AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #1 Skrevet 22. november 2016 Hei. Min samboer og jeg bor sammen per i dag. Han har samvær av sin datter 1 dag i uken, noen timer av gangen. Vi skaffet oss katt for noen uker siden da jeg er mye alene, mens min samboer jobber og er borte hele uken. Nå viser det seg kanskje at ungen til min samboer har allergi mot katt. Jeg har ikke hjerte til å gi fra meg denne katten, da det er mye kos og selskap i denne katten mens min samboer er borte i ukedagene. Jeg har ikke mye lyst til å gi fra meg en katt som jeg har fått så mye kjærlighet for, bare fordi datteren til min samboer er hos oss 1-2 dager i uken, maks 3 timer av gangen. Har dere noen argumenter som jeg kan si til min samboer hvis hans datter har allergi?? Jeg vil så gjerne beholde denne katten, kunne aldri tenkt tanken på å gi denne bort og ikke ha den lenger. Anonymkode: 8e0bd...f45
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #2 Skrevet 22. november 2016 Du må forvente at han setter sin egen datter forran en katt. Men det er ting man kan gjøre for å gjøre det bedre. Først og fremst; vaske alt ofte. Sofa, trekkene på putene, generelt alt hår og partikler fester seg til. Støvsug hver dag, vask gulvene. Ikke la pusen være på soverommet. Undersøk om allergimedisin kan være en ide. Anonymkode: a1f3e...c80
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #3 Skrevet 22. november 2016 Altså barnet kommer foran katten. Takler du ikke det så bør du kanskje ikke være sammen med en mann som har barn fra før. Forhåpentligvis har mannen vett nok til å forstå at datteren kommer først. Anonymkode: 24131...d30 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #4 Skrevet 22. november 2016 Jeg forstår deg utrolig godt. Jeg er vokst opp med dyr, men etter å fått barn med en mann som er allergisk mot dyr så vil de aldri komme inn i huset her igjen. Vi bor ikke sammen, men siden dyrehår, midd og støv følger barnet mitt til sin far så er det en risiko jeg ikke kan ta. Du må nok velge mellom katten eller din kjæreste. For du høres utrolig egoistisk ut og forstår tydeligvis ikke risikoen du utsetter barnet for.. Anonymkode: 2c89d...0c4 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #5 Skrevet 22. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Altså barnet kommer foran katten. Takler du ikke det så bør du kanskje ikke være sammen med en mann som har barn fra før. Forhåpentligvis har mannen vett nok til å forstå at datteren kommer først. Anonymkode: 24131...d30 Jeg forstår jo at barnet kommer først. Men jeg er hjemme alene hele uken, samboeren er ikke hjemme før fredagene. Jeg skaffet meg katt for å ha selskap når han var borte. Synes det er utrolig synd hvis jeg må kvitte meg med en katt fordi datteren har allergi. Og hun sover aldri over hos oss, og er hos oss max 3 timer av gangen. Anonymkode: 8e0bd...f45 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #6 Skrevet 22. november 2016 Du er så uvitende om allergi og hvor store plager det medfører at du virkelig trenger å lese deg opp: http://www.naaf.no/no/allergi/Andre-allergier/Dyreallergi/ Der står det bl.a. Sitat Å fjerne det allergifremkallende dyret fra dyreallergikerens omgivelser er den viktigste og mest effektive behandlingen. Anonymkode: 27c68...e5d 2
skruf Skrevet 22. november 2016 #7 Skrevet 22. november 2016 Hvor sterkt allergisk er jenta da? Er hun sånn at hun får pusteprobemer og generelt blir veldig dårlig så sier det seg selv at hun ikke kan ha samvær med faren der det er en katt. Du skriver at det er bare 3 timer om gangen. Er dette noe som skal endres på, dvs samvær skal trappes opp? Vet ikke alderen på jenta, men det normale er jo samvær med overnatting. Da er det iallefall viktig at datteren får et allergifritt miljø hos faren. Dere får ta ei vurdering på det, hvis jenta er skikkelig allergisk og du ikke er villig til å enten omplassere katten eller gjøre tiltak for å bedre allergien så får dere nesten vurdere om dere skal bli særboere sånn at faren har sin egen leilighet der han bor når han har samvær med datteren sin. Ene jenta vår er litt allergisk mot katt. Hun tok prikktest, og det var ikke sterkt utslag, men definitivt utslag mot katt. Vi har en katt som vi tok på oss ansvaret for fra dyrebeskyttelsen+sønnen hennes. Sånn som vi har løst det er at vi støvsuger (støvsuger med allergifilter) hyppig+vasker. Kattene får ikke lov oppi senga hennes. Kattene er også ute om natta (med mindre været er for ille, da er de inne). Etter at jenta har kost med de så er hun drillet i at hun vasker hendene sine (sånn at hun ikke klør seg i øynene). Etter at vi satte inn disse tiltakene så har hun blitt bedre. Vi gjorde også forsåvidt en avtale på at kattene måtte omplasseres hvis dette ikke hjalp, eller hvis allergien til jenta utvikler seg og blir verre.
Strawberry Fields Skrevet 22. november 2016 #8 Skrevet 22. november 2016 Jeg forstår deg godt. Skal mye til for at jeg synes det er greit å bare kvitte seg med et dyr som man har påtatt seg ansvar for. Det skal ikke tas lett på! Når det er sagt, kommer det jo veldig an på hvor allergisk jenta er. Det kan jo hende det er noe som enkelt kan kontrolleres med medisiner, med at de ikke er i samme rom, eller lignende. Hun burde jo også testes av lege. Jeg mener alt bør prøves ut før man gir opp.
Hactar Skrevet 22. november 2016 #9 Skrevet 22. november 2016 Få først kartlagt skikkelig om jenta faktisk er allergisk. Er hun det, mener jeg hun har krav på et hjem uten dyr som trigger allergien. Også farens hus må ansees som hennes hjem i denne sammenhengen.
drikkerbrushverdag Skrevet 22. november 2016 #10 Skrevet 22. november 2016 Dersom du har katt kommer samværet aldri til å øke. Det kommer snarere til å minske. Du får vurdere selv om du ønsker å sabotere kjærestens forhold til datteren på sikt. Jeg har en alvorlig katteallergi (pusteproblemer, slim alle veier og elveblest dersom jeg kommer i direkte kontakt med katten) og da hjelper det nada med god vask. Jeg har blitt alvorlig syk i tilfeller der det har vært katter i hus for noen år siden. Dette avhenger riktig nok litt av katten og litt av min egen dagsform, men for å illustrere at dette vil være et langvarig problem. Noen med allergier kan ikke oppholde seg steder der det er dyr, selv ikke i lang tid etter at dyret er borte. Dersom man først får en allergisk reaksjon på noe er sjansen større for at den reaksjonen blir verre neste gang. Dette er rett og slett utrolig egoistisk. Det er sjelden jeg hopper på "dump han"-toget, men her får du faktisk vurdere hva som betyr mest av katt og kjæreste. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #11 Skrevet 22. november 2016 Hvis jenta er allergisk så må dere kvitte dere med katten! Det er det eneste riktige iforhold til allergi. Er man allergisk kan man ikke bo eller være på besøk uten å bli dårlig. Det hjelper ikke att du vil beholde katten. Det er ikke riktig i forhold til jentas helse!! Hilsen en som er allergisk og vet hvor dårlig man blir! Anonymkode: 1a332...bbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå