Gorgonzola Skrevet 21. november 2016 #1 Skrevet 21. november 2016 (endret) Den kjente (jeg antar at hun er kjent, at jeg aldri har hørt om henne tillegges null verdi her) bloggeren Maria Høili skriver i Dagbladet at hun er mot likestilling og mener åpenbart at hun har med seg damer flest i den argumentasjonsrekka hun drar for å underbygge eget ståsted. Enten så har Dagbladet endret strategi og ønsker å kopiere NRK sitt skråblikk Satiriks 5080 Nyhetskanalen eller så er dette bare enda en spiker i kista "tilbakestående formidler av reinspikka tøys". Kommentaren er så full av begrepsblandinger, verbale skudd fra hofta typisk på jentevorspiel og nører opp under manges (meg inkludert) oppfatning av at bloggere generelt har et refleksjonsnivå selv kandidatene i Miss Universe overgår. Sannelig usikker på om det var kostelig eller nitrist lesing. Uttalelser som, sitat: "Utfra det jeg leser ellers, ønsker kvinner stort sett også å være hjemme med barna sine frem til de er ett år? Arrester meg gjerne, jeg vet at noen damer har baller og ønsker å jobbe med en gang, men dette tilhører vel sjeldenhetene i den virkelige verden. Er dere ikke litt lei av at dere må bevise mye mer enn dere egentlig ønsker, damer? Fordi dere skal holde vakt ved likestillingsposten? Vi er ikke egnet til det samme som menn. Det strider mot naturen, det strider mot instinktet, det strider mot psyken vår og det er ikke det beste for barn å vokse opp med en halvhysterisk, utslitt mamma som prøver å gro et par nøtter mellom beina.Ja, til like muligheter skulle det hete.Jeg ønsker ikke å vokse opp i en verden der jeg blir presset inn til å prestere like mye på alle nivå som en mann gjør. Barna har definitivt ikke godt av å være en kasteball mellom en mann som ikke vil være hjemme og en hysterisk kvinne som skal ut i jobb. Skal vi lære dem stress fra fødselen av? Alle vet at en ammende kvinne er i tåke det første året etter fødsel. Dette har naturen utstyrt oss med slik at fokuset skal være på babyen og intet annet. Hvordan synes dere det egentlig er, damer? Hva vil dere med dette? Jeg er lei, og ønsker meg tilbakestilling av likestilling. Jeg vil ha mannen på banen igjen som det sterke kjønn som passer på familien, og kvinnen tilbake i hjemmet for å passe på barna. Vi må snu før klitorisen vokser til en penis. Vi er feminine og har kontroll på disse mannfolka uansett. Hun vaser rundt i egen villfarelse og plaprer om at det heller skulle hete like muligheter, som om det ville endret noe av det hun hoster ut av seg her. Hvis vi skal være ulike, i kraft av at vi er født forskjellige, hvordan i all verden skal vi kunne gi kvinner og menn like muligheter? Ganske gøysomt å lese endel av kommentarene fra Facebook siden til Dagbladet meninger også, der kommer flere (både kvinner og menn) og snakker i vei om likeverd, i tillegg til like muligheter og likestilling uten at de forstår hva dette betyr. Hva tenker dere folkens; 1. Er hun representativ for hvordan (mange) kvinner tenker? 2. Er kommentarer som denne opplysende for debatten om likestilling? Endret 21. november 2016 av Gorgonzola
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #2 Skrevet 21. november 2016 Bloggeren er kjent for å ha diverse kontroversielle og nokså bastante meninger, så det skulle ikke forundre meg om dagbladet laget en sak om henne for å få litt klikk Kan også nevnes at hun er millionærarving og får spalteplass en gang i blant pga blogg eller salg av bolig Anonymkode: b2782...3f1 1
Gjest Zeitgeist Skrevet 22. november 2016 #3 Skrevet 22. november 2016 For å svare på spørsmålene dine, @Gorgonzola 1) Jeg er kvinne. Høilis uttalelser er på ingen måte noe jeg tenker eller assosierer meg med. Jeg er skråsikker på at det ikke kommer til å vokse ut en liten tissefant nedentil bare fordi jeg fint klarer å åpne butikkdøra selv, kan skru litt på bil, bære et par kasser med vann opp to etasjer, og synes at kjønnsdifferensieringen bør holdes til et realistisk minimum. 2) Ja, da den viser at det finnes kvinner som uttaler seg om ting de åpenbart ikke har peiling på. Slike uttalelser er i og for seg ikke er kjønnsspesifikke, da "farlig halv-viten" belemrer begge kjønn like mye. Idioti kjenner altså ikke x- og y-kromosom-betingede grenser. Videre opplyser den oss om at Høili definitivt lever i sin egen lille boble, og verken har informert seg om hva likestillingskampen faktisk er eller hvordan evolusjonen fungerer. Ikke bare gir Høili et klitoris-spark til kvinner - og særskilt mødre, men også et ballespark til menn - og forsterker dermed den kulturelt kunstig skapte forskjellen mellom kjønnene. Her er det mye å ta tak i. Og noe av det første på pensumlista til Høili bør være artikler som disse: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs239/en/ http://ec.europa.eu/justice/gender-equality/files/your_rights/final_harassement_en.pdfhttps://www.theguardian.com/world/2014/mar/05/violence-against-women-eu Lenkene handler om vold mot kvinner - og kan virke noe på siden av det Høili rører om i sin artikkel. Men! når en norsk kvinne kan sitte der og le fnysende av de som kjemper for likestilling, så bærer det bare vitne om hvor lite vedkommende har forstått og hvor lite medfølelse personen har for sine medborgere. (Du har forøvrig rett i din oppfatning av rosabloggere. Beklageligvis har de inntatt posisjoner i samfunnet som relativt sterke meningsbærere og -påvirkere, dog uten noen form for presse-etisk ansvar.)
Gjest skjære Skrevet 22. november 2016 #4 Skrevet 22. november 2016 Sitat Jeg ønsker ikke å vokse opp i en verden der jeg blir presset inn til å prestere like mye på alle nivå som en mann gjør Haha. "Jeg er kvinne og kan ikke jobbe da min lille kvinnehjerne er best utrustet til å sitte hjemme i joggedress mens jeg spiller playstation og skravler på kg. Tusen takk for at dere jobber og betaler for min belastede kvinnelige eksistens. Husk å kjøpe med sjokolade og cola når du stikker innom butikken på vei hjem fra jobb".
herzeleid Skrevet 22. november 2016 #5 Skrevet 22. november 2016 Det er for så vidt ikke noe nytt at feminister i liten grad uttaler seg på vegne av kvinner som gruppe og at de aller færreste kvinner er feminister, og jeg tror nok det er en del kvinner som ville vært lykkeligere om de ikke ble presset inn i en "frigjort" hverdag, med forventninger om utdannelse, karriære og prestasjoner hengende over seg. Samtidig står innlegget i fare for å falle ned i motsatt grav, og anta for mye om biologisk determinisme, selv om hun tross alt presiserer at avvik finnes. Ellers setter jeg pris på ærligheten og selvinnsikten når det gjelder hva hun selv ønsker, og de svakhetene og styrkene hvert kjønn har, som gruppe. Hun ønsker en maskulin mann som kan ta vare på henne, slik menn har blitt selektert etter i tusenvis av år, mens hun ønsker å kunne gi barna tiden og omsorgen hun mener de fortjener og trenger. Noe av poenget, slik jeg forstår det, er at "frigjøringen" i stor grad også har blitt en tvangstrøye for kvinner, der mange i praksis ikke kan velge det livet de egentlig ønsker, eller som ville gjort dem mest lykkelige. Det tror jeg det ligger mye sannhet i. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #6 Skrevet 22. november 2016 De vil egentlig ikke ha "likestilling" De vil egentlig ha "fordeler for kvinner" Anonymkode: 496ba...ec3 1
Ulla Ullsokk Skrevet 22. november 2016 #7 Skrevet 22. november 2016 Jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine når jeg leste det der. Hun fremstår så ekstremt kunnskapsløs og idiotisk at det er helt pinlig! Helt greit at HUN og hennes mann velger hvordan de to ønsker å leve, det er opptil ethvert par! Men derfra til å si at alle vi andre også ønsker det og skrive at kvinner som jobber er "hysteriske" er bare så langt utpå viddene at jeg nesten kaster opp! Personlig hadde jeg dødd sakte hvis jeg ble tvunget til å leve hennes liv. Og hva har de tingene hun skriver med baller og klitoris å gjøre??? En mann med sånne holdninger ville jeg ikke tatt i med ildtang! En skikkelig mannemann er en som ikke blander sex med hjemmeansvar, en som ser på likestilling som en selvfølge og ikke drar hverken jobb eller vasking inn i sexlivet! I senga kan han gjerne slenge meg rundt og sjefe, hvis vi begge tenner på det, men ikke VÅG å gjør det samme i hverdagen! Det har ikke noe med hverandre å gjøre!! At hun skriver som en sjetteklassing gjør heller ikke at hun fremstår særlig intelligent. Nitrist fra A til Å! 12
stan Skrevet 23. november 2016 #8 Skrevet 23. november 2016 I debattene rund likestilling synes jeg ofte likhet og likeverd blandes sammen. Etter mitt syn er det ikke likhet mellom kjønnene som må være målet, men likeverd. Lik mulighet uansett kjønn til å gjøre eller bli det man ønsker. 11
-S0fie- Skrevet 24. november 2016 #9 Skrevet 24. november 2016 Ble ikke det minste provosert av det innlegget 😂 Bedre lykke neste gang 😉 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #10 Skrevet 24. november 2016 Hun er en stakkars liten rik pike som har fått livet servert på sølvfat. Hun kjeder seg og virker mindre intelligent. Anonymkode: 7ab0b...adc 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #11 Skrevet 25. november 2016 Enig med henne. Jeg har valgt å prioritere barn og hjem akkurat nå, og har virkelig fått føle fordommene på kroppen pga det. For min del kan jeg ikke si at vi har fått frie valg etter feminismen, heller plassert i en type mal som alle bør følge for å ikke bli uglesett. Anonymkode: 73298...c06 1
Tanuki Skrevet 25. november 2016 #12 Skrevet 25. november 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med henne. Jeg har valgt å prioritere barn og hjem akkurat nå, og har virkelig fått føle fordommene på kroppen pga det. For min del kan jeg ikke si at vi har fått frie valg etter feminismen, heller plassert i en type mal som alle bør følge for å ikke bli uglesett. Anonymkode: 73298...c06 Hvilke fordommer? Nyskjerrig:) Du hadde i hvertfall et valg, ikke en selvfølge i mange andre land. 3
Tanuki Skrevet 25. november 2016 #13 Skrevet 25. november 2016 Kan ikke si jeg ble veldig provesert eller engasjert av innlegget hennes. Syns synd på henne, hun virker helt kunnskapsløs og mindre intellegent. 3
Tanuki Skrevet 25. november 2016 #14 Skrevet 25. november 2016 På 11/23/2016 den 21.43, stan skrev: Etter mitt syn er det ikke likhet mellom kjønnene som må være målet, men likeverd. Lik mulighet uansett kjønn til å gjøre eller bli det man ønsker. Det er jo nettopp det feminisme handler om da.^^ 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #15 Skrevet 26. november 2016 11 timer siden, Tanuki skrev: Hvilke fordommer? Nyskjerrig:) Du hadde i hvertfall et valg, ikke en selvfølge i mange andre land. Blandt annet er det flere som tror det dreier seg om latskap og snylting på kjæresten, når grunnen er det har vært en krevende tid med enormt mye sykdom og lite/ingen søvn hos barnet og derfor meg, og skulle jeg jobbet ved siden av hadde det gått utover barnet. Kjæresten jobber mye, så husarbeid og matlaging hadde ikke eksistert uten meg. Det er ikke som om jeg ikke ønsker å jobbe og tjene penger. Er også de som blir helt tause, og jeg føler de ser veldig ned på meg.. Gjerne de som har statusjobber. Føler meg som verdens største taper til tider. Anonymkode: 73298...c06
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #16 Skrevet 26. november 2016 11 timer siden, Tanuki skrev: Det er jo nettopp det feminisme handler om da.^^ Det er det aldeles ikke. En gang i tiden handlet feminisme kanskje om dette, og feminisme har fått gjort mye bra frem til nå, men dagens feminisme er ikke stort annet enn mannshat satt i system. Anonymkode: 2536c...acd 1
Gjest skjære Skrevet 26. november 2016 #17 Skrevet 26. november 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med henne. Jeg har valgt å prioritere barn og hjem akkurat nå, og har virkelig fått føle fordommene på kroppen pga det. For min del kan jeg ikke si at vi har fått frie valg etter feminismen, heller plassert i en type mal som alle bør følge for å ikke bli uglesett. Anonymkode: 73298...c06 Jeg vet ikke om det handler om feminisme. Jeg tror folk generelt er skeptiske til mennesker som går uten jobb, om de er syke eller hjemmeværende. Som du skrev i neste innlegg Sitat Blandt annet er det flere som tror det dreier seg om latskap og snylting på kjæresten Det handler mer om slike ting enn at folk mener du skal jobbe grunnet feminisme.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #18 Skrevet 26. november 2016 På 25.11.2016 den 6.47, AnonymBruker skrev: Enig med henne. Jeg har valgt å prioritere barn og hjem akkurat nå, og har virkelig fått føle fordommene på kroppen pga det. For min del kan jeg ikke si at vi har fått frie valg etter feminismen, heller plassert i en type mal som alle bør følge for å ikke bli uglesett. Anonymkode: 73298...c06 Du må da selvfølgelig få gjøre akkurat som du vil Bare ikke kom og klag når mannen forlater deg og du står igjen uten utdanning og jobberfaring og blir minste pensjonist det er jo et valg du tar også du bare setter deg selv i en utrolig sårbar situasjon. Men det er som sagt, helt opp til deg Anonymkode: a14d3...018 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #19 Skrevet 26. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må da selvfølgelig få gjøre akkurat som du vil Bare ikke kom og klag når mannen forlater deg og du står igjen uten utdanning og jobberfaring og blir minste pensjonist det er jo et valg du tar også du bare setter deg selv i en utrolig sårbar situasjon. Men det er som sagt, helt opp til deg Anonymkode: a14d3...018 Men leste du hva jeg skrev under? Kan ikke neglisjere barnet mitt heller. Og de tingene du nevner her er grunnen til at man faktisk ikke har et valg egentlig. Man blir uglesett, sårbar og fattig om man velger å prioritere familien. Anonymkode: 73298...c06
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #20 Skrevet 26. november 2016 6 timer siden, skjære skrev: Jeg vet ikke om det handler om feminisme. Jeg tror folk generelt er skeptiske til mennesker som går uten jobb, om de er syke eller hjemmeværende. Som du skrev i neste innlegg Det handler mer om slike ting enn at folk mener du skal jobbe grunnet feminisme. Både mormor og bestemor hadde fine jobber på min alder (25), begge sa opp av fri vilje da de fikk barn. Ingen som tenkte at de var late eller mindre intelligente av den grunn, siden det var normalt på den tiden. Derfor følte jeg at man hadde mere valg i gamledager enn nå. Da kunne man også leve på èn lønning. Anonymkode: 73298...c06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå