Gå til innhold

Sint for at foreldrene mine ikke betaler for bedre bolig mens jeg er studerer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bo i bråkete omgivelser, trangt, med et bad som ser ut som det ikke er vasket på 20 år, det er sopp i springen så jeg bruker flaskevann istedet, jeg bor i en kjeller uten dagslys. Jeg er sint for at foreldrene mine ikke betaler for at jeg skal bo ordentlig. De er ikke fattige men av oppfatningen at man skal klare seg selv. De fleste studenter får jo økonomisk hjelp. Studerer i utlandet så det er ikke så lett å få jobb heller. 

Er jeg urimelig eller er det forståelig å tenke sånn? Må dere andre studenter bo dårlig selv med foreldre med god økonomi? 

Anonymkode: 528ef...edb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Autocorrect, skulle stå student :)

Skrevet

Mine foreldre hadde nok ikke dekket noe særlig av mine bokostnader, men jeg har inntrykk av at mange foreldre hjelper sine barn økonomisk i studietiden. Mine foreldre tjener bra, men tror de i likhet med dine har et prinsipp om at man må klare seg selv. Jeg er heldig, og har både jobb og et fint sted å bo mens jeg studerer, så har heldigvis ikke hatt behov for å spørre de om penger. 
Foreldrene til min samboer har alltid støttet ham økonomisk (ved behov eller ikke), da de er av den oppfatningen at å studere er så viktig, at man helst skal kunne konsentrere seg om det uten å bekymre seg for penger. 

Jeg forstår prinsippet om å klare seg selv, men jeg er enig i at når noe er av så stor bekymring at det går ut over studiene (som er med på å bestemme din fremtid), så burde godt etablerte foreldre med muligheten til det hjelpe til noe. 

Anonymkode: cd1dd...c84

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skulle du få hjelp? Det er jo du selv som har valgt å bli student. Det har aldri vært luksuriøst.

Hvis det er så grusomt,  får du jo bare finne deg en jobb på siden.

Hilsen en student som ikke får økonomisk hjelp fra verken foreldre eller samboer.

Anonymkode: 1a846...505

• Liker 25
Skrevet

De aller fleste har det dårlig økonomisk i studietiden, og det er slettes ikke alle som har foreldre som betaler for boplass. Synes du skal være takknemlig, jeg. 

Anonymkode: 29d6d...1ab

• Liker 17
Skrevet

Nå er det ti år siden jeg var student, men ja, jeg bodde dårlig på den tida. Bitteliten hybelleilighet sammen med eksen. Gammelt hus som var nedslitt og i dårlig stand. Grusomt bad og kjøkken i dårlig forfatning. Narkomane naboer. Det var nå en periode da, jeg overlevde uten større problemer. 

Anonymkode: e85db...c3d

• Liker 4
Skrevet

Synes ikke du har grunn til å være sint. Freit nok at det sikkert hadde vært lettere og mer komfortabelt for deg å få hjelp, men du har ingen rett til å bli sint. At de fleste studenter får økonomisk hjelp er jeg skeptisk til. Det er nok mange som får det, men at de fleste får det ville jeg ikke tatt for gitt. Har du prøvd å få en jobb?

Anonymkode: 8354d...3f7

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg urimelig eller er det forståelig å tenke sånn? Må dere andre studenter bo dårlig selv med foreldre med god økonomi? 

100% urimelig. Du velger å studere, du velger å studere i utlandet, de har ikke tvunget deg til noen av delene. Dessuten har du lange ferier der du kan jobbe masse og tjene opp penger du kan spe på lånet med. Du sutrer. Så hardt er det ikke å leve på studielån. 

Anonymkode: 8cade...c58

• Liker 16
Skrevet

Selvsagt greier du deg selv, det skulle bare mangle. Du er så heldig å få studere i utlandet, pris deg lykkelig for mulighetene dine, og gjør det beste ut av situasjonen. Du har noen utfordringer nå, men det er verdifult for din videre utvikling, tro meg.

Jeg har en 19-åring som studerer, og h*n må jobbe ved siden av for å ha råd til husleie og mat, bor trangt, har et for kaldt rom, et knøttlite bad på deling, og opplever at klærne bruker dagesvis på å tørke etter vask. Vel, sånn er livet. Man lærer seg å leve med det, eller man lærer seg å gjøre noe med situasjonen. Det er en del av det å bli voksen og selvstendig.

Anonymkode: ab5c4...51e

• Liker 10
Skrevet

Som student og ung voksen er litt av greia at du skal klare deg selv liksom..... 

Anonymkode: b1408...968

• Liker 3
Skrevet

Man kan nok ikke regne med å bo veldig bra som student, det du beskriver er ganske vanlig. Vask heller badet godt, det gjør mer enn du tror selv om det kanskje ikke ser slik ut. 

Men når det gjelder sopp så ville jeg vurdert å finne noe annet sted å bo, soppdannelse kan man i ytterste konsekvens bli syk av. 

Anonymkode: 788f6...1c2

• Liker 2
Skrevet

Det velger jo selv å studere utenlands, og det er ditt eget valg.  Og det er tøffe perioder som dette som gjør at du vokser som person og ikke bare blir vant til bare å få. 

Du skal være glad for at du er vokst opp i et land hvor du faktisk kan unne deg den luksusen det er å studere utenlands. Studerte selv utenlands og bodde i en liten leilighet hvor olja på benken stivnet fordi det aldri ble varmt nok.  Men når jeg så hvor lite min romvenninne som ikke var norsk (og studerte i sitt hjemland) fikk i studiestøtte så har jeg følt meg utrolig heldig som er født i Norge med de muligheter vi har.  Hun levde vel på gulrotsuppe mer eller mindre hele året selv om hun jobbet.  Studiestøtten hennes gikk til å dekke skolepenger og litt av husleien. 

Om du syns det blir for tøft så har du all mulighet til å ombestemme deg og flytte hjem igjen.  Det er friheten vi er heldig nok å ha.

• Liker 6
Skrevet

Hvor gammel er du nå, og hvor gammel tenker du at man må bli før man tar ansvar for seg selv og blir selvstendig? 

Er det du eller foreldrene som fant stedet du bor? og kan du ikke finne noe bedre, for eksempel i bofellesskap? 

Hvorfor er det vanskelig å få jobb i utlandet? vanskeligere en hjemme? 

• Liker 2
Skrevet

Nå er det du som har valgt å studere da. Det å studere i utlandet er også ofte dyrere siden man ofte betaler for å studere også. Det du beskriver høres ut som veldig vanlige boforhold, i tillegg til at Norge er et av de landene hvor folk forventer veldig gode boforhold. Sånn er det ikke nødvendigvis alltid i andre land.

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bo i bråkete omgivelser, trangt, med et bad som ser ut som det ikke er vasket på 20 år, det er sopp i springen så jeg bruker flaskevann istedet, jeg bor i en kjeller uten dagslys. Jeg er sint for at foreldrene mine ikke betaler for at jeg skal bo ordentlig. De er ikke fattige men av oppfatningen at man skal klare seg selv. De fleste studenter får jo økonomisk hjelp. Studerer i utlandet så det er ikke så lett å få jobb heller. 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Autocorrect, skulle stå student :)

Er du tolv år?

Skrevet

du er urimelig

• Liker 4
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Ja du er urimelig.

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Hva studerer du, og hvor lenge skal du være i utlandet? Kan du finne deg andre studiesteder mens du bor i utlandet, eller er du "stuck" der du er frem til neste år?  Hvorfor leter du ikke aktivt etter et nytt sted å bo på istedet for å bare godta at sånn og slik er det, og ferdig med det?

Du kan jo flytte til et nytt sted, kan du ikke? Hvis foreldrene dine betaler en bestemt sum for boligen din, så gå ut og finn en bolig til samme prisklasse, og flytt dit istedet!

Anonymkode: 126ce...c35

Skrevet

Synes ikke synd på deg og synes at du er urimelig som forventer at foreldrene dine skal hjelpe deg.

Jeg har studert før,og fikk ingen hjelp da. Nå er jeg i gang med studier igjen,og får ingen hjelp nå heller. Jeg har aldri forventet det heller,og har hatt perioder hvor det var ekstremt trangt økonomisk og jeg har også studert i utlandet uten å få hjelp. Klarte meg alltid helt greit selv om det var kjipt i perioder.

Forstår at det er kjipt,men du kan ikke bli sint på foreldrene dine for at du bor på en kjip plass og at du som student må bo på steder med dårligere standard.

Kan du ikke se etter et nytt sted å bo? Jobbe i feriene og spare opp sånn at økonomien er litt bedre?

Anonymkode: e351f...dca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...