Gå til innhold

Når enkelte familiemedlem ikke gidder å lage til juleselskap, men vil alltid komme selv....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er tre søsken, der jeg har en eldre søster og bror, vi er alle godt voksne og etablert med familie. Mine foreldre begynner å bli gamle, men mor liker fremdeles å stelle istand juleselskap for å samle oss. Vi alle liker å samles, inkludert min søster. Både jeg og min bror har også juleselskap, men min søster gidder aldri å invitere tilbake. Jeg er fullt klar over at ikke alle hverken har kapasitet, plass, økonomi eller helse til å lage i stand selskap, men her er det at hun rett og slett ikke gidder. Jeg skjønner jo også at ikke alle hverken kan eller liker å lage mat eller ha selskap, men hun har altså det for bla venner. Jeg er heller ikke den som elsker å lage i stand, men vi alle gjør det på den måten vi selv liker og det har aldri vært noe press på at det må være hverken treretters noe sånn. Vi har selvsagt forsøkt å hinte at nå er det hennes tur, og hun sier at hun skal lage til, men det blir ikke.... Far og bror (som ser at bla mor er gammel og ikke helt frisk) er ganske irritert og mener at vi ikke bør invitere henne når hun ALDRI gidder å invitere tilbake, ikke engang på en kopp kakao og julekaker. 

Jeg lüftet det litt med venninner, og ble egentlig litt overrasket over at to av de helller ikke gidder å lage til noen form for juleselskap for famlien. Vi er alle godt over 40 år, og den ene venninnen min har aldri hatt familien sin (foreldre og søsken) på middag, men venninner osv har hun bedt. Vi andre venninnene spurte litt hvorfor; og fikk til svar at hun synes det var foreldrene sin oppgave (de er nært 80 år)

Så jeg lurer på; så fremt det ikke er helse/økonomi osv som gjør at man ikke klarer å holde juleselskap (og selvsagt at familien er gode venner og omgås) er det ikke vanlig å dele litt på å samles? I så fall; hvorfor ikke....

Anonymkode: 7dff8...4d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det vil alltid være noen som synes alt er så mye lettere for andre enn seg selv. Så lener de seg litt på at det alltid har vært sånn, helt til de som alltid må arrangere går lei. Og da får vi tråder på KG fra frustrerte gratispassasjerer som ikke skjønner hvorfor de ikke lenger blir invitert.

Endret av Hactar
  • Liker 2
Skrevet

Har ikke noe annet råd enn å være enda mer direkte. Jeg tenker at det muligens ikke er en veldig bevisst handling og at gjerne har blitt en "vane" at dere andre steller i stand selv om dere har hintet med at det er hennes tur. Tror jeg ville prøvd meg på noe sånt som: "hva om vi alle samles hos deg 1. juledag? Vi var jo hos oss i fjor og det er kjekt hvis det går litt på rundgang"

• Liker 5
Skrevet

Nå som foreldrene deres begynner å bli gamle, er det kanskje på tide at dere barna inviterer de hjem til dere? En tar julaften, en 1. dag og en 2. dag, så går det på rundgang. Ønsker ikke søsteren å bli med på det, så får du og din bror bytte på. Da er hun ute av tradisjonen og må sørge for seg selv.

Jeg har en enslig søster, og jeg synes det er helt greit at hun aldri inviterer. Vi andre er så mange at det føles feil av vi skal invadere hjemmet hennes :) 

Anonymkode: 5c371...c77

• Liker 1
Skrevet (endret)

Synes det er en uting at folk forventer å bli invitert, men aldri inviterer selv. Har noen venner som er slik. Vi inviterte mye på middager og filmkvelder og sånn før, men de gadd aldri å ta noe initiativ tilbake. Så vi sluttet å invitere på sånt, og da ble det straks masing om "åå, kan vi ikke ha filmkveld snart?" og "når blir neste middag?" Da sa jeg bare at de gjerne må finne en dato som passer dem og si fra til oss når det blir, så kommer vi. Har ikke hørt noe mer fra dem. 

Endret av NumberSix
  • Liker 7
Skrevet

Jeg tenker som så at istedenfor å lage til juleselskap om man tydelig ikke vil, så er det bedre å ikke ha det. Dere kan jo så klart spørre henne direkte hvorfor hun aldri inviterer, men jeg ville latt det gli og ikke laget noe dårlig stemning av det. Folk har oftest grunner man ikke kan tenke seg fram til, og heller ikke trenger å spekuleres i. Enten snakk med henne, eller la det gå.

• Liker 5
Skrevet

Inviterer hun noe ellers i årets? Er det bare julen som er problemet? Når dere allerede har tre familiejuleselskap kunne jeg fort tenkt at det egentlig holder og heller prioritert å invitere venner til mitt juleselskap - uansett hvor glad jeg er i familien min trenger jeg ikke se dem hver dag, selv i jula. Det er dessuten fort å se på ting som har skjedd mer enn en gang som vane og tradisjon - har et søsken invitert til frokost 1. juledag to år på rad er det nærmest etablert som "deres dag" og andre kan bli redde for å fornærme hvis de prøver å invitere den dagen. Uansett fører hinting sjelden noen vei (og er ofte ikke så klar og entydig for mottaker som den som hinter tror...) - er det et stort problem, så snakk med henne om det. Kanskje har jun ikke engang tenkt over at det har blitt sånn.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt hele familien på besøk i julen i 12 år. Aldri til dags dato blitt invitert noen plass, selv om jeg har hintet om at det hadde vært godt å kommet til "dekket bord"  for en gang skyld. Men det forventes at jeg ordner og styrer og er vertinne. I år er det dessverre siste julen jeg har sammen med et av mine nærmeste familiemedlemmer, som er ganske ung, så i år gjør jeg dette med glede. Jeg ønsker å skape minner.

Men neste år blir vi alene ( vi er 2 voksne og to barn) hvis vi ikke blir invitert bort. Jeg ønsker så inderlig en roligere jul, hvor jeg slipper å stå på fra morgen til kveld, og nesten sovne i stolen når barna har pakket opp gavene sine :/

Det er slitsomt å alltid være vertinne, og synes det mange ganger har vært urettferdig, men jeg ønsker ikke å ødelegge julen for barna, så da har det vært enklere å gjort som forventet. Men skjønner frustrasjonen din. Ser/hører jo at andre deler på å invitere hjem til jul, og tenker at det er mest normalt. Snakk med henne, og si meningen din på en pen måte, eller la det ligge uten sure miner. Trist å ødelegge julen pga dette.

Anonymkode: be3af...b6c

Skrevet

Ts her. Vi har ikke tre juleselskap bare så det er sagt, både jeg og min bror har svigerfamilier vi også både er hos og som vi inviterer hjem til oss. Vi samles kanskje to ganger i løpet av julen inkl julaften, det har gått på rundgang både det å ha julaften og feks juleselskap 2. dag eller nyttårsaften, det har litt med hvem skal feire hvor og når, ingen regel på dette altså. Vi har altså ingen tradisjoner på hvor og når vi møtes, ei heller på hvilken måte. Vi har alt fra enkle spillkvelder med ungene, koker nissegrøt til de mer tradisjonelle julemiddager. Søsteren min kunne fritt valgt å invitere til spillkveld og kun servert kakao og gløgg. 

Vi har jo prøvd å hinte, og egentlig sagt rett ut at neste år er det din tur om du ønsker vi skal samles i julen, men den gang ei.... Hun inviterer egentlig familien svært sjeldent, kun kaffe og kaker til barnebursdag. Hun inviterer dog venner til lag, selv om ikke det heller er så ofte. 

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Vi har ikke tre juleselskap bare så det er sagt, både jeg og min bror har svigerfamilier vi også både er hos og som vi inviterer hjem til oss. Vi samles kanskje to ganger i løpet av julen inkl julaften, det har gått på rundgang både det å ha julaften og feks juleselskap 2. dag eller nyttårsaften, det har litt med hvem skal feire hvor og når, ingen regel på dette altså. Vi har altså ingen tradisjoner på hvor og når vi møtes, ei heller på hvilken måte. Vi har alt fra enkle spillkvelder med ungene, koker nissegrøt til de mer tradisjonelle julemiddager. Søsteren min kunne fritt valgt å invitere til spillkveld og kun servert kakao og gløgg. 

Vi har jo prøvd å hinte, og egentlig sagt rett ut at neste år er det din tur om du ønsker vi skal samles i julen, men den gang ei.... Hun inviterer egentlig familien svært sjeldent, kun kaffe og kaker til barnebursdag. Hun inviterer dog venner til lag, selv om ikke det heller er så ofte. 

Misforstå meg rett, er helt enig med deg. Men hvor lang tid får hun på seg på invitere? Er det slik at hvis det to måneder før julaften ikke har kommet en invitasjon så tar dere andre på dere ansvaret? Hva med å gi en lyd en stund i forkant og spørre rett ut om det blir noe hos henne i år?

Anonymkode: 6bc6f...815

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Misforstå meg rett, er helt enig med deg. Men hvor lang tid får hun på seg på invitere? Er det slik at hvis det to måneder før julaften ikke har kommet en invitasjon så tar dere andre på dere ansvaret? Hva med å gi en lyd en stund i forkant og spørre rett ut om det blir noe hos henne i år?

Ser dere har sagt neste år, men kanskje mer effektivt å ta det rett før jul? (Dette var og til T.S.)

Skrevet

Tror det vanlige er at slike ting går på rundgang når det er flere søsken og alle er i stand til å stelle til med det, eller at alle i hvert fall har ansvar for det en gang i blant. Tror også det er mange familier som har en eller flere som helst bare vil være gratispassasjerer. Hvis dere har vært tydelige når dere har snakket med henne og hun bare ikke bryr seg må dere vel enten slutte å invitere henne eller godta at hun vil nyte men ikke yte. Har dere prøvd å presse henne litt? Dere kan kanskje si at i år er det opp til henne om det blir noe fordi dere andre trenger en pause? 

Jeg kjenner ei som motvillig har godtatt at ett søsken er evig gratispassasjer. Hun lar det skure og gå for å skåne den gamle moren som ville tatt det tungt hvis ikke alle var med, men når moren en gang blir borte blir det neppe flere familiemiddager med hele søskenflokken. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

. Hun inviterer egentlig familien svært sjeldent, kun kaffe og kaker til barnebursdag. Hun inviterer dog venner til lag, selv om ikke det heller er så ofte. 

Betyr kanskje at hun absolutt hater å være vertinne? Med venner MÅ man gjerne, familie tilgir litt mer. 

Jeg ville tatt det opp pent på tomannshånd, og vært helt åpen - ingen hinting. "Nå er det snart jul, og jeg lurer på om du kunne tenke deg å invitere i år? Kanskje til julegrøt/spillkveld...? Jeg kan godt hjelpe deg og ta med en kake, om du vil? Det hadde vært så hyggelig om vi kan dele litt mer på å være vert..."

Anonymkode: 4cdd6...6c0

• Liker 3
Skrevet

I min familie pleier omtrent "alle" å ha besøk. Så det blir en del besøk i løpet av desember og i romjulen :fnise:

Men jeg er enig i at det bør gå på rundgang. Det blir jo mye å gjøre for verten/vertinnen år etter år. Alt fra innkjøp, stelle i stand, matlaging, husvask, oppvask i etterkant osv.......

Jeg synes du skal foreslå at dere fra nå av spleiser/lager koldtbord hvor alle tar med 1-2 retter hver. Du kan også foreslå at du synes alle skal hjelpe til. F.eks kan en kjøpe inn, en annen kan hjelpe til med forberedelser og en tredje kan være igjen etterpå og hjelpe til med oppvasken. 

Foreslår at du sier dette som et forslag og så ser du hva hun sier til det. Evt. kan du som AB over sier, slutte å hinte og spørre rett ut om hun kan invitere. Dersom hun sier nei eller sier ja uten å invitere likevel, så kan hun faktisk ikke forvente å bli invitert tilbake. Eventuelt får dere inngå et kompromiss og si at dersom hun har tenkt å delta så får hun hjelpe til med noe også. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er gratispassasjeren i min familie. Tenkte bare nevne det. 

Jeg er i underkant av 30 år, singel og bor alene i en 40 kvadrats leilighet. Å ta imot storfamilien her ville nok ikke vært noe gøy for noen av oss, dessverre - på grunn av plassmangel. Jeg har aldri invitert til julefeiring her, men forventer nok likevel å bli invitert til de andre der de er. Er jo alene, så hvis ikke familien vil ha meg på besøk, så blir jeg jo sittende her alene da. Tror ikke de har lyst til det heller :) Har besøk gjennom resten av året - men ikke så mange av gangen. Skal vi samle hele gjengen er vi andre steder. 

Prøver selvsagt å hjelpe til med mat, borddekking, barnepass osv, men vertsrollen havner altså på de andre. Det har aldri vært noe tema, jeg har alltid følt meg velkommen til å feire med foreldre, søsken, tantebarn og resten av gjengen.

Tror for øvrig mine søsken og deres partnere hadde ledd seg ihjel om jeg hadde foreslått at alle skulle komme til meg. Det er klart at alt går hvis man virkelig vil, men det hadde vært minst like mye styr for dem som for meg. Å prøve å dytte ørten unger og gaver og hele kostebinderiet inn i min knøttlille leilighet! For ikke snakke om få til et langbord her! Juletreet tar jo halve stua...

Så sånn er det hos oss. Ville bare nevne det - det er ikke alltid man er gratispassasjer fordi man ikke gidder eller er en kjip person:) 

Anonymkode: 02534...168

• Liker 5
Skrevet

Hos oss er problemet motsatt. Her vil alle ha selskap og det blir fort en 5-6 julemiddager i desember. Da kommer andre samlinger i tillegg, så ja, jeg har ikke juleselskap hos meg da det er for mye allerede. Tenkte heller å starte en tradisjon med sommerfest.

I deres tilfelle hvor julemiddag er mer jobb en kos burde det gå på rundgang.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gratispassasjeren i min familie. Tenkte bare nevne det. 

Jeg er i underkant av 30 år, singel og bor alene i en 40 kvadrats leilighet. Å ta imot storfamilien her ville nok ikke vært noe gøy for noen av oss, dessverre - på grunn av plassmangel. Jeg har aldri invitert til julefeiring her, men forventer nok likevel å bli invitert til de andre der de er. Er jo alene, så hvis ikke familien vil ha meg på besøk, så blir jeg jo sittende her alene da. Tror ikke de har lyst til det heller :) Har besøk gjennom resten av året - men ikke så mange av gangen. Skal vi samle hele gjengen er vi andre steder. 

Jeg bodde i mange år på 35 m2 og var singel. Hver jul og hver bursdag hadde jeg likevel alle på besøk. Alle var 8 pluss meg selv og etterhvert kom det til småbarn. Alle hadde et sted å sette rompa og alle fikk mat. Nei, julaften var ikke aktuelt, på den tiden var vi hos mor og far. Men bortsett fra fraværet av juletre, hadde jeg plass og vilje. Jeg er glad i å ha gjester, og er det liten plass, må man være kreativ. Små bord med ileggsplater fx. Om det ikke er gulvplass den stunden man har besøk, gjør vel ingenting. Det viktigste er hygge og samvær.

Skrevet

Til deg single på 40 kvadrat, jeg er sikker på at familien din ikke ser på deg som en gratispassasjer. Det er åpenbart for alle det ikke er praktisk å samle storfamilien deg.

Det handler litt om hvordan man forholder seg, også. Hvis du bidrar med det du kan, forventer ingen at du skal bidrar med husrom du ikke har. Det går fint an å tilby ta med en kake, komme tidlig og hjelpe til eller hva som kan være aktuelt.

Det som får folk litt oppgitt, er når noen som burde ha like forutsetninger som resten, gjerne deltar men finner det unaturlig å bidra på noe vis.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg bodde i mange år på 35 m2 og var singel. Hver jul og hver bursdag hadde jeg likevel alle på besøk. Alle var 8 pluss meg selv og etterhvert kom det til småbarn. Alle hadde et sted å sette rompa og alle fikk mat. Nei, julaften var ikke aktuelt, på den tiden var vi hos mor og far. Men bortsett fra fraværet av juletre, hadde jeg plass og vilje. Jeg er glad i å ha gjester, og er det liten plass, må man være kreativ. Små bord med ileggsplater fx. Om det ikke er gulvplass den stunden man har besøk, gjør vel ingenting. Det viktigste er hygge og samvær.

Som jeg skriver - alt går hvis man bare vil det. Men hos oss har det aldri blitt et tema, fordi det er mye enklere å møtes et annet sted. Vi er som regel nærmere tjue enn ti, og for ungene sin del er det faktisk greit med et snev av golvplass og plass til et juletre. 

Som sagt. Det er mulig - vi hadde sikkert fått det fint også. Men jeg tror alle i familien ville ment at det var en unødvendig komplisert måte å gjøre det på, bare for at det skulle være "rettferdig" :)

Sitat

Til deg single på 40 kvadrat, jeg er sikker på at familien din ikke ser på deg som en gratispassasjer. Det er åpenbart for alle det ikke er praktisk å samle storfamilien deg.

:) Jeg tror heller ikke de tenker slik på det. Føler meg alltid velkommen! 

Anonymkode: 02534...168

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...