AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #1 Skrevet 21. november 2016 Jeg skal prøve å forklare meg kort og enkelt. Jeg har en siving-grad innen tekniske fag. Etter studiene jobbet jeg i 1,5 år, men jeg likte det ikke. Jeg har i flere år hatt en fjern drøm om at jeg egentlig burde studert medisin, og den ble forsterket av at jeg ikke trivdes på jobben. For 2 år siden sa jeg derfor opp jobben, flyttet til en ny by og startet på medisin. Dette passet også bra med nedgangen i oljen, og jeg tror jeg ville slitt med å få meg jobb. Nå er saken at medisin er veldig spennende, men studiet blir for langt, blant annet pga den økonomiske situasjonen, men også fordi jeg er forsynt av studentlivet og ønsker meg en jobb. Det siste halvåret har jeg tenkt mye på programmerings-biten jeg hadde under utdannelsen. Blant annet hadde jeg et omfattende emne hvor vi lærte C++, som jeg likte veldig godt. Jeg ser at det er mange .net utvikler stillinger ute, og jeg kunne godt tenke meg og lært C#. Bare fått meg en jobb som utvikler. Tror jeg ville trivdes med det. Tviler på jeg klarer å få meg en jobb med min utdannelse slik arbeidsmarkedet er i dag, så jeg ser på dette som en form for omskolering. Det jeg er redd for er de 1,5 årene på medisin - er det noen som ønsker å ansette meg etter dette? Tanken er å slutte på medisin nå, og ta emner innen data som enkeltemnestudent ved NTNU i et halvt år, samt lære meg ting på egenhånd. Anonymkode: f2699...d7e
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #2 Skrevet 21. november 2016 jeg hadde prøvd å fullføre det jeg hadde startet på først hvis jeg hadde vært deg. Anonymkode: cb5c3...c67 9
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #3 Skrevet 21. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: jeg hadde prøvd å fullføre det jeg hadde startet på først hvis jeg hadde vært deg. Anonymkode: cb5c3...c67 Startet på først - hva tenker du da? Jeg har 4,5 år igjen hvis jeg skal studere meg ferdig med medisin. Saken er at det er helt uaktuelt. Anonymkode: f2699...d7e
matka Skrevet 21. november 2016 #4 Skrevet 21. november 2016 Det rekrutteres stadig utviklere med .NET-kompetanse i de største byene. Men for å stille virkelig sterkt i IKT-miljøet, burde du nok også opparbeide deg noe kompetanse på Java i tillegg. Hvis det er et konsulenthus du ønsker å søke jobb i, så foretrekker de fleste «full stack» utviklere, det vil si noen som er dreven og har interesse både på front-end og på back-end. Det er ikke ekstremt vanskelig å få jobb som utvikler i dag. Start med å søke på sommerjobb, slik at du får litt reell kompetanse, det er gull verdt når du skal ut i bransjen. De fleste store arbeidsgivere tilbyr sommerjobber, men søk raskt! Fristene for dette holder på å løpe ut.
Ede Skrevet 21. november 2016 #5 Skrevet 21. november 2016 Hvis du f.eks. starter i et vikariat og viser hva du er god for så tror jeg lett du kan få ting tilbake på riktig spor. 1,5 år med "noe annet" er ikke så fryktelig mye i den store sammenheng. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #6 Skrevet 21. november 2016 1 minutt siden, matka skrev: Det rekrutteres stadig utviklere med .NET-kompetanse i de største byene. Men for å stille virkelig sterkt i IKT-miljøet, burde du nok også opparbeide deg noe kompetanse på Java i tillegg. Hvis det er et konsulenthus du ønsker å søke jobb i, så foretrekker de fleste «full stack» utviklere, det vil si noen som er dreven og har interesse både på front-end og på back-end. Det er ikke ekstremt vanskelig å få jobb som utvikler i dag. Start med å søke på sommerjobb, slik at du får litt reell kompetanse, det er gull verdt når du skal ut i bransjen. De fleste store arbeidsgivere tilbyr sommerjobber, men søk raskt! Fristene for dette holder på å løpe ut. Takk for svar! Jeg tenker at jeg ikke vil være så veldig kresen i starten. Jeg trenger bare en plass å begynne, så kan jeg opparbeide meg kompetanse på fritiden og på jobb underveis. Så jeg tenkte å bruke tiden fra nå og frem til sommeren på å ta noen fag og lese. I tillegg jobber broren min som utvikler, så han har sagt at han kan vise meg hva jeg burde starte med. Jeg vet ikke helt dette med sommerjobb. Jeg tenker at jeg egentlig ønsker meg en fast jobb, selv om jeg så klart ser fordelen med erfaringen. Føler meg bare litt for "voksen" til sommerjobb, siden jeg er 27 år. Anonymkode: f2699...d7e
dillyduzit Skrevet 21. november 2016 #7 Skrevet 21. november 2016 I IKT miljøet vil du også konkurrere med andre utenlandske, i.e personer som blir headhuntet fra andre steder i verden. Man kan vel si at det ikke er så mange om beinet, men det er nok. De fleste som ansetter IKT vil gjerne at du har en utdannelse (bachelor og eller master) C++ er ikke vanskelig i den grad, men i en jobbsammenheng vil du treffe på problemer selv en seniorutvikler vil slite med. Kan du ta en utdanning innen programmering, ville nok du ha stilt bedre der enn uten noen ting i bakhånd. Java, front - og back end er også ting som er viktige, og asbolutt en fordel dersom du kommer uten erfaring eller utdannelse. Samboer er senoir innen software engineer og software developer, og selv han har dager hvor han enda må spørre om hjelp.
matka Skrevet 21. november 2016 #8 Skrevet 21. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg tenker at jeg ikke vil være så veldig kresen i starten. Jeg trenger bare en plass å begynne, så kan jeg opparbeide meg kompetanse på fritiden og på jobb underveis. Så jeg tenkte å bruke tiden fra nå og frem til sommeren på å ta noen fag og lese. I tillegg jobber broren min som utvikler, så han har sagt at han kan vise meg hva jeg burde starte med. Jeg vet ikke helt dette med sommerjobb. Jeg tenker at jeg egentlig ønsker meg en fast jobb, selv om jeg så klart ser fordelen med erfaringen. Føler meg bare litt for "voksen" til sommerjobb, siden jeg er 27 år. Anonymkode: f2699...d7e Sommerjobb som utvikler gagner alle som ønsker å bli utvikler. Arbeidsgiver ser etter kompetanse, og en sommerjobb gir deg erfaring på et «reellt» prosjekt i arbeidslivet. Potensielt har de største bedriftene (som Evry) en del studenter som jobber deltid med utvikling, det kan jo også være en mulighet for å bygge CV. En CV burde bestå av mye mer enn bare studier. Erfaring som relevant sommerjobb, studentforeninger og relevant deltid betyr veldig mye. Og 27 år er da ingen alder for hverken sommerjobb eller deltid, men jeg skjønner hva du mener. Det viktigste er at du opparbeider deg den kompetansen som er ettertraktet og som skiller deg ut i bunken av de mange titalls søkerne som arbeidsgiver får på pulten sin. Et lite tips; legg CVen fin ut på Finn.no. Jeg fikk mange telefoner og intervjuer ved å gjøre det da jeg skulle søke jobb. Jeg ble faktisk headhuntet til min nåværende jobb gjennom å legge CV på Finn.no.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #9 Skrevet 21. november 2016 Tviler på at du blir å fullføre noen utdannelse innenfor programmering heller. Det lille biten av c++ du lært på høgskolen er langt fra nok til å kunne bli systemutvikler. Det dere lærte ac c++ er kanskje en måneds kunnskaper på programmeringslinjen. Jeg har gått programmeringslinjen og hadde kompiser som "slet" litt med c++, så jeg vet litt om nivået på det generelle som skal gjøre på ingeniørutdannelsen. Programering er minimum treårig utdannelse. Anonymkode: 8f8ed...27a
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #10 Skrevet 21. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tviler på at du blir å fullføre noen utdannelse innenfor programmering heller. Det lille biten av c++ du lært på høgskolen er langt fra nok til å kunne bli systemutvikler. Det dere lærte ac c++ er kanskje en måneds kunnskaper på programmeringslinjen. Jeg har gått programmeringslinjen og hadde kompiser som "slet" litt med c++, så jeg vet litt om nivået på det generelle som skal gjøre på ingeniørutdannelsen. Programering er minimum treårig utdannelse. Anonymkode: 8f8ed...27a Jeg skal ikke fullføre noen utdanning innen programmering. Jeg har ikke gått på høgskolen - jeg er utdannet sivilingeniør fra NTNU, og C++ var faktisk et ganske omfattende emne. Jeg har programmert gjennom hele utdanningen, samt hatt emner som blant annet Algoritmer og Datastrukturer. Jeg programmerte også i jobben jeg hadde etter studiene, men problemet er at jeg ikke har programmert så mye i C# og er generelt ikke kjent med .net plattformen. Anonymkode: f2699...d7e
matka Skrevet 21. november 2016 #11 Skrevet 21. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tviler på at du blir å fullføre noen utdannelse innenfor programmering heller. Det lille biten av c++ du lært på høgskolen er langt fra nok til å kunne bli systemutvikler. Det dere lærte ac c++ er kanskje en måneds kunnskaper på programmeringslinjen. Jeg har gått programmeringslinjen og hadde kompiser som "slet" litt med c++, så jeg vet litt om nivået på det generelle som skal gjøre på ingeniørutdannelsen. Programering er minimum treårig utdannelse. Anonymkode: 8f8ed...27a Du kan få jobb som selvlært programmerer også.., nå er TS siving innen tekniske fag, og jeg antar dermet at vedkommende har det logiske tankesettet i orden. C++ er et avansert språk som de som har skrevet det i titalls år fremdeles ikke kan 100%. Men C/C++ er inngangen til å kunne forstå og tilegne seg andre programmeringsspråk. C++ er et objektorientert språk og har mange av de samme idéene og byggeklossene som Java. Det er derfor ikke så vanskelig for en programmerer å lære seg nye språk når man først kan litt av ett. Det er ikke mange utviklere i konsulentbransjen som er eksperter i et spesifikt språk, fordi kundene krever forskjellige kunnskaper på forskjellige prosjekter. Selv har jeg fem års utdannelse innen programmering fra et solid universitet, men etter du har blitt ansatt i en offentlig eller privat gesjeft innen programmering, så bryr ikke fremtidig arbeidsgiver seg om hvilken utdannelse eller karakterer du har. Fra første jobb er det kun erfaring som gjelder fremover. Masse lykke til til TS i å komme over dørstokken og inn til arbeidslivet. 1
matka Skrevet 21. november 2016 #12 Skrevet 21. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ikke fullføre noen utdanning innen programmering. Jeg har ikke gått på høgskolen - jeg er utdannet sivilingeniør fra NTNU, og C++ var faktisk et ganske omfattende emne. Jeg har programmert gjennom hele utdanningen, samt hatt emner som blant annet Algoritmer og Datastrukturer. Jeg programmerte også i jobben jeg hadde etter studiene, men problemet er at jeg ikke har programmert så mye i C# og er generelt ikke kjent med .net plattformen. Anonymkode: f2699...d7e Legg ut CVen din på Finn.no, TS og søk i vei! Du får det til! Finn deg noen personlige prosjekter (eller open source prosjekter) innen C# og legg de ut på GitHub, så får potensielle arbeidsgivere se at du er engasjert. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #13 Skrevet 21. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ikke fullføre noen utdanning innen programmering. Jeg har ikke gått på høgskolen - jeg er utdannet sivilingeniør fra NTNU, og C++ var faktisk et ganske omfattende emne. Jeg har programmert gjennom hele utdanningen, samt hatt emner som blant annet Algoritmer og Datastrukturer. Jeg programmerte også i jobben jeg hadde etter studiene, men problemet er at jeg ikke har programmert så mye i C# og er generelt ikke kjent med .net plattformen. Anonymkode: f2699...d7e Skjønte jo nesten du måtte ha gått på NTNU, for det er ingen i dette landet som tar seg så nær av at den institusjonen blir kalt for høgskole. Det institusjonen het nå en gang Norges Tekniske Høgskole. wow c++ og Algoritmer... Vel du er garantert ikke kvalifisert for noen utviklerjobb basert på de to fagene, selv om du har gått på NTNU. (navnet skjemmer ingen, men høgskole er det selv om det kalles for universitet). Anonymkode: 8f8ed...27a
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #14 Skrevet 21. november 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønte jo nesten du måtte ha gått på NTNU, for det er ingen i dette landet som tar seg så nær av at den institusjonen blir kalt for høgskole. Det institusjonen het nå en gang Norges Tekniske Høgskole. wow c++ og Algoritmer... Vel du er garantert ikke kvalifisert for noen utviklerjobb basert på de to fagene, selv om du har gått på NTNU. (navnet skjemmer ingen, men høgskole er det selv om det kalles for universitet). Anonymkode: 8f8ed...27a Er ikke TS, men jeg fatter ikke hvorfor du tar den nedlatende tonen egentlig. Det er mange som har hatt omfattende programmeringsfag selv på linjer som ikke i seg selv heter programmering. De dyktige greier uansett å lære seg mye fra lite, det er det som skiller klinten fra hveten i systemutviklingsfaget. Anonymkode: 22efd...699 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #15 Skrevet 21. november 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke TS, men jeg fatter ikke hvorfor du tar den nedlatende tonen egentlig. Det er mange som har hatt omfattende programmeringsfag selv på linjer som ikke i seg selv heter programmering. De dyktige greier uansett å lære seg mye fra lite, det er det som skiller klinten fra hveten i systemutviklingsfaget. Anonymkode: 22efd...699 Fordi siv.ingen trodde han var noe og ble furten når jeg fortalte at han mest sannsynlig ikke har det grunnleggende for å bli en systemutvikler. Det er svært svært få som fikkler seg til å bli en utvikler hjemme på gutterommet. Anonymkode: 8f8ed...27a
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #16 Skrevet 21. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi siv.ingen trodde han var noe og ble furten når jeg fortalte at han mest sannsynlig ikke har det grunnleggende for å bli en systemutvikler. Det er svært svært få som fikkler seg til å bli en utvikler hjemme på gutterommet. Anonymkode: 8f8ed...27a Punkt 1: Du vet ikke hvor omfattende det kan være. Skal ikke si hva ts har og ikke har, men mange har altså veldig omfattende utviklingsfag/programmering på universitetsnivå avhengig av hvilken ingeniørretning du går. Jeg har mange kjente som er siv. ing. eller med en siv. ing. lignende grad som ikke gikk rene programmeringslinjer, men som i dag er fullblods utviklere på fulltid. Det grunnleggende for å bli systemutvikler er videre noe du har i deg - eller ikke, dvs. drivet til å hele tiden utvikle seg i faget, også på fritiden. Dette er også forventet blant mange arbeidsgivere, man kan ikke stikke under en stol at ganske mange utviklere jobber svært lange arbeidsdager. Punk 2: Er til dels enig i at det har blitt noe vanskeligere å komme fra en bakgrunn som "gutteromsutvikler". Likevel kjenner jeg også flere av de, enkelte av dem er blant de beste. Grunnen er ganske enkelt at de mest interesserte har drevet med dette fra tiårsalderen, til tider kombinert med en utdannelse. Det er egentlig ikke en jobb, det er en livsstil om man skal være blant de beste. Anonymkode: 22efd...699 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #17 Skrevet 21. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal prøve å forklare meg kort og enkelt. Jeg har en siving-grad innen tekniske fag. Etter studiene jobbet jeg i 1,5 år, men jeg likte det ikke. Jeg har i flere år hatt en fjern drøm om at jeg egentlig burde studert medisin, og den ble forsterket av at jeg ikke trivdes på jobben. For 2 år siden sa jeg derfor opp jobben, flyttet til en ny by og startet på medisin. Dette passet også bra med nedgangen i oljen, og jeg tror jeg ville slitt med å få meg jobb. Nå er saken at medisin er veldig spennende, men studiet blir for langt, blant annet pga den økonomiske situasjonen, men også fordi jeg er forsynt av studentlivet og ønsker meg en jobb. Det siste halvåret har jeg tenkt mye på programmerings-biten jeg hadde under utdannelsen. Blant annet hadde jeg et omfattende emne hvor vi lærte C++, som jeg likte veldig godt. Jeg ser at det er mange .net utvikler stillinger ute, og jeg kunne godt tenke meg og lært C#. Bare fått meg en jobb som utvikler. Tror jeg ville trivdes med det. Tviler på jeg klarer å få meg en jobb med min utdannelse slik arbeidsmarkedet er i dag, så jeg ser på dette som en form for omskolering. Det jeg er redd for er de 1,5 årene på medisin - er det noen som ønsker å ansette meg etter dette? Tanken er å slutte på medisin nå, og ta emner innen data som enkeltemnestudent ved NTNU i et halvt år, samt lære meg ting på egenhånd. Anonymkode: f2699...d7e TS, jeg er i lignende situasjon, bare at jeg studerte ved et anerkjent universitet i USA, men etter at jeg kom hjem følte jeg at jobbene her var forholdsvis kjedelige til arbeidsoppgavene mine "over there." Begynte på psykologi, har studert i to år, og lurer nå på om jeg savner IT likevel. Hvis du skriver nicket ditt, sender jeg gjerne en PM. Hadde vært interessant å diskutere med noen.:) Anonymkode: c29e3...f1b
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #18 Skrevet 22. november 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: TS, jeg er i lignende situasjon, bare at jeg studerte ved et anerkjent universitet i USA, men etter at jeg kom hjem følte jeg at jobbene her var forholdsvis kjedelige til arbeidsoppgavene mine "over there." Begynte på psykologi, har studert i to år, og lurer nå på om jeg savner IT likevel. Hvis du skriver nicket ditt, sender jeg gjerne en PM. Hadde vært interessant å diskutere med noen.:) Anonymkode: c29e3...f1b Ja, det kunne faktisk vært ganske interessant. Nicket er "lille pille". Anonymkode: f2699...d7e
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #19 Skrevet 22. november 2016 På 21.11.2016 den 10.25, AnonymBruker skrev: jeg hadde prøvd å fullføre det jeg hadde startet på først hvis jeg hadde vært deg. Anonymkode: cb5c3...c67 Når man er så tidlig i studieløpet gjør man seg selv en bjørnetjeneste om man ikke tillater seg selv å ta en ny vurdering av utdannelsesvalg. I løpet av de to første årene på medisinstudiet er det helt vanlig at flere studenter ombestemmer seg og velger en ny studieretning. Det er også enkelte som slutter etter tredje- og fjerdeåret. De skulle nok gjerne heller ha sluttet tidligere. Til deg TS: I Norge er det svært vanlig å endre studieretning, dette mye på grunn av hvordan utdanningssystemet er lagt opp. Dersom du er relativt ung vil nok dette byttet ha minimal betydning. Anonymkode: 233f2...36c 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #20 Skrevet 22. november 2016 På 11/21/2016 den 10.25, AnonymBruker skrev: jeg hadde prøvd å fullføre det jeg hadde startet på først hvis jeg hadde vært deg. Anonymkode: cb5c3...c67 Enig. Det virker helt fjernt å studere 1,5 år medisin også slutte. Du bør jo bare fullføre, TS. Å hoppe slik og litt her og litt der tar seg særdeles dårlig ut. Fullfør og bli lege, for svingende. Anonymkode: 76bdb...50f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå