Gå til innhold

Nyttårsraketter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville du latt en 4-åring:

A)være opp til midnatt for å se raketter)

B) lagt seg til vanlig tid (kl 19) og vekkes til midnatt?

C) se raketter før leggetid?

( dagen derpå blir helt katastrofé om barnet får for stort underskudd av søvn. ...)

Anonymkode: d4392...3e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt barnebarn på 3 år deltok hele kvelden fram til rakettene var sendt kl. 24 i fjor.  Riktignok hadde hun sovet lenge morgenen før.  Hun spiste nyttårsmiddag sammen med oss og var veldig opptatt av at hun skulle se rakettene.  Hun holdt ut :)  
Hun sov hun lenge neste morgen, hvilket jeg, farmoren, var lykkelig for.  Barna tar seg rask inn igjen, er min erfaring.  

Skrevet

Søstera mi er 5 og har siden 3 års alderen vørt oppe frem til 01.00 for å se opp rakettene. Aldri vært et problem

Skrevet

Det bestemmer nå 5-åringen selv. Noen år er hun våken, andre år har hun sovnet før rakettene.

Anonymkode: 10e03...59e

Skrevet

Det må man nesten se an med barna. Noen barn klarer fint å være oppe og se raketter, og tar igjen søvn dagen etter, og er så "på track" igjen. Andre vil slite i mange dager om det blir slik. Det samme med å vekkes etter å ha sovet, noen barn sovner igjen etter en liten time, andre holder det gående til utpå morgenkvisten.

Mitt barn har til i fjor bare fått sove, men har fått stjerneskudd etter middag. Hun har ikke våknet av rakettene. I fjor var hun 4 og ble da vekket kl 23:30 for litt godis, stjerneskudd og raketter, sovnet fint igjen ca 00:45 og våknet en time senere enn vanlig på morgenen. Vi gjør nok det samme i år, men mulig vi vekker noe senere, så det ikke blir så lenge å vente på rakettene. Hun orker nok ikke å være oppe hele kvelden uansett.

Anonymkode: 775f3...910

Skrevet

I fjor dro vi på en fellesoppskyting av fyrverkeri tidlig på kvelden, dro hjem og barnet fikk lagt seg til ca normal tid. Vi gjør det samme i år. Barnet blir tre i januar. :) noen barn tåler fint at leggingen ikke blir som vanlig, andre tåler det ikke. Min tåler det dårlig, så da legger vi opp kvelden etter hans rytme enn så lenge.

Skrevet

Vi kommer til å legge vår 4,5 åring som vanlig kl 20.00.

Skrevet

Alle barn er forskjellige. For noen er det ikke noe oroblem å strekke leggetiden, for andre er det veldig vanskelig. Datteren min på snart 4, legger deg vanligvis kl 19, og sovner ca 19.30. Da er hun veldig klar for senga. Leggetiden kan maks strekkes til kl 20, ellers blir hun overtrøtt eller bare veldig veldig lei seg.

Hun er et barn man omtrent kan stille klokka etter når det gjelder soving. 19.30 - 08.00. Hun er utrolig aktiv på dagtid. Er høyt og lavt Hele tiden. Skulle gjerne ha hatt henne oppe lenger på nyttårsaften, men det går nok ikke. Hun vil ikke sove på dagtid heller..

De to siste årene har hun og fetteren hennes fått bli med oss ut i 18 tiden ned stjerneskudd og vi har fyrt opp ett par raketter. Veldig stas. 

Skrevet

Jeg ville ikke bestemt det en og en halv måned på forhånd :) Det ville avhenge av type nyttårsfeiring barnet var med på. Var det bare familien hjemme, har hun/han søsken, hvordan er dagsformen etter en lang juleuke, hvilke forventninger har barnet selv, er det fyrverkeri å se på før?  Vi har stort sett vært på store fester der alle barna har vært oppe til etter 24, og for det ene barnet har det vært problematisk dagen etterpå men allikevel verdt det. De har alltid blitt tilbudt en seng i 20-tiden, og i to-treårsalderen la de seg frivillig neppå litt. I fjor gikk fireåringen min marsj i seng kl. 00.05 helt på eget initiativ, da maktet hun ikke mer, og sov tungt mens vi bar henne en kilometer hjem i 02-tiden. Året før danset hun halve natten, og vi slet med grining og overtretthet i to dager etterpå, men men. Er det uproblematisk å legge til vanlig tid, kan dere jo det?

Anonymkode: f967c...e17

Skrevet

Alle svarene på samme tid :)

Vi har rakettskyting ca. kl 20.00 i vårt nabolaget og det er beregnet til barn. Så for barna lov å vente til midnatt, men det skjer at de sovner rett og slett. Da prøver vi å vekke dem opp - men vi bare sier det en gang, at om de vil, de kan stå opp og se på rakettene. Om de svarer bare "jeg vil sove" - så får de sove selvfølgelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...