Gå til innhold

"Alle" på jobb må jobbe over 100% overtid/ekstra/dobbelt. Riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 100% i fast stilling som sykepleier på sykehus. Jeg trives, men jeg misliker bruken av ekstravakter, dobbetvakter og beordring. Det virker som vi er for få ansatte til at det går rundt. Jeg og andre blir stadig spurt om ekstravakter. Vi får ingen avspasering for det, men vi får jo selvsagt overtidsbetalt. Det kan jo komme godt med, men jeg er nyutdannet og synes det er mer enn nok å jobbe 100% og spesielt i turnus med ulike vakttyper. 

Jeg har sagt ja til å ta ekstra noen ganger. Jeg vil jo ikke være vanskelig heller, men jeg blir veldig sliten når jeg må jobbe ekstra på en fridag. På fridagene mine ha jeg gjerne ting jeg skal få unnagjort som jeg ikke får gjort når jeg jobber. Jeg får også dårlig samvittighet om jeg ikke sier ja fordi jeg vet kollegaene da vil ha veldig travle vakter om de blir for få, eller fordi at lederen må beordre i stedet. 

Jeg har fortalt lederen min noen ganger at jeg ikke kan ta ekstra fordi jeg ar planer. Og det er jo riktig. Jeg sier ikke at jeg har planer uten grunn. Men lederen spør jo igjen og igjen. Problemet er ofte at jeg blir spurt samme dag om å jobbe ekstra eller så blir jeg spurt dagen før. Da har jeg ofte lagt planer. Hadde jeg blitt spurt før så ville endring av planer vært annerledes. Hadde jeg også hatt mulighet til å avspasere så hadde jo det hjulpet meg slik at jeg fikk unnagjort ting på fridagen. Men det er vanskelig å avspasere da det til stadighet trengs ekstravakter og det forskyves jo bare problemet om jeg får fri en annen dag - for da vil de jo mangle en på jobb den dagen. 

Jeg har lurt på om jeg skal fortelle leder at jeg faktisk blir ganske utslitt av å jobbe ekstra og at jeg trenger fridagene mine til å komme meg på, i tillegg til å få unnagjort ting jeg skal også. For det er ikke alltid jeg orker slikt etter jobb fordi det er travelt og jeg blir sliten. Men da vil jo gjerne kollegaene mine lure på hvorfor ikke jeg er behjelpelig av og til. Av ting som jeg har måtte droppe i det siste er: trening, familiebesøk, venner osv. Rett og slett fordi jeg ikke orker eller fordi jeg jobber ekstra. 

Lederen bruker begrunnelsen "vi må alle hjelpe til for at det skal gå rundt". Men da tenker jeg de må ansette flere.... Ikke bruke oss som jobber 100% til å jobbe enda mer. 

Hva synes dere jeg skal gjøre?

Anonymkode: 5fbfe...7b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med tillitsvalgt eller verneombud. Dette leder rett mot massesykemeldinger.

Anonymkode: 1a5f8...3a9

• Liker 7
Skrevet

Du er NYUTDANNET og blir så sliten...

Anonymkode: 10e61...5da

• Liker 3
Skrevet

Ingen kan forplikte deg til å ta ekstra vakter. Jeg har 75% stilling og første året som sykepleier tok jeg ikke på meg ekstravakter. Syns det var travelt nok fra før. Fikk jo dårlig samvittighet for det betyr at folk på jobb må jobbe dobbelt eller gå med redusert bemanning men selvom jeg virkelig elsker jobben min så består livet mitt faktisk ikke av bare jobb. Jeg har lyst på fridager og føler meg absolutt ikke forpliktet til å ta ekstra selvom det av og til kan virkelig slik på måten enkelte sjefer sier ting på.  Men man lever vel ikke for å jobbe men man jobber for å leve ;) 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er NYUTDANNET og blir så sliten...

Hva mener du med det? Syns du det er så rart liksom?

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, mintgrønn skrev:

Hva mener du med det? Syns du det er så rart liksom?

Ja, det synes jeg. Du er ung, og har trolig minst 40 år igjen til pensjonsalder. Har du problemer med å takle over full stilling nå, bør du se godt på kosthold og trening for energinivå går kraftig ned når du blir eldre...

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det synes jeg. Du er ung, og har trolig minst 40 år igjen til pensjonsalder. Har du problemer med å takle over full stilling nå, bør du se godt på kosthold og trening for energinivå går kraftig ned når du blir eldre...

Det er en grunn til at full stilling heter full stilling, vet du, og at vi har regler som regulerer hvor mye overtid det er lov å jobbe i løpet av en viss periode. 

Anonymkode: 11664...6ac

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er en grunn til at full stilling heter full stilling, vet du, og at vi har regler som regulerer hvor mye overtid det er lov å jobbe i løpet av en viss periode. 

Anonymkode: 11664...6ac

Ja, og selv om loven er lik for alle betyr ikke det at et yngre menneske har mer overskudd enn et eldre. Hvis TS blir sååå sliten av å jobbe litt overtid, kan man virkelig lure på hvordan hun skal fikse full jobb og barn. 😄

Skrevet

Arbeidsgiver må ha ansatte til å fylle vaktlistene. De kan ikke basere seg på at alle må jobbe overtid på sikt. På kort sikt kan det gå, men ikke på lang sikt.

Dette høres ut som noe for fagforeningene og verneombud på arbeidsplassen. Dersom du ikke er organisert enda, organiser deg asap!!

Anonymkode: 9bf05...7bd

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis aldri vært nyutdanna sykepleier på sykehuset før. Første halvåret-året er det jo utrolig mye nytt. Man skal lære nye rutiner, sette seg inni diagnoser, prosedyrer, medisiner og alt det koster utrolig mye energi. Etterhvert sitter disse tingene inni hodet og hr man mye mer overskudd til å ta ekstra vakter for man trenger ikke å konsentrere seg like intens lengre når man er på jobb. Det er jo for eksempel også en grunn til at nyutdannede sykepleiere ikke skal ha ansvar for studenter første året: de har nok med seg selv. Men alt blir heldigvis bedre etter et år med erfaring, jeg kjenner i alle fall selv at jeg mye lettere tar ekstravakter må enn første året:)

• Liker 12
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rull inn, da! Det er ingen gang man blir så sliten i jobb som når man er helt fersk i jobb som krever spesialkompetanse. 

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og selv om loven er lik for alle betyr ikke det at et yngre menneske har mer overskudd enn et eldre. Hvis TS blir sååå sliten av å jobbe litt overtid, kan man virkelig lure på hvordan hun skal fikse full jobb og barn. 😄

Så arbeidsgivere skal få lov å drive rovdrift på unge ansatte for "de blir nå mer slitene når de får barn så det så"

Anonymkode: f53d8...ee4

• Liker 4
Skrevet

Du MÅ ikke ta ekstravakter da. Man kan si nei.

Jeg ville strukket meg til å si ja når jeg følte det gikk greit, men på generelt grunnlagt ville jeg konsekvent sagt nei når det ikke passet meg. 

Ellers er jeg enig med de andre her om at her må det en opprydding på arbeidsplassen til. Høres merkelig ut at det stadig må beordres på jobb, det må jo enten bety at det er mye fravær eller at det er for lite folk til å sette opp en korrekt vaktplan!

Anonymkode: a608e...a2d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...