AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #1 Del Skrevet 22. november 2016 Noen som har tips til wok-saus som ikke inneholder (heller ikke spor av): Skalldyr, soya, nøtter, egg, frukt? Gjerne noe jeg kan lage selv. Har liksom «alltid» brukt soya- og østerssaus til wok, men kan ikke det da. Har ikke spist det på 1 år sikkert, og nå fikk jeg påvist en del allergier hos hudlegen, ja da, har fått reaksjoner, så vil ikke spise det jeg ikke tåler. Men wok vil jeg spise! Tåler jo de fleste grønnsaker, heldigvis. Trenger bare en god saus til? Kjedelig med bare grønnsaker, kjøtt og ris, uten «smak». Pleier forresten bare å krydre kjøttet med salt og pepper. Anonymkode: 984f8...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olava Skrevet 22. november 2016 #2 Del Skrevet 22. november 2016 Den var vrien. Hva med kokosmelk og ulike typer krydder? Eventuelt hjemmelagde olje-dressing-sauser med de urtene/krydrene/fruktene du liker og tåler. Er ikke så erfaren med sånt selv dessverre, men vet at mange lager sånt selv, og det finnes sikkert masse tips på nettet. Hvis man tilsetter smaker man liker i oljen så blir det kanskje godt å bruke som woksaus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
#frøken Skrevet 22. november 2016 #3 Del Skrevet 22. november 2016 Tåler du oystersaus eller hoisinsaus? Sweet chilisaus kan brukes for å smaksette woken. jeg lager av og til en slags "dressing" av limesaft, chili, fiskesaus og litt brunt sukker, som jeg heller over woken etter at den er ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #4 Del Skrevet 22. november 2016 Peanøtt er ikke en nøtt, så du kan jo lage en peanøttsaus? Anonymkode: 43ba5...164 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredsmegleren Skrevet 22. november 2016 #5 Del Skrevet 22. november 2016 Det finnes oppskrifter på "liksom-soyasaus" på nettet, ellers kan du bruke "coconut aminos" som jeg tror du finner på helsekostbutikker. Det finnes også noen merker med glutenfri soyasaus som heller ikke inneholder soya. Ellers kan du tilsette krydder, ingefær, chilli, hvitløk, litt brunt sukker, semsamolje og la det marinere seg en liten stund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #6 Del Skrevet 22. november 2016 1 time siden, Nyx skrev: Den var vrien. Hva med kokosmelk og ulike typer krydder? Eventuelt hjemmelagde olje-dressing-sauser med de urtene/krydrene/fruktene du liker og tåler. Er ikke så erfaren med sånt selv dessverre, men vet at mange lager sånt selv, og det finnes sikkert masse tips på nettet. Hvis man tilsetter smaker man liker i oljen så blir det kanskje godt å bruke som woksaus Kan gå hva gjør kokosmelken da? Anonymkode: 984f8...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #7 Del Skrevet 22. november 2016 30 minutter siden, #frøken skrev: Tåler du oystersaus eller hoisinsaus? Sweet chilisaus kan brukes for å smaksette woken. jeg lager av og til en slags "dressing" av limesaft, chili, fiskesaus og litt brunt sukker, som jeg heller over woken etter at den er ferdig. Ikke østers tror jeg. Hoisin? Vet ikke hva det er. Takk for råd Anonymkode: 984f8...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #8 Del Skrevet 22. november 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Peanøtt er ikke en nøtt, så du kan jo lage en peanøttsaus? Anonymkode: 43ba5...164 Men jeg tåler ikke peanøtter heller. Anonymkode: 984f8...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #9 Del Skrevet 22. november 2016 20 minutter siden, Fredsmegleren skrev: Det finnes oppskrifter på "liksom-soyasaus" på nettet, ellers kan du bruke "coconut aminos" som jeg tror du finner på helsekostbutikker. Det finnes også noen merker med glutenfri soyasaus som heller ikke inneholder soya. Ellers kan du tilsette krydder, ingefær, chilli, hvitløk, litt brunt sukker, semsamolje og la det marinere seg en liten stund Ok visste ikke at det finnes Soyasaus uten soya 😅 skal se etter det Anonymkode: 984f8...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredsmegleren Skrevet 22. november 2016 #10 Del Skrevet 22. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok visste ikke at det finnes Soyasaus uten soya 😅 skal se etter det Anonymkode: 984f8...619 Det finnes i følge internett, men jeg ville nok heller søkt rundt på nettet enn i dagligvarebutikken Jeg kjøpte en flaske med coconut aminos på Whole Foods når jeg var i England og synes det er mye bedre å bruke en soyasaus. Vanlig soyasaus inneholder utrolig mye salt, mens coconut aminos er naturlig saltredusert, noe søtere (slik at man kan bruke mindre sukker), men tilfører likevel maten den ekstra smaksdimensjonen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 22. november 2016 #11 Del Skrevet 22. november 2016 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som har tips til wok-saus som ikke inneholder (heller ikke spor av): Skalldyr, soya, nøtter, egg, frukt? Gjerne noe jeg kan lage selv. Har liksom «alltid» brukt soya- og østerssaus til wok, men kan ikke det da. Har ikke spist det på 1 år sikkert, og nå fikk jeg påvist en del allergier hos hudlegen, ja da, har fått reaksjoner, så vil ikke spise det jeg ikke tåler. Men wok vil jeg spise! Tåler jo de fleste grønnsaker, heldigvis. Trenger bare en god saus til? Kjedelig med bare grønnsaker, kjøtt og ris, uten «smak». Pleier forresten bare å krydre kjøttet med salt og pepper. Anonymkode: 984f8...619 Jeg synes ofte de butikkjøpte woksausene smaker helvete, så jeg "lager min egen". Dvs, jeg har bare i et par ss helt vanlig toro mørk kjøttbuljong pulver. Trenger ikke renne saus av woken, synes jeg. Du kan ha i litt ekstra olje om du vil ha den fuktigere. Edit; for å få ekstra smak i woken, kan du jo tilsette smaksrike grønnsaker. Jeg bruker feks både chili, hvitløk og ingefær i min wok, det smaker mye og veldig godt. Endret 22. november 2016 av Minya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #12 Del Skrevet 22. november 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som har tips til wok-saus som ikke inneholder (heller ikke spor av): Skalldyr, soya, nøtter, egg, frukt? Gjerne noe jeg kan lage selv. Har liksom «alltid» brukt soya- og østerssaus til wok, men kan ikke det da. Har ikke spist det på 1 år sikkert, og nå fikk jeg påvist en del allergier hos hudlegen, ja da, har fått reaksjoner, så vil ikke spise det jeg ikke tåler. Men wok vil jeg spise! Tåler jo de fleste grønnsaker, heldigvis. Trenger bare en god saus til? Kjedelig med bare grønnsaker, kjøtt og ris, uten «smak». Pleier forresten bare å krydre kjøttet med salt og pepper. Anonymkode: 984f8...619 Wok med kokosmelk og karri Anonymkode: 5f12e...8f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #13 Del Skrevet 23. november 2016 Enig med den over. Jeg liker også wok med kokosmelk og karri. Det bør du absolutt prøve. Anonymkode: 50fa7...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå