AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #1 Del Skrevet 21. november 2016 Hei. Har kjøpt meg spinningsko, men ble usikker hvordan jeg skal feste "SPD cleat sett". Skal jeg feste det på de øverste eller nederste skruhullene? Anonymkode: cf007...b8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 21. november 2016 #2 Del Skrevet 21. november 2016 Grunnen til at det er to hull der er at folk er forskjellige. Du skal feste dem slik at det kjennes mest naturlig for dine føtter. Klossen skal være der du ville hatt pedalen om du hadde vanlige sko på deg. En vanlig pedal har større flate enn en SPD-pedal, men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener. Det viktige er at klossen ikke ligger for langt fram eller tilbake. Pass også på at den blir skrudd på rett, dvs. at skoa/foten peker rett fram når den er festa på pedalen. Du må skru ganske hardt til for at klossen ikke skal skli når du tar den ut og inn av pedalen, men pass på at den står rett før du skrur til. Det blir gjerne et spor i plasten under skoa når du har skrudd til, og det kan være vanskelig å få klossen til å ligge annerledes hvis du vil skru opp og flytte den bare litt, da kan den ha en tendens til å skli tilbake i det samme sporet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #3 Del Skrevet 21. november 2016 Takk for svar. Skulle jammen fått de i butikken til å gjøre det. Jaja, det får vel gå. Anonymkode: cf007...b8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #4 Del Skrevet 21. november 2016 Klossen min har fire skruehull. Så her måtte jeg justere plata (den inni skoen med fire hull) til klossene satt der de skulle. Men @Wiggins - jeg har en fot som er mer skjev enn normalen. Burde ikke jeg da ha vridd skoen litt? Har bare testa skoene en gang og merka kneet ikke likte vridningen i foten. Anonymkode: 3b01f...d24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 21. november 2016 #5 Del Skrevet 21. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Klossen min har fire skruehull. Så her måtte jeg justere plata (den inni skoen med fire hull) til klossene satt der de skulle. Men @Wiggins - jeg har en fot som er mer skjev enn normalen. Burde ikke jeg da ha vridd skoen litt? Har bare testa skoene en gang og merka kneet ikke likte vridningen i foten. Anonymkode: 3b01f...d24 Hvis vi nå sier at kneet ditt peker rett fram og roterer i et vertikalplan, er foten din skjev i forhold til det planet? I så fall kan det tenkes at klossen bør justeres litt. Det viktige er at kneet peker rett fram og at hofteleddet er i ganske nøyaktig samme vertikalplan som kneet. Det skjedde meg en gang at klossen ble skjev slik at hælen sto litt utover. Dermed ble kneet bøyd innover, og etter å ha sykla slik en god stund uten å tenke over det fikk jeg vondt i låret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #6 Del Skrevet 21. november 2016 Nå har jeg prøvd skoene. Ble litt nummen under fotbladet. Kan det tenkes at det blir bedre ved å ta den klossen på det bakerste festet? Eller har det bare med tilvenning å gjøre? Jeg hsr brukt vanlige treningssko hittil på spinning, så er litt uvant dette. Anonymkode: cf007...b8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #7 Del Skrevet 22. november 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg prøvd skoene. Ble litt nummen under fotbladet. Kan det tenkes at det blir bedre ved å ta den klossen på det bakerste festet? Eller har det bare med tilvenning å gjøre? Jeg hsr brukt vanlige treningssko hittil på spinning, så er litt uvant dette. Anonymkode: cf007...b8e Nå skal vel kloss, og pedal, være under tåballene. Ikke under fotbladet. Så høres ut som du bør få klossen lengre frem. @Wiggins jeg skal sjekke litt på dette. Har et skjevt ben pga ulykke. Vinkler i kne og fot er utenfor normalen. Kanskje jeg skal få fysioterapeuten til å hjelpe meg her. Vondt har jeg uansett men greit å minske fare for skader. Anonymkode: 3b01f...d24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #8 Del Skrevet 22. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå skal vel kloss, og pedal, være under tåballene. Ikke under fotbladet. Så høres ut som du bør få klossen lengre frem. @Wiggins jeg skal sjekke litt på dette. Har et skjevt ben pga ulykke. Vinkler i kne og fot er utenfor normalen. Kanskje jeg skal få fysioterapeuten til å hjelpe meg her. Vondt har jeg uansett men greit å minske fare for skader. Anonymkode: 3b01f...d24 Sikkert bare jeg som bruker feil ord. Pedalen kommer der mellom tærne og buen på foten. På en måte rett på knoklene under foten. Klarer ikke beskrive. Anonymkode: cf007...b8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #9 Del Skrevet 22. november 2016 Det er tåballene det Anonymkode: 3b01f...d24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 22. november 2016 #10 Del Skrevet 22. november 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg prøvd skoene. Ble litt nummen under fotbladet. Kan det tenkes at det blir bedre ved å ta den klossen på det bakerste festet? Eller har det bare med tilvenning å gjøre? Jeg hsr brukt vanlige treningssko hittil på spinning, så er litt uvant dette. Anonymkode: cf007...b8e Du kan jo prøve. Hvis klossen står for langt tilbake vil du sannsynligvis ikke få noen smerter eller spenninger av det, men du vil merke at du ikke få optimal kraftoverføring til pedalen. Men prøv gjerne noen ganger til før du flytter den, så ser du om det bare er en tilvenningssak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #11 Del Skrevet 22. november 2016 Jo lenger frem du har den, jo mer belastning får leggen og helen. Anonymkode: e2ab7...ccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 22. november 2016 #12 Del Skrevet 22. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo lenger frem du har den, jo mer belastning får leggen og helen. Anonymkode: e2ab7...ccd Og akillessenen. Derfor er det viktig at den er ganske nøyaktig under tåballene og ikke for langt fram, jeg fikk en gang vondt i akillesen fordi jeg hadde skrudd klossene for langt fram på de nye skoa jeg hadde kjøpt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #13 Del Skrevet 23. november 2016 Et utgangspunkt er å plassere cleaten (klossen) der foten er bredest. Anonymkode: b47d3...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #14 Del Skrevet 23. november 2016 På 21.11.2016 den 22.17, AnonymBruker skrev: Nå har jeg prøvd skoene. Ble litt nummen under fotbladet. Kan det tenkes at det blir bedre ved å ta den klossen på det bakerste festet? Eller har det bare med tilvenning å gjøre? Jeg hsr brukt vanlige treningssko hittil på spinning, så er litt uvant dette. Anonymkode: cf007...b8e Jeg blir også nummen under foten hvis jeg ikke har spinna/sykla med sykkelsko på lenge (så er normalt for meg i hvertfall), men det går over etter en stund med bruk. Men prøv å vær flink på å få til "runde tråkk" så hjelper det også. Dvs at du både skal tråkke ned OG dra opp med foten. Prøv å sykle med en fot om gangen og få bevegelsen til å gå hele veien rundt tråkket så skjønner du hva jeg mener Anonymkode: 9f964...2b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå