. Noe sånt hadde ikke jeg orket,men hver sin smak.

Tenker at du bare må dra en hvit løgn og si at du har det travelt og lat som du ikke er hjemme. Han mener det sikkert godt,men du må nok bare bli litt mer avvisende.

Anonymkode: 6b209...35d

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, Shopp skrev:

Når du skriver at han kommer innom, hva mener du egentlig da? Låser han seg inn? Er han plutselig inne i leiligheten din uten at han har ringt på dørklokken din? 

Du trenger ikke å låse opp for ham hvis han prøver å komme seg inn, vet du. Og når du er på vei ut, og han plutselig står der og vil prate, så si at du har det travelt, og må rekke en avtale. Han trenger ikke å vite noe mer enn det. Jeg forstår at du vil ha et greit forhold til utleieren din, men prøv å gå før han rekker å si så veldig mye mer enn bare hei.

Han ringer på, men låser seg som regel inn før jeg rekker å åpne. Så jeg kan dessverre ikke late som om jeg ikke er hjemme...:/

På gårdsplassen skal jeg prøve å bli flinkere til å si at jeg har dårlig tid eller noe...:P
Skal jeg ut av huset og ser at han er på gårdsplassen pleier jeg å vente litt før jeg går ut, sånn at jeg slipper å stå å prate med han..

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han ringer på, men låser seg som regel inn før jeg rekker å åpne. Så jeg kan dessverre ikke late som om jeg ikke er hjemme...:/

På gårdsplassen skal jeg prøve å bli flinkere til å si at jeg har dårlig tid eller noe...:P
Skal jeg ut av huset og ser at han er på gårdsplassen pleier jeg å vente litt før jeg går ut, sånn at jeg slipper å stå å prate med han..

Han har ikke lov å låse seg inn uten god grunn. F.eks vannlekkasje e.l

• Liker 10
Skrevet

Seriøst? Det er ganske ekstremt at han låser seg inn, det har han IKKE lov til! Hvordan godtar du det egentlig, må jo være fælt å ikke kunne vite når man er alene i sitt eget hjem

Anonymkode: 60792...50f

• Liker 8
Skrevet

Du kan for all del si på en hyggelig måte at du ikke liker at han låser seg inn. Det har han faktisk ikke lov til heller med mindre det er noe akutt. Si at du føler det ubehagelig siden du ikke sikkert er kledd for besøk/ står I dusjen/sover osv. Det er ikke noe han kan bli sur for om du sier du verdsetter privatlivet. Hvis han står å prater og prater så kan du unskylde deg med at du må ta en tlf/venter besøk/er sliten/må rekke noe. Du kan og si at du skal gi beskjed om det er noe du lurer på med leiligheten eller om noe ikke er som det skal. Gi beskjed om at du har full oversikt over det du trenger å vite. 

Anonymkode: fa26f...e58

• Liker 4
Skrevet

Eneste måten du kan få slutt på dette, er å flytte.

Skrevet

Jeg har samme pronlemet men her er det motsatt. Jeg prøver å unngå leieboeren mens hun komme å maser om greier heeeeeele tida 😳 

Skrevet
På 23.11.2016 den 2.04, AnonymBruker skrev:

HUSEIER HAR IKKE LOV TIL UTEN VIDERE Å LÅSE SEG INN I LEIETAKERS DEL AV BOLIGEN!!

• Liker 4
Skrevet

Det der hadde jeg aldri taklet. Jeg har leid 4 plasser. Hver gang så vil jeg helst ha lite kontakt med de jeg leier av. Jeg betaler for å bo der og skal ha det sånn jeg vil ha det! Det skal ikke være slitsomt å komme hjem. 

En gang ble utleier sint fordi jeg sa jeg ville ha små beskjeder på SMS. Men det er ikke mitt problem. Jeg liker privat livet mitt :)

Vi må lære oss å sette grenser for oss selv. Jeg sier sannheten så alle vet hvor de har meg. Jeg digger å være med mennesker og er utrolig glad i dem. Men hjemme vil jeg kunne slappe av og slå meg til ro. Og det gjør jeg best med at ingen kommer å ringer på døren med unødvendige beskjeder og tråkket over dørstokken osv . .

Huff! Håper du finner en løsning på det der! 

Anonymkode: 889c8...32d

• Liker 3
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

HUSEIER HAR IKKE LOV TIL UTEN VIDERE Å LÅSE SEG INN I LEIETAKERS DEL AV BOLIGEN!!

Nei, det har han heller ikke. Enkelte folk er bare sånn. Du må rett å slett være uhøflig for at de skal holde den avstanden som er  passende. Det er som å gi nabokatta fløte, du får den aldri ut av huset. Si klart i fra, eneste som hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...