Gå til innhold

Hvordan uttaler du Trump?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg legger merke til at veldig mange uttaler Trump, med tydelig norsk u og tilnærmet en f-lyd på slutten. Er dette en tullegreie, eller er det en akseptert uttale? Det gjelder så mange så jeg kan ikke helt tro at det bare er talefeil heller.

Anonymkode: 1d03f...2ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trippel-Trumf

Do-nall

Anonymkode: 137e5...f16

Skrevet

Trømp

Anonymkode: 0f7df...291

• Liker 1
Skrevet

Sier Trømp, men før sa jeg trømfff, tror det er lettere eller naturlig for nordmenn/skandinaver at det skal slutte med en F her?

Skrevet

Trumpelump sier jeg. 

Anonymkode: 128ac...9f5

Skrevet

Mange i mamma og pappas generasjon sier Trømf eller Trumf har jeg hørt... Som om det skrives Trumph liksom. 

Irriterer meg grådig :ler: 

Anonymkode: 970e4...76f

Skrevet

Prump.

Anonymkode: 92c18...92d

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet (endret)

Tramp/Tråmp/Trømp..?

Endret av Den Lille Heksa
Skrevet

I spel brukar ein trumf eller trump, uttalt med u eller o – alle desse uttalane blir brukt på norsk. (På engelsk: trump). Når det same ordet dukkar opp som etternamn, blir det fort til at ein uttalar det på norsk maner. Og er det så farleg då?
Kor mange var det ikkje som uttala nobelprisvinnar og seinare president Lech Wałęsa som 'lekk valesa'? Feil uttale av både for- og etternamn, men det tolde han nok. Å forlange at alle stadnamn og personnamn skal uttalast slik dei innfødde gjer det, er både heilt urealistisk og snobbete.

Gjest Overrasket
Skrevet

Var ikke bestefaren en landsforvist immigrant fra Tyskland? Så jeg antar at de brukte en sterk, distinkt r og o-lyd for u-en. TRRROMP eller noe slikt?

Skrevet
17 timer siden, Overrasket skrev:

Var ikke bestefaren en landsforvist immigrant fra Tyskland? Så jeg antar at de brukte en sterk, distinkt r og o-lyd for u-en. TRRROMP eller noe slikt?

Nei, de het egentlig "Drumpf", men byttet etternavn.

Anonymkode: 19ef1...7b2

Skrevet

Trømp, med engelsk uttale. Altså, ikke noe skarre-R. Har hørt flere her i byen si "Trump" med skarre-R, og det høres jo helt fælt ut.  

Skrevet

Sier Trømp. Med engelsk "r"

Men bestemor sier Tromp sånn rett ut.  Ingen engelsk uttalelse.:fnise: 

Anonymkode: 4273e...035

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...