Gå til innhold

Trenger tips til ny Laptop

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger en ny laptop. Har i dag en MacBook og må dessverre innrømme at jeg er Mac-frelst men innser også at det ikke er vits for meg å bruke 10 000 på en ny. Det jeg bruker lap topen til er å se på serier, til å skrive og vanlig internettbruk. Og til å bruke som mellomstasjon for bilder og enkel bilderedigering. 

Vil ha en rask og liten nett maskin (men stor nok til å se nett TV på), som har det som trengs av kapasitet for å brukes til ovennevnte og må ha litt lagringsplass til småting. Vil gjerne at den er litt fin og da😜

Noen konkrete tips? 

Anonymkode: 7016f...5b7

Skrevet

Sjekk ut YouTube, de største tech-kanalene tester mye av både Mac og Windows, og gir et ganske godt blikk på hva som er verdt det og ikke.

Skrevet

Lenova maskiner er ganske genialt og de går for ca. 4-7000 kr. 

Og bedre at du kjøper en med ssd harddisk,vanlig harddisk på max 1 tb (bør holde),  i5 eller i7, ram på 8 gp, og grafikkort minst 2 gp

Skrevet
På 23.11.2016 den 16.35, cmd skrev:

Lenova maskiner er ganske genialt og de går for ca. 4-7000 kr. 

Og bedre at du kjøper en med ssd harddisk,vanlig harddisk på max 1 tb (bør holde),  i5 eller i7, ram på 8 gp, og grafikkort minst 2 gp

Takk, bra med noe konkret, har nemlig ikke allverdens peil på akkurat de tingene du lister opp der.
Har titta litt på lenova ja, men har aldri hørt om det før, men de ser jo nette og fine ut.
Vil helst ikke bruke mer enn 4000, hvis jeg må opp i 8000-ish kan jeg likegodt kjøpe en mac igjen :P

Skrevet

Så også på noen HP-stream varianter eller sånn. Ser ut som det sikkert er lurt på en sånn type som er 2 i 1.  Hvordan er det i forhold til lenovo?

Skrevet

Så litt på lenovo yoga 500, den ser jo fin ut. Noen med noe fornuftig å si om den? Om tekniske spesifikasjoner, om den er ganske kjapp etc? Kan man ha programmer som feks spotify etc, der? Og det funker å se på de fleste nett-tv/streaming tjenester? Og tekstbehandling?
Og må få brukt den som mellomstasjon for å legge inn bilder, kanskje litt enkel bilderefdigering av og til. Innafor?

Leste noe for en tid tilbake at på hybridmaskiner så funka ikke alle nett-tv-tjenester og den slags, men det er kanskje gammelt :P

Skrevet

Hva slags program bruker du for å redigere bilder? Lighroom/photoshop? Med tanke på bilderedigering så ville jeg satset på minimum en i5 skylake prosessor og minimum 8 gb ram og en  matt skjerm (FHD) med 1920x1080 oppløsning (best ift film på nett også). Asus har gode bærbare i prisklassen 6000-11000 kr. Har selv en asus bærbar (13" ips hd skjerm, i7, 8gb ram, 1 gb skjermkort) som jeg er veldig fornøyd med. Funker bra til lightroom. Reinstallerte win10 (fjernet all programvaren som kom med maskinen) med en gang den var ny og den er betraktelig raskere. Man betaler fort 2000-4000 kr mer for en mac med samme hardware spesifikasjoner.

Det kommer nye 7. generasjons prosessorer nå så kanskje laptoper med 6. generasjons (skylake) prosessorer blir billigere rundt des/januar.

Anonymkode: 1206f...f3f

Skrevet
På 26.11.2016 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Hva slags program bruker du for å redigere bilder? Lighroom/photoshop? Med tanke på bilderedigering så ville jeg satset på minimum en i5 skylake prosessor og minimum 8 gb ram og en  matt skjerm (FHD) med 1920x1080 oppløsning (best ift film på nett også). Asus har gode bærbare i prisklassen 6000-11000 kr. Har selv en asus bærbar (13" ips hd skjerm, i7, 8gb ram, 1 gb skjermkort) som jeg er veldig fornøyd med. Funker bra til lightroom. Reinstallerte win10 (fjernet all programvaren som kom med maskinen) med en gang den var ny og den er betraktelig raskere. Man betaler fort 2000-4000 kr mer for en mac med samme hardware spesifikasjoner.

Det kommer nye 7. generasjons prosessorer nå så kanskje laptoper med 6. generasjons (skylake) prosessorer blir billigere rundt des/januar.

Anonymkode: 1206f...f3f

Det er ikke bilderedigering som sådan som er poenget, poenget var mer at maskinen må ha mulighet til å kunne f.eks laste ned et halvdårlig gratis bildeprogram til ENKEL bildebehandling, mer fordi jeg har lest noe om at en del av de nyere kombimaskinene egentlig ikke kan brukes til hverken spotify eller alle typer nettstremingstv-tjenester eller sånne typer programmer osv osv. og da blir jo poenget borte. Men det gjelder kanskje ikke de nyere maskinene.

Hvordan er macbook air (den minste) sammenligna med lenovo f.eks? sånn bortsett fra prisen. har kanskje mulighet til å få kjøpt en litt billigere, og da vil jo apple-hora i meg gjerne ha mac da.

Også tenker jeg på å kjøpe en med 11" skjerm..fordi det er billigere seff, men også fordi det er litt nett og lett, men hvordan er det å se nett-tv på så liten skjerm? har ikke erfaring med det. Har 13" per i dag og det er ikke for lite hvertfall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...