Gå til innhold

Skuffet over familien til jul...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistet min mamma i sommer og barna sin bestemor. Vår ene datter på 12 år har ett stort ønske her i verden og det er å feire jul med sin bestefar,tanter og onkler. Vi har ikke feiret jul med de på 10 år.

Jeg luftet denne tanken med min pappa og søster og ble skuffet da jeg ikke følte vi var velkommen. Å får enda mer vondt da vår datter skjønte at de ikke var enig.

Nå skal vi jo eventuelt være hos min bror med familie,så de har siste ordet på dette. Er det andre som opplever det slikt? 

Anonymkode: 556a9...02c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å se de fra din fars side? Du har ikke feiret jul med de på 10 år og nå når moren din er borte så er de endelig "bra nok"? Har dere et godt forhold ellers?

Anonymkode: 47654...2f2

• Liker 32
Skrevet

Hvorfor har dere ikke feiret sammen de siste 10 årene?

Min mor døde for noen år siden, og en ting som frustrerte min far mye, var de i familien  som plutselig ville finne på ting/feire sammen/reise sammen. Der føltes så dårlig gjort mot min mor at det ikke var aktuelt da hun levde. Så her er tradisjonene i all hovedsak de samme som da hun levde  (er dog ingen barn som har fått nei)

Anonymkode: e7e27...6e9

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår faren din veldig godt. Jula er ikke tiden for egoisme og pleie egen dårlige samvittighet.

Anonymkode: 824dd...72b

• Liker 12
Skrevet

*Følte* dere ikke velkomne? Ble det sagt at dere ikke kunne feire sammen med dem, eller er det noe du tror?

Og hvordan tror du faren din føler seg, hvis dere ikke har feiret sammen på 10 år, men plutselig så er han bare nok - fordi du ikke lenger har den andre forelderen i live? Er ikke sikkert jeg hadde vært superentusiastisk heller da...

• Liker 12
Skrevet

Hvordan henger det sammen at dere ikke har feiret med dem på ti år? Har datteren din aldri før hatt ønske om å feire med bestefar og tanter og onkler? Hva har dere pleid å gjøre?

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

*Følte* dere ikke velkomne? Ble det sagt at dere ikke kunne feire sammen med dem, eller er det noe du tror?

Og hvordan tror du faren din føler seg, hvis dere ikke har feiret sammen på 10 år, men plutselig så er han bare nok - fordi du ikke lenger har den andre forelderen i live? Er ikke sikkert jeg hadde vært superentusiastisk heller da...

Vi har ikke feiret ilag med familien fordi vi har vært hjemme i vårt eget hus. Gjort julaften til vår eget?

Men har reist til de 1 eller 2 dag jul. Vi har ett godt forhold og min far,søstre,bror med kone og barn er alltid sammen julaften

Mine døtre vet jo at bestefar begynner å bli gammel så de ønsker å feire med han og resten av familien. Jeg følte når jeg la frem ønske at det var uff og uff. Det ble trangt,det ble for mange og alt var liksom galt

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke feiret ilag med familien fordi vi har vært hjemme i vårt eget hus. Gjort julaften til vår eget?

Men har reist til de 1 eller 2 dag jul. Vi har ett godt forhold og min far,søstre,bror med kone og barn er alltid sammen julaften

Mine døtre vet jo at bestefar begynner å bli gammel så de ønsker å feire med han og resten av familien. Jeg følte når jeg la frem ønske at det var uff og uff. Det ble trangt,det ble for mange og alt var liksom galt

Inviter alle til dere, da?

De synes kanskje det er litt vanskelig å omstille seg etter å ha vært uaktuelle som feirepartnere de siste ti åra.

• Liker 17
Skrevet

Kondolerer tapet av din mor.

Dere har valgt å feire jul i eget hus i ti år, for å skape egne tradisjoner. Nå ønsker din datter på 12 at dere skal feire sammen med resten av familien. De har sikkert også skapt seg noen egne tradisjoner på de ti årene? Er det rett at et ønske fra en 12 år gammel jentunge skal få overstyre de tradisjonene de voksne har valgt å skape?

Om jeg var en av de andre, så hadde jeg blitt provosert over at det var 12-åringens ønske som skulle oppfylles. Hva med deg? Hadde du ønsket å feire jul annerledes i år, om det ikke var for datteren din?

Hvorfor skal hele familien snu seg rundt for å gjøre din datter til lags?

Jeg skjønner at du føler deg avvist og blir skuffet, men om du ser situasjonen litt utenfra, så forstår du kanskje at de reagerte sånn.

Du står jo helt fritt til å invitere alle hjem til dere :) 

Anonymkode: e7077...d83

• Liker 12
Skrevet

Skjønner at du er skuffet, men samtidig så har dere selv valgt bort familien hvert år de siste ti årene. Da er det kanskje ikke helt uforståelig at de ikke står klare til å ta imot med åpne armer?

• Liker 2
Skrevet

Skjønner jo nå at jeg tydeligvis kom med ett dumt spørsmål. 

Takk for alle svar også ser jeg hva som skjer når julen kommer. 

Vi har ikke valgt bort familien vår,men når vi bor vi ett stykke unna og begge har hatt en jobb hvor en av oss måtte jobbe dagen julaften så har vi valgt og ha jul hjemme. Noe de andre har hatt stor forståelse for. Å det er jo ikke slik at kun min datter vil dit. Vi vil jo dette vi andre også.

å jeg blir jo skuffet når jeg fikk følelsen av at vi nærmest ble i veien

• Liker 10
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har valgt å feire jul i eget hus i ti år, for å skape egne tradisjoner. Nå ønsker din datter på 12 at dere skal feire sammen med resten av familien. De har sikkert også skapt seg noen egne tradisjoner på de ti årene? Er det rett at et ønske fra en 12 år gammel jentunge skal få overstyre de tradisjonene de voksne har valgt å skape?

Om jeg var en av de andre, så hadde jeg blitt provosert over at det var 12-åringens ønske som skulle oppfylles. Hva med deg? Hadde du ønsket å feire jul annerledes i år, om det ikke var for datteren din?

Jeg skjønner at du føler deg avvist og blir skuffet, men om du ser situasjonen litt utenfra, så forstår du kanskje at de reagerte sånn.

Helt enig!

Anonymkode: a7ca9...01b

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja vi kunne invitert alle hjem hit,men nå har det seg slik at vi ikke har plass til alle hos oss.

Hadde vi hatt stort hus så skulle jeg virkelig invitert alle hjem til oss

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner jo nå at jeg tydeligvis kom med ett dumt spørsmål. 

Takk for alle svar også ser jeg hva som skjer når julen kommer. 

Vi har ikke valgt bort familien vår,men når vi bor vi ett stykke unna og begge har hatt en jobb hvor en av oss måtte jobbe dagen julaften så har vi valgt og ha jul hjemme. Noe de andre har hatt stor forståelse for. Å det er jo ikke slik at kun min datter vil dit. Vi vil jo dette vi andre også.

å jeg blir jo skuffet når jeg fikk følelsen av at vi nærmest ble i veien

Dere er fire (eller flere, du nevner søstre og en bror?) søsken, og det er jo en respektabel gjeng å stelle i stand selskap for. De fleste ordner seg med en rundgangsordning når det etterhvert kommer til så mange partnere og barn at plass er en reell problemstilling. Du kan jo spørre om dere kan begynne med noe sånt, slik at du kan ha deler av familien annenhvert år eller noe slikt?

Ellers får du la dem tenke litt på det og ta det pent opp igjen om litt. Hvis det er slik at det alltid skal falle på noen andre å arrangere, må man være svært ydmyk for denne andres grenser.

Blir dere ikke invitert til julaften, får du snakke opp selskapet dere drar i 1.- eller 2.-dag for tolvåringen og for deg selv. Da treffes dere alle, og døtrene dine kan skape minner med sin bestefar da.

• Liker 4
Skrevet

Jøss så mange rare svar du får, TS. Skjønner godt at du blir skuffet og lei deg. Handler julen virkelig om at vi voksne skal stå beinhardt på våre tradisjoner? Skal vi være så rigide at vi ikke kan inkludere? Håper det ordner seg på en eller annen måte, TS. Viktigst blir kanskje å forklare dette på en god måte for 12-åringen. 

Anonymkode: 84005...132

• Liker 15
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja vi kunne invitert alle hjem hit,men nå har det seg slik at vi ikke har plass til alle hos oss.

Hadde vi hatt stort hus så skulle jeg virkelig invitert alle hjem til oss

Du viser jo med dette svaret at du er en veldig selvsentrert og egoistisk person som tenker mest på deg selv. Her er det en bruker som begynner sitt veldig gode svar til deg med ; Kondolerer tapet av din mor. Og du sier ikke takk eller noe annet som viser at du setter pris på omtanken. Det sier i mine øyne mye om deg, dessverre. 

• Liker 6
Skrevet
14 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Du viser jo med dette svaret at du er en veldig selvsentrert og egoistisk person som tenker mest på deg selv. Her er det en bruker som begynner sitt veldig gode svar til deg med ; Kondolerer tapet av din mor. Og du sier ikke takk eller noe annet som viser at du setter pris på omtanken. Det sier i mine øyne mye om deg, dessverre. 

Du syns ikke det er rart at TS blir litt sår med tanke på de svarene hun får her? Det sier mye om deg, syns jeg. Dessverre.

Jeg for min del kan ikke forstå at folk hadde blitt provosert fordi en tolv år gammel jente har lyst til å feire jul med storfamilien etter at hun har mistet mormoren sin. Hva med å vise litt storsinn i julen? Det er et familiemedlem som har gått bort - er det noen gang det har vært viktig for meg å feire jul med hele familien har det vært når det har vært dødsfall i løpet av året.

TS, jeg skjønner at du er skuffet. Men det er vanskelig å vite hva de andre tenker, og hvorfor de har kommet fram til det de har kommet fram til. Men dere kan jo ikke akkurat presse dere på heller, så dere har vel ikke noe annet valg enn å svelge skuffelsen og gjøre julaften til det beste for dere.

• Liker 20
Skrevet

Du forventer at en som mistet sin partner for et halvt år siden skal både feire jul, men også ha gjester på julaften?

Og du legger dine følelser på ungen din.

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Noen feirer jul sammen, men ikke andre og dere har alltid vært de som ikke feirer med de andre?

Er det slik at dere har aldri blitt invitert, eller har dere aldri invitert?

Anonymkode: 9feef...748

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å se de fra din fars side? Du har ikke feiret jul med de på 10 år og nå når moren din er borte så er de endelig "bra nok"? Har dere et godt forhold ellers?

Anonymkode: 47654...2f2

En far skal aldri avvise sitt barn uansett. Alle foreldre er mer forpliktet til å åpne sine armer for barna sine enn omvendt. Så jeg ser det ikke fra farens side. Ei heller står det ingenting om at det er ts som valgte han bort hver jul.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...