Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite idag at en i klassen min har fått tillatelse til å sitte på eget rom på tentamen og eksamen. Det er helt greit. Men hun har også fått lov til å bruke mobil til å høre på musikk under prøvene. Er dette rettferdig? Hun har ikke egen vakt som er på rommet så hun er helt alene.. Hun kan jo da søke opp svar, formler, regnemåter, maler osv på Internett..? Noe vi bør si ifra om til læreren? Er jo ikke rettferdig!

Anonymkode: ce09b...c1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pass dine egne saker.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke noe poeng i å si noe til læreren, tilrettelegging på eksamen innebærer også en faglig vurdering og da er selvsagt lærer involvert. 

Anonymkode: 07595...da9

Skrevet

Må jo være tull. Ingen som får lov til å bruke mobil under eksamen for å høre på musikk. 

Anonymkode: 12414...1a7

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må jo være tull. Ingen som får lov til å bruke mobil under eksamen for å høre på musikk. 

Anonymkode: 12414...1a7

Jeg kjenner en med en høytfungerende form for autisme som får lov til det. Musikken hjelper vedkommende til å konsentrere seg og stenge ute sanseinntrykk. 

Så vidt jeg har forstått så har vedkommende egen vakt/lærer inne på rommet h*n har prøve i.

Anonymkode: 18f71...40d

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en med en høytfungerende form for autisme som får lov til det. Musikken hjelper vedkommende til å konsentrere seg og stenge ute sanseinntrykk. 

Så vidt jeg har forstått så har vedkommende egen vakt/lærer inne på rommet h*n har prøve i.

Anonymkode: 18f71...40d

Eleven i min klasse skal ha samme vakta som vi som sitter i "vanlig" klasserom skal ha. Så læreren er bare inne å sjekker innimellom. JEG syns det er helt feil, for denne eleven jukser i alle fag når det er mulig. Hun fikk 100%  plagiat på forrige innlevering i norsk og har aldri fått minde enn 73% plagiat. Men syns det er helt feil at ho kan ha musikk når ingen andre kan. Eneste hun sliter med er konsentasjon og det er grunnen til at ho får være på eget rom (og det skjønner jeg), men mobilbruk forstår jeg ikke..

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, minister-mio skrev:

Pass dine egne saker.

Dette må nok være en av de hyppigst brukte KG-utsagnene. Dersom du tror at alt som foregår i livet gjøres på en redelig og rettferdig måte lever du i en naiv verden. Det som TS skisserer i hovedinnlegget er ikke rettferdig overfor de andre elevene. Derfor er det viktig å si ifra. 

Anonymkode: 745c8...9d9

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eleven i min klasse skal ha samme vakta som vi som sitter i "vanlig" klasserom skal ha. Så læreren er bare inne å sjekker innimellom. JEG syns det er helt feil, for denne eleven jukser i alle fag når det er mulig. Hun fikk 100%  plagiat på forrige innlevering i norsk og har aldri fått minde enn 73% plagiat. Men syns det er helt feil at ho kan ha musikk når ingen andre kan. Eneste hun sliter med er konsentasjon og det er grunnen til at ho får være på eget rom (og det skjønner jeg), men mobilbruk forstår jeg ikke..

Hvordan har du innblikk i elevens særlige behov, faglige resultater og tilrettelegging?

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk vite idag at en i klassen min har fått tillatelse til å sitte på eget rom på tentamen og eksamen. Det er helt greit. Men hun har også fått lov til å bruke mobil til å høre på musikk under prøvene. Er dette rettferdig? Hun har ikke egen vakt som er på rommet så hun er helt alene.. Hun kan jo da søke opp svar, formler, regnemåter, maler osv på Internett..? Noe vi bør si ifra om til læreren? Er jo ikke rettferdig!

Elever har rett på tilrettelegging. Sannsynligvis har denne eleven en IOP. Vil nok tro at denne eleven faktisk ikke er i stand til å søke opp, langt mindre bruke formlene. Det er nok ett ikke-problem.

Dersom eleven blir tatt i plagiat, hva gjør vel det dere? Da blir det jo stryk for vedkommende.

Livet er dessverre ikke rettferdig.

Anonymkode: bfb8e...12c

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, minister-mio skrev:

Hvordan har du innblikk i elevens særlige behov, faglige resultater og tilrettelegging?

Vi er en liten klasse og kjenner hverandre godt. Jeg og denne eleven var på gruppe sammen når hun fikk 100% plagiat så det vet jeg veldig godt. Hun "skryter" også av sine diagnoser og kom jublende inn i klasserommet etter å ha fått beskjed om at hun fikk ha mobil i eget klasserom under tentamen og eksamen. Hun snakker høyt om alt mulig i klassen så vi kjenner hennes behov litt for godt

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en liten klasse og kjenner hverandre godt. Jeg og denne eleven var på gruppe sammen når hun fikk 100% plagiat så det vet jeg veldig godt. Hun "skryter" også av sine diagnoser og kom jublende inn i klasserommet etter å ha fått beskjed om at hun fikk ha mobil i eget klasserom under tentamen og eksamen. Hun snakker høyt om alt mulig i klassen så vi kjenner hennes behov litt for godt

Høres jo troverdig ut. Les til eksamen du, og drit i det der.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utgjør hun en trussel for deg på noen helst måte?

Hennes kognitive evner virker mindre utviklet. Tenker at hun nok har fått innvilget ønsket om mobil er nok pga hun ikke har evnene til å utnytte de mulighetene det faktisk gir.

Dette er en ikke-sak for dere medelever så lenge det ikke går ut over dere på noen måter. Det er nok vesentlig bedre enn alternativet, å ha henne i samme rom som dere under eksamen... Dere burde være glad for at det er tilrettelegging, dere kan faktisk få behov for det selv i framtiden. Kanskje ikke i skolesammenheng, men i jobbsammenheng.

Anonymkode: bfb8e...12c

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor bry dere når hun stryker uansett?

• Liker 3
Skrevet

Hører en lærer gjennom musikken, for å sjekke hvorvidt det faktisk er musikk der ?

Anonymkode: 7495b...4c8

Skrevet

Lærere på VGS er fryktelig naive. Husker flere i klassen jukset ved hjelp av mobilen. Det samme når jeg tok et fag ved Folkeuniversitetet, der kunne man også "høre på musikk fra mobilen". Egentlig litt surt at de er så god troende.

Anonymkode: 2e14b...ad8

Skrevet

Som jeg pleier å si til mine elever: Livet er urettferdig.
Din medelevs vansker og tilrettelegging er ikke din sak.

Anonymkode: 0b924...7f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...