AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #1 Skrevet 22. november 2016 Her om dagen leste jeg en artikkel om når helsepersonell plikter til å bryte taushetsplikten. http://www.kk.no/helse-kosthold-trening/det-finnes-flere-tilfeller-hvor-de-ansatte-har-plikt-til-å-viderefortelle-det-du-sier-41376 Ut i fra artikkelen virker det som om det skal være ganske alvorlige årsaker som ligger til grunn. Men så leser jeg artikler om mødre som blir frattatt barna på grunn av tidligere problemer. Hun her har hatt spiseforstyrrelser: http://www.tv2.no/a/3935568 Så hva stemmer? Hvis man har bulimi, sliter med drikking i en periode eller har prøvd mariujana så kan man bare glemme å få barn? Hvorfan foregår dette egentlig? Damen blir registrert med barn, så tar gamle psykologer kontakt med bv for å si at man ikke kan ha barn? Anonymkode: 12bd4...7d7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #2 Skrevet 22. november 2016 Husk at vi aldri får hele saken presentert, siden barnevernet har taushetsplikt i hver enkelt sak. Det er ofte mye som ligger til grunn for en omsorgsovertakelse, som ikke kommer frem i media. Vi får jo bare saken fra den ene siden. Anonymkode: 67224...1ea 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #3 Skrevet 22. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Husk at vi aldri får hele saken presentert, siden barnevernet har taushetsplikt i hver enkelt sak. Det er ofte mye som ligger til grunn for en omsorgsovertakelse, som ikke kommer frem i media. Vi får jo bare saken fra den ene siden. Anonymkode: 67224...1ea Hmm ja, ser den. Kanskje jeg heller bør spørre mer generelt: Si at man hadde anoreksi og fikk behandlig for dette i en ung alder. Kan behandler kontakte barnevernet den dagen man får barn for å varsle om spiseforstyrrelsen? Og hvis svaret på det er nei, er det andre ting som en psykolog kan varsle om? Som ikke gjelder fare for liv og helse? Anonymkode: 12bd4...7d7
Gjest Chroma Skrevet 22. november 2016 #4 Skrevet 22. november 2016 Man mister ikke barn(a) automatisk på grunn av en spiseforstyrrelse. Kan heller ikke tro at noen sender inn en bekymringsmelding fordi man tidligere har vært syk.
Djungelvrål Skrevet 22. november 2016 #5 Skrevet 22. november 2016 Det er garantert noe mer bak som ikke kommer frem. Barnevernet tar ikke ungene fra foreldre for moro skyld! 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #6 Skrevet 22. november 2016 1 minutt siden, DreamOn skrev: Det er garantert noe mer bak som ikke kommer frem. Barnevernet tar ikke ungene fra foreldre for moro skyld! Jeg tror du har helt rett i det du sier! Jeg tror heller ikke barnevernet tar barn fra foreldre for moro skyld. Det jeg lurer på er hvor strenge barnevernet kan være på hvordan man skal være som forelder. Altså, om en forelder kan ha en forhistorie med spiseforstyrrelser, depresjon, angst ol. uten at barnet blir tatt fra dem. Og i de tilfellene der barnevernet får vite om foreldrenes forhistorie; hvordan har de fått greie på det? Er det da en fastlege eller en psykolog som gir barnevernet beskjed? Dette er det jeg lurer på! Anonymkode: 12bd4...7d7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #7 Skrevet 22. november 2016 Fastleger kan sende bekymringsmeldinger til barnevernet ja, i likhet med helsestasjon osv. I denne saken står det at barnevernet allerede var inne i bildet når barnet ble født. Anonymkode: 67224...1ea
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #8 Skrevet 22. november 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du har helt rett i det du sier! Jeg tror heller ikke barnevernet tar barn fra foreldre for moro skyld. Det jeg lurer på er hvor strenge barnevernet kan være på hvordan man skal være som forelder. Altså, om en forelder kan ha en forhistorie med spiseforstyrrelser, depresjon, angst ol. uten at barnet blir tatt fra dem. Og i de tilfellene der barnevernet får vite om foreldrenes forhistorie; hvordan har de fått greie på det? Er det da en fastlege eller en psykolog som gir barnevernet beskjed? Dette er det jeg lurer på! Anonymkode: 12bd4...7d7 Man kan selvfølgelig ha en forhistorie med angst/ depresjoner/ spiseforstyrrelse osv, uten at barnet blir tatt. Det må ligge mye mer til grunn. Jeg kjenner ikke til noen som har blitt fratatt barn på feil grunnlag, men kjenner til flere som burde blitt fratatt barn, som ikke har blitt det- tross bekymringsmeldinger. Anonymkode: 67224...1ea
Djungelvrål Skrevet 22. november 2016 #9 Skrevet 22. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du har helt rett i det du sier! Jeg tror heller ikke barnevernet tar barn fra foreldre for moro skyld. Det jeg lurer på er hvor strenge barnevernet kan være på hvordan man skal være som forelder. Altså, om en forelder kan ha en forhistorie med spiseforstyrrelser, depresjon, angst ol. uten at barnet blir tatt fra dem. Og i de tilfellene der barnevernet får vite om foreldrenes forhistorie; hvordan har de fått greie på det? Er det da en fastlege eller en psykolog som gir barnevernet beskjed? Dette er det jeg lurer på! Anonymkode: 12bd4...7d7 Jeg kjenner en som har jobbet i skolevesenet i mange år. I hans erfaringer er det heller slik at barnevernet ofte venter for lenge med å ta barn ut av hjemmene sine. Det skal MYE til for at det legges vedtekter for at et barn skal tas fra sine biologiske foreldre. Jeg tror barnevernet stort sett gjør en god jobb. 2
Sulosi Skrevet 23. november 2016 #10 Skrevet 23. november 2016 Det er ikke hvordan du har det men hvordan du tar det. Hørt uttrykket før? At en mor har depresjoner og god innsikt i egen sykdom, jobber for å bli frisk kontra en deprimert mor som ikke vil ta imot hjelp og ikke klarer å se at barn påvirkes av sykdommen. Dette kan bety forskjellen på om lege/helsesøster ol tar kontakt med barnevernet for å melde inn sin bekymring. Om mor og barn har ett godt og støttende nettverk betyr og mye. En god far/bestemor/tante osv.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #11 Skrevet 23. november 2016 Jeg har hatt en grusom barndom, hatt spiseforstyrrelse, og kuttet meg selv, prøvde å ta livet av meg. Alt dette som ung. Så søkte vi om å få adoptere, da må barnevernet undersøke, om vi er godt egnet som foreldre. Vi hadde da et 4 år gammelt barn og. Jeg var åpen og ærlig om alt fra fortiden min. Tenkte det var mye bedre de hørte det fra meg, enn å lese det i papirene mine. Og vi fikk strålende anbefaling. Så det er ikke sånn, at fordi man har slitt før, så blir man fratatt barna. Det skal faktisk mye til. Anonymkode: 4500c...661 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå