Gå til innhold

Jernmangel og D - vitaminmangel, hva bør jeg spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært trøtt og slapp lenge, hatt lite overskudd i hverdagen. Dro til legen i forrige uke og fikk i dag beskjed om at jeg har både jernmangel og D - vitaminmangel, dette var såpass lavt at jeg fikk tabletter på resept. Men legen mener at jeg må få i meg dette rikelig gjennom kosten i tillegg, for at verdiene skal bli normale igjen.

Hva bør jeg spise? Hvilke matvarer hjelper? Jeg har dessverre ikke tid eller overskudd til fancy fiskemiddager og lignende, så enkle løsninger hadde vært fint. 

Anonymkode: 29da3...71a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også slitt med lite jern, og jeg fikk beskjed om å drikke et glass med appelsinjuice om dagen fordi c-vitaminer hjelper kroppen med å oppta jernet. Det passer jo glimrende nå som det er sesong for klementiner :)

Innfør mye bønner og linser i kosten, og grønne grønnsaker som spinat og brokkoli, det skal ha godt med jern. Og egg. Anbefaler spesielt bønner og linser da det er både billig og enkelt å variere, det finnes nesten ikke grenser for hva man kan lage med slike belgfrukter. Salater, gryter, taco, falafler, supper. Passer til alle dagens måltider. Bare fantasien setter grenser :) så finner du jo enormt mye info om dette her på nettet. Har også lest litt om matvarer og drikke som kan sinke inntaket av jern, og mener at kaffe var i den kategorien. Så det anbefales å ikke drikke kaffe under måltidene. 

Anonymkode: 53f9a...787

Skrevet

Tran for d-vitamin, kjøtt er mest effektivt for jern. C-vitaminer øker opptaket. Melkprodukter boikotter opptaket.

(grovbrød med leverpostei og rødbeter + appelsinjus f.eks er bra, meningsløst med melk til)

Anonymkode: 18ada...5c1

Skrevet

Spis rødt kjøtt, det har definitivt mest jern og er det som er enklest for kroppen å ta opp og utnytte. Drikk gjerne appelsinjus sammen med jerntablett, men unngå kaffe/te/melk i et par timer rundt så tarmen får tatt opp jernet. Hvis du skal ta flere tabletter, unngå å ta de samtidig, men spre det utover dagen siden det er begrenset hvor mye tarmene tar opp! Det samme gjelder om du spiser kjøtt/jernrikt pålegg, da er det bortkastet å ta ekstra tablett til det måltidet siden kroppens opptak er begrenset. 

Anonymkode: 2063d...fa8

Skrevet

Ekstra lett melk har tilsatt D-vitamin, og Vitabjørner har en ganske god dose.

Anonymkode: 0c55e...b80

Skrevet

Husk at mye spinat kan hemme opptaket av jern

Jeg har jern- og d-vit-mangel og planlegger å drikke turkis melk + spise mer brokkoli og biff.. tåler ikke de jerntabl

Anonymkode: 458c1...78c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...