Gå til innhold

Kjøpe bønner/linser/kikerter på innvandrerbutikk

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å begynne å erstatte endel kjøtt med bønner, kikerter og linser. Jeg har vært innom min lokale internasjonale butikk, men de hadde så mye å velge mellom? Hvor mye skal sånt ligge på i pris? Hva er "billig", liksom? Noe spesielt merke å anbefale?

Anonymkode: db408...f18

Fortsetter under...

Jeg husker ikke hvor mye sånt koster, men jeg fikk litt sjokk da jeg så prisen på en bitteliten pakke linser på bunnpris. Husk at det er mange måltider i en pakke tørkede linser/bønner, du trenger ofte bare en håndfull eller to.

Jeg foretrekker røde linser, kidneybønner, store hvite bønner, svartøyebønner og kikerter. Linsene er greie når jeg ikke planlegger, kidneybønner er god erstatter for kjøtt, hvite bønner egner seg i salater og supper, svartøyebønner egner seg i gryter eller supper og kikerter egner seg til alt. Jeg vurderer å bytte ut kidneybønner med brune bønner siden kidneybønner kan være hardt mot magen om de ikke bløtlegges og kokes godt nok. Jeg vurderer også å droppe svartøyebønner, for jeg bruker dem ikke så ofte.

Jeg husker ikke merket, men pakkene pleier å være røde og blå hvis jeg husker rett. Siden jeg oppbevarer slikt i norgesglass har jeg ingen pakker å se på.

Ikke kjøp de aller største pakkene, for du bruker ikke så mye om gangen.

Kjøp også krydder i innvandrerbutikken. En pose som fyller mange glass koster ofte mindre enn et glass. Utvalget av mer smakssterke krydder er også større, og belgfrukter trenger ofte mer krydder enn kjøtt.

Husk soyasaus (gjerne saltredusert). Soyasaus gir umami, som er viktig for å lage gode bønneretter. Fiskesaus kan også brukes.

For noen år siden pleide brun ris å koste ca 25 kr kiloen. Dette har sikkert økt noe.

Anonymkode: 37527...7b3

• Liker 1

Heromkring ligger bønner på 20-30 kr for en halvkilos pakke. Da har jeg bønner en stund, så det holder for meg. Men det du må huske da er at en halvkilo tørre bønner blir (det avhenger av type, men sånn ca) 1 - 1,3 kg etter at du har kokt dem. Sånn i starten: kjøp små pakker eller slå deg sammen med en venn og test ut typer og kokemetode i småskala, Smak er subjektivt og du liker det du liker. Så kan du heller kjøpe 3 kg av yndlingstypen senere.

Min favoritt (uten sidestykke) til å drøye kjøttdeig er mungbønner. Men moste sorte bønner, linser eller annen type som du koker til den går litt i stykker vil funke ok. Personlig liker jeg mungbønnene fordi de er små (og altså kjappkokte), har mykt skall (du kan også kjøpe splittede, altså skallfrie linser om skallet plager deg - det er den mest tungfordøyelige delen..) og smaker lite. Ergo smaker det som kjøttdeig.

Sånn praktisk tips: legg hele pakken i vann og kok alt på en gang og frys ned i porsjoner. Om du har fryser, altså. Det tar tid å bløtlegge og koke bønner, så å tilberede i stort er praktisk. Kvalitetsmessig synes jeg alt som ser ok ut er ok. Og alt er omtrent 10 ganger bedre enn hermetiske.

Anonymkode: 02eeb...108

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...