AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #1 Skrevet 21. november 2016 Så er julen her igjen, nok en tid for å få følelsen av at man ikke hører til familien, sånn egentlig. Vi er tre barn, og vi har våre to foreldre i live. Vi har alle egne barn og vi har alle partnere, men akkurat min lille familie er tydeligvis ikke god nok for det gode selskap. I år har mine foreldre, og mine søsken alt feriert sammen. Vi var selvsagt ikke invitert, som vanlig. De tilbrakte all tid sammen hele sommeren, og vi får vite det via sosiale medier eller gjennom et "forresten så dro vi til syden sammen". Så kommer julen, vi inviterer som vi gjør hvert år, og får avslag hvert år for de andre skal feire sammen og vi er ikke invitert. Hvordan er dette egentlig i andre familier, er det vanlig at noen alltid feirerer jul sammen, og at det er kun dem og andre er ikke invitert? Er det vanlig at foreldrene bestemmer seg for å feire med noen av barna, og ikke de andre og at det forblir sånn resten av livet? Anonymkode: 94452...b98
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #2 Skrevet 21. november 2016 Vi er også 3 søsken, men vi orker ikke å ha med den ene i høytider. Altfor mye dramaqueen og dritt. Anonymkode: e7c94...d55 2
Outlander Skrevet 21. november 2016 #3 Skrevet 21. november 2016 Har det vært noe med deg og de andre før? Fordi som mor, og en med sosial antenner og en snill hjerte, kunne jeg ALDRI ha gjort dette mot en av mine barn. Har du snakket med dem? 8
Outlander Skrevet 21. november 2016 #4 Skrevet 21. november 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det vanlig at foreldrene bestemmer seg for å feire med noen av barna, og ikke de andre og at det forblir sånn resten av livet? Anonymkode: 94452...b98 Bare hvis du er 2 selv-opptatte, drittsekker av en mor og far. 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #5 Skrevet 21. november 2016 Det er ikke vanlig i min familie. Ikke hos svigers heller, selv om det er en del elefanter i rommene der. Tror du har skrevet om dette på kg i sommer ang. sydenferien? Anonymkode: 5aa63...c2d 1
Zienna Skrevet 21. november 2016 #6 Skrevet 21. november 2016 Høres veldig rart ut. Etter at vi barna fikk egne familier og ønsket å feire jul i eget hus, kom mine foreldre på besøk på rundgang. De ville aldri favorisert en av oss. Vet ikke hva slags forhold du har til foreldrene dine, men jeg synes du burde spørre dem. Vi voksne overlever sånt, men det må være vondt for barna dine å oppleve av de er nedprioritert. 5
Spiteful Skrevet 21. november 2016 #7 Skrevet 21. november 2016 Hva faen dette er det rareste jeg har lest på lenge... Skammelig av dine foreldre å ikke inkludere din familie, spesielt siden du og din partner har barn, og barn lett kan føle på utestenging og stille spørsmål om de er bra nok eller ikke (Spiller ingen rolle om barn(a) ikke er gamlr nok til å merke dette nå, de vil merke det senere om du ikke tar tak). Dette syns jeg du skal ta opp med dine foreldre og søsken, først og fremst for dine barn sin skyld som ikke skal leve med å føle at besteforeldre og tanter/onkler ikke ønsker å ha med de å gjøre. Fortell de at det er sårende å bli ekskludert og at du og at det blir for dumt med denne ekskluderingen av bare din familie. Ts, har du noen ideer om hvorfor de er slik? Kan du eller din familie ha gjort noe for å få de andre til å ta avstand? Har de vært slik som dette i lang tid? 8
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #8 Skrevet 21. november 2016 Hos oss er det egentlig ganske vanlig etter at farmor døde. Den klassiske arv krangelen, der to av søskene gikk sammen for å gjøre det ene arveløs (halvsøster) og at den andre fikk hytte sånn at den måtte betale mer skatt eller noe sånt. Har egentlig ikke satt meg helt inn i det siden jeg er en av barna. Her blir to av søskene aldri invitert til jul, bare den ene de siste 10 årene. Det samme gjelder egentlig alle andre begjvenheter også unntatt de store som konfirmasjon og begravelse. De to søskene som ble lurt ønsker ikke p feire med de to andre søkene, men har invitert hverandre innimellom. men dette er jo da en ganske spesiell situasjon. Så med mindre din ligner noe på dette her TS så er foreldrene dine ordentlig uforskammet. Anonymkode: 9e332...364
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #9 Skrevet 15. desember 2017 On 21.11.2016 at 7:51 PM, AnonymBruker said: Så er julen her igjen, nok en tid for å få følelsen av at man ikke hører til familien, sånn egentlig. Vi er tre barn, og vi har våre to foreldre i live. Vi har alle egne barn og vi har alle partnere, men akkurat min lille familie er tydeligvis ikke god nok for det gode selskap. I år har mine foreldre, og mine søsken alt feriert sammen. Vi var selvsagt ikke invitert, som vanlig. De tilbrakte all tid sammen hele sommeren, og vi får vite det via sosiale medier eller gjennom et "forresten så dro vi til syden sammen". Så kommer julen, vi inviterer som vi gjør hvert år, og får avslag hvert år for de andre skal feire sammen og vi er ikke invitert. Hvordan er dette egentlig i andre familier, er det vanlig at noen alltid feirerer jul sammen, og at det er kun dem og andre er ikke invitert? Er det vanlig at foreldrene bestemmer seg for å feire med noen av barna, og ikke de andre og at det forblir sånn resten av livet? Anonymkode: 94452...b98 Hvordan går det ts? Anonymkode: 586bb...3e3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #10 Skrevet 6. november 2021 Hei! Jeg måtte bare google "utestengelse søsken" og sjekke om flere har det som meg; Etter at mamma og pappa skilte seg da jeg var i 20-åra (er i dag i 30-åra), så har vi feiret med mamma, fordi hun er den som er mest opptatt av jul og har vært primæroppdrageren. Pappa er i tillegg utenlandsk og bryr seg ikke nevneverdig om jul. Sist jul (der vi var nylig single mamma, deprimerte mellomste bror, nyopererte lillebror og meg) gikk det over styr, og det ble en stor diskusjon rundt oppdragelse, tradisjoner, forventninger og annet på julaften. Noe som resulterte i at mamma ikke ville feire jul med oss tre søsken lenger, så hun skal jobbe på julaften i år. Da ble det til at jeg skulle feire med min kjære, yngste bror med sin og mellomste bror med pappa (som hadde en horribel jul med sin nye kones familie i fjor. De endte nesten opp med å skille seg!). Den mellomste broren min liker da heller ikke jul. Så var det slik at yngste broren min plutselig ikke kunne være hos sin kjæres familie likevel, så da skulle de to være med på den mellomste broren min sin jul i den lille hybelleiligheten hans. Men så skulle svigers heller komme til yngste broren min og dama, og da den yngste broren min fikk kjøpt seg hus i hjembyen (der alle bortsett fra jeg nå bor), så tilbøy han seg å ha julen (da med pappa, mellomste broren min, dama og svigers) i huset han overtar mindre enn to uker før jul! Da inviterte mamma på sett og vis deg selv, for yngste broren min (uten mangel på støtte fra meg, men heller med et realistisk syn på det) som da bl.a. følte på å måtte lage pinnekjøtt pga. svigers og ribbe pga. egen familie, ikke er særlig i stand til å ordne med noe på kjøkkenet, pynting osv. Så nå har det endt opp med at jeg ikke er invitert, og det pga. den mellomste broren min, som tok er oppgjør med meg i våres da han følte at relasjonen var enveis fra hans side, og derfor uten forvarsel utestengte meg. Det vil si at hvis jeg er på et arrangement i familien, så kommer ikke han. Ekstremt eksempel: Yngste broren min er overlevende fra Utøya, og skulle holde en tale på 10 års markeringen, og han mellomste kom ikke på den en gang, bare var med på middagen før hos mamma (der jeg ikke fikk komme, så jeg var hos pappa), fordi jeg skulle være der! Så nå sier yngste broren min at han ikke kan invitere meg, for det egentlig er den mellomste broren min "sin jul" opprinnelig. Så har han mellomste nå fått seg en dame fra Asia som kun snakker engelsk og ikke feirer jul, som da i tillegg kommer. Mamma kommer kun før og etter jobb. Alle sover hos seg selv, bortsett fra svigers til dama til yngste, da alle i familien, bortsett fra meg, nå skal bo i byen der vi vokste opp. Sakens kjerne er da at jeg er da den eneste som ikke er invitert i familien. Selv mamma og pappa har ikke feiret sammen på 15 år! Nå skal det legges til at 1. Diskusjonen pågående i familien handler om pappas fysiske vold i barndommen (som han ikke viser noen form for skam over eller eierskap til). Han kan forøvrig klassifiseres som en mann med psykopatiske trekk, 2. Mellomste bror er suicidal og deprimert (så han styrer hele showet i familien), 3. Moren min er alkoholisert og traumatisk stresset i julen. Hun var også voldelig i oppveksten, men har alltid stått inne for det, 4. Den yngste broren min har ADD og er på spekteret (mild/fungerende Asperger). Det er jo ei suppe uten like! Måtte bare skrive nå, for i formiddag startet Messenger-chatten om julegaver. Der gjorde den mellomste broren min det veldig klart at ikke jeg og han skulle utveksle julegaver, ellers var alle gaver og mennesker velkomne. Jeg er lykkelig over å ha min kjære å feire med, selvfølgelig, men dette vet jeg ikke hvordan jeg skal forholde meg til. Takk for at jeg har kunnet skrible det ned til dere, og takk til deg som har lest alt - kom gjerne med innspill. Pjuh! Leif is life! Anonymkode: 04373...1c4
Maleficenta Skrevet 6. november 2021 #11 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (På 21.11.2016 den 19.51): Så er julen her igjen, nok en tid for å få følelsen av at man ikke hører til familien, sånn egentlig. Vi er tre barn, og vi har våre to foreldre i live. Vi har alle egne barn og vi har alle partnere, men akkurat min lille familie er tydeligvis ikke god nok for det gode selskap. I år har mine foreldre, og mine søsken alt feriert sammen. Vi var selvsagt ikke invitert, som vanlig. De tilbrakte all tid sammen hele sommeren, og vi får vite det via sosiale medier eller gjennom et "forresten så dro vi til syden sammen". Så kommer julen, vi inviterer som vi gjør hvert år, og får avslag hvert år for de andre skal feire sammen og vi er ikke invitert. Hvordan er dette egentlig i andre familier, er det vanlig at noen alltid feirerer jul sammen, og at det er kun dem og andre er ikke invitert? Er det vanlig at foreldrene bestemmer seg for å feire med noen av barna, og ikke de andre og at det forblir sånn resten av livet? Anonymkode: 94452...b98 har hørt om og opplevd selv et søsken som ikke viø feire med oss søstrene men vil bare feire med foreldrene våre eller alene. Foreldrene våre bytter på hvrm de feirer med. De ønsker jo helst alle samlet
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #12 Skrevet 6. november 2021 Her feirer vi julen sammen med de av mine søsken som har tid. Vi er aldri absolutt hele familien sammen på julaften. Et søsken feirer alltid selve julekvelden sammen med sin familie. Anonymkode: 80fed...773 1
lillevill Skrevet 6. november 2021 #13 Skrevet 6. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 21.11.2016 den 19.51): Så er julen her igjen, nok en tid for å få følelsen av at man ikke hører til familien, sånn egentlig. Vi er tre barn, og vi har våre to foreldre i live. Vi har alle egne barn og vi har alle partnere, men akkurat min lille familie er tydeligvis ikke god nok for det gode selskap. I år har mine foreldre, og mine søsken alt feriert sammen. Vi var selvsagt ikke invitert, som vanlig. De tilbrakte all tid sammen hele sommeren, og vi får vite det via sosiale medier eller gjennom et "forresten så dro vi til syden sammen". Så kommer julen, vi inviterer som vi gjør hvert år, og får avslag hvert år for de andre skal feire sammen og vi er ikke invitert. Hvordan er dette egentlig i andre familier, er det vanlig at noen alltid feirerer jul sammen, og at det er kun dem og andre er ikke invitert? Er det vanlig at foreldrene bestemmer seg for å feire med noen av barna, og ikke de andre og at det forblir sånn resten av livet? Anonymkode: 94452...b98 hei, jeg har et barn, er skilt. jeg er alene og ikke invitert noen steder. Synes det er helt ok. lager den maten jeg vil ha, pynter til jul og slapper av.. jeg lider ikke fordi jeg er alene. Endret 6. november 2021 av lillevill
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #14 Skrevet 6. november 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg måtte bare google "utestengelse søsken" og sjekke om flere har det som meg; Etter at mamma og pappa skilte seg da jeg var i 20-åra (er i dag i 30-åra), så har vi feiret med mamma, fordi hun er den som er mest opptatt av jul og har vært primæroppdrageren. Pappa er i tillegg utenlandsk og bryr seg ikke nevneverdig om jul. Sist jul (der vi var nylig single mamma, deprimerte mellomste bror, nyopererte lillebror og meg) gikk det over styr, og det ble en stor diskusjon rundt oppdragelse, tradisjoner, forventninger og annet på julaften. Noe som resulterte i at mamma ikke ville feire jul med oss tre søsken lenger, så hun skal jobbe på julaften i år. Da ble det til at jeg skulle feire med min kjære, yngste bror med sin og mellomste bror med pappa (som hadde en horribel jul med sin nye kones familie i fjor. De endte nesten opp med å skille seg!). Den mellomste broren min liker da heller ikke jul. Så var det slik at yngste broren min plutselig ikke kunne være hos sin kjæres familie likevel, så da skulle de to være med på den mellomste broren min sin jul i den lille hybelleiligheten hans. Men så skulle svigers heller komme til yngste broren min og dama, og da den yngste broren min fikk kjøpt seg hus i hjembyen (der alle bortsett fra jeg nå bor), så tilbøy han seg å ha julen (da med pappa, mellomste broren min, dama og svigers) i huset han overtar mindre enn to uker før jul! Da inviterte mamma på sett og vis deg selv, for yngste broren min (uten mangel på støtte fra meg, men heller med et realistisk syn på det) som da bl.a. følte på å måtte lage pinnekjøtt pga. svigers og ribbe pga. egen familie, ikke er særlig i stand til å ordne med noe på kjøkkenet, pynting osv. Så nå har det endt opp med at jeg ikke er invitert, og det pga. den mellomste broren min, som tok er oppgjør med meg i våres da han følte at relasjonen var enveis fra hans side, og derfor uten forvarsel utestengte meg. Det vil si at hvis jeg er på et arrangement i familien, så kommer ikke han. Ekstremt eksempel: Yngste broren min er overlevende fra Utøya, og skulle holde en tale på 10 års markeringen, og han mellomste kom ikke på den en gang, bare var med på middagen før hos mamma (der jeg ikke fikk komme, så jeg var hos pappa), fordi jeg skulle være der! Så nå sier yngste broren min at han ikke kan invitere meg, for det egentlig er den mellomste broren min "sin jul" opprinnelig. Så har han mellomste nå fått seg en dame fra Asia som kun snakker engelsk og ikke feirer jul, som da i tillegg kommer. Mamma kommer kun før og etter jobb. Alle sover hos seg selv, bortsett fra svigers til dama til yngste, da alle i familien, bortsett fra meg, nå skal bo i byen der vi vokste opp. Sakens kjerne er da at jeg er da den eneste som ikke er invitert i familien. Selv mamma og pappa har ikke feiret sammen på 15 år! Nå skal det legges til at 1. Diskusjonen pågående i familien handler om pappas fysiske vold i barndommen (som han ikke viser noen form for skam over eller eierskap til). Han kan forøvrig klassifiseres som en mann med psykopatiske trekk, 2. Mellomste bror er suicidal og deprimert (så han styrer hele showet i familien), 3. Moren min er alkoholisert og traumatisk stresset i julen. Hun var også voldelig i oppveksten, men har alltid stått inne for det, 4. Den yngste broren min har ADD og er på spekteret (mild/fungerende Asperger). Det er jo ei suppe uten like! Måtte bare skrive nå, for i formiddag startet Messenger-chatten om julegaver. Der gjorde den mellomste broren min det veldig klart at ikke jeg og han skulle utveksle julegaver, ellers var alle gaver og mennesker velkomne. Jeg er lykkelig over å ha min kjære å feire med, selvfølgelig, men dette vet jeg ikke hvordan jeg skal forholde meg til. Takk for at jeg har kunnet skrible det ned til dere, og takk til deg som har lest alt - kom gjerne med innspill. Pjuh! Leif is life! Anonymkode: 04373...1c4 Her var det mye sammensurium og ting som vi ikke nødvendigvis hadde behøvd å vite. Ofte lønner det seg å tenke gjennom situasjonen en del før man skriver alt på Internett. Du bør ikke feire jul med noen som egentlig ikke ønsker deg velkommen dit. Du bør ikke gi julepresang til noen som har sagt at du ikke skal gi det til dem. Du bør definitivt ikke feire jul sammen med din mor, når hun har vært voldelig i oppveksten. Anonymkode: 88991...71a 6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #15 Skrevet 6. november 2021 Jeg skjønner ikke hvorfor du ønsker å feire jul eller ha kontakt med noen av disse søplemenneskene. Er det ikke bedre å bare feire med enten kjæresten eller noen venner? Anonymkode: 21045...7ec 6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #16 Skrevet 6. november 2021 Høres spesielt ut, men kjenner jo heller ikke til historikken til ts. Jeg har en søster m/familie jeg ikke klarer å være sammen med over lengre tid, men biter jo tennene sammen på julaften likevel, slik at alle kan feire sammen. Syns ikke det er en dag man skal utestenge noen, så frem det ikke er særlige grunner til det. Og da tenker jeg typ noen som alltid ødelegger stemningen med rus/for mye alkohol innabords, kjefting og krangling eller lignende. Anonymkode: d9c6b...fd5 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #17 Skrevet 6. november 2021 Er det ikke egentlig litt greit at du ikke er den som får all oppfølging av din deprimerte, suicidale bror? Det er jo mye styr. Høres ut som familien din er slitsom på veldig mange måter. Her tror jeg at jeg hadde startet tradisjon for å alltid feire hjemme hos meg selv... så kan du iblandt invitere andre, om du har lyst. Anonymkode: 757b7...c65
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #18 Skrevet 7. november 2021 Får følelsen av at innlegget ikke stemmer. Tror ikke at folk er så fæle. Anonymkode: 22874...c3b
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #19 Skrevet 7. november 2021 Lær deg avsnitt. Orker ikke lese den mølja du har skrevet. Anonymkode: ab129...65a
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #20 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Anonymkode: 04373...1c4 Avsnitt!!!!! Anonymkode: ab129...65a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå