AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #21 Del Skrevet 22. november 2016 Du er for utålmodig. Ja, du har studert lenge, men du skal jobbe i 40 år om du begynner nå. Utrolig kjiåtm om du låser deg inne i en snever jobb og går på veggene når du er 40. Da er løpet mye mer kjørt, men hvor mye, avhenger av valget du tar nå. Hvorfor vil du begynne med programmering og ikke en siv-ing-jobb som du hadde i 1,5 år? Er det en annen siv-ing-jobb du kan få deg? Mange mistrives de første par årene som nyudannet siving eller sivøk, fordi man er junior, jobber for smalt, for mye eller hva det skal være, men det endrer seg mye med tiden. Du kan ha vært utålmodig, eller havnet i feil rolle eller hos feil arbeidsgiver. Om din siv-ing ikke gir så mange muligheter (selv om de fleste gjør det om du har ok karakterer og så lenge du er ung), så ville jeg fullført medisin. At du da valgte medisin, sier meg at du ønsket noe helt annet. Å begynne å jobbe som programmerer virker for meg at du gambler bort hele utdannelsen og ditt potensial kun fordi du nå er blitt utålmodig - igjen. Er det det du vil gjøre i 40 år, kjør på, men du risikerer å låse deg inne i en snever rolle, mens du egentlig sitter med all verdens andre muligheter. Ikke blås dem kn fordi du er utålmodig. Hilsen siv.øk med 20 års erfaring fra næringslivet, med mange venner som er siv-inger, og noen som er leger. Fucker du opp nå fordi du er utålmodig, vil du kunne svi for det senere og angre bittert på at du ikke sto løpet ut enten som siving i arbedislivet de første par årene, eller medisinstudiet. Anonymkode: f36bb...57a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #22 Del Skrevet 23. november 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er for utålmodig. Ja, du har studert lenge, men du skal jobbe i 40 år om du begynner nå. Utrolig kjiåtm om du låser deg inne i en snever jobb og går på veggene når du er 40. Da er løpet mye mer kjørt, men hvor mye, avhenger av valget du tar nå. Hvorfor vil du begynne med programmering og ikke en siv-ing-jobb som du hadde i 1,5 år? Er det en annen siv-ing-jobb du kan få deg? Mange mistrives de første par årene som nyudannet siving eller sivøk, fordi man er junior, jobber for smalt, for mye eller hva det skal være, men det endrer seg mye med tiden. Du kan ha vært utålmodig, eller havnet i feil rolle eller hos feil arbeidsgiver. Om din siv-ing ikke gir så mange muligheter (selv om de fleste gjør det om du har ok karakterer og så lenge du er ung), så ville jeg fullført medisin. At du da valgte medisin, sier meg at du ønsket noe helt annet. Å begynne å jobbe som programmerer virker for meg at du gambler bort hele utdannelsen og ditt potensial kun fordi du nå er blitt utålmodig - igjen. Er det det du vil gjøre i 40 år, kjør på, men du risikerer å låse deg inne i en snever rolle, mens du egentlig sitter med all verdens andre muligheter. Ikke blås dem kn fordi du er utålmodig. Hilsen siv.øk med 20 års erfaring fra næringslivet, med mange venner som er siv-inger, og noen som er leger. Fucker du opp nå fordi du er utålmodig, vil du kunne svi for det senere og angre bittert på at du ikke sto løpet ut enten som siving i arbedislivet de første par årene, eller medisinstudiet. Anonymkode: f36bb...57a Takk for gode spørsmål og svar. Jeg har tenkt mye på det du selv skriver her. Jeg kunne tenkt meg og utforsket ulike siving-jobber sånn i utgangspunktet. Hvis jeg ikke likte jobben, kunne jeg bare sluttet. Problemet er at det ikke lenger er så mange muligheter pga nedgangen i oljebransjen. Jeg har fulgt litt med, og det er så og si ingenting å søke på. Har prøvd å tenke ut av boksen i alle mulige retninger. Et par jobber har jeg også prøvd å søke på bare for å prøve meg, men har ikke kommet til intervju selv om jeg har en ganske fyldig CV og gode karakterer. Jeg er redd for at det vil bli færre og færre jobber fremover også. Grunnen til at jeg ikke trivdes med forrige jobb var jobben i seg selv. Hadde i grunn mye ansvar og jobbet vanlige arbeidsdager, men alt ble så feil. Jeg hadde ingen interesse for det jeg drev med og jeg har en indre motstand mot enkelte type arbeid, som f.eks. det å se på detaljerte datablad for tekniske dubbeditter. Husker jeg pleide å se vaskedamene gå inn på toalettet, og jeg pleide å tenke at jeg heller vil vaske toaletter enn det jeg driver med nå. Det sier på en måte litt. Jeg er også redd for å låse meg fast med programmering. Det er egentlig en nødløsning. Jeg føler at en ny utdannelse nå gjør alt så komplisert. Blant annet har jeg og samboer snakket om å få barn og vi bor i dag bare i en liten leilighet. Siden jeg ikke tjener så mye nå, så er det vanskelig for oss å kjøpe noe større. I tillegg har jeg møtt en del motstand i familien med tanke på valget jeg har gjort. Alt er så komplisert nå. Det er lett å si at man klarer seg med en liten leilighet, men det er ikke like lett i praksis. Anonymkode: f2699...d7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #23 Del Skrevet 23. november 2016 På 21.11.2016 den 12.32, AnonymBruker skrev: Punkt 1: Du vet ikke hvor omfattende det kan være. Skal ikke si hva ts har og ikke har, men mange har altså veldig omfattende utviklingsfag/programmering på universitetsnivå avhengig av hvilken ingeniørretning du går. Jeg har mange kjente som er siv. ing. eller med en siv. ing. lignende grad som ikke gikk rene programmeringslinjer, men som i dag er fullblods utviklere på fulltid. Det grunnleggende for å bli systemutvikler er videre noe du har i deg - eller ikke, dvs. drivet til å hele tiden utvikle seg i faget, også på fritiden. Dette er også forventet blant mange arbeidsgivere, man kan ikke stikke under en stol at ganske mange utviklere jobber svært lange arbeidsdager. Punk 2: Er til dels enig i at det har blitt noe vanskeligere å komme fra en bakgrunn som "gutteromsutvikler". Likevel kjenner jeg også flere av de, enkelte av dem er blant de beste. Grunnen er ganske enkelt at de mest interesserte har drevet med dette fra tiårsalderen, til tider kombinert med en utdannelse. Det er egentlig ikke en jobb, det er en livsstil om man skal være blant de beste. Anonymkode: 22efd...699 Jeg har gått på programmering og jeg hadde venner som ikke gikk på programmering, så jeg kunne se hva de hadde av c++, så jeg vet nettopp hva og hvor omfattende det er. For å ta et eksempel andre veien, så tviler jeg at jeg kan begynne å jobbe som kjemiker, basert på den kjemien jeg hadde på høgskolen. Anonymkode: 8f8ed...27a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #24 Del Skrevet 23. november 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er for utålmodig. Ja, du har studert lenge, men du skal jobbe i 40 år om du begynner nå. Utrolig kjiåtm om du låser deg inne i en snever jobb og går på veggene når du er 40. Da er løpet mye mer kjørt, men hvor mye, avhenger av valget du tar nå. Hvorfor vil du begynne med programmering og ikke en siv-ing-jobb som du hadde i 1,5 år? Er det en annen siv-ing-jobb du kan få deg? Mange mistrives de første par årene som nyudannet siving eller sivøk, fordi man er junior, jobber for smalt, for mye eller hva det skal være, men det endrer seg mye med tiden. Du kan ha vært utålmodig, eller havnet i feil rolle eller hos feil arbeidsgiver. Om din siv-ing ikke gir så mange muligheter (selv om de fleste gjør det om du har ok karakterer og så lenge du er ung), så ville jeg fullført medisin. At du da valgte medisin, sier meg at du ønsket noe helt annet. Å begynne å jobbe som programmerer virker for meg at du gambler bort hele utdannelsen og ditt potensial kun fordi du nå er blitt utålmodig - igjen. Er det det du vil gjøre i 40 år, kjør på, men du risikerer å låse deg inne i en snever rolle, mens du egentlig sitter med all verdens andre muligheter. Ikke blås dem kn fordi du er utålmodig. Hilsen siv.øk med 20 års erfaring fra næringslivet, med mange venner som er siv-inger, og noen som er leger. Fucker du opp nå fordi du er utålmodig, vil du kunne svi for det senere og angre bittert på at du ikke sto løpet ut enten som siving i arbedislivet de første par årene, eller medisinstudiet. Anonymkode: f36bb...57a Hva snakker du om? Det er jo de med teknisk utdannelse f. eks. innen systemutvikling som sannsynligvis gjør det best i arbeidslivet i fremtiden med tanke på automatiseringen osv. Om man er dyktig er løpet alt annet enn kjørt når man er 40, så lenge man kan takle harde arbeidsdager (systemutvikling er sjelden noen 08-16 jobb). Jeg tror du med siv. øk. utdannelse bør være mer forsiktig med å anbefale andre å ikke male seg inn i et hjørne...just sayin... Anonymkode: 22efd...699 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #25 Del Skrevet 23. november 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått på programmering og jeg hadde venner som ikke gikk på programmering, så jeg kunne se hva de hadde av c++, så jeg vet nettopp hva og hvor omfattende det er. For å ta et eksempel andre veien, så tviler jeg at jeg kan begynne å jobbe som kjemiker, basert på den kjemien jeg hadde på høgskolen. Anonymkode: 8f8ed...27a Meget mulig dine venner ikke hadde det. Men jeg kjenner altså mange som hadde omfattende (dvs. gjennom flere og store fag, og evt. brukt til verktøy på eventuell mastergrad/doktorgrad også, til sammen tyngre bruk gjennom flere år) bruk av f. eks. C++. Anonymkode: 22efd...699 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 23. november 2016 #26 Del Skrevet 23. november 2016 På 21.11.2016 den 10.23, AnonymBruker skrev: Jeg skal prøve å forklare meg kort og enkelt. Jeg har en siving-grad innen tekniske fag. Etter studiene jobbet jeg i 1,5 år, men jeg likte det ikke. Jeg har i flere år hatt en fjern drøm om at jeg egentlig burde studert medisin, og den ble forsterket av at jeg ikke trivdes på jobben. For 2 år siden sa jeg derfor opp jobben, flyttet til en ny by og startet på medisin. Dette passet også bra med nedgangen i oljen, og jeg tror jeg ville slitt med å få meg jobb. Nå er saken at medisin er veldig spennende, men studiet blir for langt, blant annet pga den økonomiske situasjonen, men også fordi jeg er forsynt av studentlivet og ønsker meg en jobb. Det siste halvåret har jeg tenkt mye på programmerings-biten jeg hadde under utdannelsen. Blant annet hadde jeg et omfattende emne hvor vi lærte C++, som jeg likte veldig godt. Jeg ser at det er mange .net utvikler stillinger ute, og jeg kunne godt tenke meg og lært C#. Bare fått meg en jobb som utvikler. Tror jeg ville trivdes med det. Tviler på jeg klarer å få meg en jobb med min utdannelse slik arbeidsmarkedet er i dag, så jeg ser på dette som en form for omskolering. Det jeg er redd for er de 1,5 årene på medisin - er det noen som ønsker å ansette meg etter dette? Tanken er å slutte på medisin nå, og ta emner innen data som enkeltemnestudent ved NTNU i et halvt år, samt lære meg ting på egenhånd. Anonymkode: f2699...d7e Jeg tro rikke du har ødelagt CV'en din. Det høres jo litt vinglete ut, men siv.ing, litt medisin og programmering høres jo ut som en ekstremt spennende kombinasjon. Helseteknologi er jo også noe som er brennhett for tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #27 Del Skrevet 23. november 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meget mulig dine venner ikke hadde det. Men jeg kjenner altså mange som hadde omfattende (dvs. gjennom flere og store fag, og evt. brukt til verktøy på eventuell mastergrad/doktorgrad også, til sammen tyngre bruk gjennom flere år) bruk av f. eks. C++. Anonymkode: 22efd...699 Jeg såg på NTNU sine om fagbeskrivelsen, og den har ikke forandret seg så fryktelig mye siden jeg tok disse fagene for snart 20 år siden.http://itfag.no/public/fag/enkeltFag.jsp?fagkode=IFUD1024 https://www.ntnu.no/studier/emner/TDT4120#tab=omEmnet Anonymkode: 8f8ed...27a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #28 Del Skrevet 23. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg såg på NTNU sine om fagbeskrivelsen, og den har ikke forandret seg så fryktelig mye siden jeg tok disse fagene for snart 20 år siden.http://itfag.no/public/fag/enkeltFag.jsp?fagkode=IFUD1024 https://www.ntnu.no/studier/emner/TDT4120#tab=omEmnet Anonymkode: 8f8ed...27a Den øverste linken er ikke riktig. Den er for gamle HiST. Linken under er for NTNU. Bygger på IT grunnkurs. Ikke at jeg egentlig bryr meg, men rett skal være rett. https://www.ntnu.no/studier/emner/TDT4100#tab=omEmnet Anonymkode: f2699...d7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #29 Del Skrevet 23. november 2016 sitat krøll Anonymkode: 8f8ed...27a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #30 Del Skrevet 23. november 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den øverste linken er ikke riktig. Den er for gamle HiST. Linken under er for NTNU. Bygger på IT grunnkurs. Ikke at jeg egentlig bryr meg, men rett skal være rett. https://www.ntnu.no/studier/emner/TDT4100#tab=omEmnet Anonymkode: f2699...d7e Øverste linken er jo for dette skoleåret og ble brukt for å vise hva som det faget inneholder. Anonymkode: 8f8ed...27a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #31 Del Skrevet 23. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Øverste linken er jo for dette skoleåret og ble brukt for å vise hva som det faget inneholder. Anonymkode: 8f8ed...27a Linken din er til et nettkurs. Studentene på Gløshaugen følger dette emnet: https://www.ntnu.no/studier/emner/TDT4100#tab=omEmnet Objektorientert programmering i C++ er ikke et emne som er definert på nasjonalt nivå. Det er et emne som er lagt opp på ulike måter på de forskjellige høyskolene og universitetene. Det varierer både i omfang og vanskelighetsgrad. For eksempel forutsetter emnet på NTNU at du allerede er kjent med enkel programmering, mens siden du linker til opplyser om at det ikke kreves noen forkunnskaper. Anonymkode: f2699...d7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #32 Del Skrevet 23. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg såg på NTNU sine om fagbeskrivelsen, og den har ikke forandret seg så fryktelig mye siden jeg tok disse fagene for snart 20 år siden.http://itfag.no/public/fag/enkeltFag.jsp?fagkode=IFUD1024 https://www.ntnu.no/studier/emner/TDT4120#tab=omEmnet Anonymkode: 8f8ed...27a Det er klart at det er liten tyngde hvis vi bare snakker om 5-10 vekttall for et enkeltkurs, men mange av oss og de jeg kjenner har jo 60-180 stp. totalt med systemutviklingsfag, altså langt mer tyngde. Selv om linjen ikke heter programmering i seg selv... Anonymkode: 22efd...699 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #33 Del Skrevet 23. november 2016 Linket til feil emne over. Mente denne, selv om det egentlig ikke er noe viktig: http://www.ntnu.no/studier/emner/TDT4102#tab=omEmnet Anonymkode: f2699...d7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå