AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #1 Skrevet 21. november 2016 Min datter har den siste uken sagt at hun ikke liker etternavnet sitt. Grunnen er at venninnen hennes ler av navnet, og dette sårer jo selvsagt datteren min. De er begge 5 år, og siden de ikke er mye sammen etter bhg. har dette skjedd i bhg. Lærerne i bhg. er klar over dette. Vi har god kontakt med familien til denne venninnen til dattera mi, så jeg lurer på hvordan vi skal gå frem for å få denne venninnen til å slutte å le av etternavnet. Jeg er klar over at hun bare er 5 år, men man skal da vel klare å holde seg og ikke såre andre i den alderen. Denne venninnen er generelt også ganske pratsom, respekterer ikke oss voksne og hører lite etter. Håper på litt veiledning, ettersom vi ikke ønsker at datteren vår skal gå rundt og mistrives med etternavnet. Hun har akkurat det samme etternavnet som sine eldre søsken, så vi føler ikke akkurat for å bytte for en slik liten sak. Anonymkode: 60855...d4c
Millimani Skrevet 21. november 2016 #2 Skrevet 21. november 2016 Bare si det som det er. Enkelt det når dere har god kontakt med familien. Bare si fra til dem at de må ta det opp med barnet sitt. Eller si det selv direkte til barnet. Evt be barnehage-ansatte ta det opp med foreldrene om enn på foreldresamtale. 1
Sushi Skrevet 21. november 2016 #3 Skrevet 21. november 2016 Snakk med foreldrene. Jeg ville ha ønsket å vite det om det var mitt barn. 1
-Skylar Skrevet 21. november 2016 #4 Skrevet 21. november 2016 I første omgang tar dere det opp på en høflig måte med foreldrene. Det er ikke verre enn å si det som det er og pent be dem om å snakke om dette med datteren sin. Så får dere jo se hvordan det går.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #5 Skrevet 22. november 2016 Her ville jeg snakket mer med egen datter. Man har forskjellig smak, det er sårende at noen ler av navnet til noen, det er erting og det kan hun si til venninnen: At hun ikke liker at hun ler av det, at hun selv og resten av hennes familie er glad i navnet sitt. Navnet sitt velger ingen (femåring) og dere/søsken har det samme navnet og det er kjempefint og det riktige navnet til henne. Hvordan ville venninnen følt det hvis noen lo av hennes navn? Det er ikke pent gjort. For øvrig ville jeg latt saken ligge, siden dere allerede har tatt det opp med barnehage. Eventuelt kan du nevne det for foreldrene hvis det fortsetter. Anonymkode: 65a5a...f33
Gjest antbug Skrevet 22. november 2016 #6 Skrevet 22. november 2016 Jeg tror det beste er å styrke selvtilliten til jenta deres så hun ikke tar seg så nær av slike småting. Dette vil sikkert skje igjen hvis navnet er av typen det er fristende å tulle med, og dere kan ikke være der for å oppdra alle hun møter og beskytte henne fra eventuelle morsomheter. Lær henne heller å le med dem eller parere morsomhetene med en kjapp replikk. Unger er unger, og man har det bedre hvis man tåler en trøkk. Innen rimelighetens grenser, selvfølgelig. Hilsen ei som vokste opp med et etternavn som innbød til tull og fjas
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå