Gjest Edorf Skrevet 21. november 2016 #1 Del Skrevet 21. november 2016 Min far eide en motorsykkel av eldre årgang (veteran ) som vi arvinger ( 2 stk ) ønsket å få solgt...Sykkelen var avskiltet omlag på midten av 70 tallet,og skilter og vognkort var forlengst innlevert Statens Bilsakyndige, som det het den gang...Kjøp og salgmelding blei skrevet og undertegnet + kopi av skifteattest blei oversendt Biltilsynet.....Arving nr. 2 glemte imidlertid å skrive under kjøp og salgsmelding under "medeier" .......Valgte derfor å ettersende ytterliger en kjøp og salgsmelding også fra arving nr. 2 .med. signatur /underskrift ...Alternativet hadde vert å skrive ny salgsmelding m/ begges underskrifter på en og samme salgsmelding ...Her stod tydelegvis Biltilsynet overfor en "nøtt" ,ettersom salgskjemaene var begge undertegnet under rubrikken "selgers navn"....Spørsmålet her er hvem som er selger og hvem som er medeier av kjøretøy ved salg etter arv ?...Der det ikkje ligg føre fullmakt til en av arvingene som har myndiget å handle på vegne av boet.... ..Vi hadde sendt hver vår salgsmelding,og dermed gjitt vårt samtykke til eierskifte, igjennom innsendte salgsmeldinger, og skulle tru det var "revnende likgyldig" hvem som stod som selger eller medeier i forbindelse m/ eierskifte.etter arv sålenge arvingen m.a. kan legge før underskrevet kjøp og salgskjema ,og dermed gjitt sitt samtykke til eierskifte ....Vi hadde tidligere eiers navn å forholde oss til, anført på salgskjema men ellers ingen tekniske data,om kjøretøyet alder etc.... .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #2 Del Skrevet 22. november 2016 12 timer siden, Edorf skrev: Min far eide en motorsykkel av eldre årgang (veteran ) som vi arvinger ( 2 stk ) ønsket å få solgt...Sykkelen var avskiltet omlag på midten av 70 tallet,og skilter og vognkort var forlengst innlevert Statens Bilsakyndige, som det het den gang...Kjøp og salgmelding blei skrevet og undertegnet + kopi av skifteattest blei oversendt Biltilsynet.....Arving nr. 2 glemte imidlertid å skrive under kjøp og salgsmelding under "medeier" .......Valgte derfor å ettersende ytterliger en kjøp og salgsmelding også fra arving nr. 2 .med. signatur /underskrift ...Alternativet hadde vert å skrive ny salgsmelding m/ begges underskrifter på en og samme salgsmelding ...Her stod tydelegvis Biltilsynet overfor en "nøtt" ,ettersom salgskjemaene var begge undertegnet under rubrikken "selgers navn"....Spørsmålet her er hvem som er selger og hvem som er medeier av kjøretøy ved salg etter arv ?...Der det ikkje ligg føre fullmakt til en av arvingene som har myndiget å handle på vegne av boet.... ..Vi hadde sendt hver vår salgsmelding,og dermed gjitt vårt samtykke til eierskifte, igjennom innsendte salgsmeldinger, og skulle tru det var "revnende likgyldig" hvem som stod som selger eller medeier i forbindelse m/ eierskifte.etter arv sålenge arvingen m.a. kan legge før underskrevet kjøp og salgskjema ,og dermed gjitt sitt samtykke til eierskifte ....Vi hadde tidligere eiers navn å forholde oss til, anført på salgskjema men ellers ingen tekniske data,om kjøretøyet alder etc.... .. Sitat: Spørsmålet her er hvem som er selger og hvem som er medeier av kjøretøy ved salg etter arv ?. Arving som innehar skifteattest er eier ,og dermed selger. Er det flere eiere opprinnelig, det vi si medeier kan er de som arver etter de respektive eiere bli nye eiere etter arven. Det kan i praksis være to eiere etter er skifte på et kjøretøy som hadde eier og medeier opprinnelig. Da blir det to selgere til neste eier. Begge må godkjenne eierskiftemeldingen (salgsmelding) Jeg vet ikke helt om jeg forstod deg riktig. Anonymkode: 056ea...d87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Edorf Skrevet 23. november 2016 #3 Del Skrevet 23. november 2016 På 22.11.2016 den 13.11, AnonymBruker skrev: Sitat: Spørsmålet her er hvem som er selger og hvem som er medeier av kjøretøy ved salg etter arv ?. Arving som innehar skifteattest er eier ,og dermed selger. Er det flere eiere opprinnelig, det vi si medeier kan er de som arver etter de respektive eiere bli nye eiere etter arven. Det kan i praksis være to eiere etter er skifte på et kjøretøy som hadde eier og medeier opprinnelig. Da blir det to selgere til neste eier. Begge må godkjenne eierskiftemeldingen (salgsmelding) Jeg vet ikke helt om jeg forstod deg riktig. Anonymkode: 056ea...d87 Alle arvinger kan vera innehavere av skifteattest i forb.m/ dødsbo...Ved kjøp og salg av kjøretøy skal det sendes "kjøp og Salgskjema" til Biltilsynet + kopi av skifteattest....Ved salg av kjøretøy etter dødsbo er det kanskje flere arvinger,og også flere "selgere" eller "medeiere"....I vårt tilfelle var det "kun" 2 arvinger,........Arving nr 1 sendte kjøp og salgskjema,men glemte å få påført arving nr 2 .. medeiers underskfrift...... Dermed valgte arving 2 like godt å ettersende ytterligere en kjøp og salgsmelding med sin egenhendige underskrift under "selgers underskrift"......Med andre ord: det kan sjå ut som .Biltilsynet tydelegvis ikkje kan forholde seg til mer en 1 selger........ øvrige må vera medeiere.....Alternativet hadde vert å skrevet ytterligere en ny kjøp og salgsmelding m/ "selger" og "medeier" sin underskrift ....I prinsippet så er uansett begge både selger og medeier..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 26. november 2016 #4 Del Skrevet 26. november 2016 (endret) Jeg skjønner ikke hvorfor du har gjort det på den vanskeligste måten du kunne finne. Hvis ikke boet er gjort opp så har dere har ikke arvet motorsykkelen enda og dere eier den derfor ikke. Jeg har solgt en registrert bil og en registrert tilhenger fra et dødsbo. Det er den avdøde som skal føres opp som eier, men bobestyrer skal signere salgsmeldingen. Hvis ingen av dere har fått fullmakt til å handle på vegne av boet (skjema her: http://www.signform.no/dss/?view=form&id=168) , så har jeg forstått det sånn at det må signeres en fullmakt for hver enkelt ting som skal selges/omregistreres. Dette er bare vanvittig tungvindt. Endret 26. november 2016 av penny_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #5 Del Skrevet 26. november 2016 Den som er ansvarlig for boet, enten det skiftes privat eller via bobestyrer, offentlig skifte, skriver under på vegne av boet. Her får du skrive et brev og forklare at det er gjort en feil, slik du har forklart i tråden. Eller finne frem telefonen, og ringe til Statens Vegvesen. Anonymkode: 26a3a...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #6 Del Skrevet 7. mai 2022 penny_ skrev (På 26.11.2016 den 14.18): Jeg skjønner ikke hvorfor du har gjort det på den vanskeligste måten du kunne finne. Hvis ikke boet er gjort opp så har dere har ikke arvet motorsykkelen enda og dere eier den derfor ikke. Jeg har solgt en registrert bil og en registrert tilhenger fra et dødsbo. Det er den avdøde som skal føres opp som eier, men bobestyrer skal signere salgsmeldingen. Hvis ingen av dere har fått fullmakt til å handle på vegne av boet (skjema her: http://www.signform.no/dss/?view=form&id=168) , så har jeg forstått det sånn at det må signeres en fullmakt for hver enkelt ting som skal selges/omregistreres. Dette er bare vanvittig tungvindt. Drar opp denne igjen. Er det noen som vet om det fremdeles må gjøres slik? Eller er noe endret? Anonymkode: 27967...274 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå