AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #1 Skrevet 21. november 2016 Jeg har en bra jobb, veldig bra om jeg får si det selv. Jobber i offentlig sektor, sitter i ledergruppen, men har ikke personalansvar. Har likevel mye ansvar på andre områder. For en måneds tid siden hadde vi lønnsforhandlinger (kap. 3 Og forhandler selv). Alle fikk flatt 3% oppgjør. Jeg fikk imidlertid beskjed av min leder at jeg burde be om særskilte forhandlinger, noe jeg også gjorde, og kom rimelig greit ut av det i en egen forhandling senere. Nå ligger protokollen i arkivet, ikke ferdig, slik at foreløbig er det ingen som vet hva jeg har fått. Men jeg har likevel fått slengt i trynet av de som sitter på arkivet at jeg har hatt forhandlinger, nårtid skal det stoppe, man kan ikke spise penger, at det er forskjell på folk, osv. Jeg er ikke interessert i å gå i en diskusjon med noen, og jeg skal hvertfall ikke være nødt til å forsvare meg overfor andre ansatte. Alt mulig henger de seg opp i og surker over. Vet jo at det er misunnelse, men skal jeg lide for at de andre ikke står på kravene? Skal jeg la være å kreve høyere lønn bare fordi enkelte av de andre ansatte ikke gjør det? Ja, alle har forskjellig lønn, og det er kanskje en grunn til at noen har mer i lønn enn andre!! Jeg har faktisk jobbet hardt for å komme dit jeg er i dag. Både i form av utdannelse og hardt arbeid! Problemet mitt er at jeg ikke er så flink til å slenge med kjeften tilbake. vet jeg ikke skal bry meg om det, men gjør det likevel! Hvordan hadde du reagert? Anonymkode: e43a1...43d
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #2 Skrevet 21. november 2016 Syntes absolutt ikke du skal føle noe annet enn stolthet for at du har forhandlet frem en bedre lønn. Hva så om du har bedt om særskilte forhandlinger? Du har jo tydeligvis fortjent det ettersom du har fått det innvilget. Jeg må innrømme at jeg hadde nok blitt grønn av misunnelse og litt gretten på bedriften, men det skal jo ikke gå utover deg som person at ikke "jeg" fikk samme lønn som deg. I mange firma har jo folk ulik lønn, Nei, ikke tenk på det. Ikke føl du må forsvare deg. Vær stolt. Jeg hadde nok bare feid det av, og sagt "Hvorfor ikke prøve når man har muligheten?" sendt et smil og gått min vei. Eventuelt kan du si at du føler du har fortjent det og jobbet hardt for det, og du ikke mener de andre ikke har det, men du fant ut du skulle prøve Anonymkode: 2e04e...406
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #3 Skrevet 21. november 2016 Det er lov å være dyktig, og det er lov å forhandle seg til litt bedre lønn på generelt grunnlag, og det bør også være en anstendig lønn i det offentlige. Likevel mener jeg at det offentlige ikke bør være absolutt lønnsledende. Dette er skattepengene til folk, og jeg godtar ikke at ledere og byråkrater skal kreve skyhøy lønn som går på bekostning av annet. Skal man sikre seg en ekstremt bra lønn, så får man heller satse på det private mener nå jeg. Der er det mer opp til en selv. Anonymkode: 66a70...2f2
fuglekvitter__ Skrevet 21. november 2016 #4 Skrevet 21. november 2016 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en bra jobb, veldig bra om jeg får si det selv. Jobber i offentlig sektor, sitter i ledergruppen, men har ikke personalansvar. Har likevel mye ansvar på andre områder. For en måneds tid siden hadde vi lønnsforhandlinger (kap. 3 Og forhandler selv). Alle fikk flatt 3% oppgjør. Jeg fikk imidlertid beskjed av min leder at jeg burde be om særskilte forhandlinger, noe jeg også gjorde, og kom rimelig greit ut av det i en egen forhandling senere. Nå ligger protokollen i arkivet, ikke ferdig, slik at foreløbig er det ingen som vet hva jeg har fått. Men jeg har likevel fått slengt i trynet av de som sitter på arkivet at jeg har hatt forhandlinger, nårtid skal det stoppe, man kan ikke spise penger, at det er forskjell på folk, osv. Jeg er ikke interessert i å gå i en diskusjon med noen, og jeg skal hvertfall ikke være nødt til å forsvare meg overfor andre ansatte. Alt mulig henger de seg opp i og surker over. Vet jo at det er misunnelse, men skal jeg lide for at de andre ikke står på kravene? Skal jeg la være å kreve høyere lønn bare fordi enkelte av de andre ansatte ikke gjør det? Ja, alle har forskjellig lønn, og det er kanskje en grunn til at noen har mer i lønn enn andre!! Jeg har faktisk jobbet hardt for å komme dit jeg er i dag. Både i form av utdannelse og hardt arbeid! Problemet mitt er at jeg ikke er så flink til å slenge med kjeften tilbake. vet jeg ikke skal bry meg om det, men gjør det likevel! Hvordan hadde du reagert? Anonymkode: e43a1...43d Det er ikke et ord for å beskrive hvor slitsomt det virker som. Jeg hadde blitt litt bekymra tror jeg - jeg syns ikke det er pinglete og ikke orke det der - hvis det er pinglete. Endret 21. november 2016 av fuglekvitter__
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #5 Skrevet 21. november 2016 2 timer siden, fuglekvitter__ skrev: Det er ikke et ord for å beskrive hvor slitsomt det virker som. Jeg hadde blitt litt bekymra tror jeg - jeg syns ikke det er pinglete og ikke orke det der - hvis det er pinglete. Vet ikke helt om jeg skjønte helt hva du mente... Anonymkode: e43a1...43d
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #6 Skrevet 21. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er lov å være dyktig, og det er lov å forhandle seg til litt bedre lønn på generelt grunnlag, og det bør også være en anstendig lønn i det offentlige. Likevel mener jeg at det offentlige ikke bør være absolutt lønnsledende. Dette er skattepengene til folk, og jeg godtar ikke at ledere og byråkrater skal kreve skyhøy lønn som går på bekostning av annet. Skal man sikre seg en ekstremt bra lønn, så får man heller satse på det private mener nå jeg. Der er det mer opp til en selv. Anonymkode: 66a70...2f2 Jeg vil ikke påstå at jeg har skyhøy lønn. Alle de andre i ledergruppen ligger 60-80 tusen høyere. Problemet er vel egentlig at hun som klaget straks er pensjonist mens jeg er i 30-årene og ligger langt over henne. Men jeg har mer ansvar og høyere utdanning..... samme menneske klager over alt sånn sett, blant annet på at hun ikke får vite årsaken når noen er sykemeldt, om nån ber om fri for et sykehusbesøk osv osv. Anonymkode: e43a1...43d
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #7 Skrevet 21. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Syntes absolutt ikke du skal føle noe annet enn stolthet for at du har forhandlet frem en bedre lønn. Hva så om du har bedt om særskilte forhandlinger? Du har jo tydeligvis fortjent det ettersom du har fått det innvilget. Jeg må innrømme at jeg hadde nok blitt grønn av misunnelse og litt gretten på bedriften, men det skal jo ikke gå utover deg som person at ikke "jeg" fikk samme lønn som deg. I mange firma har jo folk ulik lønn, Nei, ikke tenk på det. Ikke føl du må forsvare deg. Vær stolt. Jeg hadde nok bare feid det av, og sagt "Hvorfor ikke prøve når man har muligheten?" sendt et smil og gått min vei. Eventuelt kan du si at du føler du har fortjent det og jobbet hardt for det, og du ikke mener de andre ikke har det, men du fant ut du skulle prøve Anonymkode: 2e04e...406 Ja, jeg var ganske stolt over å ha forhandlet meg frem til den lønna jeg fikk. Og hadde gode argumenter, både i forhold til mer ansvar og større arbeidsmengde og i forhold til å beholde kvalifisert arbeidskraft. Jeg orker ikke si til de andre at jeg ble oppfordret til å søke om særskilte forhandlinger. Nå sa forøvrig lederen til denne kollegaen at hun hadde oppfordret flere ganger til å søke om forhandlinger, men at vedkommende jo faktisk må gjøre det selv. Tør du ikke, så får du bare godta den lønnen du har tenker jeg! Anonymkode: e43a1...43d 2
Juniper Skrevet 22. november 2016 #8 Skrevet 22. november 2016 Har ikke de som sitter på arkivet en stillingsinstruks som omhandler taushetsplikt, diskresjon og ikke-spredning av konfidensielle opplysninger? Jeg ville skrevet et notat om det og sendt sjefen, der du uttrykker bekymring over måten arkivaren håndterer personalqopplysningene på. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #9 Skrevet 22. november 2016 6 timer siden, Juniper skrev: Har ikke de som sitter på arkivet en stillingsinstruks som omhandler taushetsplikt, diskresjon og ikke-spredning av konfidensielle opplysninger? Jeg ville skrevet et notat om det og sendt sjefen, der du uttrykker bekymring over måten arkivaren håndterer personalqopplysningene på. Offentlig sektor, offentlige midler, ingen taushetsplikt i så måte. Det betyr at du faktisk kan be om innsyn i forhandlingsprotokollene om du vil. Men, vedkommende vet heller ikke hvor mye økning jeg har fått, for lederen min har valgt å ikke ferdigstille protokollen enda, men vedkommende ser jo at det ligger en protokoll der likevel. Av samme grunn valgte jeg å ikke skrive i kravet mitt hvorfor jeg krevde økning, men tok dette direkte i forhandlingene. Anonymkode: e43a1...43d
Strixvaria Skrevet 22. november 2016 #10 Skrevet 22. november 2016 Det hadde ikke kostet meg en kalori å gi igjen disse misunnelige nebb-kjerringene - og ta dem der det gjorde mest vondt; manglende utdanning og manglende interesse for eget liv, egen kompetanse og egen lønn. Hadde heller ikke falt meg inn å bli "flau" eller noe over at jeg får høyere lønn. Kompetanse, kvalifikasjoner og ansvar i stillingen skal selvfølgelig gi uttelling på lønnsslippen - hvem ville vel giddet å ta x antall år med studier og tilhørende studielån, overtid og arbeid både kvelder og helger for å ferdigstille prosjekter og whatnot, hvis det ikke betalte seg på noe vis? "Sjalusi er svært lite kledelig", kan du si med et skikkelig flir hvis de prøver å spre gallen sin igjen 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #11 Skrevet 22. november 2016 3 timer siden, Strixvaria skrev: Det hadde ikke kostet meg en kalori å gi igjen disse misunnelige nebb-kjerringene - og ta dem der det gjorde mest vondt; manglende utdanning og manglende interesse for eget liv, egen kompetanse og egen lønn. Hadde heller ikke falt meg inn å bli "flau" eller noe over at jeg får høyere lønn. Kompetanse, kvalifikasjoner og ansvar i stillingen skal selvfølgelig gi uttelling på lønnsslippen - hvem ville vel giddet å ta x antall år med studier og tilhørende studielån, overtid og arbeid både kvelder og helger for å ferdigstille prosjekter og whatnot, hvis det ikke betalte seg på noe vis? "Sjalusi er svært lite kledelig", kan du si med et skikkelig flir hvis de prøver å spre gallen sin igjen Jeg skal si ifra. Regner med det blir surk i morgen når hun finner ut hvor mye økning jeg faktisk fikk. Hadde sansen for den siste der! 👍🏻 Anonymkode: e43a1...43d 1
anniewal Skrevet 23. november 2016 #12 Skrevet 23. november 2016 "Du vet, MIN generasjon har investert en del tid på utdanning, som gir en helt uvurderlig kompetanse. Og MIN generasjon skifter jobb nokså hyppig, så her gjelder det å holde på gullet." ...skulle du sagt. Neida, hun høres ut som er helt vanlig hespetre. Ikke noe å bry seg om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå