Irja Skrevet 22. november 2016 #1 Skrevet 22. november 2016 De siste ukene har det vært vanskelig å hente datteren min i barnehagen. Hun blir glad når jeg kommer, men vil ikke hjem. Da skal hun "bare leke litt til på kjøkkenet" "Mamma, jeg må tegne mere blå" Da går jeg inn en kort stund, ser på hva hun vil vise meg/hva vi lager. Snakker litt om det og viser interesse. Så kan jeg f.eks si "Nå legger vi fra oss den, også skal vi gå og kle på oss i gangen" Det er aldri/omtrent aldri greit. Da blir det tull og styr "nei, mamma. Jeg må ... litt til" Da pleier jeg å si "nei, nå har mamma sakt at vi skal gå" da blir det sutring og hun løper gjerne vekk fra meg og ler. Da går jeg etter, tar henne i hånda, og sier at nå går vi. Så leier jeg henne ut i gangen/eventuelt bærer henne hvis hun slår seg helt vrang. I gangen blir det som regel hyl og skrik, kasting av klær osv. Er så lei dette. Hva kan jeg gjøre annerledes? Hun er snart 4 år, og har dager i barnehagen fra ca 09 - 15. Ville skjønt det om hun hadde veldig lenge dager, men hun er ikke sliten når vi kommer hjem. Da er humøret på topp igjen. Levering i barnehagen er null problem!
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #2 Skrevet 22. november 2016 Gi henne et tidsperspektiv. Si at om så og så lenge må vi gå, så da må du gjøre deg ferdig innnen den tid. Anonymkode: e0d61...6e0 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #3 Skrevet 22. november 2016 Når det er slik, sier jeg til min fireåring (etter litt jobbing med å få ham med): OK, det var synd, da går jeg hjem alene og lager middag, sees i morgen! Og går ned trappen til garderoben. Da tar det ikke mange sekundene før han er i hælene på meg. Anonymkode: 7aa8a...b60 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #4 Skrevet 22. november 2016 Skulle til å skrive: velkommen til en verden som småbarnsforeldre, hehe:) neida.. Snakk om det hjemme, kjøp en barnebok som illustrerer et barn som er i barnehagen, se hentesituasjonen og snakk med barnet ditt om hva som er best for dere. Som regel ønsker barn og avslutte det de holder på med, så hva med å lage en avtale med barnet ditt?/ Når du henter så bøyer du deg ned: "Ida, husker du avtalen vår" ? nå skal du få lov til å fullføre det og det- mens mamma går i gardaroben og pakker tingene dine, så går vi. Gå ut i gangen, pakk tingene- tar barnet ditt beskjeder kommer hun. Anonymkode: ba12b...4ea 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #5 Skrevet 22. november 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det er slik, sier jeg til min fireåring (etter litt jobbing med å få ham med): OK, det var synd, da går jeg hjem alene og lager middag, sees i morgen! Og går ned trappen til garderoben. Da tar det ikke mange sekundene før han er i hælene på meg. Anonymkode: 7aa8a...b60 Det er fei, og kan være skadelig for barn. Det skaper redsel for å bli forlatt-derfor dere ser den reaksjonen. ( Som trusler: jeg forlater deg hvis du ikke kommer ) Kan føre til at et menneske utvikler angst, ALDRI spill på barn frykf for å bli forlatt. Anonymkode: ba12b...4ea 20
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #6 Skrevet 22. november 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det er slik, sier jeg til min fireåring (etter litt jobbing med å få ham med): OK, det var synd, da går jeg hjem alene og lager middag, sees i morgen! Og går ned trappen til garderoben. Da tar det ikke mange sekundene før han er i hælene på meg. Anonymkode: 7aa8a...b60 Dette er ikke bra.. Anonymkode: a5063...db7 7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #7 Skrevet 22. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fei, og kan være skadelig for barn. Det skaper redsel for å bli forlatt-derfor dere ser den reaksjonen. ( Som trusler: jeg forlater deg hvis du ikke kommer ) Kan føre til at et menneske utvikler angst, ALDRI spill på barn frykf for å bli forlatt. Anonymkode: ba12b...4ea Enig. en forelder i bhg sier dette til jenta si, og hun går så å sier til min sønn at jeg har gått fra han. Jeg har aldri aldri sagt dette til min sønn, da jeg vet at det er feil, men nå ser det ut som at han får denne opplevelsen alikevel pga denne utspekulerte jenta...Han blir feks lei seg om jeg går forran han og sier at jeg går fra han. Anonymkode: a5063...db7 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #8 Skrevet 22. november 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det er slik, sier jeg til min fireåring (etter litt jobbing med å få ham med): OK, det var synd, da går jeg hjem alene og lager middag, sees i morgen! Og går ned trappen til garderoben. Da tar det ikke mange sekundene før han er i hælene på meg. Anonymkode: 7aa8a...b60 Hadde jeg sagt noe slikt til min så hadde han bare sett på meg og sagt at det vet jeg du ikke gjør, og flirt.😀 Så hadde han lekt videre. Min sønn kjenner meg for godt til at jeg kan komme med tomme trusler. En gang han hadde gjort noe galt som egentlig var humoristisk så sier jeg dette var ikke bra og nå er jeg nesten sint. Da smiler han å sier, hehe jeg ser du ikke er sint mamma du er jo på vei til å smile. Det som funker på min er å si at nå har du 5 min å gjøre deg ferdig på og når jeg ber deg om å komme så kommer du. Funker alltid det. Anonymkode: 72efd...535 3
Bachata Skrevet 22. november 2016 #9 Skrevet 22. november 2016 Sånn er min snart 4åring og. Han er glad at jeg kommer, men får ofte beskjed om at "jeg er ikke klar enda!" Pleier å svare "det er helt greit vennen, jeg går å gjør ferdig sekken så lenge jeg!" Så går jeg på gangen, tar en prat med noen av de ansatte om hvordan dagen har vært, snakker med andre foreldre eller med noen av de andre barna. Det pleier ikke ta lang tid før han kommer med ett "nå er jeg klar mamma." det handler vel om at de vil gjøre seg ferdig, og min er ihvertfall veldig opptatt av hva han bestemmer og hva jeg bestemmer. Og han skal få lov til å bestemme litt synes jeg, det vil gi ham en god følelse. Har vi det travelt, sier jeg ifra om det, og lokker gjerne med å minne ham på hva det en er vi skal. 9
Shopp Skrevet 22. november 2016 #10 Skrevet 22. november 2016 (endret) ............ Endret 6. desember 2016 av Shopp 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #11 Skrevet 22. november 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg sagt noe slikt til min så hadde han bare sett på meg og sagt at det vet jeg du ikke gjør, og flirt.😀 Så hadde han lekt videre. Min sønn kjenner meg for godt til at jeg kan komme med tomme trusler. En gang han hadde gjort noe galt som egentlig var humoristisk så sier jeg dette var ikke bra og nå er jeg nesten sint. Da smiler han å sier, hehe jeg ser du ikke er sint mamma du er jo på vei til å smile. Det som funker på min er å si at nå har du 5 min å gjøre deg ferdig på og når jeg ber deg om å komme så kommer du. Funker alltid det. Anonymkode: 72efd...535 mener du at unger som blir lei seg og redde for at foreldrene skal gå ifra de, ikke kjenner sine foreldre? Kan du forklare? Anonymkode: a5063...db7
cmd Skrevet 22. november 2016 #12 Skrevet 22. november 2016 1 time siden, Irja skrev: De siste ukene har det vært vanskelig å hente datteren min i barnehagen. Hun blir glad når jeg kommer, men vil ikke hjem. Da skal hun "bare leke litt til på kjøkkenet" "Mamma, jeg må tegne mere blå" Da går jeg inn en kort stund, ser på hva hun vil vise meg/hva vi lager. Jeg har akkurat samme situasjon. Når jeg skal hente min sønn som er snart 4 år, vil han at jeg skal vente litt til han blir ferdig med lek, tegning etc. Og han skryter av det og vil vise meg. Jeg tror det er HELT GREIT. Jeg venter ca max 15 min der slik at han får gjøre det foran faren sin. Så sier jeg ifra at barnehage skal stenge snart og han må være alene om han ikke kommer og kler på seg, og skal hjem. Det har han skjønt og det fungerer nå. Jeg stresser aldri ham om å dra hjem med en gang jeg kommer inn.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #13 Skrevet 22. november 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: mener du at unger som blir lei seg og redde for at foreldrene skal gå ifra de, ikke kjenner sine foreldre? Kan du forklare? Anonymkode: a5063...db7 Hehe nei. Hvis du leste hva jeg skreiv så sa jeg at det ikke hadde funket på min og så forklarte jeg hvorfor. At du har fortolket hva jeg skreiv kan ikke jag gjøre noe med. Anonymkode: 72efd...535 4
Vera Vinge Skrevet 22. november 2016 #14 Skrevet 22. november 2016 Jeg truer aldri med å gå fra barna mine, men jeg kan si at jeg begynner å gjøre ting klart til å dra. Det er jo selvsagt mulig de da er redd for at jeg skal dra, selv om jeg ikke har sagt det, for da pleier de å komme. Men det handler vel til en viss grad om å forberede dem litt, vise interesse, si at vi snart skal dra, snakke om hva vi skal gjøre etterpå (gjerne nevne leker hjemme de liker, at vi skal få besøk e.l). Å begynne å pakke tingene er jo også en forberedelse. 4-åringen lar seg alltids snakke til fornuft, mens 2-åringen kan være veldig oppslukt av lekene, og det har noen få ganger hendt at jeg har måttet ta ham under armen når tålmodigheten er slutt.
Hactar Skrevet 22. november 2016 #15 Skrevet 22. november 2016 Fireåringen min har hatt perioder der han stakk til fjells idet han så meg, og jeg måtte bære ham sprellende og sparkende ned igjen. Det som har hjulpet her, er å vise meg, si at jeg går og pakker sammen klærne hans, og når jeg kommer tilbake skal vi gå. Jeg har også prøvd å gå inn og engasjere meg i det han holder på med, men ofte ender det med at han da "aldri" blir ferdig. Jeg gjør jo fortsatt det om han holder på med noe spesielt, men det virker ikke som om det hjelper ham å avslutte leken. Nå er vi i en god periode, der han kommer uten noe tull selv om kameraten roper at "Der kommer mammaen din! LØP!" Da får han massiv skryt, for den fristelsen er nok vanskelig å stå imot, haha. Alle samtalene om hvordan vi ønsker hentingen skal foregå ser ut til å ha hatt effekt, men jeg har nok ikke hatt min siste fjelltur, for å si det slik... 3
Sushi Skrevet 22. november 2016 #16 Skrevet 22. november 2016 Jeg truer heller ikke med å gå fra barna mine, men jeg synes det fungerer bra å si "Nå vil jeg gå hjem." Ellers har jeg hatt stort hell med å gjøre en avtale om at vi går hjem om to minutter, når de har ryddet opp, når de har tegna ferdig, når jeg har pakka sekken etc. Ingen av mine vil hjem når de blir henta. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #17 Skrevet 22. november 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det er slik, sier jeg til min fireåring (etter litt jobbing med å få ham med): OK, det var synd, da går jeg hjem alene og lager middag, sees i morgen! Og går ned trappen til garderoben. Da tar det ikke mange sekundene før han er i hælene på meg. Anonymkode: 7aa8a...b60 Sier du til partneren din at, hvis sånn og sånn ikke skjer så går jeg fra deg! ? Samma greia. Man truer ikke barn med å forlate dem. Anonymkode: 20bc2...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #18 Skrevet 22. november 2016 9 timer siden, Irja skrev: De siste ukene har det vært vanskelig å hente datteren min i barnehagen. Hun blir glad når jeg kommer, men vil ikke hjem. Da skal hun "bare leke litt til på kjøkkenet" "Mamma, jeg må tegne mere blå" Da går jeg inn en kort stund, ser på hva hun vil vise meg/hva vi lager. Snakker litt om det og viser interesse. Så kan jeg f.eks si "Nå legger vi fra oss den, også skal vi gå og kle på oss i gangen" Det er aldri/omtrent aldri greit. Da blir det tull og styr "nei, mamma. Jeg må ... litt til" Da pleier jeg å si "nei, nå har mamma sakt at vi skal gå" da blir det sutring og hun løper gjerne vekk fra meg og ler. Da går jeg etter, tar henne i hånda, og sier at nå går vi. Så leier jeg henne ut i gangen/eventuelt bærer henne hvis hun slår seg helt vrang. I gangen blir det som regel hyl og skrik, kasting av klær osv. Er så lei dette. Hva kan jeg gjøre annerledes? Hun er snart 4 år, og har dager i barnehagen fra ca 09 - 15. Ville skjønt det om hun hadde veldig lenge dager, men hun er ikke sliten når vi kommer hjem. Da er humøret på topp igjen. Levering i barnehagen er null problem! Høres ut som at du bør hente senere, da du kommer når hun er mist i lek. Det er heller ikke stas å bli hentet som av de første når de begynner å bli så store - det er gjerne status å bli hentet sent. Anonymkode: d73e8...472 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #19 Skrevet 22. november 2016 Kunne du i en liten periode be barnehagepersonalet forberede henne ei lita stund før du kommer? Hvis du henter kl.15 hver dag, kunne de kanskje si fra til enne kl.14.40 at det er 10 min til du er der. Da får hun tid til å avslutte det hun holder på med og er klar over hva som skjer... Bare en tanke. Anonymkode: 132d7...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #20 Skrevet 22. november 2016 Si fra kl.14.50 mente jeg... Anonymkode: 132d7...f8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå