AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #1 Skrevet 21. november 2016 Har lyst å skaffe meg hund. Vurderer å kjøpe en hund som er 1-2 år gammel fordi hunden da gjerne er noe opplært og ikke har like mye valpefakter. I tillegg til at hunden sannsynligvis er vant til å være alene noen timer innimellom. Men jeg lurer på hvilken erfaring dere med valp/har hatt valp har? Når begynte du å være vekke fra hunden og hvor lenge? Hadde du fri første periode du overtok valpen? Ønsker gjerne masse tips Anonymkode: 06a21...53a
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #2 Skrevet 21. november 2016 Et par måneder bør du være hjemme. Dvs hvis dere er to stk, får dere avlaste hverandre med ferien 4 uker hver Anonymkode: 682e5...d08
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #3 Skrevet 21. november 2016 Jeg har valp nå, 14 uker. Det krever mye, men er også veldig koselig. Han er kosete, sover mye og har noen skikkelig raptusser innimellom -ut hver time i starten, nå hver 90 min. Ikke lange turer, men ut å gå så han får gjort fra seg, bli kjent med nærområdet, møte mennesker osv - i starten sov han ikke hele natten, måtte ut KL 4-5 å tisse. Godtok ikke at d fortsatt var natt. Det har han nå lært seg - De første ukene/mnd må man sakte lære de å være alene, det krever endel jobb. Vi har gått sakte men sikkert frem. Nå kan han være alene 2-3 timer. Det er stor forskjell fra valp til valp. - Jeg syntes man må være hjemme fra jobb minst 4 uker (selv er jeg mer) Men ser at mange kun har 1-2 uker fri når de får valp. Selv syntes jeg ikke så mye om det. - Man blir veldig låst. Har måtte avlyse mye sosialt den første tiden. - vi har flere "hundepassere" uten dem, hadde jeg ikke fått meg valp. - De skal lære mye, krever tolmodighet og mye gjentakelse. Vi skal på valpekurs, anbefaler det. Valpekurs tar tid og koster penger. Tenk nøye over valget. Om det blir valp, ønsker jeg deg masse lykke til. Anonymkode: 31800...0b1
Ede Skrevet 21. november 2016 #4 Skrevet 21. november 2016 Du trenger en del tid om du skal ha valp... Det er mer krevende enn man skulle tro! Jeg tok min med meg på kontoret fram til han var gammel nok til å klare seg hjemme om hundelufter tok han med på tur midt på dagen. En tommelfingerregel er at du gradvis kan lære den opp til å være alene fra første uken (kanskje bare noen sekunder eller minutter de første dagene) til å være alene i ca 1 time når den er 3 mnd. Deretter én time lengre pr. mnd eldre den blir opp til ca 6-8 timer. Men vanskelig å si noe konkret, mange meninger om dette! Noen lar den være hjemme alene mye tidligere men da risikere man at hunden utvikler separasjonsangst . Men så er jeg litt overbeskyttende hundemor og da!
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #5 Skrevet 21. november 2016 Gode gud, valpefakter er INGENTING i forhold til ungdomsfakter. Anbefaler deg en hund over 2 år. Anonymkode: 67139...c85 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #6 Skrevet 22. november 2016 Det å ha valp er en jobb som er 24/7 det første halvåret. Man må jobbe med hjemmetrening etter ei uke. En valp er mest krevende det første halvåret. Men det kommer an på hunden, noen roer seg ved 1-2 års alderen. Noen bruker lengre tid. Du har valpetiden, trassalderen og ungdomstiden å komme deg igjennom. Han jeg har nå ble 1 år i sommer. Null stress siden han var rundt 7 måneder. Da ble han stueren og det var slutt på kaoset. Han kunne være alene hjemme 3-4 timer fra han var rundt 4 måneder gammel tror jeg. Husker ikke, føltes ganske fort. Begynte etter ei uke. Aldri vært alene en hel arbeidsdag, fordi jeg jobber ikke. 4 timer maks til vanlig. Men var 6 timer alene en gang, hundepasseren dukket aldri opp!. Gjett om jeg ble forbannet. Men filmet det hele med kamera, og han lå bare å sov. Så ingen skade skjedd. Jeg var på dagstur til Sverige btw, og hundepasseren var broren min og han hadde nøkkel. Skulle dra innom hos meg å hente hunden ca 1 time etter at jeg dro. Men han gjorde det ikke. En hund er et stort ansvar. Et ansvar du skal ha i mange, mange år. Du kan ikke dra på jobb/skole, for så å dra rett på cafè etterpå. Du kan ikke dra ut på byen på Fredag, for så å komme hjem i bakrus på Søndag og legge deg ned å sove til Mandag. Du kan ikke bare hive deg med på jentetur til Barcelona. Reiser i seg selv krever planlegging. Bare en dagstur til en annen by krever hundepass og planlegging. En hund krever mye, men jeg mener det er verdt det. De første 3 månedene så finnes det ikke noe sosial liv alene. Du kan være sosial, men da må hunden være med. Det å sette bort hunden i noen timer for å dra på kino eller byen den første måneden er slemt gjort. Det er alt for tidlig. Så du må regne med 1 måned hvor du ikke kan dra ifra hunden. Etter det så må du se an hunden. For noen blir stresset av å bli kastet hit og dit så fort. Det beste er å skaffe seg hund når du har lang ferie. Vi har alltid brukt sommerferien. Uken før skolen går uti ferie så tok mamma eller pappa ei uke ferie. Vi fikk oss valp da også tok den andre ut ferie når skolen start på igjen. Vi var da flere barn/tenåring hjemme, og vi dro ikke på ferie. Slik at vi hadde lang, lang tid på å trene opp valpene. Alltid gjort det slik. Jo lengre fri du har, jo bedre. Spesielt når du er alene. Ellers så bør du ha en hundepasser tilgjengelig. Noen som kan ta valpen når du er på jobb, eller dra innom å lufte den for deg. Det er ikke nok å skaffe seg valp på Fredag (og du har fri hele helgen) for så å dra på jobb på mandag. Alt for kort tid, to uker er heller ikke nok. Jeg vil si minst to måneder + tilgang til hundepass de neste to månedene, kanskje lengre (spørs på hunden) Anonymkode: 28b3b...8e8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #7 Skrevet 22. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gode gud, valpefakter er INGENTING i forhold til ungdomsfakter. Anbefaler deg en hund over 2 år. Anonymkode: 67139...c85 Oppfølging: da hunden min var valp sverget jeg på at jeg aldri skulle ha valp igjen. Når han hadde fylt 1 år sverget jeg på at jeg aldri skulle ha HUND igjen. Du har noen måneder hvor alt du har trent på med valpen virkelig sitter og alt er fantastisk, før alt helt plutselig er glemt igjen og du har en rebelsk tenåring som nekter å høre på deg. Hvis jeg skal ha hund igjen skal den IKKE være under 2 år. Aldri igjen. Anonymkode: 67139...c85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå