AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #1 Skrevet 21. november 2016 Jeg er midt i et samlivsbrudd og prøver å tenke fremover. Timingen på bruddet er heller dårlig, da jeg er midt i en bachelor (har 1,5 år igjen), har tre barn og har lånekassen som hovedinntekt. Jeg er usikker på hva jeg vil ha inn i mnd fremover, men det jeg vet om er ca 9000 fra lånekassen, barnetrygd, bidrag og 4-6000 fra ekstrajobb. Barna er for store til at jeg kan få overgangsstønad. Jeg prøver å se for meg hvordan budsjettet mitt vil se ut, og er usikker på flere av postene. Hvilke poster må være med i budsjettet? Jeg har sett på Sifo, men syns mange av postene der er urealistiske for min del. F.eks sier det at for en voksne og tre barn bruker man over 6000 i lek/medie/fritid, og godt over 8000 i mat. Det går jo ikke for min del! Jeg ser for meg at vi deler omsorgen for barna, men at de bor mest hos meg. 60-40 kanskje.. Når det gjelder huslån så skjønner jeg jo at dere ikke kan vite om jeg får eller ei, men jeg kan si litt om utgangspunktet mitt. Jeg vil mest sannsynlig sitte med rundt 4-500 000 i egenandel, samt en ny bil. Jeg har foreldre som mest sannsynlig kan stille om som kausjonister, og jeg har ingen betalingsanmerkninger. En bolig i området her koster pluss-minus 2 mill. Jeg er forøvrig mer eller mindre sikret jobb etter utdanning, uten at jeg vil gå nærmere inn på det. Forventet årslønn er omtrent på 400.000. Takker på forhånd for alle tanker og forslag. Anonymkode: 46115...900
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #2 Skrevet 21. november 2016 veldig grovt regnet, med den forventa lønna, og tre barn, så kan du forvente 150 - 300 000 i lån, uten foreldre som kausjonister. som enslig uten barn, med samme årslønn og samme egenkapital, var bankene villig til å gi meg 1,5 mill, og denne summen reduseres med noen hundre tusen pr barn du har. Anonymkode: 43fd2...bc6 2
Tvist Skrevet 21. november 2016 #3 Skrevet 21. november 2016 Ta en prat med en bank. Men jeg ville gjerne ventet med å kjøpe en bolig til etter studiene, når fremtiden er litt mer fastlagt.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #4 Skrevet 21. november 2016 Hi her. Takk for svar. Litt av problemet med å vente med å evt kjøpe bolig er at det så og si er umulig å finne noe å leie. Det som ligger ute (kan telles på en hånd) har enten 1 soverom, eller koster over 12000. Leiepriser er sinnsyke her, og utvalget lite. Hadde det vært noe passende å leie hadde ting vært mye enklere, selv om det selvsagt er surt å eie når en alltid har eid.. Jeg skal snakke med bank, evt husbank om det er et alternativ. Alle detaljene er ikke på plass ennå, men det er lettere å fokusere på det praktiske akkurat nå. Vi bor fortsatt sammen, og prøver å ha et happy face for barnas skyld.. Anonymkode: 46115...900
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #5 Skrevet 21. november 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hi her. Takk for svar. Litt av problemet med å vente med å evt kjøpe bolig er at det så og si er umulig å finne noe å leie. Det som ligger ute (kan telles på en hånd) har enten 1 soverom, eller koster over 12000. Leiepriser er sinnsyke her, og utvalget lite. Hadde det vært noe passende å leie hadde ting vært mye enklere, selv om det selvsagt er surt å eie når en alltid har eid.. Jeg skal snakke med bank, evt husbank om det er et alternativ. Alle detaljene er ikke på plass ennå, men det er lettere å fokusere på det praktiske akkurat nå. Vi bor fortsatt sammen, og prøver å ha et happy face for barnas skyld.. Anonymkode: 46115...900 Siden du er student, kan du leie bolig av Studentsamskipnaden. Som aleneforsørger har du fortrinnsrett på familieleilighet. Alternstivt har barnas far hovedomsorgen, og du normalt samvær. Da trenger du ikke så stor plass, holder med ett soverom. Det bruker barna når de er på samvær, og du sover da på stua. Boliglån uten skikkelig inntekt kan du bare glemme. Slik arbeidsmarkedet er nå kan ikke bankene ta med i beregningen at du får deg jobb rett etter studiene. Anonymkode: 88087...786
Tvist Skrevet 21. november 2016 #6 Skrevet 21. november 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Boliglån uten skikkelig inntekt kan du bare glemme. Slik arbeidsmarkedet er nå kan ikke bankene ta med i beregningen at du får deg jobb rett etter studiene. Anonymkode: 88087...786 Det kommer vel an på hvor hun bor, og hva hun studerer...
Ede Skrevet 21. november 2016 #7 Skrevet 21. november 2016 Uffda, dette hørtes ikke så kjekt ut! Du har 15000 ut hver mnd da ca? Ville ha pratet med banken, men er nok litt lite sannsynlig at du kan få 1,5 mill i lån med den inntekten. Men du vet aldri, et lån som er avdragsfritt i 1,5 år koster jo ikke all verdens akkurat nå. Billigere enn å leie og et sted må dere jo bo. Foreldrene dine må nok i så fall stå som medlåntaker. Ellers er jeg enig i at studentbolig (familiebolig) nok er den mest realistiske muligheten din. Når det gjelder budsjett så er det enklere å leve ekstremt spartansk om man vet det kun er for en kort periode. Kjøpe alt av klær og utstyr brukt samt å kun gjøre gratis aktiviteter sammen med barna. (f.eks. være ute i naturen) Til mat og dagligvarer må man nok minimum ha 4000 for en familie tenker jeg. Mye billig mat som er næringsrik og god om man planlegger og er litt kreativ. Klarer du deg uten bil? I så fall er det penger å spare. Ikke bruke frisør men fikse dette selv, velge billigste Internett og mobilabonoment, ikke ha TV. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #8 Skrevet 21. november 2016 5 minutter siden, Ede skrev: Uffda, dette hørtes ikke så kjekt ut! Du har 15000 ut hver mnd da ca? Ville ha pratet med banken, men er nok litt lite sannsynlig at du kan få 1,5 mill i lån med den inntekten. Men du vet aldri, et lån som er avdragsfritt i 1,5 år koster jo ikke all verdens akkurat nå. Billigere enn å leie og et sted må dere jo bo. Foreldrene dine må nok i så fall stå som medlåntaker. Ellers er jeg enig i at studentbolig (familiebolig) nok er den mest realistiske muligheten din. Når det gjelder budsjett så er det enklere å leve ekstremt spartansk om man vet det kun er for en kort periode. Kjøpe alt av klær og utstyr brukt samt å kun gjøre gratis aktiviteter sammen med barna. (f.eks. være ute i naturen) Til mat og dagligvarer må man nok minimum ha 4000 for en familie tenker jeg. Mye billig mat som er næringsrik og god om man planlegger og er litt kreativ. Klarer du deg uten bil? I så fall er det penger å spare. Ikke bruke frisør men fikse dette selv, velge billigste Internett og mobilabonoment, ikke ha TV. Lykke til! Man kan ikke få avdragsfrihet før boliglånet er maks 70% av boligens verdi. Er boliglånet større enn det må man betale minimum 2,5% av boliglånet i avdrag i året, i tillegg til renter og omkostninger. Anonymkode: 88087...786
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #9 Skrevet 21. november 2016 I tillegg har TS forholdsvis bil, noe som vil gi realutgiftet på bilen (inkl drift og drivstoff) på minimum 1500-2000 kr i måneden. Anonymkode: 88087...786
Ede Skrevet 21. november 2016 #10 Skrevet 21. november 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan ikke få avdragsfrihet før boliglånet er maks 70% av boligens verdi. Er boliglånet større enn det må man betale minimum 2,5% av boliglånet i avdrag i året, i tillegg til renter og omkostninger. Anonymkode: 88087...786 Sant, men om TS har foreldre som kan stille med litt sikkerhet i annen bolig så er det mulig omgå denne. Er nok lite sannsynlig men synes uansett hun skal snakke med banken, av og til finner de kreative løsninger for å hjelpe studenter i en midlertidig økonomisk knipe.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #11 Skrevet 22. november 2016 Hi her. Tusen takk for alle svar, det setter jeg pris på. Når det gjelder bilen så er det en elbil som er billig i drift, og jeg får lade gratis på skolen. Bil må jeg ha, men er villig til å bytte bil om det er nødvendig. Utskeielser lever jeg og fint uten for en periode, og vi klare nok å leve nøkternt. Studentbolig er umulig av flere årsaker, og de kan heller ikke bo fulltid hos far av diverse årsaker, og det vil de ikke heller. To av barna er så store at det ikke er lenge før de flytter ut for å studere. Sånn inntektsmessig klarer jeg nok å jobbe endel mer når barna er hos faren enn jeg har klart hittil, nå ligger alt ansvaret på meg. Så jeg vil nok få inn rundt 20 000 i mnd inkl lånekassen og barnetrygd minus evt bidrag. Men vi klarer oss garantert på et eller annet vis, og vi har familie som jeg vet stiller opp om nødvendig. Alt er bare så kaotisk og vondt akkurat nå. Anonymkode: 46115...900
Ny Bruker Skrevet 22. november 2016 #12 Skrevet 22. november 2016 Du sier du har 500 000 kr i egenkapital. Hvor mye har du i gjeld? Billån? Studielån du ender opp med? Dette er noe banken ser på og trekker fra den summen du kunne ha fått i boliglån.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #13 Skrevet 22. november 2016 6 minutter siden, Ny Bruker skrev: Du sier du har 500 000 kr i egenkapital. Hvor mye har du i gjeld? Billån? Studielån du ender opp med? Dette er noe banken ser på og trekker fra den summen du kunne ha fått i boliglån. Jeg ender opp med i underkant av 200 000 i studielån. Jeg har ikke billån eller andre lån, bortsett fra huslån som jeg jo blir løst ut fra når jeg flytter. Jeg kommer til å lete etter et sted å leie til å begynne med, og ta det derfra.. Det som er litt kjipt er jo at jeg må ut med mye mer i mnd når jeg leier enn om jeg hadde kjøpt, men slik er det vel for de fleste. Anonymkode: 46115...900
Ny Bruker Skrevet 22. november 2016 #14 Skrevet 22. november 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ender opp med i underkant av 200 000 i studielån. Jeg har ikke billån eller andre lån, bortsett fra huslån som jeg jo blir løst ut fra når jeg flytter. Jeg kommer til å lete etter et sted å leie til å begynne med, og ta det derfra.. Det som er litt kjipt er jo at jeg må ut med mye mer i mnd når jeg leier enn om jeg hadde kjøpt, men slik er det vel for de fleste. Anonymkode: 46115...900 Det er ikke nødvendigvis slik at man bor billigere når man eier enn når man leier. Ofte bor man romsligere i noe eget og glemmer at leien kan inkludere alt mulig unntatt strøm. Samtidig, som eier, har man utgifter som boligforsikring, (felleskostnader), kommunale avgifter, vann og avløp, strøm, TV og Internet. En vennefamilie av meg leier for 7000 kr i mnd. Jeg eier en mindre leilighet og den koster meg 5000 kr i boliglån (har bare 700 000 kr i lån) og 4700 kr i andre boligrelaterte utgifter. Da tar jeg ikke med i betraktning eventuelle renovasjon og reparasjonskostnader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå