Gå til innhold

Hunden min HATER sele

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min haaater å få på seg sele. Hun kan fint gå me den, men det er det å ta den på som er problemet. Hun stikker av, gjemmer seg og bare spreller. Det er en liten hund så jeg kan holde henne fast, men føler ikke alltid at det er helt rett. Hun får mange godbiter når vi har tatt på selen men det hjelper ikke...

Anonymkode: a4ba9...a18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min ene er helt lik. Det er en kamp å få på den sele. Den liker det kort og greit ikke. Derfor har jeg lagt vekk selen og lar den gå i halsbånd. Den har tatt valget selv slik jeg ser det. Min andre hund nesten stuper inn i selen og blir sur dersom jeg av en eller annen grunn kommer med halsbåndet istede.

Skrevet

Hunden vår hater også selen! Stikker når han får øye på den.. men er slik som din, akspeterer den helt greit når vi først har startet på turen. Jeg trodde først at han kansje fikk vondt av selen, men deretter kjøpte jeg en dyr og god sele til ham og han har akkuratt samme reaksjonen. Vår er valp enda så jeg håper det er noe han vokser av seg. 

Skrevet

Du kan prøve å gi godbiter steg for steg. Finne frem selen  - godbit. Gjenta det flere ganger til hunden får forventning til å se selen. Så løfte opp selen  - godbit. Osv. Ikke gå videre til neste steg før hunden reagerer med forventning på selen på det steget du er . 

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, Sirah skrev:

Min ene er helt lik. Det er en kamp å få på den sele. Den liker det kort og greit ikke. Derfor har jeg lagt vekk selen og lar den gå i halsbånd. Den har tatt valget selv slik jeg ser det. Min andre hund nesten stuper inn i selen og blir sur dersom jeg av en eller annen grunn kommer med halsbåndet istede.

Jeg har også brukt halsbånd... men jeg vil liksom bruke selen. Er så redd for nakkeskader ol...

3 timer siden, Bahir skrev:

Hunden vår hater også selen! Stikker når han får øye på den.. men er slik som din, akspeterer den helt greit når vi først har startet på turen. Jeg trodde først at han kansje fikk vondt av selen, men deretter kjøpte jeg en dyr og god sele til ham og han har akkuratt samme reaksjonen. Vår er valp enda så jeg håper det er noe han vokser av seg. 

Min er også valp... selen var helt ok før. Men så kjøpte jeg et regndekken som var for trangt rundt hodet. Etter det er selen bannlyst av henne

3 timer siden, Tabris skrev:

Du kan prøve å gi godbiter steg for steg. Finne frem selen  - godbit. Gjenta det flere ganger til hunden får forventning til å se selen. Så løfte opp selen  - godbit. Osv. Ikke gå videre til neste steg før hunden reagerer med forventning på selen på det steget du er . 

Takk for tips, får prøve...:)

Skrevet

Hehe, dette spørsmålet ble stilt i en FB-gruppe for den rasen jeg har. 90% svarte at de hadde samme problemet, og at de ikke hadde klart å trene det vekk, selv med masse tålmodighet og bestikkelser. 
Jeg tar på selen når hunden skal ut av bilburet, da går det så kjapt at jeg ikke får dårlig samvittighet for å måtte tvinge henne til noe hun ikke liker ;-)

Skrevet

Mine ser ut som de skal til skafottet når de får på seg selen, men tough shit, på skal den. For jeg vet de sitter godt på, de hverken strammer eller klyper, og når de har fått den på så er alt greit. Jeg gidder ikke dille mer med det.

• Liker 2
Skrevet

Min hater også sele. Ikke noe problem når den er på! Har to ulike men begge er like "fæle" å få på. Han vil gjerne ha på halsbånd, men trekker som en traktor, såå..

Anonymkode: e255c...52d

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Man må passe på at ingen av delene dasker hunden i fjeset når man trer selen over hodet på dem.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min hater også sele. Ikke noe problem når den er på! Har to ulike men begge er like "fæle" å få på. Han vil gjerne ha på halsbånd, men trekker som en traktor, såå..

Vil forøvrig legge til at det overhodet ikke var noe problem da han var valp, det var først når han ble unghund at sele-hatet kom.

Skrevet
6 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Du kan prøve flere ting. 
Det kommer an på hvor redd og hvor stor reaksjon hunden har på selen. Noen løper vekk så fort du har den i hånden eller rører den. Så skipp over steg som er irrelevante for din hund. Forklarer grundig for at du skal forstå tegningen. 
Husk! Det gjøres ikke på en dag, men over lengre tid. Blir hunden stresset eller lei så stopper du, og fortsetter neste dag eller mange timer senere. Det kommer an på hunden. 

Metode 1:
Gi hunden en positiv forbindelse med selen. 

Lek, kos og trening (sitt, ligg, rull rundt, slik trening) er en god ting. Fordi det betyr godbiter og hunden fokuserer på noe annet. 
Du må dele det opp. Hvor lang tid det tar, hvor nøye du må være kommer an på hunden. Du skal gå til neste steg når hunden ignorerer selen, altså bryr seg ikke om den. Den skvetter ikke til, eller løper bort. 
Du begynner med å hente selen og legger den på gulvet. Hvis hunden løper bort så ignorerer du hunden. Hent selen, legg den ned og ignorer sele og hund. Ikke begynn før hunden kommer frem av seg selv og ignorerer selen. Når hunden ikke er for fokusert på selen. Først da kan du sett deg ned å trene på triks, eller kaste ball.

Kast ball/leke i motsatt retning av der selen ligger. Du setter deg langt unna selen, helst sitt slik at hunden har selen på siden av seg. Ikke foran, ikke bak seg. Altså i sidesynet. 

Du gjør ditt, lek og tren. Så gjør du det under. Husk, et skritt frem, et tilbake. Dersom hunden løper bort eller den mister fokus fordi du går for fort frem. Da må du ta en pause og fortsett neste dag/noen timer senere. Eller ta et par skritt tilbake. 

Du skal kun belønne det du gjør (lek og triks, IKKE når hunden ignorer selen eller noe). Du skal ufarliggjøre selen og late som at den ikke er der:
- Ha selen på gulvet. 
- Flytt deg/hunden nærmere og nærmere selen. Ikke fysisk flytt selen eller rør den. Bruker du leke så kaster du leken nærmere og nærmere selen. 
- Begynn å berøre selen med hånden din

Nå kan du begynne å belønne hunden når den ikke reagerer. Veksle mellom det under og lek/trening:
- Berøre hunden med selen 
- Legg selen oppå hunden og la den ligge i noen sekunder. Noen hunden får panikk av å få den oppå ryggen med en gang, så begynn oppå føttene eller på rumpa og jobb deg opp mot rygg/nakke.
- Ta på selen. La den være på i noen sekunder. Ta den av, så ta den på igjen .  

Blir hunden stresset og løper bort. Da stopper du, går å setter deg i sofaen og fortsetter når hunden ikke bryr seg om selen. Eller vent til neste dag.

Metode 2: Den funket for meg.
Jeg gikk målrettet mot hunden, tok den på og det var det. Jeg løftet den ikke opp. Jeg har liten hund også. 
Ingen belønning, bare ros i form av "flink gutt". Det var det. Ikke nøl. Gå opp, sett den på. 
Dersom hunden hyler, skjelver eller er oppriktig redd så er ikke dette en bra metode. 
Etter et par uker så sluttet han med tullet sitt. Sluttet å løpe bort, skjelve eller være vrang. 
Han brukte puppia sele. Selv da jeg fikk den på uten mas så krøp han seg sammen. Han kom frivillig ut til gangen. Men han krøp seg sammen og ventet på å få på seg selen. Han hatet den. 
Så kjøpte jeg y-sele og han sluttet helt. Nå er det null problem, null reaksjon. 

Dersom du ikke ønsker å trene på det. For metode 1 tar tid (kommer an på hunden). Så kan du kjøpe en annen type sele og bruke metode 2. 
Det er tre hovedtyper. Du har y-sele, puppia sele og en annen sele. Jeg er sykt flink til å forklare, jeg vet. Så her er bilder. 

Y-sele
38043255-origpic-2a94d6.jpg
Puppia sele
59611_Puppia_softsele_a-harnes_2.jpg
Og en "annen sele":
puppia-sele-regular-sort2-p.jpg

Min hund reagerte på puppia sele. Det ble for mye og for skremmende. Y-sele er så mye bedre og han sluttet å skjelve da jeg kjøpte det. 
Den siste vet jeg at flere som har hunder som ikke liker seler bruker. Og funker.
Du må ikke tre den over hode. Det er største problemet for de fleste hundene som ikke liker seler. Du trer den på potene, og fester på ryggen/nakken. Ferdig. 
Denne heter også puppia sele. Altså fra merket puppia, men finnes samme type fra andre merker også. Vet at hund som hobby har disse, og sett de hos tropehagen. Jeg vurderte den før jeg kjøpte y-sele. 

Så dersom du ikke orker å trene. Ta med hunden i dyrebutikk og prøv på y-sele og den siste modellen. 
Betjeningen kan helt sikkert hjelpe deg. Slik at hunden ikke stikker av når du prøver på seler. Og til å finne riktig størrelse og modell som funker for dere. 
Så kan du bruke metode 2, dersom hunden ikke får noe stor reaksjon fra selve selen. 

Wow takk for god forklaring. Tror metode 1 blir for mye dill for min del. Får heller satse på metode 2. Jeg har y-sele, men problemet ligger i å tre den over hodet så kanskje jeg skulle prøvd den siste modellen..å prøve på butikk gir meg ingen tegn på om hun liker den eller ikke. Har prøvd mange seler og dekken(som hun også hater) og der er alt greit. Mulig fordi det er en ny plass og hun ikke er trygg der.. hun godtar alt i dyrebutikken, men når vi kommer hjem så starter helvete:fnise: hun er ikke typen som skriker/skjelver etc. Hun bare krymper seg og løper bort. Ikke alltid jeg får tak i henne en gang...

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 22.11.2016 den 22.49):

Wow takk for god forklaring. Tror metode 1 blir for mye dill for min del. Får heller satse på metode 2. Jeg har y-sele, men problemet ligger i å tre den over hodet så kanskje jeg skulle prøvd den siste modellen..å prøve på butikk gir meg ingen tegn på om hun liker den eller ikke. Har prøvd mange seler og dekken(som hun også hater) og der er alt greit. Mulig fordi det er en ny plass og hun ikke er trygg der.. hun godtar alt i dyrebutikken, men når vi kommer hjem så starter helvete:fnise: hun er ikke typen som skriker/skjelver etc. Hun bare krymper seg og løper bort. Ikke alltid jeg får tak i henne en gang...

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Kjøp en ny sele som ikke er lik den du har, og bruk den nye selen til å trene med. Det kan være lettere å trene med en sele hunden din ikke har negative assosiasjoner med.

Skrevet
11 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Jeg hadde prøvd metode 2 først også. Siden den første er så langdrygt :fnise:
Har du prøvd å rope på hunden og gi godbit? Altså at hunden skal komme til gangen? Har du dør du kan lukke? Slik at hunden ikke kommer seg unna? 

Ellers så må du bare være hard. Vær rask og bestemt. Ikke noe dulling. 
Den siste modellen er genial. Med tiden så lærer hun at hun ikke må ha den over hode, og da godtar hun den lettere. 

Dulling, lokking og slike ting gjør ting verre. Bestemt og ikke noe "dakkar boffen som blir så redd" eller lokking med godbiter og slikt. Få på selen, ferdig. 
Når du er "bestemt" og sier "kom hit" eller "sitt" så må du ikke forvirre det med sinne og frustrasjon. Det gjør det bare verre. 

Hun kommer ikke når jeg roper hvis jeg står med selen. Har heller ikke dør jeg kan lukke. Hele leiligheten er åpen så hun kan løpe hvor hun vil

11 timer siden, Snorkfrøken skrev:

Kjøp en ny sele som ikke er lik den du har, og bruk den nye selen til å trene med. Det kan være lettere å trene med en sele hunden din ikke har negative assosiasjoner med.

Jepp i will :)

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 23.11.2016 den 10.05):

Hun kommer ikke når jeg roper hvis jeg står med selen. Har heller ikke dør jeg kan lukke. Hele leiligheten er åpen så hun kan løpe hvor hun vil

Jepp i will :)

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Har du sjekket om hunden din har låsninger i ryggen? 

Skrevet
10 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Da må du være raskere enn henne. Lykke til :fnise:
Ei venninne har det samme som deg, helt åpent. Og hun må gå etter hunden. Nå så legger hunden seg ned på stua. Etter at hun byttet sele til den siste typen. Før det så gjemte hunden seg under sofaen. 

Men det du kan gjøre, er å øve på at hun skal komme til gangen frivillig, uten makt. Ikke rør selen, ikke ta den frem. 
Du går i gangen og trener på enkle triks med godbit. Altså sitt, ligg og slike ting. Hvor dere da står i gangen ved ytterdøren og gjør dette. Du kan gå litt frem og tilbake mellom gang og stue. Gjør det til en lek. 
Slik at du kan få hunden til gangen før tur senere. Da går du bare til gangen, og roper på hunden, gir godbit og tar på selen. Hun vil da komme, fordi hun forventer ikke at selen skal komme frem. 
Altså når hun du får lært henne at selen ikke er farlig. Enten ved å prøve ny sele, eller metode 1/2. 
Nytter ikke å gjøre det nå, nå som hun er redd for selen og bare vil løpe inn igjen. 
Men du kan begynne å øve før hun har blitt vandt til selen. 

Anbefaler deg å spørre dyrebutikken om det er bytterett på seler. Slik at du kan kjøp, gå hjem og teste ut også bytte den inn igjen om den ikke funker. Usikker på reglene ang bytterett på seler og slikt, for jeg har aldri måttet bytte inn igjen. 
Du kan også se om du finner en billig en på finn.no eller ebay. For så å kjøpe en ny hos butikk dersom den funker for hunden. Det bruker jeg å gjøre, siden seler og slikt er så dyrt. 

Hun kommer alltid ut i gangen hun...:fnise: helt gira når hun skjønner vi skal gå tur. Men så tar jeg fram den forbanna selen og helvete er løs!! Hehe men ja har sett etter billige seler på ebay så tenkte jeg skulle måle henne å få bestilt en billig en :)

10 timer siden, Reveenka skrev:

Har du sjekket om hunden din har låsninger i ryggen? 

Ikke så lenge siden hun var å fikk vaksine + helsesjekk. Jeg hadde vel merket det i andre situasjoner og? Hun er veldig flink til å vise hvis hun har smerter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...