Gå til innhold

Kan jeg bli sykere av å trene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trente i går, varmet opp med å gå raskt et stykke, og trente styrke etterpå. Tok i det jeg klarte. Vet ikke hvor hardt jeg presset meg, men relativt hardt. Men jeg har vært syk i det siste, hadde feber på lørdag og søndag. Ikke i går. (Trente sist fredag). Men i dag er jeg kvalm og varm.. kan man bli sykere av å trene? Synes jeg har hørt at man kan «trene det av seg», jeg, men det er kanskje en myte?

Anonymkode: a6850...bcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du trener så mye at kroppen ikke får nok hvile, ja. Men dersom du er syk, så må som regel syken gå løpet og du må vente den ut. Jeg tenker at du hadde blitt sykere uansett om du hadde trent eller ei

Anonymkode: 68b28...31c

Skrevet

Hvis du har noe i kroppen immunforsvaret ditt prøver å bekjempe, så kan trening gjøre deg sykere, ja. Hard trening påvirker immunforsvaret (trening er jo en form for nedbrytning), og det gjør det vanskelig for immunforsvaret å ta seg av eventuelle bakterier/virus. 

Anonymkode: 40399...bb2

• Liker 4
Skrevet

Sykdommen går sin gang, dvs det er bare jeg i husstanden som er syk med feber. Og kvalme. Og tett i nesa. Det er vel mer forkjølelse enn sykdom, men hva bør jeg gjøre da? Jeg vet jo ikke når det er over. Hvor mange feberfrie dager f.eks?

Gjest incognita
Skrevet

Når du er syk og kroppen prøver å bekjempe dette vil den helst bruke alle kreftene den har på å reparere deg. Så jo mindre du gjør, jo mer mer krefter får kroppen til dette formålet. Det er derfor vi helst skal hvile når vi er syke. Når du trener bruker naturligvis kroppen krefter på dette, og da kommer reparasjonen av deg i andre rekke. 

Så man må ikke nødvendigvis blir sykere av å trene, men sykdommen vil vare lenger enn hva den gjør hvis du gir deg selv tilstrekkelig hvile.

Skrevet
2 minutter siden, incognita skrev:

Når du er syk og kroppen prøver å bekjempe dette vil den helst bruke alle kreftene den har på å reparere deg. Så jo mindre du gjør, jo mer mer krefter får kroppen til dette formålet. Det er derfor vi helst skal hvile når vi er syke. Når du trener bruker naturligvis kroppen krefter på dette, og da kommer reparasjonen av deg i andre rekke. 

Så man må ikke nødvendigvis blir sykere av å trene, men sykdommen vil vare lenger enn hva den gjør hvis du gir deg selv tilstrekkelig hvile.

Ja, det er jo logisk.... Men hvis jeg slutter å trene føler jeg meg dårlig da og. Dvs jeg har godt av å få igang blodsirkulasjonen. Ellers får jeg lett vondt i kroppen. Vanskelig å vite hva som kan defineres som for mye aktivitet og.

Gjest incognita
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo logisk.... Men hvis jeg slutter å trene føler jeg meg dårlig da og. Dvs jeg har godt av å få igang blodsirkulasjonen. Ellers får jeg lett vondt i kroppen. Vanskelig å vite hva som kan defineres som for mye aktivitet og.

Er det noe som feiler blodsirkulasjonen din? Ellers er det høyst ufarlig å ta en pause fra trening. 

Du får gi det en ukes tid, se om du er bedre da. Uansett kan du helt sikkert da begynne forsiktig. Nå vet ikke jeg hva slags trening du bedriver, men hold det til et nivå hvor du klarer å snakke/føre en samtale samtidig i begynnelsen iallefall. 

Skrevet
4 minutter siden, incognita skrev:

Er det noe som feiler blodsirkulasjonen din? Ellers er det høyst ufarlig å ta en pause fra trening. 

Du får gi det en ukes tid, se om du er bedre da. Uansett kan du helt sikkert da begynne forsiktig. Nå vet ikke jeg hva slags trening du bedriver, men hold det til et nivå hvor du klarer å snakke/føre en samtale samtidig i begynnelsen iallefall. 

Tydeligvis, siden jeg får vondt av å holde meg i ro. Jeg har et "ødelagt" ben som har godt av trening. Der "lekker" blodårene (klaffene), om du skjønner. Har mindre vondt hvis jeg trener. 

Gjest incognita
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis, siden jeg får vondt av å holde meg i ro. Jeg har et "ødelagt" ben som har godt av trening. Der "lekker" blodårene (klaffene), om du skjønner. Har mindre vondt hvis jeg trener. 

Nuvel.

Du får holde deg litt i bevegelse da, ikke bare ligge rett ut i timesvis. God bedring!

Skrevet
2 minutter siden, incognita skrev:

Nuvel.

Du får holde deg litt i bevegelse da, ikke bare ligge rett ut i timesvis. God bedring!

Jada. Men en uke gidder jeg ikke å la være.. med mindre jeg får 40 i feber. Takk for det

Gjest incognita
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada. Men en uke gidder jeg ikke å la være.. med mindre jeg får 40 i feber. Takk for det

Det er opp til deg. Håper du blir bedre snart, så du slipper å vente så lenge :)

Skrevet
3 minutter siden, incognita skrev:

Det er opp til deg. Håper du blir bedre snart, så du slipper å vente så lenge :)

Ja.. jeg og.. vært forkjøla i en måned, og blitt sjuk den siste uka.. Er vel noe som går

Gjest incognita
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.. jeg og.. vært forkjøla i en måned, og blitt sjuk den siste uka.. Er vel noe som går

Man pleier vel å si at dersom en forkjølelse/luftveisinfeksjon varer lengre enn 2 uker kan det være greit med et legebesøk. :)

Skrevet

Når du har sykdom i kroppen så driver du ikke rovdrift på krppen din. Det blir som å kjøre en bil med motorproblemer.

Anonymkode: ae739...870

• Liker 1
Skrevet

Enig med ab over er. Du kjører kroppen din sønder og sammen hvis du trener når du er syk. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...