Gå til innhold

Jeg er en ung jente som tar rettslære 1 som privatist - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en elev/student som ikke trivdes helt med de fagtilbudene vi hadde på skolen. Jeg valgte dermed å ta rettlære 1 som privatist. Det som da er mitt "problem" og min "bekymring" er at jeg ikke ANER hva jeg skal forberede meg på eller hva jeg har i vente. Jeg har ikke vært opp til muntlig eksamen på vgs, og vet dermed ikke hva jeg har i vente. Jeg er usikker på hvordan jeg skal jobbe og gå frem for å være best mulig forberedt til dette.. Jeg har heller ingen andre på min skole som tar samme vei som meg som jeg kan få hjelp av, og får ikke stort mye hjelp av rådgiver. Hva bør jeg forberede meg på, og hvordan? Jeg ønsker virkelig å komme inn på jusstudiet, og trenger å få en ganske grei karakter på denne eksamenen. Jeg interesserer meg for stoffet, men er redd for at jeg ikke skal klare eksamensoppgavene. Noen som har noen tips, råd , informasjon - hva som helst? Jeg hadde virkelig satt pris på det! :) 

Anonymkode: b53df...625

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt muntlig eksamen i rettslære 1. Det er viktig at du er trygg på ALLE emnene, men det bør ikke være noe problem om du har tanker om å gå juss etter vgs. 

Når du får temaet så får du som regel noen timer til å forberede deg. Da finpusser du kunnskapen din utfra problemstillingen du har fått (ofte et case). 

Så.. det beste tipset, er det mest åpenbare. Bli kjent med alle temaene og hvilke paragrafer som gjelder. Få de "under huden". Det blir fort oppdaget om du ikke har kunnskapen på plass. :) men! Det er IKKE noe problem om interessen for faget er der. Læreboka er heller ikke særlig stor :P 

Skrevet
4 minutter siden, Snurrepurre skrev:

Jeg har hatt muntlig eksamen i rettslære 1. Det er viktig at du er trygg på ALLE emnene, men det bør ikke være noe problem om du har tanker om å gå juss etter vgs. 

Når du får temaet så får du som regel noen timer til å forberede deg. Da finpusser du kunnskapen din utfra problemstillingen du har fått (ofte et case). 

Så.. det beste tipset, er det mest åpenbare. Bli kjent med alle temaene og hvilke paragrafer som gjelder. Få de "under huden". Det blir fort oppdaget om du ikke har kunnskapen på plass. :) men! Det er IKKE noe problem om interessen for faget er der. Læreboka er heller ikke særlig stor :P 

Takk for svar! Må man kunne alle paragrafene og lovene eller hjelper det å vite hvor man skal finne de?

Skrevet
9 minutter siden, idao skrev:

Takk for svar! Må man kunne alle paragrafene og lovene eller hjelper det å vite hvor man skal finne de?

Du burde markere de dere har hatt i timene med tusj, og ha studert dem før eksamen sånn at du vet hva de går ut på. Å stå foran sensor og lese paragrafene høyt, uten å skjønne hva du leser - imponerer definitivt ikke :P 

Skrevet
9 minutter siden, Snurrepurre skrev:

Du burde markere de dere har hatt i timene med tusj, og ha studert dem før eksamen sånn at du vet hva de går ut på. Å stå foran sensor og lese paragrafene høyt, uten å skjønne hva du leser - imponerer definitivt ikke :P 

Er nettopp det som er litt problemet her :P Har ingen andre jeg jobber med. Arbeider med dette hjemme på egen hånd og er ikke helt trygg på lovene og paragrafene...

Skrevet

Jeg har ikke hatt rettslære, men jeg går 3.avd på jussen. Du trenger nok ikke å pugge paragrafer, det gjør ikke vi heller. Anbefaler deg å sette inn lapper i lovboka, så det er lett å finne frem. Feks, barneloven, forvaltningsloven osv. Også markerer du de paragrafene som er fokus i boka, regner med dere ikke har om alt. Lag et merke ved paragrafen om det er viktig rettspraksis osv, lykke til! 

Anonymkode: 5be1b...987

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hatt rettslære, men jeg går 3.avd på jussen. Du trenger nok ikke å pugge paragrafer, det gjør ikke vi heller. Anbefaler deg å sette inn lapper i lovboka, så det er lett å finne frem. Feks, barneloven, forvaltningsloven osv. Også markerer du de paragrafene som er fokus i boka, regner med dere ikke har om alt. Lag et merke ved paragrafen om det er viktig rettspraksis osv, lykke til! 

Anonymkode: 5be1b...987

Det er nok ikke helt likt som rettslære på uni ;) er begrenset med paragrafer de lærer i rettslære 1, og de må selvfølgelig ikke kunne dem - men! De må kunne redegjøre for dem, forklare hvordan de fungerer i praksis. Det hjelper ikke å lese paragrafene til tilhørende case, uten å kunne fortelle hva de gjør i praksis. Eksempel:

ved skilsmisse har Pål krav på hytta, da dette er særeie, reglene for dette ser vi i paragraf blablabla, bilen regnes som felleseige etter paragraf blabla.

Men du må jo vite hva reglene for særeie er, og ha satt deg inn i dem, FØR eksamen :) 

Skrevet

TS- tusj ut alle paragrafene nevnt i pensumboka, i lovboka di :) bruk sånne gule plastikkdingser i lovboka for å skrive hvilken lov som er hvor, så finner du de lettere når du jobber med case. 

Ellers så må du lese case og løsninger på case for å se hvordan du "skal" tenke. :) 

du sier du ikke har kontroll på paragrafer og lovverk, eneste du kan gjøre med det er å lese og lese :) er hovedsakelig pensumboka som er viktig for forståelsen. 

Dette klarer du!

Skrevet

Takk for hjelp begge to! Skal lese og jobbe på frem mot våren, så satser jeg på at det ordner seg! :-D

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...